Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
KLASA 6A
TEMAT 1: Zaklęci w słowach poety
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przygotuj informacje o obronie Westerplatte. Położenie geograficzne, co się tam znajdowało w 1939roku, ilu było obrońców w placówce w 1939r. ilu żołnierzy zginęło
- Przeczytaj tekst wiersza “Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” podręcznik str. 285. Zwróć uwagę na datę powstania tego utworu.
- Napisz kim są bohaterowie tego utworu. Na podstawie zdobytych informacji o obronie Westerplatte w 1939 roku wskaż różnice między faktami, a obrazem poetyckim.
- Wykonaj polecenie 2 str. 286
- Obejrzyj zwiastun filmu “Tajemnica Westerplatte”
https://www.youtube.com/watch?v=Hih8BPB5Pc8
TEMAT 2: Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst z podręcznika str.287-291
- Wykonaj polecenie 2 str. 291
- Korzystając z różnych źródeł informacji zrób notatkę o Irenie Sendlerowej. Obejrzyj zwiastun lub cały film
https://www.youtube.com/watch?v=eiYM5eomhBs
- Czy zgadzasz się ze słowami będącymi tematem dzisiejszej lekcji?
TEMAT 3: Ja się nie boję.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przed lekcja obejrzyj film dokumentalny Świat bez fikcji. Malala dziewczyna z raju.
https://www.cda.pl/video/497069065
- Przeczytaj tekst z podręcznika str.292-294.
- Na podstawie informacji z podręcznika i innych źródeł zrób w zeszycie notatkę o Malali, pomocą będzie zadanie 1 z podręcznika str.294
- Wykonaj polecenie 3 str. 294 pracę prześlij na mój adres służbowy
KLASA 6B
TEMAT 1: Zaklęci w słowach poety
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przygotuj informacje o obronie Westerplatte. Położenie geograficzne, co się tam znajdowało w 1939roku, ilu było obrońców w placówce w 1939r. ilu żołnierzy zginęło
- Przeczytaj tekst wiersza “Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” podręcznik str. 285. Zwróć uwagę na datę powstania tego utworu.
- Napisz kim są bohaterowie tego utworu. Na podstawie zdobytych informacji o obronie Westerplatte w 1939 roku wskaż różnice między faktami, a obrazem poetyckim.
- Obejrzyj zwiastun filmu “Tajemnica Westerplatte”
https://www.youtube.com/watch?v=Hih8BPB5Pc8
TEMAT 2: Kto ratuje jedno życie, ratuje cały świat.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst z podręcznika str.287-291
- Wykonaj polecenie 2 str. 291
- Korzystając z różnych źródeł informacji zrób notatkę o Irenie Sendlerowej. Obejrzyj zwiastun lub cały film
https://www.youtube.com/watch?v=eiYM5eomhBs
- Czy zgadzasz się ze słowami będącymi tematem dzisiejszej lekcji?
TEMAT 3: Ja się nie boję
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przed lekcją obejrzyj film dokumentalny “Świat bez fikcji. Malala dziewczyna z raju”
https://www.cda.pl/video/497069065
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 292 - 294
- Na podstawie informacji z podręcznika i innych źródeł zrób w zeszycie notatkę o Malali, pomocą będzie zadanie 1 z podręcznika str.294
- Wykonaj polecenie 3 str. 294 pracę prześlij na mój adres służbowy
KLASA 6C
TEMAT 1: Husaria – duma Rzeczpospolitej Obojga Narodów - powtórzenie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst “Skrzydlaci jeźdźcy (podręcznik s. 318.
- Zapisz w zeszycie rozwiązania zadań 1-9/319.
TEMAT 2: Nie bądź ludożercą!
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj “List do ludożerców” (podręcznik s. 316).
- Odpowiedzi na zad. 1,2,3a/317 zapisz w zeszycie.
- Napisz w zeszycie krótki (ok. 150 słów) list otwarty (do publicznej wiadomości), skierowany do ludzi: Nie bądźcie ludożercami!
TEMAT 3: Wskazówki dla przemawiającego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje z podręcznika s. 300/321 nt. zasad kompozycji przemówienia.
- Zaplanuj swój tekst przemówienia (na dowolny temat) wg schematu np. z zad. 2/321.
- Opracuj przemówienie i przygotuj się do jego wygłoszenia podczas lekcji.
KLASA 6D
TEMAT 1: Części zdania- dopełnienie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje o dopełnieniu- podręcznik str. 277 i 278.
- W Ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2 na str. 95, zad. 4, 5, 6 na str. 96.
- Zapoznaj się z materiałem o dopełnieniu i wykonaj zadania on-line https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA
TEMAT 2: Interpunkcja zdania pojedynczego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje o interpunkcji w zdaniu pojedynczym- podręcznik str. 280.
- W Ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2, 3 na str. 97 i zad. 4 na str. 98.
TEMAT 3: Do boju z pieśnią na ustach.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj teksty pieśni partyzanckich- podręcznik str. 282 - 283.
- Znajdź w dostępnych źródłach teksty jeszcze innych pieśni żołnierskich- przeczytaj, wysłuchaj.
- Napisz notatkę, w której będą informacje na temat poznanych pieśni: tytuły utworów, tematyka, bohaterowie i ich cechy, cel powstawania pieśni.
KLASA 6E
TEMAT 1: Wyrazy poza związkami w zdaniu.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje na str. 309 w podręczniku.
- Wykonaj ćw. 4 str. 310 w podręczniku.
