Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

Temat: Problemy współczesnego świata – Bogata Północ – biedne Południe.

 

  1. Formy i metody pracy:

praca z podręcznikiem s184 - 189, praca z mapą, wykorzystanie technologii informacyjnych (Internet) lub atlas, praca indywidualna.

 

  1. Obowiązkowe czynności ucznia nie uczestniczącego w zajęciach szkolnych przez aplikację MS TEAMS.

 

  1. Uczeń zapoznaje się z tekstem Podział na kraje bogate i biedne ze s. 184 podręcznika. Następnie każdy z uczniów wykonuje indywidualnie podane polecenia:
    • Wyjaśnij pisemnie w zeszycie, co oznaczają terminy: „Pierwszy Świat”, „Drugi Świat” i „Trzeci Świat”.
    • Wymień pisemnie w zeszycie wskazane w tekście cechy państw należących do tzw. Północy.
      na podstawie mapy ze s. 186 wykonaj pisemnie polecenia:
      • Rozstrzygnij, czy państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, należą do Północy, czy – do Południa.
      • Wymień kontynenty, na których znajdują się państwa należące do Północy i kraje zaliczane do Południa.
      • Odszukaj nazwy pięciu państw, w których ponad 35% ludności cierpi głód.
      • Rozstrzygnij, czy podane twierdzenie jest prawdziwe: „Wszystkie państwa położone na półkuli południowej należą do biednego Południa”. Uzasadnij swoją odpowiedź.

  2. Otwieramy infografikę Północ − Południe ze s. 186–187 podręcznika, i film kraje bogate i biedne https://www.youtube.com/watch?v=yC8EvcxeBHg (9 min.)

    Wyjaśnij, na czym polega różnica między warunkami życia panującymi w państwach bogatej Północy i biednego Południa. Wypisujemy w zeszycie 4 decydujące czynniki.

  3. Co to jest globalizacja?

    Otwieramy film https://www.youtube.com/watch?v=CGxx42raumM (6 min.)
    Układamy w zeszycie swoją własną krótką definicję.

    Notatkę przesyłamy do sprawdzenia nauczycielowi -
    b.bisewska@sp19.edu.gdansk.pl
    w temacie wiadomości proszę wpisać – klasę, imię i nazwisko, temat zajęć. (termin do 22 maja 2020 r.)

 

  1. Ćwiczenie dodatkowe dla wszystkich chętnych uczniów.

    Napisz krótkie wypracowanie na temat: „Czy Twoim zdaniem jednym ze skutków światowej pandemii covid-19 będzie koniec globalizacji?” (uzasadnij swoją tezę  przynajmniej w 3 argumentach).

    Wypracowanie wysyłamy do 29 maja na adres b.bisewska@sp19.edu.gdansk.pl
    - w temacie wiadomości proszę wpisać – klasę, imię i nazwisko, Globalizacja.