Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.


KLASA 5A

TEMAT 1: Jak napisać instrukcję?

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi redagowania instrukcji.
  2. Wpisz do zeszytu temat.
  3. Napisz instrukcję obsługi książki, nie zapomnij o dokładnych i precyzyjnych określeniach wykonania poszczególnych czynności (Twój tekst może być poważny lub żartobliwy). Wykorzystaj tabelę przedstawiającą ogólny wzór instrukcji.

TEMAT 2: Ilustrujemy zdania pojedyncze.

ZADNIA DLA UCZNIA:

  1. Powtórz informacje o częściach zdania.
  2. Przeczytaj uważnie materiały dotyczące wykonywania wykresów zdań pojedynczych: https://epodreczniki.pl/a/opis-zdania-pojedynczego---cwiczenia/DFviviFTB
  3. Wykonaj ćwiczenia (z podanego wyżej materiału): 1, 3.1, 3.2, 3.3.

TEMAT 3: Co to są zdrobnienia?

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi zdrobnień zamieszczonymi w podręczniku w ramce na stronie 237.
  2. Rozejrzyj się po pokoju, w którym przebywasz. Wypisz rzeczowniki nazywające przedmioty umieszczone w tym pomieszczeniu. Do każdego rzeczownika dopisz przynajmniej jedno określenie. Następnie do wszystkich rzeczowników dopisz ich zdrobnienia, np.

stół (duży, drewniany, brązowy) - stoliczek

  1. Opisz miejsce, w którym się znajdujesz. Użyj w swojej pracy wyłącznie zdrobnień. Pamiętaj o dodaniu określeń do opisywanych przedmiotów, np. Na środku mojego maleńkiego pokoiku stoi brązowy stoliczek z drewna. Przy nim postawiono cztery krzesełka. Po prawej stronie znajduje się nieduża komódka z czterema szufladkami.
  2. Przeczytaj uważnie swój opis, popraw błędy. Na końcu zredaguj ogłoszenie o wynajęciu opisanego przez Ciebie pokoiku małemu krasnalowi (kiedy przeczyta Twój opis, z pewnością zechce wynająć to pomieszczenie).

KLASA 5C

TEMAT 1: Wiadomości z Koryntu.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst J. Parandowskiego “Syzyf” - podręcznik str. 268- 269.
  2. Na podstawie informacji z mitu przygotuj tekst do programu telewizyjnego lub radiowego przedstawiający króla Koryntu.

TEMAT 2: Sąd nad Syzyfem.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Scharakteryzuj Syzyfa- napisz, jak się zachowywał i o jakich cechach świadczy to zachowanie. Możesz skorzystać ze schematu na str. 270.
  2. Osądź postępowanie Syzyfa (wejdź w rolę obrońcy lub oskarżyciela- str. 270 zad. 4).
  3. Wyjaśnij związek frazeologiczny “syzyfowa praca” i napisz, co dla ciebie jest syzyfową pracą (wybór uzasadnij).

TEMAT 3: Wirtualna rzeczywistość. Tekst literacki a tekst informacyjny.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj tekst D. Suwalskiej “W komputerowym świecie” (podręcznik str. 287- 288) oraz tekst A. Jasińskiej “Uzależnieni od komputera” (str. 289).
  2. Porównaj przeczytane teksty, wykonując zad. 4 ze str. 290.
  3. Dla chętnych: stwórz plakat pt. “Bezpiecznie z komputerem” (zdjęcie pracy lub prezentację prześlij nauczycielowi na adres: j.slopiecka@sp19.edu.gdansk.pl ).
  4. Pamiętaj o lekturze uzupełniającej i przygotowaniu prezentacji dotyczącej tej lektury (masz czas do 8.06.).

KLASA 5D

TEMAT 1: Jak napisać instrukcję?

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zapoznaj się z informacją, czym jest instrukcja i jak ją napisać - podręcznik strona 249.
  2. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - strony 98-99.

TEMAT 2: Ilustrujemy zdania pojedyncze.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str.99-100.

TEMAT 3: Co to są zdrobnienia?

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zapoznaj się z informacją, czym jest zdrobnienie i jak je tworzymy - podręcznik strona 237.
  2. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - strona 93.

Uczniowie nieuczestniczący w e-lekcjach przesyłają wykonane zadania do końca tygodnia.


KLASA 5E

TEMAT 1: Mityczne źródło nieszczęść. Gdy świat staje na głowie.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Po poznaniu treści mitu “Puszka Pandory” w zeszycie wykonaj zad. 3 a, b/276.
  2. Wpisz do zeszytu rozwiązanie zad. 4 i 5/276.
  3. Narysuj rzeczoną puszkę Pandory.

