Obecnie jednym z najważniejszych problemów świata jest ochrona środowiska, w którym żyjemy. W naszej szkole zagadnienia ochrony środowiska omawiane są na różnych przedmiotach oraz w czasie godzin wychowawczych.

Klasa Va uczestniczyła w lekcji o temacie: Błękitna Planeta. Czy należy oszczędzać wodę?

Uczniowie najpierw zostali krótko wprowadzeni w temat. Dzięki temu wyjaśniali znaczenie kolorów na mapie. W drodze dyskusji ustalili dlaczego Naszą Planetę nazywamy Błękitną Planetą.

W trakcie lekcji omówiono rodzaje wód występujących na Ziemi i zobrazowano ilości wody na świecie za pomocą naczyń o różnej pojemności. Rysunki wykorzystywanych w trakcie lekcji naczyń odzwierciadlały odpowiednie ilości procentowe zasobów wody na Ziemi:

  • wody słone, czyli morza i oceany 97,3% – wiadro 10-cio litrowe,
  • lodowce 2,1% – szklanka,
  • wody gruntowe 0,58% – zakrętka, np. po dezodorancie,
  • jeziora i rzeki 0,02% – mała łyżeczka do kawy.

Następnie pracując w grupach dzieci z rozsypanek układały przysłowia, które obrazowały znaczenie wody w naszym życiu.

Na koniec dzieci wykonały doświadczenie symulujące szybkość zanieczyszczenia wód. Na środku klasy umieszczone zostało przezroczyste naczynie z wodą, do którego każdy uczeń miał swobodny dostęp. Naczynie to, napełnione czystą wodą symbolizowało jeszcze niezanieczyszczoną rzekę. Uczniowie przypominali sobie swoje czynności wykonywane od samego poranka, powtarzając je symulowali:

  • mycie zębów dodając do wody pastę do zębów,
  • mycie rąk dodając do wody mydło,
  • mycie naczyń dodając do wody płyn do mycia naczyń,
  • mycie włosów dodając do wody szampon,
  • pranie dodając do wody proszek do prania.

Do symbolicznej rzeki dostały się tez resztki pokarmów, tłuszcz, drobiny papieru toaletowego, resztki kawy, mleka, czy też soku. Uczniowie obserwowali jak woda w naczyniu zaczyna przypominać ściek. Dzieci bardzo zdziwił fakt zdziwił, że zanieczyszczenie wody nastąpiło tak szybko, choć do naczynia wlewali niewielkie ilości zanieczyszczeń.

Zajęcia były bardzo ciekawe. W ich efekcie dzieci zrozumiały potrzebę ochrony i oszczędzania zasobów wody.

Małgorzata Żak