Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
KLASA 5A
TEMAT 1: „Katarynka” B. Prusa – dostrzec potrzeby innych.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Tekst noweli (podręcznik s. 303) należy przeczytać PRZED lekcją.
- 1/314 – zapisz w zeszycie (wyślij czytelne i opisane zdjęcie).
- Zapisz i zapamiętaj definicje – punkt kulminacyjny, nowela.
- 2/314 – przemyśl (rozmowa na lekcji).
TEMAT 2: Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst przypowieści (podręcznik s. 316).
- Zapisz plan wydarzeń (wyślij).
- 1/317 – przemyśl (rozmowa podczas lekcji).
- 2/317 – zapisz i wyślij.
- 5/317 – 4-5 zdań – wyślij.
TEMAT 3: W świecie greckich mitów.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z zad. 1/319 (podręcznik).
- Przyjrzyj się uważnie planszy (podręcznik s. 322-323).
- Zapisz w zeszycie zad. 1, 3/321.
- Zapisz w zeszycie zad. 5/324 (tylko poprane odpowiedzi – błędne pomiń) oraz zad. 6/324 (wyślij czytelne i opisane zdjęcie).
KLASA 5C
TEMAT 1: O tradycjach i zwyczajach na kartach “Pana Tadeusza”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj fragmenty “Pana Tadeusza” - podręcznik str.241- 243.
- W kilkuzdaniowej wypowiedzi opisz obyczaje ukazane w wybranym fragmencie.
- Pamiętaj, żeby przeczytać “Katarynkę” B. Prusa (podręcznik str.303- 314).
TEMAT 2: Poznajemy nowelę Bolesława Prusa “Katarynka”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Na podstawie tekstu B. Prusa określ elementy świata przedstawionego (czas i miejsce akcji, bohaterowie, wątek główny, wydarzenia- plan).
- Zapoznaj się z pojęciami: punkt kulminacyjny, nowela (podręcznik str. 315).
- Zrób notatkę na temat cech noweli.
TEMAT 3: Pan Tomasz- portret filantropa.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zbierz materiał do charakterystyki głównego bohatera (pracuj z tekstem) i zrób notatkę: przedstawienie postaci,
- - wygląd,
- - zainteresowania, upodobania,
- - cechy charakteru.
- Oceń postawę pana Tomasza.
- Wyobraź sobie, że dzięki zaangażowaniu i wsparciu finansowemu pana Tomasza niewidoma dziewczynka odzyskała wzrok. Zredaguj w jej imieniu podziękowania dla dobroczyńcy.
KLASA 5D
TEMAT 1: Co to jest przydawka?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z informacją na temat tego, czym jest przydawka - podręcznik strona 273.
- Wykonaj ćwiczenia - zeszyt ćwiczeń str. 105 - ćw. 1, str. 106 - ćw. 2-4.
TEMAT 2: Przydawka jako określenie rzeczownika.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str.107.
TEMAT 3: Co to jest przypowieść?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informację na temat przypowieści - podr. Str. 317.
- Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 114-115.
Na wykonane prace czekam do końca tygodnia. Jeżeli uczestniczysz w e-lekcjach, nie wykonuj wyżej wymienionych zadań.
KLASA 5E
TEMAT 1: Sąd nad Syzyfem.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Do zeszytu wpisz rozwiązania zad. 3/270 oraz 6 a-b/271.
- Podczas lekcji wykonamy (tylko ustnie) zad. 4/270.
- Przygotuj krzyżówkę z rozwiązaniem: MITOLOGIA. Hasła muszą dotyczyć poznanych w tym roku szkolnym mitów.
TEMAT 2: Świat ludzkich spraw. “Pan Tadeusz”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Poznaj fragment lektury s. 241-244.
- Zapisz zad. 1 a-b/243, a 3/244 w odniesieniu do świąt majowych.
- 2/244 wykonamy podczas lekcji zdalnej.
TEMAT 3: Dzień jak co dzień.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Czym dni różnią się od siebie? W tabelce porównaj swoje z tekstem s. 29-235.
- Rozwiązania zad. 1/234; 3 a-b/235; 4/235 wpisz do zeszytu.
KLASA 5F
TEMAT 1: Gdzie mieści się wyobraźnia? Z.Herbert “Pudełko zwane wyobraźnią”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- .https://view.genial.ly/5ea68980d407580db92119b8/interactive-image-interactive-image
- Po lekcji będziecie mieli wiedzę na temat: autora wiersza, podmiotu lirycznego, nastroju wiersza, przesłaniu utworu, obrazów poetyckich, środków stylistycznych.
- Zadanie samodzielne: nazwij obrazy poetyckie oraz dopasuj do nich odpowiednie cytaty z utworu.
TEMAT 2: ”Kołysanka dla Okruszka” - funkcja zdrobnień
ZADANIA DLA UCZNIA:
- .https://view.genial.ly/5e84c3a1260c290e3984cde0/interactive-image-zdrobnienia
- . Nadawca, odbiorca, podmiot liryczny, zdrobnienia, porównania, rymy.
- Wykonaj ćwiczenie 5 a/237, pisemnie w zeszycie, nie wysyłaj.