PAMIĘTAJ, iż 19 maja mija termin nadsyłania “zadania” (Teams).

TEMAT 2: Kiedy spotkam poszkodowanego.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Uważnie, czterokrotnie przeczytaj tekst:

https://drive.google.com/open?id=1XG0vS3wFNnad5h6Sfb32TLWI18pnzO87

  1. Pomyśl, czy jest to również Twoja opinia. Uzasadnienie zapisz w zeszycie.
  2. Notatka w postaci mapy mentalnej czyli wizualnego zapamiętania (wykonaliśmy taką, np.. przy “Katarynce”) powinna zająć stronę zeszytu. Umieszczenie na niej definicji gatunku literackiego jest obowiązkowe.

TEMAT 3: Ankieta dla korzystających z komputera. Dopełnienie i okolicznik.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeanalizuj ankietę i zadania s. 291-293.
  2. W zeszycie wykonaj zad. 3-6/293
  3. Utrwal wiedzę, korzystając z linków: https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk (okolicznik); dopełnienie https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA

 

KLASA 5F

TEMAT 1: Czym dopełnić zdanie? Rola dopełnienia w zdaniu.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. https://view.genial.ly/5e78ecca9010e30dada4a0fc/presentation-dopelnienie
  2. Wykonajcie wszystkie zadania zaplanowane w powyższej prezentacji.
  3. Po wykonaniu zadań powinniście wiedzieć: na jakie pytania odpowiada dopełnienie, jaka jest jego rola w zdaniu.

TEMAT 2: Powtórzenie wiadomości o częściach zdania.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. .https://view.genial.ly/5e80f0cd7fd6910db4804cb3/presentation-zdanie-rozwiniete-i-nierozwiniete
  2. .https://wakelet.com/wake/06d8dd34-4185-4417-a911-e2909bbd0d52
  3. Powyższe linki pomogą Wam w powtórzeniu wiadomości do sprawdzianu. Gdy wykonacie wszystkie ćwiczenia i wysłuchacie moich objaśnień on-line, to będziecie dobrze przygotowani do sprawdzianu.

TEMAT 3: Zdanie pojedyncze – sprawdzian.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. W czwartek 21.05. 2020 napiszecie sprawdzian (on-line).
  2. Link będzie udostępniony na lekcji 21.05..
  3. Pamiętajcie, aby nie przekroczyć limitu czasu.

KLASA 5G

TEMAT 1: Mityczne źródło nieszczęść. Gdy świat staje na głowie.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Po poznaniu treści mitu “Puszka Pandory” w zeszycie wykonaj zad. 3 a, b/276.
  2. Wpisz do zeszytu rozwiązanie zad. 4 i 5/276.
  3. Narysuj rzeczoną puszkę Pandory.

PAMIĘTAJ, iż 19 maja mija termin nadsyłania “zadania” (Teams).

TEMAT 2: Kiedy spotkam poszkodowanego.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Uważnie, czterokrotnie przeczytaj tekst:

https://drive.google.com/open?id=1XG0vS3wFNnad5h6Sfb32TLWI18pnzO87

  1. Pomyśl, czy jest to również Twoja opinia. Uzasadnienie zapisz w zeszycie.
  2. Notatka w postaci mapy mentalnej czyli wizualnego zapamiętania (wykonaliśmy taką, np.. przy “Katarynce”) powinna zająć stronę zeszytu. Umieszczenie na niej definicji gatunku literackiego jest obowiązkowe.

TEMAT 3: Ankieta dla korzystających z komputera. Dopełnienie i okolicznik.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeanalizuj ankietę i zadania s. 291-293.
  2. W zeszycie wykonaj zad. 3-6/293
  3. Utrwal wiedzę, korzystając z linków: https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk (okolicznik); dopełnienie https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA

 

KLASA 5H

TEMAT 1: Tekst literacki a tekst informacyjny.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj teksty w podręczniku – s. 287, 289.
  2. W zeszycie odpowiedz na poniższe pytania. Nie przepisuj pytań do zeszytu, ale odpowiadaj pełnymi zdaniami.

Do tekstu “W komputerowym świecie”, s. 287

  1. Jak Maciek spędza czas?
  2. Dlaczego wybrał taki sposób spędzania wolnego czasu?
  3. Jaki jest skutek jego działań?
  4. Wyjaśnij słowa Ani: “Te potwory może są na niby, ale ty jesteś tam naprawdę”.

