Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.

KLASA 6A

TEMAT 1: Zaklęci w słowach poety

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przygotuj informacje o obronie Westerplatte. Położenie geograficzne, co się tam znajdowało w 1939roku, ilu było obrońców w placówce w 1939r. ilu żołnierzy zginęło
  2. Przeczytaj tekst wiersza “Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” podręcznik str. 285. Zwróć uwagę na datę powstania tego utworu.
  3. Napisz kim są bohaterowie tego utworu. Na podstawie zdobytych informacji o obronie Westerplatte w 1939 roku wskaż różnice między faktami, a obrazem poetyckim.
  4. Wykonaj polecenie 2 str. 286
  5. Obejrzyj zwiastun filmu “Tajemnica Westerplatte”

       https://www.youtube.com/watch?v=Hih8BPB5Pc8

TEMAT 2: Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str.287-291
  2. Wykonaj polecenie 2 str. 291
  3. Korzystając z różnych źródeł informacji zrób notatkę o Irenie Sendlerowej. Obejrzyj zwiastun lub cały film

            https://www.youtube.com/watch?v=eiYM5eomhBs

  1. Czy zgadzasz się ze słowami będącymi tematem dzisiejszej lekcji?

TEMAT 3: Ja się nie boję.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przed lekcja obejrzyj film dokumentalny Świat bez fikcji. Malala dziewczyna z raju.

https://www.cda.pl/video/497069065

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str.292-294.
  2. Na podstawie informacji z podręcznika i innych źródeł zrób w zeszycie notatkę o Malali, pomocą będzie zadanie 1 z podręcznika str.294
  3. Wykonaj polecenie 3 str. 294 pracę prześlij na mój adres służbowy

KLASA 6B

TEMAT 1: Zaklęci w słowach poety

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przygotuj informacje o obronie Westerplatte. Położenie geograficzne, co się tam znajdowało w 1939roku, ilu było obrońców w placówce w 1939r. ilu żołnierzy zginęło
  2. Przeczytaj tekst wiersza “Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” podręcznik str. 285. Zwróć uwagę na datę powstania tego utworu.
  3. Napisz kim są bohaterowie tego utworu. Na podstawie zdobytych informacji o obronie Westerplatte w 1939 roku wskaż różnice między faktami, a obrazem poetyckim.
  4. Obejrzyj zwiastun filmu “Tajemnica Westerplatte”

       https://www.youtube.com/watch?v=Hih8BPB5Pc8

TEMAT 2: Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str.287-291
  2. Wykonaj polecenie 2 str. 291
  3. Korzystając z różnych źródeł informacji zrób notatkę o Irenie Sendlerowej. Obejrzyj zwiastun lub cały film

            https://www.youtube.com/watch?v=eiYM5eomhBs

  1. Czy zgadzasz się ze słowami będącymi tematem dzisiejszej lekcji?

TEMAT 3: Ja się nie boję

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przed lekcją obejrzyj film dokumentalny “Świat bez fikcji. Malala dziewczyna z raju”

https://www.cda.pl/video/497069065

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika str. 292 - 294
  2. Na podstawie informacji z podręcznika i innych źródeł zrób w zeszycie notatkę o Malali, pomocą będzie zadanie 1 z podręcznika str.294
  3. Wykonaj polecenie 3 str. 294 pracę prześlij na mój adres służbowy

KLASA 6C

TEMAT 1: Husaria – duma Rzeczpospolitej Obojga Narodów - powtórzenie.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst “Skrzydlaci jeźdźcy (podręcznik s. 318.
  2. Zapisz w zeszycie rozwiązania zadań 1-9/319.

TEMAT 2: Nie bądź ludożercą!

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj “List do ludożerców” (podręcznik s. 316).
  2. Odpowiedzi na zad. 1,2,3a/317 zapisz w zeszycie.
  3. Napisz w zeszycie krótki (ok. 150 słów) list otwarty (do publicznej wiadomości), skierowany do ludzi: Nie bądźcie ludożercami!

TEMAT 3: Wskazówki dla przemawiającego.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj informacje z podręcznika s. 300/321 nt. zasad kompozycji przemówienia.
  2. Zaplanuj swój tekst przemówienia (na dowolny temat) wg schematu np. z zad. 2/321.
  3. Opracuj przemówienie i przygotuj się do jego wygłoszenia podczas lekcji.

KLASA 6D

TEMAT 1: Części zdania- dopełnienie.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj informacje o dopełnieniu- podręcznik str. 277 i 278.
  2. W Ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2 na str. 95, zad. 4, 5, 6 na str. 96.
  3. Zapoznaj się z materiałem o dopełnieniu i wykonaj zadania on-line https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA

TEMAT 2: Interpunkcja zdania pojedynczego.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj informacje o interpunkcji w zdaniu pojedynczym- podręcznik str. 280.
  2. W Ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2, 3 na str. 97 i zad. 4 na str. 98.

TEMAT 3: Do boju z pieśnią na ustach.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj teksty pieśni partyzanckich- podręcznik str. 282 - 283.
  2. Znajdź w dostępnych źródłach teksty jeszcze innych pieśni żołnierskich- przeczytaj, wysłuchaj.
  3. Napisz notatkę, w której będą informacje na temat poznanych pieśni: tytuły utworów, tematyka, bohaterowie i ich cechy, cel powstawania pieśni.

KLASA 6E

TEMAT 1: Wyrazy poza związkami w zdaniu.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj informacje na str. 309 w podręczniku.
  2. Wykonaj ćw. 4 str. 310 w podręczniku.

