Temat: Rewolucje w Rosji.
Treści: okoliczności rewolucji lutowej i październikowej; następstwa polityczne i międzynarodowe rewolucji bolszewickiej
(okres dwuwładzy, działalność Lenina – tzw. tezy kwietniowe, wojna domowa w Rosji; pojęcia: rewolucja, mienszewicy, bolszewicy, biali, czerwoni, dyktatura proletariatu; daty:15 marca 1917r., 6/7 listopada 1917r., 1922r.).
Umiejętności: poprawnie wykorzystuje poznane fakty i pojęcia do budowania narracji historycznej, samodzielnie interpretuje wydarzenia historyczne.
- Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Rewolucje w Rosji.
- Uzupełnij ustnie zdania; powtórzysz wiadomości z poprzedniego tematu. Jeśli nie jesteś pewien – sprawdź !
Wykorzystaj podane wyrazy – niektóre się powtarzają.
03.03.1918r., Legiony Polskie, Gorlice, kryzys przysięgowy, pokój brzeski, Rosja, Niemcy, Tannenberg, wschodni
I wojna światowa na froncie ………….. to walki między Austro-Węgrami a …………. i między ………….. a Rosją.
W sierpniu 1914 r. ………….. odniosła porażkę w bitwie pod …………. pokonana przez …………….. a w 1915r. pod …………
po walkach z ………………… . W walkach wzięli udział także Polacy. W 1914r. rozpoczęto formowanie ……….. ……….. .
Ich dowódca – Józef Piłsudski, w 1917r. odmówił złożenia przysięgi na wierność cesarzom Austro – Węgier i ……………… a wydarzenie to nazwano ……………….. ………………….. . Wojna na froncie ………………. zakończyła się …………..(d-m-r) w Brześciu nad Bugiem. …………… podpisała traktat pokojowy z państwami centralnymi, zwany …………. …………….. .
Otwórz podręcznik – s.175.
a) zwróć uwagę na daty na osi czasu - to wydarzenia, które zmieniły sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rosji w 1 poł. XXw.
b) przeczytaj kolejne podrozdziały - dowiesz się o okolicznościach, czyli przyczynach gwałtownych wydarzeń w Rosji carskiej, o ich przebiegu i skutkach.
Czytając, zwróć uwagę na następujące informacje:
- co oznacza pojęcie dwuwładza; proletariat - robotnicy - klasa robotnicza
- jakie rosyjskie stronnictwa polityczne miały swoich posłów w Dumie; która partia uzyskała największe znaczenie
- co zaproponował Włodzimierz Lenin w programie zwanym „tezami kwietniowymi”
- w jakich okolicznościach i kiedy bolszewicy przejęli władzę oraz jaką nazwę nadano państwu; dlaczego stało się to powodem wojny domowej między białymi a czerwonymi
c) przeanalizuj mapę
d) W zeszycie zapisz punkty. Puste miejsca uzupełnij informacjami z podręcznika i mapy.
1. Rewolucją lutową nazywamy gwałtowne wydarzenia w marcu ……..r. w ………………., które doprowadziły do:
a) abdykacji cara …………………………..
b) obalenia caratu - ……………………..(d-m-r)
c) okresu …………………………….., - czasu, gdy rządził jednocześnie:
-Rząd ………………………….. kierowany przez ……………… …………………….
-Tymczasowy …………….. …………………… Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – na czele z ……….. …………….
- ogłoszenia „tez kwietniowych” przez Włodzimierza Lenina
- rewolucji październikowej – przejęcia siłą całkowitej władzy w Rosji przez …………………. – 6/7 listopada 1917r.
2. Dwa pierwsze dokumenty nowego rządu - Rady ……………………….. ……………………….. to:
a) dekret o …………………………..
b) dekret o ……………………………….
3.Skutkiem rewolucji październikowej było:
a) nowa nazwa państwa - Rosyjska ……………….. Socjalistyczna …………… Radziecka (Sowiecka) - lipiec ………r.
b) wojna ………………………….. między ……………….. a czerwonymi w latach 1917-1922
c) wojska kontrrewolucjonistów dowodzone były przez generałów:(3) …………. , …………….. , ……………….. .
d) proklamowanie, czyli ogłoszenie powstania nowego państwa ZSRR (Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Sowieckich) - grudzień ……………..r.
e) wprowadzenie dyktatury proletariatu, czyli formy sprawowania rządów (władzy) bezpośrednio po zwycięstwie rewolucji proletariackiej
- Zastanów się, jak oceniłabyś/oceniłbyś skutki rewolucji dla Rosji, dla Europy? (ustnie)
- Zapisz w zeszycie: Zadanie domowe
Nauczę się opowiadać o wydarzeniach w Rosji w latach 1917-1922. Nauczę się wyjaśniać podkreślone w tekście pojęcia i daty.