Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.


KLASY 0

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus! 

Witam Was Kochani na dzisiejszej katechezie o Duchu Świętym. :)

Na początku pomódlmy się znakiem krzyża świętego:

,, W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen." 

Zapraszam na wirtualną katechezę: 

https://view.genial.ly/5ec396b88e243b0d5a33dbac/interactive-image-zeslanie-ducha-swietego-kl0?fbclid=IwAR0E5jeOhe3377gOPuhPpzJjSvJ7SKKnt2wB6bh-bJxn4yBSZa9hvONSwPU

       Kochani ! 

          Z okazji Dnia Dziecka, życzę Wam spełnienia wszystkich marzeń.
Prawdziwej radości i pokoju serca, który może dać tylko Duch Święty.

Doświadczajcie na co dzień miłości i dobroci od tych, którzy Was otaczają.

Niech Was Pan Bóg błogosławi i strzeże,

a Maryja otoczy troską i miłością. 

      Pamiętam o Was w  modlitwie
s. D
orota


KLASY 1

Kochane Dzieciaki i Kochani Rodzice!

Życzę Wam z okazji Dnia Dziecka, abyśmy  zawsze, zawsze i na wieki czuli się Dziećmi Boga. Bóg to nasz najcudowniejszy, najlepszy, kochający zawsze OJCIEC. Wierzmy Jego Słowu, poznawajmy je, a ono poprowadzi nas przez życie.

Dzieciaki życzę Wam także fajnych  prezentów od Rodziców, pamiętajcie, że Wy jesteście ich SKARBAMI.

Zadanie: Po obejrzeniu filmiku : Brat Franciszek. Kim jest Duch Święty? ( link poniżej)  Wypisz w zeszycie  sześć owoców Ducha Świętego. Pamiętajmy także  o codziennej modlitwie, której nauczył nas sam Pan Jezus: OJCZE NASZ.

https://youtu.be/_GgjWP32Bvo 


KLASY 2

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Temat: Duch Święty - pierwszy dar uwielbionego Pana Jezusa.

Na początku pomódlmy się znakiem krzyża świętego:

,, W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen."

Zaśpiewajmy z całego serca :)

Duch Święty niech jednoczy nas...

https://www.youtube.com/watch?v=-v5tJIDA4-c

Zapraszam na wirtualną katechezę :)

https://view.genial.ly/5ec4fdbf6abe8d0d9e5ebea9/interactive-content-duch-swiety-pierwszy-dar-uwielbionego-pana-jezusa-klasa-2-jednosc?fbclid=IwAR2T0lzBte3mvvdWpuRWB27L3ZhJq5_iZoPbYUAuarfdo86QALewlzoBpBY

Kochani !

          Z okazji Dnia Dziecka, życzę Wam spełnienia wszystkich marzeń.
Prawdziwej radości i pokoju serca, który może dać tylko Duch Święty.

Życzę Wam byście nigdy nie utracili dziecięcej wrażliwości na świat i ludzi ,

których spotkacie,

byście zawsze dokonywali właściwych wyborów i czynili świat lepszym . 

Doświadczajcie na co dzień miłości i dobroci od tych, którzy Was otaczają.

Niech Was Pan Bóg błogosławi i strzeże,

a Maryja otoczy troską i miłością.

      Z darem modlitwy s. Dorota


KLASY 3

Niech będzie Pochwalony Jezus Chrystus .

W dniu Dzieci  Świeta życzenia na stronie parafii i pamietam w modlitwie .

Zacznijmy nasze dzisiejsze spotkanie od modlitwy do Ducha Świętego.

 

Duchu Święty , który oświecasz serca i umysły nasze , dodaj nam ochoty i zdolności ,aby ta nauka była dla nas z pożytkiem doczesnym i wiecznym. Przez Chrystusa Pana naszego . Amen .

 

Temat: 41  Liturgia słowa – dialog Boga z Kościołem . W podr. str.98-99  i ćwiczenia str.84-85

Przeczytajcie uważnie,w podręczniku str.98 co Pan Jezus chce nam dziś powiedzieć Łk 11,2

W każdą niedzielę i święto słuchamy Jego słów, które opowiadają o Jego cudownych dziełach i budząw nas podziw, radość i odwagę do przezwyciężania trudności w codziennym życiu. Te Boże dzieła nie dotyczą tylko przeszłości, lecz są wciąż aktualne. Bóg mówi do nas podczas Mszy Świętej, gdy jest czytane Jego słowo, ta część Mszy nazywa się LITURGIA SŁOWA

Pierwsze czytanie jest zaczerpnięte ze Starego Testamentu. Opowiada nam o tych, którzy żyli przed Jezusem i czekali na Jego przyjście. W tę niedzielę 31 maja oba czytania z Nowego T.

