Poniższe treści są realizowane podczas 1 jednostki lekcyjnej.

Temat lekcji: Choroby cywilizacyjne.

 

Proszę przeczytać rozdział 2 – poświęcony chorobom cywilizacyjnym - str.129–137.

Sporządz notatkę  w zeszycie z lektury na poniżej podane tematy.

  • Podaj najważniejsze przyczyny chorób cywilizacyjnych.
  • Podaj najbardziej znane choroby.
  • Wymień skutki długotrwałego stresu.
  • Jak walczyć skutecznie ze stresem i depresją-podaj przykłady.
  • Wymień objawy anoreksji i uzależnienia od internetu.

 

Ustalenie czasu w jakim przyszło nam żyć i  rozpoznanie zagrożeń występujących w nim da nam szansę na ich uniknięcie lub zmniejszenie. To zdecyduje o długości i jakości naszego życia i naszych najbliższych. Mamy dzisiaj więcej jedzenia niż potrzeba. Nie dzielimy się nadwyżką z tymi, którzy umierają z głodu-głównie w Afryce i Azji. Niszczymy bezmyślnie swoje zasoby.Czas szalonych kontrastów i rozpasania. Nędza i zbytek mieszkają obok w niewyobrażalnych wcześniej proporcjach.

Choroby zawsze towarzyszyły człowiekowi. Ale nigdy nie było tak wielu chorób, które są wynikiem nadmiaru spożytych pokarmów. Dawniej śmiertelność była częstym wynikiem permanentnego głodu. Niebywały stres towarzyszący naszemu oszalałemu w swej prędkości światu powoduje występowanie  długotrwałych stresów  i depresji u najmłodszych. Stajemy się ofiarą namolnej reklamy, nieokiełznanej chęci posiadania najnowszych zdobyczy techniki-np. telefonów komórkowych, internetu. Dostrzeżenie w porę tych zagrożeń jest nieodzowne. Musimy zwolnić tempo  życia -inaczej ono równie szybko nas zniszczy.

Czas  poszukać więcej czasu dla siebie, słuchać muzyki relaksacyjnej-poważnej, wysypiać się , ćwiczyć sport, zachować stosowną relację między pracą a odpoczynkiem. Nie dajmy się zwariować. Łączmy ostrożnie stare i nowe. To jedna z najważniejszych lekcji  EDB. Mamy na szczęście możliwość wyboru.