Zanieczyszczenia gleb
Gleby, podobnie jak całe środowisko przyrodnicze, mogą ulegać zanieczyszczeniu. Ze względu na swoje właściwości sorpcyjne gleby pochłaniają wiele substancji chemicznych, które przenikają do nich w postaci:
- stałej – popioły, tworzywa sztuczne;
- ciekłej – ścieki odprowadzane do zbiorników wodnych i przedostające się wraz z wodą do gleby;
- gazowej – szkodliwe gazy pochłaniane przez glebę lub najpierw rozpuszczane przez wodę, a potem wraz z nią przedostające się do gleby.
O zanieczyszczeniu gleby mówimy, gdy substancje chemiczne występują w niej w ilościach przekraczających ich typową zawartość i powodują zmiany właściwości gleby niepozwalające na normalne jej użytkowanie.
Główne źródła zanieczyszczeń gleby wywołanych działalnością człowieka:
- przemysłowe – przemysł wydobywczy, energetyczny, hutniczy, metalurgiczny, chemiczny, budownictwo;
- rolnicze – zbyt intensywne nawożenie, nadmierne stosowanie pestycydów;
- komunalne – ścieki i odpady stałe;
- komunikacyjne – substancje toksyczne i metale ciężkie zawarte w spalinach, sól, którą posypuje się zlodzone nawierzchnie dróg.
Rodzaje zanieczyszczeń chemicznych gleby |
|
Źródło |
Rodzaje zanieczyszczeń |
przemysł |
pyły i dymy (zawierające m.in. metale ciężkie – ołów, rtęć, kadm, trujące związki chemiczne), hałdy |
gazy – tlenki węgla i tlenki azotu |
|
ścieki i odpady poprodukcyjne |
|
rolnictwo |
pestycydy |
nawozy i ich zanieczyszczenia |
|
transport |
spaliny samochodowe – tlenki azotu, tlenki węgla |
węglowodory |
|
sól |
|
gospodarstwa |
opakowania |
ścieki (w tym detergenty) |
Sole nieorganiczne
Nadmiar azotanów(V) w glebie powoduje zmniejszenie odporności roślin na choroby i działanie szkodników. Przenawożenie roślin może być przyczyną ich chorób fizjologicznych. Stosowanie nadmiernych ilości wysokoprocentowych nawozów mineralnych w wielu wypadkach może być bardziej szkodliwe niż niedobór składników pokarmowych w glebie. Uprawiane na glebie zanieczyszczonej azotanami(V) rośliny mogą być ponadto szkodliwe dla konsumentów. W określonych warunkach gromadzone w tkankach roślin azotany(V) mogą ulegać przemianie na azotany(III), które mają właściwości kancerogenne (sprzyjają powstawaniu nowotworów).
Doświadczenie 1
Badanie obecności azotanów(V) i azotanów(III) w warzywach.
Co będzie potrzebne
- probówki,
- szalki Petriego lub szkiełka zegarkowe,
- wkraplacz,
- warzywa korzeniowe np.: marchewka, pietruszka, burak, rzodkiewka i ziemniak (z różnych upraw),
- paski wskaźnikowe do wykrywania azotanów(V) i azotanów(III),
- roztwór rivanolu (1 tabletkę rozpuścić w 20 cm3wody destylowanej),
- kwas solny stężeniu 5%,
- wiórki magnezu.
Instrukcja
- Na szkiełkach zegarkowych przygotuj niewielkie kawałki obranych warzyw.
- Wykonuj kolejno próby na obecność azotanów, w tym celu:
- na próbkę warzywa nanieś 2–3 krople roztworu rivanolu,
- dodaj 2–3 krople kwasu solnego,
- obserwuj zabarwienie,
- jeżeli wokół miejsca zwilżenia próbki pojawi się różowoczerwone zabarwienie, świadczące o obecności dużej ilości azotanów, zakończ badanie,
- w przypadku, gdy takie zabarwienie nie wystąpi, posyp próbkę wiórkami magnezowymi i obserwuj zmiany barwy – jony azotanowe(III) spowodują zabarwienie próbki na czerwono, a jony azotanowe(V) – na jasnofioletowo.
- Możesz także wykonać badanie stężenia jonów azotanowych(V) i azotanowych(III), używając pasków testowych. Postępuj zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
Podsumowanie
W próbkach badanych warzyw mogą być obecne zarówno azotany(V), jak i będące produktem ich przemiany, azotany(III). Zawartość tych związków w warzywach jest różna.
Potrzebny do rozwoju roślin azot pobierany jest przez rośliny formie azotanowej(V) lub amonowej . Może jednak występować w glebie także w formie toksycznych dla wielu roślin azotanów(III). Nie wszystkie warzywa w jednakowym stopniu kumulują azotany(V) i azotany(III).
W stopniu wysokim kumulują te związki np.: rzodkiewka, buraki, pietruszka, w mniejszym stopniu – marchew, seler, ziemniaki, cebula.