Następnie kantor śpiewa psalm, a my powtarzamy jego refren tak, by treść psalmu przeniknęła do naszych serc. Jest to nasza odpowiedź na słowo Boże.

Drugie czytanie pochodzi z Nowego Testamentu. Przypomina nam tych, którzy żyli
w tym samym czasie, co Jezus, i ukazuje nam życie pierwszych chrześcijan. Po czytaniu lektor zwraca się do nas i mówi: „Oto Słowo Boże”. Odpowiadamy: „Bogu niech będą dzięki”.

W czasie słuchania pierwszych dwóch czytań i psalmu siedzimy. Na Ewangelię wszyscy wstajemy. Do słuchania całym sercem słów Pana Jezusa przygotowujemy się śpiewając „Alleluja”,  co znaczy „Chwała Panu”.

Zanim ksiądz zacznie czytać trzecie czytanie, czyli fragment Ewangelii, mówi: „Słowa Ewangelii według św. Mateusza (albo Marka, Łukasza, Jana)”. Odpowiadamy: „Chwała Tobie Panie”.  Jednocześnie kreślimy małe krzyżyki:

na czole, na znak, że chcemy dobrze zapamiętać i zrozumieć słowa Pana Jezusa;

na ustach – jesteśmy gotowi mówić innym o Jezusie;

na sercu – przyjmujemy słowa Jezusa otwartym sercem, aby kierować się nimi w naszym życiu.

Gdy słuchamy Ewangelii, stajemy się uczestnikami życia samego Jezusa. Po odczytaniu Ewangelii ksiądz ogłasza: „Oto słowo Pańskie”. Odpowiadamy wówczas: „Chwała Tobie Chryste”.

Po Ewangelii siadamy, a kapłan w homilii wyjaśnia nam słowo Boże, którego przed chwilą wysłuchaliśmy. Każdy, kto uważnie słucha homilii, na pewno znajdzie w niej wskazówki dla siebie na najbliższy tydzień.

Słuchanie słowa Bożego i homilii pomnaża w nas wiarę w Boga, dlatego  z ufnością w Jego miłość wyznajemy następnie naszą wiarę w modlitwie „Wierzę w jednego Boga”.

Po wyznaniu wiary modlimy się za wszystkich ludzi. Chcemy przecież, aby wszyscy byli szczęśliwi i odczuli miłość Boga. W modlitwie powszechnej prosimy Boga o pomoc. Modlimy się za Kościół Święty, za narody i rządzących, za tych, którzy cierpią, za tych, którzy już odeszli z tego świata, oraz za wspólnotę zgromadzoną na Mszy Świętej. Po każdej prośbie odpowiadamy słowami: „Wysłuchaj nas, Panie” (mogą być one również śpiewane). Modlitwa powszechna kończy liturgię słowa.

Teraz doskonale wiecie, jak aktywnie uczestniczyć w liturgii słowa 😊.nawet przed telewizorem. ćwiczenia str.84 -85    O jakim wydarzeniu mówi w tą niedzielę Ewangelia -zagraj w grę i odkryj obraz    https://learningapps.org/1574766

Do zeszytu zapiszcie:

Temat: Liturgia słowa – dialog Boga z Kościołem.

Oraz notatkę: Liturgia słowa obejmuje trzy czytania z Pisma Świętego, homilię, wyznanie wiary i modlitwę powszechną.  A teraz zasłużony odpoczynek i najlepiej duuuuża porcja ruchu   😊Możesz utrwalić wiadomości przez https://view.genial.ly/5eb038a549966b0d12b2596a/interactive-image-liturgia-slowa Szczęść Boże


KLASY 4

Temat: Przez zamknięte drzwi - niezwykłe wejście

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus ...

Kończy się miesiąc maj, miesiąc, w którym oddajemy szczególną cześć Najświętszej Maryi Pannie. Dlatego rozpocznijmy dzisiejszą katechezę od modlitwy do naszej wspólnej Mamy, zawierzając Jej siebie, tych, których kochamy i wszystko to, czym na co dzień żyjemy.

Na ostatniej katechezie mówiliśmy o drodze uczniów z Jezusem do Emaus. Wiecie już o tym, że Apostołowie nie rozpoznali Go choć On towarzyszył im w podróży. W końcu, gdy rozpoznali Go przy łamaniu chleba, On „zniknął im z oczu”. Wrócili wówczas do Jerozolimy, do pozostałych apostołów, aby opowiedzieć wszystkim o niezwykłym spotkaniu.

