Temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym.
Treści: kulturowe i cywilizacyjne następstwa I wojny światowej – przemiany społeczne, kulturowe; rozwój nauki i techniki (mass media, emancypacja, kultura masowa).
Umiejętności: uczeń potrafi opisać przemiany cywilizacyjne i ich wpływ na społeczeństwa oraz korzystać z różnorodnych źródeł informacji.
- Zapisz w zeszycie lekcję 9 i temat: Kultura i zmiany społeczne w okresie międzywojennym.
- Połącz w pary daty i wydarzenia. Zadanie utrwalające zrób ustnie. Jeśli nie jesteś pewien, sprawdź w podręczniku.
1932-1933r., 1939r., 1921r., 1922r., 1936-1938r.
utworzenie ZSRR, tzw. wielka czystka, lata wielkiego głodu, pakt Ribbentrop – Mołotow, wprowadzenie NEP
Okres międzywojenny lub dwudziestolecie międzywojenne to okres w historii Europy obejmujący dwadzieścia jeden lat pomiędzy zakończeniem I wojny światowej, czyli zawarciem rozejmu w Compiènge – 11.11.1918r.) a wybuchem II wojny światowej w 1939r. Pierwsza wojna światowa i jej następstwa wywarły ogromny wpływ na światopogląd, sztukę i obyczaje społeczeństw w Europie i na świecie po 1918r. Zmieniły się sposoby widzenia świata, podważony został dotychczasowy system wartości. To czas ogromnego rozwoju cywilizacyjnego, nowości technicznych, wynalazków, wzrostu roli kobiet. To także czas, który miał ogromny wpływ na rozwój literatury, sztuki i architektury.
- Otwórz podręcznik – s.205.
1.Zwróć uwagę na wydarzenia zamieszczone na osi chronologicznej.
2.Przeczytaj kolejne podrozdziały tematu – dowiesz się, jakie zmiany społeczne nastąpiły po 1918r.; na czym polegała demokratyzacja społeczeństw i wdrażanie w życie haseł emancypacji; w jaki sposób wykorzystywano nowe media; poznasz nowe style w architekturze, sztuce, muzyce, modzie.
- W zeszycie zapisz punkty.
1.Jakie zmiany społeczne zaszły po I wojnie światowej? (wypisz w podpunktach przynajmniej 5 przykładów)
2.Co to są mass media i w jakich celach je wykorzystywano? (wypisz w podpunktach 5 przykładów)
3.Czym charakteryzowały się nowe style architektoniczne?
4.Jakie nowe nurty pojawiły się w sztuce i literaturze? (wypisz ich nazwy)
5.Co było powodem szybszej emancypacji kobiet?
6.Jakie były skutki dostępności szkolnictwa i walki z analfabetyzmem? (tu w podpunktach zapiszesz rozwiązanie polecenia z pracy samodzielnej)
- Praca samodzielna:
- Uszereguj podany ciąg przyczynowo – skutkowy i zapisz w zeszycie.
powstawanie nowych gazet, rozwój prasy; czytanie gazet, prasy;
wzrost liczby osób potrafiących czytać i pisać; powszechne darmowe szkolnictwo;
- Oblicz, ile lat ma Myszka Miki i o ile lat jest starsza (lub młodsza) od Koziołka Matołka?
Odpowiedzi, pełnym zdaniem, zapisz w zeszycie.
3.Zastanów się, czy potrafisz wytłumaczyć pojęcie „nieme kino”? Poszukaj informacji o najstarszym filmie niemym i dźwiękowym na świecie i w Polsce.
Załącznik poniżej:


