Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.
-------------------------------------------------------------------------------------
Temat: ZSRR – imperium komunistyczne.
Treści: charakterystyka totalitaryzmu sowieckiego – ideologia i praktyka
(stalinizm, kult jednostki, NKWD, ”wielka czystka”, komunizm wojenny, NEP, kolektywizacja, gospodarka planowa, gułag, łager).
Umiejętności: uczeń potrafi porządkować wydarzenia w czasie i przestrzeni, obliczać upływ czasu, tworzyć ciąg narracyjny.
- Zapisz w zeszycie lekcję 8 i temat: ZSRR – imperium komunistyczne.
- Ustnie uszereguj chronologicznie wydarzenia: „noc długich noży”, marsz na Rzym, „noc kryształowa”, ustawy norymberskie, traktat wersalski, traktaty laterańskie, czarny czwartek, dojście A. Hitlera do władzy.
- Przeczytaj w podręczniku temat s.200 – 204. Przeanalizuj fotografie, teksty w ramkach, mapę i tekst źródłowy.
Z tekstu dowiesz się: kiedy i w jaki sposób nastąpił rozwój terytorialny ZSRR; poznasz okoliczności dojścia do władzy J. Stalina oraz polityczne metody sprawowania władzy; zapoznasz się ze skutkami polityki gospodarczej prowadzonej w ZSRR i działaniami podejmowanymi wobec społeczeństwa zamieszkującego ZSRR oraz relacjami między ZSRR a Niemcami.
Zapamiętaj znaczenie nowych pojęć: komunizm wojenny, NEP, gospodarka planowa, NKWD, GUŁag i inne.
Analizując mapę poznasz obszary występowania łagrów i rodzaj prac wykonywanych przez więźniów.
- W zeszycie, w punktach, zapisz chronologiczny plan wydarzeń w ZSRR w okresie międzywojennym.
Wykorzystaj wiadomości z podręcznika i podane niżej fakty. Następnie zapisz wyjaśnienie pojęcia stalinizm.
represje wobec społeczeństwa; czasy polityki gospodarczej zwanej komunizmem wojennym; utworzenie ZSRR;
podział państwa na republiki; zakończenie wojny domowej; podporządkowanie Zakaukazia;
zwycięstwo J. Stalina o władzę w partii bolszewickiej i w państwie; wprowadzenie nowej polityki gospodarczej – NEP;
tworzenie wprowadzenie tzw. kultu jednostki; zawarcie paktu Ribbentrop – Mołotow; represje wobec społeczeństwa;
podpisanie układu w Rapallo; tworzenie państwowych i spółdzielczych gospodarstw rolnych, powstanie GUŁagu
Stalinizm – system poglądów ideologicznych i sposób władania partią i państwem komunistycznym w okresie sprawowania władzy dyktatorskiej w ZSRR przez J. Stalina i jego współpracowników.
- Praca samodzielna:
1.Oblicz a odpowiedzi pełnym zdaniem zapisz pod pojęciem stalinizm.
- ile lat minęło od podpisania traktatu wersalskiego do podpisania paktu Ribbetrop – Mołotow.
- w którym roku minęłoby 100 lat od utworzenia ZSRR?
- ile lat istniał ZSRR, jeśli został rozwiązany w grudniu 1991r.?
- Jesteś oskarżycielem przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości w Hadze. Napisz (jeśli możesz w Wordzie) mowę oskarżającą J. Stalina o ludobójstwo, uwzględniając jego działania wewnętrzne w ZSRR w okresie międzywojennym.
Uwzględnij, kim był J. Stalin; kiedy i w jaki sposób doszedł do władzy; kiedy stalinizm zaczął kształtować się, czym się charakteryzował; co oznacza pojęcie ludobójstwo; jakie działania podejmowane przez J. Stalina świadczą o wyniszczaniu ludzi w ZSRR w okresie stalinizmu; jakie metody polityczne stosowano w przeciwko opozycji, społeczeństwu; konsekwencje polityki gospodarczej czasu stalinizmu; uzasadnienie oskarżenia.
Możesz poszerzyć wiedzę np. https://epodreczniki.pl/a/w-cieniu-hitlera-i-stalina-totalitaryzmy-w-miedzywojennej-europie/DsNeXeGpf
Klasa VII A, VII B, VII C – przesyła pracę – 18 maja.
Klasa VII D, VII E – do uzgodnienia z nauczycielem uczącym w danej klasie.


