Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.

KLASA 8A 

TEMAT 1: Świat i człowiek w “Stepach akermańskich” Adama Mickiewicza. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Konspekt działań koniecznych do zrozumienia tematu znajduje się w linku poniżej. 
  2. https://view.genial.ly/5e9d939505a3dd0da4fde06e/presentation-stepy-akremanskie 
  3. Informacje niezbędne do zapamiętania po lekcji: ogólna znajomość biografii Mickiewicza, osoba mówiąca w utworze, uczucia podmiotu lirycznego, interpretacja ostatniego zdania wiersza, środki poetyckie w utworze, budowa sonetu. 

TEMAT 2: Komunikacja i poprawność językowa. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Konspekt lekcji oraz materiały do samodzielnego kształcenia znajdują się w poniższym linku. 
  2. https://wakelet.com/wake/2213b258-5b13-41f4-b49f-a8e5ef9b0e3d 
  3. Po analizie materiałów i lekcji on-line uczniowie powinni wiedzieć: czym jest grzeczność językowa, rozróżniać środki perswazji, manipulacji i rozumieć ich zastosowanie, rozpoznawać manipulacje językową oraz świadomie przeciwstawiać jej zasady etyki wypowiedzi, rozpoznawać błędy językowe, rozpoznawać wzorcowa i użytkową normę językową i świadomie je stosować. 

TEMAT 3: Powtórzenie przed egzaminem - “Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zadania egzaminacyjne znajdują się w poniższym linku. 
  2. https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200324%20SP_Dzien%207.pdf 
  3. Obowiązkowo wykonaj zadnie 3,4,5,7.2. Rozwinięte odpowiedzi proszę wysłać na adres m.wojtowicz@sp19.edu.gdansk.pl. Termin. 19.05.2020. 

KLASA 8B 

TEMAT 1: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wiersz J. Lechonia “Przypowieść”. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z treścią wiersza J. Lechonia “Przypowieść” - podręcznik strona 234-235. 
  2. Określ sytuację liryczną przedstawioną w wierszu. 
  3. Porównaj bohaterów w wypowiedziach osoby mówiącej - uzupełnij tabelę zgodnie z poleceniami zawartymi w ćw. 2 strona 235 (podręcznik). 

TEMAT 2: “Elegia o chłopcu polskim” jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę. 

ZADANIA DLA UCZNIA:  

  1. Zapoznaj się z treścią wiersz K. K. Baczyńskiego “Elegia o chłopcu polskim” - podręcznik strona 233. 
  2. W jakiej rzeczywistości historycznej został ukazany bohater liryczny? W odpowiedzi na to pytanie odwołaj się do odpowiednich fragmentów tekstu i informacji spoza utworu. Odpowiedź zapisz w formie 6-10 zdań. 

TEMAT 3: Bohaterowie ukazani w epizodzie wojennym w opowiadaniu E. Hemingwaya. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z treścią opowiadania - podręcznik str. 214-215. 
  2. Wykonaj zadanie 2 - podręcznik strona 216 (notatka ok. 10 zdań). 

Uczniowie nieuczestniczący w e-lekcjach przesyłają wykonane zadania do końca tygodnia. 


KLASA 8C 

TEMAT 1 Redagujemy przemówienie. 

  1. Napisz tekst przemówienia, który chciałbyś wygłosić do rówieśników podczas uroczystości z okazji zakończenia roku szkolnego. 
  2. Opracuj przemówienie według zasad dla przemawiającego:
  • Dokładnie przemyśl i zaplanuj wypowiedź, tzn. ustal temat oraz zanotuj, o czym i w jakiej kolejności będziesz mówić. 
  • Dostosuj treść wypowiedzi i sposób przemawiania do okoliczności i odbiorców. 
  • Zastosuj odpowiednie środki stylistyczne, dzięki którym odbiorcy skupią uwagę na twojej wypowiedzi, np. Bezpośrednie zwroty do adresatów (drodzy nauczyciele, rodzice, koledzy) wypowiedzenia, wykrzyknikowe, zdania pytające lub rozkazujące. 
  • Dopasuj barwę i natężenie głosu do treści wypowiedzi, kontroluj mimikę i gesty, które powinny dopełnić komunikat. 
  • Zwróć uwagę na poprawną wymowę oraz odpowiednie tempo mówienia.  
  1. Przygotuj się do jego wygłoszenia podczas lekcji (czwartek 21 maja) na Microsoft Teams.  

