Temat: Rewolucje w Rosji.

Treści: okoliczności rewolucji lutowej i październikowej; następstwa polityczne i międzynarodowe rewolucji bolszewickiej

(okres dwuwładzy, działalność Lenina – tzw. tezy kwietniowe, wojna domowa w Rosji; pojęcia: rewolucja, mienszewicy, bolszewicy, biali, czerwoni, dyktatura proletariatu; daty:15 marca 1917r., 6/7 listopada 1917r., 1922r.).

Umiejętności: poprawnie wykorzystuje poznane fakty i pojęcia do budowania narracji historycznej, samodzielnie interpretuje wydarzenia historyczne. 

  1. Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Rewolucje w Rosji.
  2. Uzupełnij ustnie zdania; powtórzysz wiadomości z poprzedniego tematu. Jeśli nie jesteś pewien – sprawdź !

Wykorzystaj podane wyrazy – niektóre się powtarzają. 

03.03.1918r.,     Legiony Polskie,   Gorlice,       kryzys przysięgowy,    pokój brzeski,    Rosja,    Niemcy,    Tannenberg,  wschodni

 

I wojna światowa na froncie ………….. to walki między Austro-Węgrami a …………. i między ………….. a Rosją.

W sierpniu 1914 r. ………….. odniosła porażkę w bitwie pod …………. pokonana przez ……………..   a w 1915r. pod …………

po walkach z ………………… .    W walkach wzięli udział także Polacy.    W 1914r. rozpoczęto formowanie ………..     ………..  .

Ich dowódca – Józef Piłsudski, w 1917r. odmówił złożenia przysięgi na wierność cesarzom Austro – Węgier i ……………… a wydarzenie to nazwano ………………..    …………………..  .   Wojna na froncie ………………. zakończyła się …………..(d-m-r) w Brześciu nad Bugiem.  …………… podpisała traktat pokojowy z państwami centralnymi, zwany ………….    ……………..  .

Otwórz podręcznik – s.175.

a) zwróć uwagę na daty na osi czasu - to wydarzenia, które zmieniły sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rosji w 1 poł. XXw.
b) przeczytaj kolejne podrozdziały - dowiesz się o okolicznościach, czyli przyczynach gwałtownych wydarzeń w Rosji carskiej, o ich przebiegu i skutkach

Czytając, zwróć uwagę na następujące informacje:

  • co oznacza pojęcie dwuwładza;         proletariat   - robotnicy  - klasa robotnicza
  • jakie rosyjskie stronnictwa polityczne miały swoich posłów w Dumie; która partia uzyskała największe znaczenie
  • co zaproponował Włodzimierz Lenin w programie zwanym „tezami kwietniowymi”
  • w jakich okolicznościach i kiedy bolszewicy przejęli władzę oraz jaką nazwę nadano państwu; dlaczego stało się to powodem wojny domowej między białymi a czerwonymi

c) przeanalizuj mapę

d) W zeszycie zapisz punkty. Puste miejsca uzupełnij informacjami z podręcznika i mapy.

1. Rewolucją lutową nazywamy gwałtowne wydarzenia w marcu  ……..r.  w ………………., które doprowadziły do:

a) abdykacji cara …………………………..
b) obalenia caratu - ……………………..(d-m-r)
c) okresu …………………………….., - czasu, gdy rządził jednocześnie:

-Rząd …………………………..  kierowany przez ……………… …………………….

-Tymczasowy ……………..  …………………… Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – na czele z ………..     …………….

- ogłoszenia „tez kwietniowych” przez Włodzimierza Lenina

- rewolucji październikowej – przejęcia siłą całkowitej władzy w Rosji przez ………………….  – 6/7 listopada 1917r.

2. Dwa pierwsze dokumenty nowego rządu  - Rady ………………………..  ……………………….. to:

a) dekret o …………………………..
b) dekret o ……………………………….

3.Skutkiem rewolucji październikowej było:

a) nowa nazwa państwa - Rosyjska ……………….. Socjalistyczna …………… Radziecka (Sowiecka) - lipiec ………r.
b) wojna ………………………….. między ……………….. a czerwonymi w latach 1917-1922
c) wojska kontrrewolucjonistów dowodzone były przez generałów:(3) …………. , ……………..  ,   ………………..  .
d) proklamowanie, czyli ogłoszenie powstania nowego państwa ZSRR (Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Sowieckich) - grudzień ……………..r.
e) wprowadzenie dyktatury proletariatu, czyli formy sprawowania rządów (władzy) bezpośrednio po zwycięstwie rewolucji proletariackiej

  1. Zastanów się, jak oceniłabyś/oceniłbyś skutki rewolucji dla Rosji, dla Europy? (ustnie)
  2. Zapisz w zeszycie:  Zadanie domowe

Nauczę się opowiadać o wydarzeniach w Rosji w latach 1917-1922. Nauczę się wyjaśniać podkreślone w tekście pojęcia i daty.