Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
KLASA 6A
TEMAT 1: Trudna droga do poznania siebie
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj zamieszczony w podręczniku fragment powieści “Córka Czarownic” D. Terakowskiej
- Przedstaw główną bohaterkę -polecenie 1 str.314
- .Wyjaśnij, jakie znaczenie dla bohaterki miało przebywanie na Pustyni – polecenie (całe) 2 str.315
- Zapisz w zeszycie stosowne notatki
TEMAT 2: Moja i twoja nadzieja – co wiemy o wolontariacie
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Poszukaj w Internecie informacji o wolontariacie
- Przygotuj informacje o znanej osobie, która bezinteresownie pomaga innym ludziom, zaprezentuj postać koleżankom i kolegom z klasy
https://www.tekstowo.pl/piosenka,chlopcy_z_placu_broni,kiedy_juz_bede_dobrym_czlowiekiem.html
- Posłuchaj, poznaj tekst i odpowiedz na pytanie Czego może dokonać dobry człowiek?
TEMAT 3: Nie bądź ludożercą
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wpisz do zeszytu słownikową definicje słowa : ludożerca i jego synonimy
- Przeczytaj wiersz T. Różewicza “List do ludożerców”
- Wykonaj polecenia 2,3,4 str.317
- Naucz się dobrze czytać tekst polecenie 6 str. 317
KLASA 6B
TEMAT 1: Trudna droga do poznania siebie
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj zamieszczony w podręczniku fragment powieści “Córka Czarownic” D. Terakowskiej
- Przedstaw główną bohaterkę -polecenie 1 str.314
- .Wyjaśnij, jakie znaczenie dla bohaterki miało przebywanie na Pustyni – polecenie (całe) 2 str.315
- Zapisz w zeszycie stosowne notatk
TEMAT 2: Moja i twoja nadzieja - porozmawiajmy o wolontariacie
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Poszukaj w Internecie informacji o wolontariacie
- Przygotuj informacje o znanej osobie, która bezinteresownie pomaga innym ludziom, zaprezentuj postać koleżankom i kolegom z klasy
https://www.tekstowo.pl/piosenka,chlopcy_z_placu_broni,kiedy_juz_bede_dobrym_czlowiekiem.html
- Posłuchaj, poznaj tekst i odpowiedz na pytanie: Czego może dokonać dobry człowiek?
TEMAT 3: Nie bądź ludożercą
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wpisz do zeszytu słownikową definicje słowa : ludożerca i jego synonimy
- Przeczytaj wiersz T. Różewicza “List do ludożerców”
- Wykonaj polecenia 2,3,4 str.317
- Naucz się dobrze czytać tekst polecenie 6 str. 317
KLASA 6C
TEMAT 1: Jak należy żyć.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Znajdź w Internecie tekst „Desiderata”
(np. tutaj: http://idn.org.pl/sm/JWoy/Dabek99/desidera.htm
- Wysłuchaj muzycznej wersji utworu: https://www.youtube.com/watch?v=WF4ZQrbx7JU (inne tłumaczenie tego tekstu).
- Napisz, czy ten tekst można nazwać uniwersalnym? Uzasadnij w kilku zdaniach swoją opinię (wyślij).
- Zapisz własną wersję „Desideraty”, czyli wskazówek, jak żyć (Min. 10 zdań jako praca domowa - wyślij).
TEMAT 2: Wiesze polskich noblistów.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje o polskich poetach nagrodzonych Nagrodą Nobla (podręcznik s. 343/344.)
- Przeczytaj wiersze (podręcznik s. 345-346).
- Zastanów się, który z nich podoba Ci się najbardziej (będziemy omawiać je na lekcji).
- Zapisz w zeszycie jako pracę domową zad. 4/347 – napisz opowiadanie zgodnie z poleceniem. Min. 180 wyrazów (można na komputerze) i wyślij. Pamiętaj o elementach świata przedstawionego, opisach, dialogach itp. Pracę będę sprawdzać na ocenę.
TEMAT 3:
ZADANIA DLA UCZNIA: Zdania pojedyncze – utrwalenie wiadomości przed sprawdzianem.
- Powtórz sobie definicje wszystkich cz. Zdania.
- Zrób w zeszycie wykresy następujących zdań (zapisz części zdania i części mowy, jakimi zostały wyrażone:
- Badacze literatury bardzo długo przypisywali autorstwo „Bogurodzicy” świętemu Wojciechowi.
- Pierwsza rękopiśmienna wersja „Bogurodzicy” powstała w XV w.
- Późniejsza wersja pieśni liczyła czternaście zwrotek.
- Polscy pisarze często nawiązywali w swoich utworach do tekstu „Bogurodzicy”.
KLASA 6D
TEMAT 1: Nie bądź ludożercą! - Tadeusz Różewicz “List do ludożerców”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj wiersz T. Różewicza “List do ludożerców” - podręcznik str. 316.
- Określ, kim są bohaterowie wiersza. Opisz postępowanie “ludożerców”.
- Napisz list do “współczesnych ludożerców”. Niech będzie protestem przeciwko znieczulicy.
TEMAT 2: O czym powinien pamiętać każdy przemawiający?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dla przemawiającego- podręcznik str. 321.
- Zaplanuj i zredaguj przemówienie, które mógłbyś wygłosić podczas uroczystości z okazji zakończenia roku szkolnego. Napisz wypowiedź wg planu- wskazówki w zad.2 a, b na str. 321.