TEMAT 2: Wygłaszamy przemówienie. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1.  Prezentacja i ocena przygotowanych przez uczniów przemówień na aplikacji Microsoft Teams. 

TEMAT 3: W jaki sposób się bronić przed manipulacją? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z informacjami na temat manipulacji i prowokacji, podręcznik, str.254. 
  2. Ustnie wykonaj zad. 1, podręcznik str.254. 
  3. Przeczytaj tekst “Rozmowa koleżanek” E. Nowak, podręcznik, str.255 i odpowiedz pisemnie na pytania: 
  •  W jaki sposób porozumiewają się rodzice Kamili? 
  • Wyjaśnij zachowanie językowe bohaterów pod kątem prowokacji. 
  1. Wyszukaj reklamę, w której zastosowano manipulację. Powiedz na czym polega. (Zadanie zostanie omówione na lekcji)

KLASA 8D 

TEMAT 1: Stwarzanie – czy każde jest dobre? Analiza wiersza P. Macierzyńskiego.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z historią powstania OBOZU AUSCHWITZ: http://auschwitz.org/historia/kl-auschwitz-birkenau/ 
  2. Przeczytaj wiersz P. Macierzyńskiego pt.  ,,Stworzenie KL Auschwitz (P 267). Wykonaj pisemnie ćw. 2 a, b w podręczniku (P 2ab/268). 
  3. Zinterpretuj wiersz - uwzględnij zagadnienia: do jakiego tekstu nawiązuje autor, dlaczego łączy wydarzenia opisane w obu tekstach, jaką zasadę kompozycyjną wykorzystał poeta.  
  4. Wiedzę na temat całego tomiku wierszy możesz poszerzyć zapoznając się z audycją: https://www.youtube.com/watch?v=i8I4_rFqyzk  

TEMAT 2: Opis i interpretacja obrazu W. Wereszczagina.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Obejrzyj dokładnie obraz umieszczony w podręczniku (P 269). 
  2. Wymień elementy umieszczone na poszczególnych planach obrazu, dopisz do nich cechy, określenia 
  3. Zapoznaj się ze znaczeniem słowa apoteoza (P 269).  
  4. Wyjaśnij znaczenie tytułu utworu. 
  5. Napisz, jakie emocje towarzyszą Ci podczas analizowania dzieła. Odpowiedz, jakie przesłanie wyraził malarz. Zadanie 5 umieść w Zadaniach na Teamsie Klasa 8D_SP 19.  

TEMAT 3: Mowa zależna i niezależna.  

ZADANIA DL A UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z materiałem dotyczącym mowy zależnej i niezależnej: https://www.youtube.com/watch?v=PDVKXmJ7fgY 
  2. Wykonaj ćwiczenia (pisemnie w zeszycie - ćw. 1 i 2) https://epodreczniki.pl/a/mowienie-o-mowieniu/DQPtjzjAk  

KLASA 8E 

TEMAT 1: Między rodzajami i gatunkami - powtórzenie. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. W ramach powtórki wejdź na podaną stronę, zrób notatki w zeszycie 
    https://view.genial.ly/5e6fae7427aede0fbe7db069/presentation-e-lekcja-rodzaje-i-gatunki-literackie 
  2. Wykonaj ćwiczenia na stronie
    https://epodreczniki.pl/a/co-nazywamy-epika/D3WhdcGg3
     
  3. Rozwiąż test zamieszczony w pliku naszego zespołu 

TEMAT 2: Sprawdź swoja wiedzę - praca z tekstem. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Powtórz wiadomości z gramatyki dotyczące składni podręcznik str.345-350 
  2. Przeczytaj teksty i rozwiąż zadania z podręcznika str. 273-276 
  3. Rozwiązania zapisz w zeszycie 

TEMAT 3: Magia kina.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z materiałem na stronie 
    https://epodreczniki.pl/a/gatunki-filmowe/D2PBRAtDX 
  2. Wykonaj zawarte w nim ćwiczenia, w zeszycie zapisz podstawowe informacje. 
  3. Przygotuj informację na temat twojego ulubionego filmu (tytuł, rok powstania, gatunek, reżyser, obsada aktorska, problematyka). 
  4. Napisz recenzję, która zachęci rówieśników do obejrzenia tej produkcji - pracę prześlij.