Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
KLASA 8A
TEMAT 1: Świat i człowiek w “Stepach akermańskich” Adama Mickiewicza.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Konspekt działań koniecznych do zrozumienia tematu znajduje się w linku poniżej.
- https://view.genial.ly/5e9d939505a3dd0da4fde06e/presentation-stepy-akremanskie
- Informacje niezbędne do zapamiętania po lekcji: ogólna znajomość biografii Mickiewicza, osoba mówiąca w utworze, uczucia podmiotu lirycznego, interpretacja ostatniego zdania wiersza, środki poetyckie w utworze, budowa sonetu.
TEMAT 2: Komunikacja i poprawność językowa.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Konspekt lekcji oraz materiały do samodzielnego kształcenia znajdują się w poniższym linku.
- https://wakelet.com/wake/2213b258-5b13-41f4-b49f-a8e5ef9b0e3d
- Po analizie materiałów i lekcji on-line uczniowie powinni wiedzieć: czym jest grzeczność językowa, rozróżniać środki perswazji, manipulacji i rozumieć ich zastosowanie, rozpoznawać manipulacje językową oraz świadomie przeciwstawiać jej zasady etyki wypowiedzi, rozpoznawać błędy językowe, rozpoznawać wzorcowa i użytkową normę językową i świadomie je stosować.
TEMAT 3: Powtórzenie przed egzaminem - “Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zadania egzaminacyjne znajdują się w poniższym linku.
- https://www.cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Powtorka/20200324%20SP_Dzien%207.pdf
- Obowiązkowo wykonaj zadnie 3,4,5,7.2. Rozwinięte odpowiedzi proszę wysłać na adres m.wojtowicz@sp19.edu.gdansk.pl. Termin. 19.05.2020.
KLASA 8B
TEMAT 1: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wiersz J. Lechonia “Przypowieść”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z treścią wiersza J. Lechonia “Przypowieść” - podręcznik strona 234-235.
- Określ sytuację liryczną przedstawioną w wierszu.
- Porównaj bohaterów w wypowiedziach osoby mówiącej - uzupełnij tabelę zgodnie z poleceniami zawartymi w ćw. 2 strona 235 (podręcznik).
TEMAT 2: “Elegia o chłopcu polskim” jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z treścią wiersz K. K. Baczyńskiego “Elegia o chłopcu polskim” - podręcznik strona 233.
- W jakiej rzeczywistości historycznej został ukazany bohater liryczny? W odpowiedzi na to pytanie odwołaj się do odpowiednich fragmentów tekstu i informacji spoza utworu. Odpowiedź zapisz w formie 6-10 zdań.
TEMAT 3: Bohaterowie ukazani w epizodzie wojennym w opowiadaniu E. Hemingwaya.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z treścią opowiadania - podręcznik str. 214-215.
- Wykonaj zadanie 2 - podręcznik strona 216 (notatka ok. 10 zdań).
Uczniowie nieuczestniczący w e-lekcjach przesyłają wykonane zadania do końca tygodnia.
KLASA 8C
TEMAT 1 Redagujemy przemówienie.
- Napisz tekst przemówienia, który chciałbyś wygłosić do rówieśników podczas uroczystości z okazji zakończenia roku szkolnego.
- Opracuj przemówienie według zasad dla przemawiającego:
- Dokładnie przemyśl i zaplanuj wypowiedź, tzn. ustal temat oraz zanotuj, o czym i w jakiej kolejności będziesz mówić.
- Dostosuj treść wypowiedzi i sposób przemawiania do okoliczności i odbiorców.
- Zastosuj odpowiednie środki stylistyczne, dzięki którym odbiorcy skupią uwagę na twojej wypowiedzi, np. Bezpośrednie zwroty do adresatów (drodzy nauczyciele, rodzice, koledzy) wypowiedzenia, wykrzyknikowe, zdania pytające lub rozkazujące.
- Dopasuj barwę i natężenie głosu do treści wypowiedzi, kontroluj mimikę i gesty, które powinny dopełnić komunikat.
- Zwróć uwagę na poprawną wymowę oraz odpowiednie tempo mówienia.
- Przygotuj się do jego wygłoszenia podczas lekcji (czwartek 21 maja) na Microsoft Teams.