- Przemówienie będziesz mógł przeczytać także na konsultacjach.
TEMAT 3: Dedykacja i podziękowanie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje dotyczące dedykacji i podziękowań- podręcznik str. 322- 323.
- Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego z okazji urodzin babci lub dziadka albo rocznicy ślubu rodziców.
- Napisz podziękowania z okazji zakończenia roku szkolnego dla wybranych pracowników szkoły. Pamiętaj o odpowiednim stylu.
- Przypominam o prezentacji lektury (8-10.06.).
KLASA 6E
TEMAT 1: Piszemy dedykacje i podziękowania.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj temat na str. 322 i 323 w podręczniku.
- Zapoznaj się z budową dedykacji i podziękowania. Przeczytaj uważnie ćw. 1 i ćw. 2.
- Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego z okazji urodzin babci lub dziadka.
- Napisz podziękowania dla Twojego ulubionego nauczyciela z okazji zakończenia roku szkolnego.
TEMAT 2: Codzienność tematem sztuki - wiersz "Buty artysty".
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wyszukaj informacje o Vincencie van Goghu. Zapisz krótką notatkę
- Obejrzyj uważnie obraz na str. 325 w podręczniku. Odpowiedz na pytania ćw. 2. str. 324 – ustnie.
- Przeczytaj wiersz “Buty artysty” str. 325 w podręczniku.
- Wykonaj ćw. 5 str. 325. Praca do wyboru.
TEMAT 3: Dobra książka inspiruje.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Czytanie komiksu zamieszczonego w podręczniku na str. 326.
- Wprowadzenie pojęcia “adaptacja” str. 331 w podręczniku.
- Książka czy komiks? Przygotowanie argumentów do dyskusji.
KLASA 6F
TEMAT 1: Nie bądź ludożercą! - Tadeusz Różewicz “List do ludożerców”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj wiersz T. Różewicza “List do ludożerców” - podręcznik str. 316.
- Określ, kim są bohaterowie wiersza. Opisz postępowanie “ludożerców”.
- Napisz list do “współczesnych ludożerców”. Niech będzie protestem przeciwko znieczulicy.
TEMAT 2: O czym powinien pamiętać każdy przemawiający?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dla przemawiającego- podręcznik str. 321.
- Zaplanuj i zredaguj przemówienie, które mógłbyś wygłosić podczas uroczystości z okazji zakończenia roku szkolnego. Napisz wypowiedź wg planu- wskazówki w zad.2 a, b na str. 321.
- Przemówienie będziesz mógł przeczytać także na konsultacjach.
TEMAT 3: Dedykacja i podziękowanie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje dotyczące dedykacji i podziękowań- podręcznik str. 322- 323.
- Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego z okazji urodzin babci lub dziadka albo rocznicy ślubu rodziców.
- Napisz podziękowania z okazji zakończenia roku szkolnego dla wybranych pracowników szkoły. Pamiętaj o odpowiednim stylu.
- Przypominam o prezentacji lektury (8-10.06.).
KLASA 6G
TEMAT 1: Nie bądź ludożercą! Tadeusz Różewicz “List do ludożerców”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zadanie wstępne – wypisz “w słoneczku” skojarzenia z wyrazem ludożerca.
- Przeczytaj wiersz Tadeusza Różewicza pt. “List do ludożerców” – podręcznik, s. 316.
- Kim są ludożercy w wierszu? Opisz ich postępowanie.
- Obejrzyj klip do wiersza: https://www.youtube.com/watch?v=m1ey0dNdQ20&feature=youtu.be
- Napisz list do współczesnych ludożerców (na lekcji).
TEMAT 2: Husaria – duma Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Podsumowanie treści zawartych w rozdziale “Zanurzeni w historii”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst pt. “Skrzydlaci jeźdźcy” – podręcznik, s. 318.
- Sprawdź siebie – wykonaj polecenia 1-10 na stronie 319.
TEMAT 3: Piszemy dedykacje i podziękowania.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj “niebieskie ramki” – podręcznik, s. 322, 323.
- Budowa dedykacji i podziękowania (przykłady na s. 322, 323).
- Zredaguj jedną z trzech dedykacji, którą mógłbyś umieścić:
- w książce kucharskiej dla mamy
- na płycie z muzyką dla swojej koleżanki
- w przewodniku po Paryżu dla wujka turysty.
KLASA 6H
TEMAT 1: O tym, jak Czerwony Kapturek niósł babci kilogram śledzi matjasów.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst „Czerwony Kapturek” (podręcznik s. 356).
- 1, 2/361 – omówienie podczas lekcji.
- Obejrzyj: https://www.youtube.com/watch?v=ON8WoBgp8sI
- 3/362 zrób w zeszycie, wyślij (opisane i wyraźne zdjęcie).
TEMAT 2: Zdania złożone – utrwalenie wiadomości.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj wskazówkę dot. wykresów zdań (podręcznik s. 346), przypomnij sobie wcześniejsze informacje nt. zdań złożonych.
- Zapisz w zeszycie zad. 4, 5/346. (wyślij).
TEMAT 3: Zdania złożone – wykresy - utrwalenie wiadomości.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zrób ćwiczenia do rozdziału Zdanie złożone. Wykres (ćwiczenia s. 107).
- Przygotuj się do sprawdzianu z ww. zagadnień.