TEMAT 2: Najmłodsza laureatka Pokojowej Nagrody Nobla.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst “Która to Malala?” w podręczniku na str. 292.
- Wykonaj ćw. 1 pod tekstem pisemnie w zeszycie.
- Zapisz pytania, które chciałabyś/chciałbyś zadać Malali, gdybyś mogła/mógłbyś się z nią spotkać.
TEMAT 3: W walce o wolność.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst “Tajemnica człowieka z blizną” str. 296.
- Dowiedz się, kiedy był stan wojenny w Polsce i jak doszło do upadku komunizmu, jaka rolę odegrał Gdańsk. Ciekawa, choć dość trudna gra edukacyjna: https://niepodlegla.men.gov.pl/mission8/ i łatwa: https://niepodlegla.men.gov.pl/mission14/
- Proponuję wirtualny spacer po Europejskim Centrum Solidarności: https://www.ecs.gda.pl/wirtualny-spacer
KLASA 6F
TEMAT 1: Części zdania- dopełnienie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje o dopełnieniu- podręcznik str. 277 i 278.
- W Ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2 na str. 95, zad. 4, 5, 6 na str. 96.
- Zapoznaj się z materiałem o dopełnieniu i wykonaj zadania on-line https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA
TEMAT 2: Interpunkcja zdania pojedynczego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje o interpunkcji w zdaniu pojedynczym- podręcznik str. 280.
- W ćwiczeniach wykonaj zad. 1, 2, 3 na str. 97 i zad. 4 na str. 98.
TEMAT 3: Do boju z pieśnią na ustach.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj teksty pieśni partyzanckich- podręcznik str. 282 - 283.
- Znajdź w dostępnych źródłach teksty jeszcze innych pieśni żołnierskich- przeczytaj, wysłuchaj.
- Napisz notatkę, w której będą informacje na temat poznanych pieśni: tytuły utworów, tematyka, bohaterowie i ich cechy, cel powstawania pieśni.
KLASA 6G
TEMAT 1: Wykres zdania, części zdania – powtórzenie wiadomości.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- W zeszycie wykonaj wykresy podanych zdań, nazwij każdą część zdania, napisz pytania.
- Pamiętaj:
- wykres robisz bezpośrednio pod zdaniem;
- wykresy mają być czytelne, wyraźne, kreski między częściami zdania – długie (co najmniej 2 cm).
- Zdania:
Długa łódź bezszelestnie płynęła wzdłuż brzegu porośniętego gęstym sitowiem.
Mama uszyła dzisiaj swojej córce piękną czerwoną sukienkę.
Ojciec mojego najlepszego kolegi z klasy jest bardzo cenionym lekarzem.
Ten człowiek w jednej chwili uświadomił mi bezsens mojego dotychczasowego myślenia.
Mieszkańcy miast chętnie wyjeżdżają latem na wieś.
UWAGA! Zdjęcie JEDNEGO wybranego przez ciebie wykresu WYJĄTKOWO wyślij w Zadaniach w aplikacji Teams, a nie na mój adres mailowy.
TEMAT 2: Praca klasowa – wykres zdania pojedynczego, części zdania.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przygotuj kartkę A4 w linię lub w kratkę.
- Pracę będziesz pisać podczas lekcji.
- Do godziny 9.40 wyślij zdjęcie pracy na adres: v.pielichowska@sp19.edu.gdansk.pl
- W temacie e-maila wpisz: imię i nazwisko, klasa, praca klasowa.
TEMAT 3: Bohaterstwo żołnierzy z Westerplatte w wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przed lekcją przygotuj informacje na temat obrony Westerplatte w 1939 roku. Możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub napisać odręcznie.
- Weź udział w wirtualnym spacerze po Westerplatte: https://spacer.muzeum1939.pl/pl/Westerplatte.html
- Obejrzyj zwiastun filmu “Tajemnica Westerplatte” (reż. Paweł Chochlew, 2013): https://www.google.com/search?q=tajemnica+westerplatte+2013+zwiastun&oq=tajemnica+westerplatte+zwiastun&aqs=chrome.1.69i57j0l2.18426j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
- Jeśli zainteresował Cię temat lekcji, obejrzyj cały film.
- Przeczytaj “Pieśń o żołnierzach z Westerplatte”, podręcznik, s. 285.
- Podręcznik, s. 286, polec. 1, 2.
KLASA 6H
TEMAT 1: Piszemy dedykacje i podziękowania.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj temat na str. 322 i 323 w podręczniku.
- Zapoznaj się z budową dedykacji i podziękowania. Przeczytaj uważnie ćw. 1 i ćw. 2.
- Napisz dedykację dołączoną do prezentu wręczanego z okazji urodzin babci lub dziadka.
- Napisz podziękowania dla Twojego ulubionego nauczyciela z okazji zakończenia roku szkolnego.
TEMAT 2: Codzienność tematem sztuki - wiersz "Buty artysty".
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wyszukaj informacje o Vincencie van Goghu. Zapisz krótką notatkę.
- Obejrzyj uważnie obraz na str. 325 w podręczniku. Odpowiedz na pytania ćw. 2. str. 324 – ustnie.
- Przeczytaj wiersz “Buty artysty” str. 325 w podręczniku.
TEMAT 3: Części zdania - utrwalenie wiadomości.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie wiadomości o częściach zdania: podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik.
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu części zdania na lekcji on-line.