TEMAT 3: Czym jest tolerancja? “Pan Wredzik”
ZADANIA DLA UCZNIA:
- .https://view.genial.ly/5e7dcf6067bb7d0d7ec2fd0e/interactive-content-czym-jest-tolerancja
- Przeczytajcie tekst ze strony 300.
- Zapiszcie w zeszycie definicja tolerancji.
- Zapisz w zeszycie 5 przyczyn nietolerancji.
- Przygotuj plakat/ collage na temat tolerancji i nietolerancji. Termin do 07.06.2020. Zdjęcia zamieść na teams.
KLASA 5G
TEMAT 1: Sąd nad Syzyfem.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Do zeszytu wpisz rozwiązania zad. 3/270 oraz 6 a-b/271.
- Podczas lekcji wykonamy (tylko ustnie) zad. 4/270.
- Przygotuj krzyżówkę z rozwiązaniem: MITOLOGIA. Hasła muszą dotyczyć poznanych w tym roku szkolnym mitów.
TEMAT 2: Świat ludzkich spraw. “Pan Tadeusz”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Poznaj fragment lektury s. 241-244.
- Zapisz zad. 1 a-b/243, a 3/244 w odniesieniu do świąt majowych.
- 2/244 wykonamy podczas lekcji zdalnej.
TEMAT 3: Dzień jak co dzień.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Czym dni różnią się od siebie? W tabelce porównaj swoje z tekstem s. 29-235.
- Rozwiązania zad. 1/234; 3 a-b/235; 4/235 wpisz do zeszytu.
KLASA 5H
TEMAT 1: W świecie greckich mitów.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Podręcznik, s. 321-324. Wybrane zadania będziemy realizować podczas lekcji.
- Mitologizmy – związki frazeologiczne, których źródłem jest mitologia. Ćwiczenia leksykalne.
TEMAT 2: Sprawdź siebie – podsumowanie treści zawartych w rozdziale “Świat ludzkich spraw”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst “O Dedalu” – podręcznik, s. 325/226.
- Polecenia do tekstu – podręcznik, s. 326/327, polec. 1-10.
TEMAT 3: Co podpowiada wyobraźnia? Zbigniew Herbert “Pudełko zwane wyobraźnią”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zadanie wstępne – podręcznik, s. 330, polec. 1.
- Przeczytaj wiersz Zbigniewa Herberta pt. “Pudełko zwane wyobraźnią” – podręcznik, s. 331.
- W zeszycie – podręcznik, s. 332, polec. 1, 3.
- Wysłuchaj wersji wokalnej wiersza: https://www.youtube.com/watch?v=gt3nbwDjKNo
KLASA 5I
TEMAT 1: Przydawka, czyli określenie rzeczownika w zdaniu.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 272 i wykonaj ustnie polecenie1.
- Napisz czym jest i na jakie pytania odpowiada przydawka (pytania wyraźnie wyeksponuj) (podręcznik str. 273), a następnie wykonaj w zeszycie zad. 2 i 4.
- Wykonaj ćwiczenia str. 105 – 107.
Aby utrwalić wiadomości wykonaj polecenia interaktywne: https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF
TEMAT 2: Okolicznik i dopełnienie określeniami czasownika.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z ankietą - podręcznik str. 291, następnie wykonaj w zeszycie zad. 2a.
- Na podstawie informacji z ramki (str. 292) wykonaj notatkę o okoliczniku i dopełnieniu. Wyodrębnij graficznie pytania, na które odpowiadają podane części zdania.
- Wykonaj w zeszycie zad. 5 str. 293 (podręcznik) oraz w ćwiczeniach zad. 1, 4, 6 i 8 str. 110 –113.
Zadania w ćwiczeniach możesz wykonywać na konsultacjach.
TEMAT 3: Powtórzenie wiadomości o częściach zdania.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Aby powtórzyć wiadomości o poznanych częściach zdania – wykonaj polecenia interaktywne: https://epodreczniki.pl/a/przydawki-okoliczniki-i-dopelnienia-wzbogacaja-wypowiedzenia/DfSuGuhPC
- W drugiej części lekcji sprawdzisz swoją wiedzę wykonując wykresy zdań. Zdania otrzymasz na lekcji.
KLASA 5J
TEMAT 1: Poznajemy dopełnienie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wykonaj ćwiczenia interaktywne: https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DLa3gh3QC
- Wypisz pytania dopełnienia.
- Utrwal wiadomości o okoliczniku i dopełnieniu - wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: Ć 1, 2, 3/110.
TEMAT 2: Kiedy ktoś potrzebuje pomocy... Poznajemy ,,Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst zamieszczony w podręczniku na stronie 316 (,,Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie”).
- Wykonaj ćw. 5/317 z podręcznika.
- Przeczytaj informacje umieszczone w ramce w podręczniku na stronie 317.
- Wykonaj ćwiczenia interaktywne związane z przeczytaną przypowieścią: https://epodreczniki.pl/a/a-blizniego-swego-jak-siebie-samego/DmpLnfl71
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania Ć 1a/114 oraz 2b/115
TEMAT 3: Wyszukiwanie informacji.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wykonaj ćwiczenia interaktywne: https://epodreczniki.pl/a/u-zrodel-wiedzy/D19aWdBRU
- Wymień podstawowe słowniki językowe i napisz, jakie informacje zawierają.