Do tekstu “Uzależnieni od komputera”, s. 289

  1. Kto przede wszystkim popada w uzależnienie od komputera?
  2. Co jest częstą przyczyną uzależnienia?
  3. Jak można rozpoznać chorobę?
  4. W zeszycie – podręcznik, s. 290, polec. 4a), b)
  5. “Żółta ramka” – podręcznik, s. 290. Na podstawie ramki – notatka do zeszytu.

TEMAT 2: Okolicznik i dopełnienie – określenia czasownika w zdaniu.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Podręcznik, s. 291, polec. 1.
  2. Podręcznik, s. 292, polec. 2, 3, 4.
  3. Notatka do zeszytu na podstawie niebieskiej ramki na s. 292.

TEMAT 3: Okolicznik i dopełnienie – ćwiczenia utrwalające.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zeszyt ćwiczeń, s. 110-112, polec. 1, 2, 4, 5, 6.
  2. Praca samodzielna – zeszyt ćwiczeń, s. 113, polec. 9. Z ćwiczenia przepisz zdania do zeszytu, wykonaj wykresy (duże, czytelne). Na wykresie zapisz pytania, nazwij każdą część zdania (podmiot, orzeczenie, przydawka, okolicznik, dopełnienie). Przyślij zdjęcie do piątku (22 maja) na adres: v.pielichowska@sp19.edu.gdansk.pl
  3. Dla chętnych – utrwal wiedzę, korzystając z linków: https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/DILp6Vwnk (okolicznik); https://epodreczniki.pl/a/do-pelna-dopelniam---dopelnienie/DnG3TXcTA (dopełnienie).

UWAGA! W przyszłym tygodniu omawiamy “Katarynkę” Bolesława Prusa (podręcznik, s. 303).


KLASA 5I

TEMAT 1: Podział wypowiedzeń - powtórzenie.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Korzystając z podręcznika przypomnij sobie informację o wypowiedzeniach.
  2. Zrób notatkę zawierającą najistotniejsze informacje o rodzajach zdań.

TEMAT 2: O związkach w zdaniu pojedynczym.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zapoznaj się z materiałami na stronie

https://epodreczniki.pl/a/jak-lacza-sie-wyrazy-w-zdaniu---czyli-o-zwiazkach-skladniowych/Db9RUwMFi

  1. Wykonaj zaproponowane ćwiczenia.
  2. Na podstawie podręcznika str. 239-240 zrób notatkę o związkach wyrazowych w zdaniu.

TEMAT: Aby mądrze żyć.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. . Przeczytajcie teksty z podręcznika str.223-225.
  2. Określcie bohaterów i jakie cechy charakteru posiadają.
  3. Zapiszcie w zeszycie definicję bajki.
  4. Wykonaj polecenie 1b str. 226 podręcznik .

KLASA 5J

TEMAT 1: Czego pragnie Juniper Berry? Rozmowy o samotności.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Przeczytaj w podręczniku tekst pt. ,,Juniper Berry” (P 281). WAŻNE! Przed lekcją na Teamsie Klasa VJ _SP19 zapoznaj się z treścią tekstu.
  2. Zbierz informacje na temat bohaterki – wykonaj pisemnie ćwiczenia 2a, b i 3a z podręcznika (P 2ab, 3a/284).

TEMAT 2: Tekst literacki a tekst informacyjny.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Zapoznaj się z treścią tekstów w podręczniku: ,,W komputerowym świecie” (P 287) oraz ,,Uzależnienie od komputera” (P 289). WAŻNE! Przed lekcją na Teamsie Klasa VJ _SP19 zapoznaj się z treścią tekstu.
  2. Na podstawie pierwszego tekstu wypisz elementy ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO (czas, miejsce, bohaterów, wydarzenia - uwzględnij w notatce następujące informacje: kiedy i gdzie toczą się wydarzenia, kto w nich uczestniczy, co robią bohaterowie)
  3. Z drugiego tekstu wypisz informacje na temat objawów i skutków wskazanej choroby.
  4. Wykonaj pisemnie ćwiczenie 4a z podręcznika (P4a/290) oraz zapoznaj się z treścią informacji umieszczonych w ramce na stronie 290 w podręczniku. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania na stronach 108-109.

TEMAT 3: Poznajemy okolicznik.

ZADANIA DLA UCZNIA:

  1. Wykonaj ćwiczenia: https://epodreczniki.pl/a/o-kazdej-okolicznosci---okolicznik/D1GTsuQQe
  2. Obejrzyj ilustrację na karcie pracy 5J język polski Okolicznik. Opisz przedstawioną sytuację (ok. 10 zdań). Szczególną uwagę zwróć na wskazanie czynności wykonywanych przez poszczególne postacie oraz na dodanie do czasowników okoliczników. Podkreśl wszystkie okoliczniki.