TEMAT 2: Wygłaszamy przemówienie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Prezentacja i ocena przygotowanych przez uczniów przemówień na aplikacji Microsoft Teams.
TEMAT 3: W jaki sposób się bronić przed manipulacją?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z informacjami na temat manipulacji i prowokacji, podręcznik, str.254.
- Ustnie wykonaj zad. 1, podręcznik str.254.
- Przeczytaj tekst “Rozmowa koleżanek” E. Nowak, podręcznik, str.255 i odpowiedz pisemnie na pytania:
- W jaki sposób porozumiewają się rodzice Kamili?
- Wyjaśnij zachowanie językowe bohaterów pod kątem prowokacji.
- Wyszukaj reklamę, w której zastosowano manipulację. Powiedz na czym polega. (Zadanie zostanie omówione na lekcji)
KLASA 8D
TEMAT 1: Stwarzanie – czy każde jest dobre? Analiza wiersza P. Macierzyńskiego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z historią powstania OBOZU AUSCHWITZ: http://auschwitz.org/historia/kl-auschwitz-birkenau/
- Przeczytaj wiersz P. Macierzyńskiego pt. ,,Stworzenie KL Auschwitz” (P 267). Wykonaj pisemnie ćw. 2 a, b w podręczniku (P 2ab/268).
- Zinterpretuj wiersz - uwzględnij zagadnienia: do jakiego tekstu nawiązuje autor, dlaczego łączy wydarzenia opisane w obu tekstach, jaką zasadę kompozycyjną wykorzystał poeta.
- Wiedzę na temat całego tomiku wierszy możesz poszerzyć zapoznając się z audycją: https://www.youtube.com/watch?v=i8I4_rFqyzk
TEMAT 2: Opis i interpretacja obrazu W. Wereszczagina.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Obejrzyj dokładnie obraz umieszczony w podręczniku (P 269).
- Wymień elementy umieszczone na poszczególnych planach obrazu, dopisz do nich cechy, określenia.
- Zapoznaj się ze znaczeniem słowa apoteoza (P 269).
- Wyjaśnij znaczenie tytułu utworu.
- Napisz, jakie emocje towarzyszą Ci podczas analizowania dzieła. Odpowiedz, jakie przesłanie wyraził malarz. Zadanie 5 umieść w Zadaniach na Teamsie Klasa 8D_SP 19.
TEMAT 3: Mowa zależna i niezależna.
ZADANIA DL A UCZNIA:
- Zapoznaj się z materiałem dotyczącym mowy zależnej i niezależnej: https://www.youtube.com/watch?v=PDVKXmJ7fgY
- Wykonaj ćwiczenia (pisemnie w zeszycie - ćw. 1 i 2) https://epodreczniki.pl/a/mowienie-o-mowieniu/DQPtjzjAk
KLASA 8E
TEMAT 1: Między rodzajami i gatunkami - powtórzenie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- W ramach powtórki wejdź na podaną stronę, zrób notatki w zeszycie
https://view.genial.ly/5e6fae7427aede0fbe7db069/presentation-e-lekcja-rodzaje-i-gatunki-literackie - Wykonaj ćwiczenia na stronie
https://epodreczniki.pl/a/co-nazywamy-epika/D3WhdcGg3 - Rozwiąż test zamieszczony w pliku naszego zespołu.
TEMAT 2: Sprawdź swoja wiedzę - praca z tekstem.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Powtórz wiadomości z gramatyki dotyczące składni podręcznik str.345-350
- Przeczytaj teksty i rozwiąż zadania z podręcznika str. 273-276
- Rozwiązania zapisz w zeszycie
TEMAT 3: Magia kina.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z materiałem na stronie
https://epodreczniki.pl/a/gatunki-filmowe/D2PBRAtDX - Wykonaj zawarte w nim ćwiczenia, w zeszycie zapisz podstawowe informacje.
- Przygotuj informację na temat twojego ulubionego filmu (tytuł, rok powstania, gatunek, reżyser, obsada aktorska, problematyka).
- Napisz recenzję, która zachęci rówieśników do obejrzenia tej produkcji - pracę prześlij.


