KLASA 7E
Obowiązkowa praca indywidualna ucznia nie korzystającego z aplikacji MS Teams.
Temat: Kompetencje na rynku pracy.
Cel ogólny:
- zapoznanie uczniów z zasadami panującymi na rynku pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- definiuje pojęcia: „rynek pracy”, „kompetencje”;
- rozpoznaje kompetencje przydatne na rynku pracy;
- zawody przyszłości i przeszłości czyli jakie kompetencje będą w przyszłości promowane na rynku pracy.
- W podanej wykreślance należy odnaleźć nazwy zawodów (zostały zapisane tylko w liniach poziomych), pozostałe zaś litery utworzą temat zajęć.
Rysunek 1. Wykreślanka zawodowa

- Rynek pracy – podstawy teoretyczne.
Uczniowie zapisują na kartce swoje skojarzenia związane z pojęciem - „rynek pracy”. Na ich podstawie tworzymy definicję rynku pracy, którą zapisujemy. Sprawdzamy definicję słownikową tego pojęcia: http://inwestujemywprzyszlosc.pl/biznes/rynek-pracy/ - porównujemy czy definicje są podobne?
Następnie przypominamy sobie definicję „kompetencji” (definicja ta została przedstawiona wcześniej – w trakcie realizacji tematu „Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej”).
Rynek pracy ma podobne mechanizmy działania jak rynek owocowo- warzywny: sprzedawca posiada na straganie pożądane przez nas towary, które możemy zakupić, płacąc określoną ilość pieniędzy. Na rynku pracy to my posiadamy określone kwalifikacje, umiejętności, zdolności, za które zapłaci nam pracodawca. Rynek pracy jest sferą, w której zachodzą procesy związane z zatrudnieniem oraz bezrobociem. Kupującymi są na nim pracodawcy, zaś sprzedającymi pracownicy.
- Czy Wasza praca będzie wyglądała tak samo jak praca Waszych rodziców? Jakie zmiany/trendy wokół siebie obserwujecie? Czy mają one przełożenie na rynek pracy?
W załączniku nr 1 znajdziesz zestaw nagłówków artykułów, które ukazały się w ciągu ostatnich lat w popularnych serwisach internetowych. Nagłówki wskazują na pewne zjawiska przyrodnicze, społeczne i gospodarcze, które już istnieją lub pojawią się w bliskiej przyszłości. Wylosuj sobie jeden nagłówek i otwórz kartę pracy (załącznik nr 2) do wypełnienia.
- Jakie jeszcze zawody mogą się pojawić? Aby poznać inne zawody przyszłości niż te, które już wymyśliliście, zajrzyjcie na stronę - https://mapakarier.org/paths - w zakładce Ścieżki Kariery wystarczy wcisnąć przycisk "Filtrowanie" i zaznaczyć opcję "Zawód przyszłości".
Czy domyślacie się, na czym polega praca w tych zawodach? Jak myślicie, które z tych zawodów już istnieją? Których jeszcze nie ma? Czy faktycznie uważacie, że są to zawody przyszłości? Czy sądzicie, że będzie na nie zapotrzebowanie? Jak można to sprawdzić? A może z czymś się nie zgadzacie?
Wątpliwości, refleksje i pytania związane z tematem wysyłamy na adres: b.bisewska@sp19.edu.gdansk.pl