Przenieśmy się teraz do Wieczernika. Są tam wystraszeni uczniowie. Boją się ludzi, którzy ukrzyżowali Jezusa. Nie wiedzą, co mają dalej robić. Drzwi do wieczernika są zamknięte w obawie przed wrogami Jezusa.

  • Co czuje człowiek, który się czegoś obawia?
  • Co mogli czuć uczniowie w Wieczerniku?

Kiedy apostołowie przeżywają strach i niepokój – pomimo zamkniętych drzwi staje przed nimi Jezus…

Przeczytajcie uważnie fragment Ewangelii św. Jana i zobaczcie co wydarzyło się w wieczerniku, wieczorem – w dniu zmartwychwstania, gdy przebywali tam wystraszeni uczniowie.
podrecznik str.116 lub biblia (J 20,19-23) i uzupełnij zadanie 1 w ćwiczeniu str.102

Odpowiedzcie teraz na poniższe pytania (odpowiedzi możecie udzielić ustnie np swoim rodzicom):

  • Gdzie byli zgromadzeni uczniowie wieczorem w dniu zmartwychwstania?
  • Dlaczego drzwi do wieczernika były zamknięte?
  • Kto przyszedł do wieczernika pomimo zamkniętych drzwi?
  • Jakimi słowami Jezus pozdrowił uczniów?
  • Kogo tchnął Jezus na apostołów?

Jezus tchnął, czyli napełnił apostołów Duchem Świętym. Mocą tego Ducha Apostołowie będą mogli odpuszczać grzechy. Udziela im daru pokoju i słowami : „Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane”, ustanawia sakrament pokuty i pojednania.

Do tej pory Pan Jezus sam odpuszczał grzechy tym, którzy chcieli odmienić swoje życie. Teraz tą władzą dzieli się z Apostołami, oni mają kontynuować misję odpuszczania grzechów. Jezus obdarzył nas wspaniałym darem. Nawet, gdy odchodzimy od Niego przez grzech, On przebacza nam oraz przywraca utracone życie Boże. Dziś władzę odpuszczania i zatrzymywania grzechów mają biskupi i kapłani.

 

  • Pamiętacie, jak zachowywali się uczniowie w wieczerniku zanim przyszedł do nich Pan Jezus?

    Tak jak apostołowie zamknęli drzwi do wieczernika, tak my często zamykamy „drzwi do naszych serc”.
    Jeżeli chcemy, aby Jezus przebywał w naszym sercu musimy nieustannie troszczyć się o nie, systematycznie korzystając z sakramentu pokuty i pojednania. Musimy prosić Jezusa o przebaczenie i nieustannie odmieniać swoje życie.
  • Kiedy należy przystępować do sakramentu pokuty?

    Powinniśmy systematycznie przystępować do sakramentu pokuty i pojednania ,raz w miesiącu oraz, gdy popełni się grzech ciężki.

 

Przypomnimy sobie, jakie warunki należy spełnić, aby spowiedź była ważna.
zadanie 2 w ćw str.102

Systematyczne przystępowanie do spowiedzi pomaga odnawiać przyjaźń z Jezusem. Pośród pięciu warunków tego sakramentu najważniejszy jest żal za grzechy. Jeśli człowiek nic żałuje popełnionego zła, jego serce jest nadal zamknięte, spowiedź jest nieważna. Jeśli szczerze wyznamy wszystkie grzechy i za nie żałujemy, Jezus przywraca nam pokój i radość, dodaje nam sił i odwagi, abyśmy przemieniali swoje życie.

Mówiliśmy dzisiaj o darach, które przekazał nam Jezus w dniu zmartwychwstania. Jednym z nich jest pokój – ale to również owoc dobrej spowiedzi.

Przeczytajcie teraz uważnie opowiadanie:

Powiedz mi, ile waży płatek śniegu? – zapytała sikorka bogatka gołębia.

Nic, absolutnie nic – padła pewna odpowiedź.

Bogatka opowiedziała wówczas gołębiowi taką historię:

Siedziałam właśnie na świerku, gdy zaczął padać śnieg: wolno, bezgłośnie i lekko. Ponieważ nie miałam nic lepszego do zrobienia, liczyłam płatki, które spadały na moją gałąź. Spadło ich dokładnie 1 611 945 i właśnie, gdy dołączył kolejny 1 611 946 płatek, (ten, co absolutnie nic nie waży) usłyszałam trzask: to odłamała się gałąź, na której siedziałam. Czy to nie dziwne? Powiedziawszy to, sikorka odleciała.

