Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.
Temat: Problemy współczesnego świata – Bogata Północ – biedne Południe.
- Formy i metody pracy:
praca z podręcznikiem s184 - 189, praca z mapą, wykorzystanie technologii informacyjnych (Internet) lub atlas, praca indywidualna.
- Obowiązkowe czynności ucznia nie uczestniczącego w zajęciach szkolnych przez aplikację MS TEAMS.
- Uczeń zapoznaje się z tekstem Podział na kraje bogate i biedne ze s. 184 podręcznika. Następnie każdy z uczniów wykonuje indywidualnie podane polecenia:
- Wyjaśnij pisemnie w zeszycie, co oznaczają terminy: „Pierwszy Świat”, „Drugi Świat” i „Trzeci Świat”.
- Wymień pisemnie w zeszycie wskazane w tekście cechy państw należących do tzw. Północy.
na podstawie mapy ze s. 186 wykonaj pisemnie polecenia:- Rozstrzygnij, czy państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, należą do Północy, czy – do Południa.
- Wymień kontynenty, na których znajdują się państwa należące do Północy i kraje zaliczane do Południa.
- Odszukaj nazwy pięciu państw, w których ponad 35% ludności cierpi głód.
- Rozstrzygnij, czy podane twierdzenie jest prawdziwe: „Wszystkie państwa położone na półkuli południowej należą do biednego Południa”. Uzasadnij swoją odpowiedź.
- Otwieramy infografikę Północ − Południe ze s. 186–187 podręcznika, i film kraje bogate i biedne https://www.youtube.com/watch?v=yC8EvcxeBHg (9 min.)
Wyjaśnij, na czym polega różnica między warunkami życia panującymi w państwach bogatej Północy i biednego Południa. Wypisujemy w zeszycie 4 decydujące czynniki. - Co to jest globalizacja?
Otwieramy film https://www.youtube.com/watch?v=CGxx42raumM (6 min.)
Układamy w zeszycie swoją własną krótką definicję.
Notatkę przesyłamy do sprawdzenia nauczycielowi -
b.bisewska@sp19.edu.gdansk.pl
w temacie wiadomości proszę wpisać – klasę, imię i nazwisko, temat zajęć. (termin do 22 maja 2020 r.)
- Ćwiczenie dodatkowe dla wszystkich chętnych uczniów.
Napisz krótkie wypracowanie na temat: „Czy Twoim zdaniem jednym ze skutków światowej pandemii covid-19 będzie koniec globalizacji?” (uzasadnij swoją tezę przynajmniej w 3 argumentach).
Wypracowanie wysyłamy do 29 maja na adres b.bisewska@sp19.edu.gdansk.pl
- w temacie wiadomości proszę wpisać – klasę, imię i nazwisko, Globalizacja.


