➡ Pandemia zabrała młodym ludziom możliwość spotykania się z rówieśnikami,w zamian za to dając im nerwówkę (do samego końca) związaną z egzaminami maturalnymi i do szkół średnich.
➡ Wielu nastolatków zamiast planować wakacje🏖, spotkania towarzyskie z rówieśnikami🙅♀🙅♂, już za parę dni będzie zdawać egzamin dojrzałości, od którego zależy ich przyszłość i możliwość dostania się na upragnione studia.
➡ To z pewnością czas, w którym stałym elementem staje się stres😰😱🤯
Stres związany z samym egzaminem (być może do końca część młodzieży liczyła na to, że egzaminy się nie odbędą) ale także z tym, w jaki sposób on będzie przebiegał i czy będzie wystarczająco bezpiecznie❓
Nasz mózg potrzebuje w takich warunkach szczególnej troski💟🧠
O czym warto pamiętać aby zadbać o sprawną pracę mózgu (nie tylko na egzaminie)❓
Jak możesz sobie pomóc na ostatniej prostej, aby wzmocnić niewielkim wysiłkiem swoją pamięć i koncentrację❓
Gdyby twój mózg mógł Ci powiedzieć, czego potrzebuje, aby dać z siebie wszystko podczas wysiłku intelektualnego,👇👇👇 właśnie chciałby Ci zakomunikować 📣
ZDROWO MNIE NAKARM
➡ Warto pamiętać, że dostarczanie zróżnicowanych pokarmów w ciągu dnia, które zawierają zbilansowane porcje kwasów tłuszczowych, aminokwasów, mikroelementów, witamin i glukozy poprawiają zdolności umysłowe, wpływają na sprawność myślenia i zapamiętywania ❗
- Ważne pierwsze śniadanie, które powinno być bogate w węglowodany z pełnego przemiału, ponieważ one są w stanie zapewnić mózgowi optymalną porcję energii konieczną do wielogodzinnej pracy umysłowej w szkole (pamiętaj o tym w dniu egzaminów❗). Węglowodany sprzyjają też poprawie nastroju, redukują zmęczenie i smutek.
- W posiłku obiadowym powinny dominować białka i tłuszcze.
- Na kolacje białko
NAWADNIEJ MNIE REGULARNIE
➡ Sprawny umysłowo i fizjologicznie mózg potrzebuje być odpowiednio nawodniony.
Ważne jest, aby podczas nauki i w dniu egzaminu zadbać o regularne spożycie wody❗
ZNAJDŹ DLA MNIE DOPAMINĘ I SEROTONINĘ
➡ To bardzo ważne neurotransmitery odpowiedzialne za nastrój i poziom zaangażowania 💪🧠
- Źródłem dopaminy i serotoniny są produkty spożywcze zawierające białko, a zatem mleko i jego przetwory, ryby, mięso, rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, ciecierzyca), niektóre gatunki owoców (zwłaszcza banany), orzechy włoskie i laskowe, migdały, orzeszki ziemne.
- Aby zwiększyć produkcję 𝐬𝐞𝐫𝐨𝐭𝐨𝐧𝐢𝐧𝐲 w posiłku powinny znajdować się węglowodany, które powodują, że stajemy się szczęśliwsi, bardziej usatysfakcjonowani z tego co robimy.
- Aby zwiększyć produkcję 𝐝𝐨𝐩𝐚𝐦𝐢𝐧𝐲, wystarczy spożyć jakiś produkt zawierający kofeinę, np. gorzką czekoladę, czarną herbatę czy kawę. Spowoduje to wzrost energii i zaangażowania w to co robimy.
RUCH JEST POTRZEBNY
❗ Ruch zwiększa wydolność układu sercowo-naczyniowego, koordynację, elastyczność stawów i ścięgien, jak i usprawnia pracę mózgu, przede wszystkim pod kątem poprawy pamięci💪🧠
Co mają bazgroły wspólnego z nauką❓
📌 Automatyczne, nieświadome czynności, które utrzymują mózg w stanie czuwania ➡ zwiększają umiejętność przetwarzania i zapamiętywania prezentowanego materiału.