Pomyśl:

Może brakuje tylko jednej osoby, by na całym świecie zapanował pokój?
Może brakuje tylko Ciebie?
– Jak możemy przyczyniać się do budowania pokoju w naszym najbliższym otoczeniu? (w domu… w szkole… na podwórku…)

To, czy wokół nas panuje zgoda, miłość i pokój zależne jest także od nas. Pokój na świecie rozpoczyna się od pojedynczego człowieka, od pokoju w rodzinie, w szkole. Warto zastanowić się, co ja robię, aby było więcej pokoju wokół mnie? Jeżeli pokój jest w nas, to obdarzamy nim tych, z którymi się spotykamy.

Może nieraz tylko ode mnie zależy, aby w moim najbliższym otoczeniu było lepiej… Wykonaj zadanie 3 rozwiąż Krzyżówkę str.103

Zapisz w zeszycie:

1.06.20 r. lub klasa 4a – 5.06. 20 Katecheza

 

Temat: Przez zamknięte drzwi - niezwykłe wejście

 

  1. Dary zmartwychwstałego Jezusa:
    • pokój
    • Duch Święty
    • władza odpuszczania grzechów.
  1. Tymi słowami Pan Jezus ustanowił sakrament pokuty i pojednania:
    «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»”. (J 20,22b-23)
  1. Zagraj https://learningapps.org/1574766 a w zeszycie punkt 3 nadaj tytuł obrazowi, który odkryłeś. Skorzystaj z linku i poszerz wiadomości https://learningapps.org/802709
  2. Naucz się lub przypomnij sobie modlitwę do Ducha Świętego:

    Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze, dodaj nam ochoty i zdolności, aby ta nauka była dla nas z pożytkiem doczesnym i wiecznym. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen

 

Wykonaj zadanie na ocenę w zeszycie ćwiczeń na str. 102-103

Wykonane zadania proszę przesłać do dn. 5.06.20 r. na adres s.honorata.serafitki@gmail.com

 


KLASY 5

Temat: Daniel dochowuje wierności Bogu i obyczajom.

Zadania dla ucznia.

  1. Zapoznaj się z historią Daniela – katecheza 30, a następnie ułóż 5 pytań, które zadałbyś/zadałabyś Danielowi.
  1. Korzystając z podręcznika odpowiedz na pytania:
    • Co to jest okres pokutny?
    • Na czym polega wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych?
    • Kto jest zobowiązany do wstrzemięźliwości?
    • Kiedy obowiązuje nakazany post?
    • Kogo post obowiązuje?
  1. Wykonaj ćwiczenia do katechezy.
  2. Obejrzyj film o proroku Danielu - https://www.youtube.com/watch?v=j0Inyp-zTI4

KLASY 6

Temat: Służyć wspólnocie - małżonkowie (temat 42, s. 138-140; ćwiczenia s. 86-87)

Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę, którzy z Jego woli mogą tworzyć wspólnotę małżeńską. Chrystus uczynił małżeństwo sakramentem, czyli miejscem szczególnej obecności Boga. Małżonkowie otrzymują Bożą pomoc do wytrwania w podjętych zobowiązaniach. W małżeństwie realizują Boży plan dla ich życia: obdarzają się wzajemną miłością, przekazują życie, troszczą się o wychowanie dzieci.

Jezus rzekł: „Na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwojgiem, lecz jednym ciałem. Co więc Bóg złączył, tego niech człowiek nie rozdziela”.(Mk 10,5a.6-9)

Podczas liturgii sakramentu małżeństwa kobieta i mężczyzna publicznie wyznają, jakie podejmują postanowienia i zobowiązania. Kapłan mówi: „W imieniu Kościoła pytam was, jakie są wasze postanowienia?

Czy chcecie dobrowolnie i bez żadnego przymusu zawrzeć związek małżeński?

Czy chcecie wytrwać w tym związku w zdrowiu i w chorobie, w dobrej i złej doli, aż do końca życia?

