Klasy Ia, Ic, Id, Ie, IIc

Temat: Wiosna to cudowny czas dla zwierząt, ale czy aby na pewno?

Maj to najpiękniejszy wiosenny miesiąc, rośliny obudziły się do życia już w marcu i kwietniu. Dookoła nas zielono i pachnąco. Na świat przyszło już potomstwo w świecie ssaków. Ptaki wysiadują jaja i z niecierpliwością czekają na pisklęta. Nawet wśród małych zwierzątek to też czas narodzin. Tylko czy wszyscy są bezpieczni?

Obejrzyj krótkie filmy edukacyjne.

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI

Poznałeś/poznałaś walory przyrodnicze łąki. Dowiedziałeś się/dowiedziałaś się jakie bogactwo świata roślinnego i zwierzęcego kryje w sobie łąka. Niestety niektórzy ludzie tego nie rozumieją. Byłeś/byłaś już pewnie świadkiem gdy wozy strażackie jechały naszą dzielnicą tylko po to, aby ugasić pożary pobliskich łąk. Ludzie często podkładają ogień na łąkach, chcą wypalać trawy, bo myślą, że tym samym przyczyniają się do większej żyzności gleby. Nic podobnego-to jest ogromny błąd w myśleniu.

Człowiek nie jest panem, jest tak jak zwierzęta na łące jednym z wielu organizmów, które użytkują świat. Zwierzęta mają prawo żyć w miejscach, które wybrały na swój dom. Pamiętajcie o tym i stańcie się małymi obrońcami łąk. Małe stworzenia nie poradzą sobie bez Waszej pomocy. ;-)

W nagrodę ułóż sobie puzzle.

http://www.puzzleonline.eu/puzzleonlineWidoki.php?id=4952&menu=1


KLASY I B, II A, II B, II E, III A, III B, III C

Temat: „Nie ma jak pokemony”- czyli o bezpodstawnym oskarżaniu.

  1. Przeczytaj tekst opowiadania „Nie ma jak pokemony” i zastanów się:
  • Dlaczego doszło do konfliktu między Tomkiem a Grześkiem?
  • Jak czuje się osoba niesłusznie o coś posądzona?
  • Jak mogłyby potoczyć się zdarzenia w tym dniu, gdyby nie oskarżenie Tomka
  1. Dokończ opowiadanie, wymyśl w jaki sposób wydarzenia potoczyły się dalej - narysuj komiks.

Podaję adres do korespondencji: a.paterowicz-sosnowska@sp19.edu.gdansk.pl

Życzę dobrej zabawy!


KLASA 7D

O „robaczywych” słowach, czyli nieetycznych zachowaniach językowych.

 

Język sam w sobie nie może być „robaczywy” – nieetyczny, takie mogą być jedynie jego realizacje/użycia i postawy ludzi, dokonujących wyboru określonych środków językowych.

Jeden z dziennikarzy podczas audycji na żywo zadał takie pytanie swojemu rozmówcy:

"Co pan myśli o tych brudnych, śmierdzących gnidach, które nazywają się dziennikarzami, afirmują ten rynsztok w telewizji publicznej?

Inny publicysta wyraził się o swoim przeciwniku politycznym w taki sposób:

Kto go wybrał? To jest bardzo proste. On jest z pierwszego zawodu entomologiem, profesorem owadologii i jego naturalne środowisko ekologiczne to wszy, mendy, gnidy, pluskwy, muchy plujki, żuki gnojniki i to jest również jego elektorat. I to świadczy o potędze polskiej demokracji, nawet wszy, mendy mają swoją reprezentację.

Wiele piosenek słuchanych przez młodzież ma teksty zawierające mnóstwo wulgaryzmów, czemu służy taka forma przekazu?

Przygotuj się do rozmowy na temat wpływu nieetycznych zachowań językowych pokazywanych  w mediach na młode pokolenie.