TEMAT 2: Najmłodsza laureatka Pokojowej Nagrody Nobla.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst “Która to Malala?” w podręczniku na str. 292.
  2. Wykonaj ćw. 1 pod tekstem pisemnie w zeszycie.
  3. Zapisz pytania, które chciałabyś/chciałbyś zadać Malali, gdybyś mogła/mógłbyś się z nią spotkać.

TEMAT 3: W walce o wolność.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst “Tajemnica człowieka z blizną” str. 296.
  2. Dowiedz się, kiedy był stan wojenny w Polsce i jak doszło do upadku komunizmu, jaka rolę odegrał Gdańsk. Ciekawa, choć dość trudna gra edukacyjna: https://niepodlegla.men.gov.pl/mission8/ i łatwa: https://niepodlegla.men.gov.pl/mission14/
  3. Proponuję wirtualny spacer po Europejskim Centrum Solidarności: https://www.ecs.gda.pl/wirtualny-spacer

KLASA 6F

TEMAT 1: Części zdania- dopełnienie.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj informacje o dopełnieniu- podręcznik str. 277 i 278.
  2. W Ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2 na str. 95, zad. 4, 5, 6 na str. 96.
  3. Zapoznaj się z materiałem o dopełnieniu i wykonaj zadania on-line https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA

TEMAT 2: Interpunkcja zdania pojedynczego.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj informacje o interpunkcji w zdaniu pojedynczym- podręcznik str. 280.
  2. W ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2, 3 na str. 97 i zad. 4 na str. 98.

TEMAT 3: Do boju z pieśnią na ustach.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj teksty pieśni partyzanckich- podręcznik str. 282 - 283.
  2. Znajdź w dostępnych źródłach teksty jeszcze innych pieśni żołnierskich- przeczytaj, wysłuchaj.
  3. Napisz notatkę, w której będą informacje na temat poznanych pieśni: tytuły utworów, tematyka, bohaterowie i ich cechy, cel powstawania pieśni.

KLASA 6G

TEMAT 1: Wykres zdania, części zdania – powtórzenie wiadomości.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. W zeszycie wykonaj wykresy podanych zdań, nazwij każdą część zdania, napisz pytania.
  2. Pamiętaj:
  • wykres robisz bezpośrednio pod zdaniem;
  • wykresy mają być czytelne, wyraźne, kreski między częściami zdania – długie (co najmniej 2 cm).
  1. Zdania:

Długa łódź bezszelestnie płynęła wzdłuż brzegu porośniętego gęstym sitowiem.

Mama uszyła dzisiaj swojej córce piękną czerwoną sukienkę.

Ojciec mojego najlepszego kolegi z klasy jest bardzo cenionym lekarzem.

Ten człowiek w jednej chwili uświadomił mi bezsens mojego dotychczasowego myślenia.

Mieszkańcy miast chętnie wyjeżdżają latem na wieś.

UWAGA! Zdjęcie JEDNEGO wybranego przez ciebie wykresu WYJĄTKOWO wyślij w Zadaniach w aplikacji Teams, a nie na mój adres mailowy.

TEMAT 2: Praca klasowa – wykres zdania pojedynczego, części zdania.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przygotuj kartkę A4 w linię lub w kratkę.
  2. Pracę będziesz pisać podczas lekcji.
  3. Do godziny 9.40 wyślij zdjęcie pracy na adres: v.pielichowska@sp19.edu.gdansk.pl
  4. W temacie e-maila wpisz: imię i nazwisko, klasa, praca klasowa.

TEMAT 3: Bohaterstwo żołnierzy z Westerplatte w wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przed lekcją przygotuj informacje na temat obrony Westerplatte w 1939 roku. Możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub napisać odręcznie.
  2. Weź udział w wirtualnym spacerze po Westerplatte: https://spacer.muzeum1939.pl/pl/Westerplatte.html
  3. Obejrzyj zwiastun filmu “Tajemnica Westerplatte” (reż. Paweł Chochlew, 2013): https://www.google.com/search?q=tajemnica+westerplatte+2013+zwiastun&oq=tajemnica+westerplatte+zwiastun&aqs=chrome.1.69i57j0l2.18426j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  4. Jeśli zainteresował Cię temat lekcji, obejrzyj cały film.
  5. Przeczytaj “Pieśń o żołnierzach z Westerplatte”, podręcznik, s. 285.
  6. Podręcznik, s. 286, polec. 1, 2.

KLASA 6H

TEMAT 1: Piszemy dedykacje i podziękowania.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj temat na str. 322 i 323 w podręczniku.
  2. Zapoznaj się z budową dedykacji i podziękowania. Przeczytaj uważnie ćw. 1 i ćw. 2.
  3. Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego z okazji urodzin babci lub dziadka.
  4. Napisz podziękowania dla Twojego ulubionego nauczyciela z okazji zakończenia roku szkolnego.

TEMAT 2: Codzienność tematem sztuki - wiersz "Buty artysty".

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Wyszukaj informacje o Vincencie van Goghu. Zapisz krótką notatkę.
  2. Obejrzyj uważnie obraz na str. 325 w podręczniku. Odpowiedz na pytania ćw. 2. str. 324 – ustnie.
  3. Przeczytaj wiersz “Buty artysty” str. 325 w podręczniku.

TEMAT 3: Części zdania - utrwalenie wiadomości.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przypomnij sobie wiadomości o częściach zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik.
  2. Ćwiczenia w rozpoznawaniu części zdania na lekcji on-line.