📌 Istotne jest, aby te czynności miały charakter nieświadomy i automatyczny np. żucie gumy, bezwiedne bawienie się przedmiotami (ołówkiem, gumką do mazania, linijką).
📌 Można rysować dowolne linie, elipsy, bliżej nieokreślone kształty- bazgroły. Najważniejsze, by te drobne czynności były automatyczne i pochłaniały możliwie najmniej świadomej uwagi.
Dlaczego warto żuć gumę❓
💣 Żucie gumy prowadzi do wzrostu tętna i ciśnienia krwi, co skutkuje
➡ zwiększeniem dopływu krwi do mózgu🧠, a to zaś lepszym jego dotlenieniem i zaopatrzeniem w glukozę.
🧠W efekcie prowadzi to do natychmiastowego usprawnienia jego pracy 📈🧠🔝
👉 Zdaniem brytyjskich badaczy najkorzystniejsze jest żucie gumy tuż przed pisaniem dyktanda, klasówki, odpytywaniem przy tablicy czy inną formą sprawdzenia wiedzy (np.egzaminem❗)
👉 Japońscy naukowcy natomiast badając osoby, które z różnych przyczyn, nie mogły ruszać szczękami (usunięte zęby) wykazywały słabszą pamięć.
❗ Wniosek jest taki, że ruchy szczęki nasilają pracę hipokampu, a więc struktury w mózgu odpowiedzialnej za kształtowanie się pamięci długotrwałej, w konsekwencji za uczenie się nowych rzeczy i ich zapamiętywanie.
Czym jest aktywność fizyczna dla mózgu❓
💪 Ćwiczenia fizyczne w różnej formie (także joga 🧘♀🧘♂), udział w grach zespołowych ⛹♀🤾♂ mają dobroczynny wpływ na 👉 polepszenie zdolności uczenia się.
🎧 Dodatkowym pobudzającym i sprzyjającym neuronom czynnikiem jest muzyka, która powinna towarzyszyć tej aktywności fizycznej.
ROZWIĄZUJEMY ĆWICZENIA I GRY POZNAWCZE
W jaki sposób mogę się rozgrzać przed większym wysiłkiem umysłowym❓
➡ Poświęcając ok 20 min dziennie ⏱na ćwiczenia i gry poznawcze możemy się przyczynić do polepszenia swoich zdolności poznawczych, w szczególności pamięciowych, językowych i związanych z koncentracją i uwagą.
➡ Mogą to być zagadki logiczne i krzyżówki na papierze, ale także warto korzystać z internetowych zestawów gier lub ćwiczeń poznawczych o zróżnicowanym stopniu trudności.
➡ Taka aktywność umysłowa sprzyja trenowaniu i rozwijaniu zdolności pamięciowych, logicznych (matematycznych), lingwistycznych (językowych) oraz zwiększaniu koncentracji i uwagi.
WYRAŻAMY EMOCJE
Jak emocje mogą mi pomóc❓
➡ Wzbudzanie w sobie pozytywnych emocji lub skupienie się na nich niesie za sobą ważne korzyści w sytuacji stresu przed egzaminem.
➡ Jeśli zadbamy o to, żeby doświadczyć trochę radości, zabawy, humoru, śmiechu to 👇
📌 szybciej uda nam się opanować stres
📌 łatwiej będzie się zmobilizować do działania
📌 łatwiej nam będzie znaleźć twórcze rozwiązanie problemu
ĆWICZYMY UWAŻNOŚĆ
Jaką rolę odgrywa uważność❓
➡ Spokojne siedzenie i uważne oddychanie przez dziesięć minut dziennie w ciągu ośmiu tygodni wzmacnia tę część kory przedczołowej, która jest odpowiedzialna za generowanie pozytywnych uczuć i osłabia część odpowiedzialną za wywoływanie uczuć negatywnych
➡ Rozwijanie na codzień uważności przynosi nam dużo dobrego:
📌 zwiększa natężenie uwagi
📌 ogranicza reakcję stresową
📌 ułatwia integrację mózgu
📌 zapewnia mocniejszy i spokojniejszy sen
📌 zwiększa naszą samoświadomość
Tekst przygotowała i opracowała
Katarzyna Dzwonnik psycholog, psychoterapeuta
Żródło: https://www.facebook.com/psychologowiedlaspoleczenstwa/