Na skutek tego zanieczyszczenia może nastąpić znaczne zmniejszenie odporności roślin na choroby i szkodniki. Rośliny uprawiane na glebach skażonych azotanami(V) i azotanami(III) zawierają nadmiar tych substancji i mają negatywny wpływ na zdrowie konsumentów. Występujące w nadmiarze azotany(V) mogą ulegać przemianie w azotany(III), które przyczyniają się do powstawania bardzo toksycznych związków o działaniu rakotwórczym. Procesy tego typu mogą zachodzić na przykład podczas przechowywania warzyw zawierających nadmierne ilości azotanów(V).
Doświadczenie 2
Problem badawczy
Czy zasolenie gleby wpływa na rozwój roślin?
Hipoteza
Nadmierne stężenie chlorku sodu w glebie ma negatywny wpływ na rozwój roślin.
Co będzie potrzebne
- 4 cylindry miarowe (100 cm3) lub 4 probówki,
- marker,
- wkraplacz,
- roztwory soli kuchennej o stężeniach: 1%, 5%, 10%,
- woda z kranu,
- olej jadalny,
- 4 dobrze ulistnione pędy bzu lub leszczyny.
Instrukcja
- Do 3 cylindrów nalej taką samą ilość (80 cm3) roztworów soli kuchennej, a do czwartego – wody. Pamiętaj o umieszczeniu na każdym z cylindrów informacji o jego zawartości.
- W każdym cylindrze umieść jeden pęd, a następnie wlej olej jadalny w takiej ilości, by jego warstwa o grubości 5 mm uniemożliwiła parowanie wody. Zaznacz początkowy poziom cieczy w cylindrach.
- Pozostaw próbki na 2–3 dni. Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie
Nadmiar soli w wodzie pobieranej przez rośliny powoduje ich uszkodzenie, co można było łatwo zaobserwować w przypadku pędu zanurzonego w 10‑procentowym roztworze soli kuchennej.
Nadmierna koncentracja soli w roztworze glebowym utrudnia lub uniemożliwia pobieranie wody przez rośliny. Stopień zasolenia zależy od ilości wody w glebie. Negatywną reakcją roślin na nadmiar soli jest więdnięcie, a przy wyższych stężeniach zamieranie (wyjątek stanowią słonorośla).
Zasolenie wywołują: chlorki, siarczany(VI), węglany sodu i potasu.
Skutki nadmiernego zasolenia w Polsce mogą być widoczne na liściach drzew przydrożnych w czerwcu i lipcu. Na drzewach w pasach przyulicznych często obserwować można skutki zasolenia gleby, którego przyczyną jest posypywanie solą oblodzonych dróg w porze zimowej
Odczyn kwasowo-zasadowy gleby
Większość roślin do życia i wzrostu potrzebuje odczynu obojętnego lub słabo kwasowego (zapewnia to optymalną rozpuszczalność substancji odżywczych, tworzenie próchnicy i rozwój pożądanych mikroorganizmów glebowych).
Większość gleb w Polsce ma pH z zakresu 4,6 – 6,5 (czyli gleby słabo i średnio kwasowe). Gleby o odczynie kwasowym zawierają zwykle mniej wapnia.
Doświadczenie 3
Badanie pH gleby.
Badanie odczynu gleby można wykonać przy użyciu papierka wskaźnikowego lub wykorzystując dostępny w sklepach ogrodniczych kwasomierz wykorzystujący tzw. płyn Helliga; o odczynie decyduje obecność jonów wodorowych i wodorotlenowych, jakie powstają w wyniku rozpuszczania substancji zawartych w glebie
Problem badawczy
W jaki sposób można określić odczyn gleby?
Hipoteza
Odczyn gleby wpływa na jej kwasowość.
Co będzie potrzebne
- probówki
- próbki ziemi ogrodowej i doniczkowej,
- tryskawki z wodą destylowaną
- uniwersalne papierki wskaźnikowe
- lejki i sączki
Instrukcja
- Do probówki nasyp niewielką ilość gleby, a następnie zalej ją wodą destylowaną.
- Probówkę zatkaj korkiem i potrząsaj przez kilka minut, po czym odstaw na kolejne
- Ustaw zlewkę, włóż do niej lejek wyłożony sączkiem.
- Wodę znad gleby zlej do zlewki przez sączek.
- Następnie w przefiltrowanym roztworze znad osadu zamocz papierek wskaźnikowy
- Porównaj barwę papierka ze skalą odczytując wartość pH roztworu.
Podsumowanie
W zależności od zastosowanych próbek, pH gleby jest różne – np. kwaśne dla mad, a zasadowe dla gleb zanieczyszczonych pyłami przemysłowymi. W roztworze o pH kwaśnym, papierek wskaźnikowy zabarwi się na czerwono, a przy pH zasadowym – na zielono.