Czy chcecie z miłością przyjąć i po katolicku wychować potomstwo, którym was Bóg obdarzy?”(Sakrament małżeństwa)

Kobieta i mężczyzna, odpowiadając na pytania kapłana: „chcemy”, potwierdzają, że zawierają sakrament małżeństwa dobrowolnie, świadomie i odpowiedzialnie. Przed kapłanem, świadkami i zgromadzonymi gośćmi wyrażają gotowość wzajemnej pomocy do końca życia oraz wspólnego trwania przy Bogu, który jest źródłem miłości. Potwierdzają również, że każde poczęte dziecko przyjmą jako dar Boży i zatroszczą się o jego religijne wychowanie. Przysięgając sobie, przyszli małżonkowie przyjmują program wspólnego życia wynikający z sakramentu małżeństwa. Ślubują sobie miłość wzajemną – gotowość do poświęcenia dla drugiej osoby i przebaczania. Przyrzekają wierność, która oznacza, że zaangażują wszystkie swoje siły w rozwój ich miłości. Zapewniają się nawzajem o uczciwości, czyli deklarują, że będą mogli na sobie polegać w każdej sytuacji. Wszystkie warunki przysięgi obowiązują aż do śmierci. Od momentu złożenia przysięgi między małżonkami powstaje nierozerwalna więź, którą może rozerwać jedynie śmierć jednego z nich. Widzialnym znakiem złożonego ślubu są obrączki, które małżonkowie wzajemnie sobie zakładają. Program wspólnego życia małżonków jest także programem rodzinnego szczęścia. Wypełnienie go to realizacja planu, który Bóg przygotował dla małżonków. To droga, by osiągnąć zbawienie.„ To jest ważne w życiu rodzin: umieć sobie przebaczać. Każdy z nas ma wady. Czasami czynimy coś, co nie jest dobre, wyrządzając krzywdę innym. Trzeba mieć odwagę, by prosić o przebaczenie, kiedy w rodzinie popełnimy błąd. (...) aby rozwijać rodzinę, trzeba używać trzech słów: proszę, dziękuję i przepraszam. (...) Dziękujemy, dziękujemy za miłość. (...) I ostatnie – «przepraszam». Wszyscy popełniamy błędy. (...) Prosząc o przebaczenie, zaczynamy od nowa. (...)Rodzina doświadcza w życiu wielu pięknych chwil: odpoczynek, wspólny obiad, wyjście do parku czy wyjazd na wieś, odwiedziny dziadków, osoby chorej... Ale jeśli brakuje miłości, to brakuje radości, brakuje święta. Zaś miłością zawsze obdarza Jezus: On jest niewyczerpalnym źródłem i daje nam siebie w Eucharystii. Tam daje On nam swoje Słowo i Chleb życia, aby nasza radość była pełna”. (Papież Franciszek, Rodziny, żyjcie radością wiary)

Wszystkich członków rodziny powinna jednoczyć miłość. W rozwijaniu tej miłości pomaga rodzinny udział w Eucharystii. Dzięki Chrystusowi każdy w rodzinie staje się darem dla pozostałych.

Czy wiesz, że...

Święty Jan Paweł II wielokrot­nie przypominał, że rodzina jest wielką wartością w życiu każ­dego człowieka. Papież Franci­szek ogłosił go patronem rodzin podczas Mszy Świętej kanoniza­cyjnej 27 kwietnia 2014 roku.

Odkryć tajemnice

Fundamentem wspólnoty ro­dzinnej i małżeńskiej jest wza­jemna miłość. Jest ona darem otrzymanym od Boga, który trzeba rozwijać

Módl się!

Boże mój, dzięki Tobie mam rodzinę: rodziców i rodzeństwo. To najbliższe mi osoby. Kocham ich i chcę być dla nich dobry. Pragnę modlić się za nich i za samego siebie. Naucz mnie, Boże, dostrzegać troski moich rodziców i rodzeństwa i nieść im pomoc. Pomóż nam wspólnie przetrwać trudne chwile. Pomagaj mi przebaczać i przyjmować przebaczenie. Amen.

Zastanów się!

– Jak często dziękujesz Bogu za swoją rodzinę?

– Czy pamiętasz o rocznicy ślubu swoich rodziców?

– O co chcesz się modlić dla swojej rodziny?

– Jak dbasz o to, aby w twojej rodzinie panowała zgoda?

– Jakie obowiązki możesz podjąć, aby pomóc rodzicom

Zapamiętaj!!!!

Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólno-tę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu”. (Katechizm Kościoła katolickiego, 1601)

Sprawdź swoją wiedzę

  1. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę, aby mogli:
    a) tworzyć wspólnotę małżeńską, b) budować państwo, c) tworzyć wspólnotę parafialną.
  2. Przyszli małżonkowie ślubują sobie:
    a) przyjaźń i pomoc, b) miłość, wierność i uczciwość małżeńską, c) wspólne spędzanie czasu

KLASY 7

(materiały w pliku do pobrania na dole strony)


KLASY 8

(materiały w pliku do pobrania na dole strony)