Obecnie jednym z najważniejszych problemów świata jest ochrona środowiska, w którym żyjemy. W naszej szkole zagadnienia ochrony środowiska omawiane są na różnych przedmiotach oraz w czasie godzin wychowawczych.
Klasa Va uczestniczyła w lekcji o temacie: Błękitna Planeta. Czy należy oszczędzać wodę?
Uczniowie najpierw zostali krótko wprowadzeni w temat. Dzięki temu wyjaśniali znaczenie kolorów na mapie. W drodze dyskusji ustalili dlaczego Naszą Planetę nazywamy Błękitną Planetą.
W trakcie lekcji omówiono rodzaje wód występujących na Ziemi i zobrazowano ilości wody na świecie za pomocą naczyń o różnej pojemności. Rysunki wykorzystywanych w trakcie lekcji naczyń odzwierciadlały odpowiednie ilości procentowe zasobów wody na Ziemi:
- wody słone, czyli morza i oceany 97,3% – wiadro 10-cio litrowe,
- lodowce 2,1% – szklanka,
- wody gruntowe 0,58% – zakrętka, np. po dezodorancie,
- jeziora i rzeki 0,02% – mała łyżeczka do kawy.
Następnie pracując w grupach dzieci z rozsypanek układały przysłowia, które obrazowały znaczenie wody w naszym życiu.
Na koniec dzieci wykonały doświadczenie symulujące szybkość zanieczyszczenia wód. Na środku klasy umieszczone zostało przezroczyste naczynie z wodą, do którego każdy uczeń miał swobodny dostęp. Naczynie to, napełnione czystą wodą symbolizowało jeszcze niezanieczyszczoną rzekę. Uczniowie przypominali sobie swoje czynności wykonywane od samego poranka, powtarzając je symulowali:
- mycie zębów dodając do wody pastę do zębów,
- mycie rąk dodając do wody mydło,
- mycie naczyń dodając do wody płyn do mycia naczyń,
- mycie włosów dodając do wody szampon,
- pranie dodając do wody proszek do prania.
Do symbolicznej rzeki dostały się tez resztki pokarmów, tłuszcz, drobiny papieru toaletowego, resztki kawy, mleka, czy też soku. Uczniowie obserwowali jak woda w naczyniu zaczyna przypominać ściek. Dzieci bardzo zdziwił fakt zdziwił, że zanieczyszczenie wody nastąpiło tak szybko, choć do naczynia wlewali niewielkie ilości zanieczyszczeń.
Zajęcia były bardzo ciekawe. W ich efekcie dzieci zrozumiały potrzebę ochrony i oszczędzania zasobów wody.
Małgorzata Żak