Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

-------------------------------------------------------------------------------------

Temat: ZSRR – imperium komunistyczne.

Treści: charakterystyka totalitaryzmu sowieckiego – ideologia i praktyka

(stalinizm, kult jednostki,  NKWD, ”wielka czystka”, komunizm wojenny, NEP, kolektywizacja, gospodarka planowa, gułag, łager).

 

Umiejętności: uczeń potrafi porządkować wydarzenia w czasie i przestrzeni, obliczać upływ czasu, tworzyć ciąg narracyjny.

  1. Zapisz w zeszycie lekcję 8 i temat: ZSRR – imperium komunistyczne.

 

  1. Ustnie uszereguj chronologicznie wydarzenia: „noc długich noży”, marsz na Rzym, „noc kryształowa”, ustawy norymberskie, traktat wersalski, traktaty laterańskie, czarny czwartek, dojście A. Hitlera do władzy.

 

  • Przeczytaj w podręczniku temat s.200 – 204. Przeanalizuj fotografie, teksty w ramkach, mapę i tekst źródłowy.

Z tekstu dowiesz się: kiedy i w jaki sposób nastąpił rozwój terytorialny ZSRR; poznasz okoliczności dojścia do władzy J. Stalina oraz polityczne metody sprawowania władzy; zapoznasz się ze skutkami polityki gospodarczej prowadzonej w ZSRR i działaniami podejmowanymi wobec społeczeństwa zamieszkującego ZSRR oraz relacjami między ZSRR a Niemcami.

Zapamiętaj znaczenie nowych pojęć: komunizm wojenny, NEP, gospodarka planowa, NKWD, GUŁag i inne.

Analizując mapę poznasz obszary występowania łagrów i rodzaj prac wykonywanych przez więźniów.

 

  1. W zeszycie, w punktach, zapisz chronologiczny plan wydarzeń w ZSRR w okresie międzywojennym.

 Wykorzystaj wiadomości z podręcznika i podane niżej fakty. Następnie zapisz wyjaśnienie pojęcia stalinizm.

represje wobec społeczeństwa;  czasy polityki gospodarczej zwanej komunizmem wojennym;  utworzenie ZSRR;

podział państwa na republiki;    zakończenie wojny domowej;  podporządkowanie Zakaukazia;

zwycięstwo J. Stalina o władzę w partii bolszewickiej i w państwie;  wprowadzenie nowej polityki gospodarczej – NEP;

tworzenie wprowadzenie tzw. kultu jednostki;  zawarcie paktu Ribbentrop – Mołotow;  represje wobec społeczeństwa;

podpisanie układu w Rapallo;  tworzenie państwowych i spółdzielczych gospodarstw rolnych, powstanie GUŁagu

 

Stalinizm – system poglądów ideologicznych i sposób władania partią i państwem komunistycznym w okresie sprawowania władzy dyktatorskiej w ZSRR przez J. Stalina i jego współpracowników.

 

  1. Praca samodzielna:

1.Oblicz a  odpowiedzi pełnym zdaniem zapisz pod pojęciem stalinizm.

- ile lat minęło od podpisania traktatu wersalskiego do podpisania paktu Ribbetrop – Mołotow.

- w którym roku minęłoby 100 lat od utworzenia ZSRR?

- ile lat istniał ZSRR, jeśli został rozwiązany w grudniu 1991r.?

 

  1. Jesteś oskarżycielem przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości w Hadze. Napisz (jeśli możesz w Wordzie) mowę oskarżającą J. Stalina o ludobójstwo, uwzględniając jego działania wewnętrzne w ZSRR w okresie międzywojennym.

Uwzględnij, kim był J. Stalin; kiedy i w jaki sposób doszedł do władzy; kiedy stalinizm zaczął kształtować się, czym się charakteryzował; co oznacza pojęcie ludobójstwo; jakie działania podejmowane przez J. Stalina świadczą o wyniszczaniu ludzi w ZSRR w okresie stalinizmu; jakie metody polityczne stosowano w przeciwko opozycji, społeczeństwu; konsekwencje polityki gospodarczej czasu stalinizmu; uzasadnienie oskarżenia.

Możesz poszerzyć wiedzę np.         https://epodreczniki.pl/a/w-cieniu-hitlera-i-stalina-totalitaryzmy-w-miedzywojennej-europie/DsNeXeGpf

 

Klasa VII A, VII B, VII C – przesyła pracę – 18 maja. 

Klasa VII D, VII E – do uzgodnienia z nauczycielem uczącym w danej klasie.