Temat: Sprawa polska podczas I wojny światowej.

Treści: stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej; umiędzynarodowienie kwestii polskiej w latach I wojny światowej

(Akt 5 listopada, Rada Regencyjna, orędzie T.W. Wilsona, ustalenia traktatu wersalskiego w sprawie polskiej, linia Curzona).

Umiejętności: potrafi posługiwać się wiedzą historyczną, chronologiczną w kategoriach przyczynowo – skutkowych; potrafi ukazać motywy działania wybranych postaci historycznych.

Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Sprawa polska podczas I wojny światowej.

Ustnie uporządkuj chronologicznie wydarzenia z czasów rewolucji rosyjskich - powtórzysz wiadomości z poprzedniego tematu. Sprawdź, czy zrobiłeś dobrze ! Jeśli nie, odszukaj informacje i wykonaj ponownie.

a) ogłoszenie tez kwietniowych                                  e) abdykacja cara Mikołaja II

b) wybuch rewolucji lutowej                                       f) wojna domowa w Rosji

c) przejęcie władzy przez Rząd Tymczasowy                g) wybuch rewolucji październikowej

d )proklamowanie ZSRR (tu: ogłoszenie powstania)

Po rozpoczęciu I wojny światowej państwa zaborcze nie wysunęły żadnych propozycji, co do przyszłości ziem polskich, ograniczając się do działań propagandowych, by zyskać poparcie Polaków. Sytuacja zmieniła się po porażkach Rosji i zajęciu Królestwa Polskiego przez państwa centralne, czyli Cesarstwo Austro – Węgierskie i Cesarstwo Niemieckie (mapa s.171).

5 listopada 1916r. cesarze Niemiec i Austro - Węgier wydali odezwę do Polaków, w której obiecywali utworzenie państwa polskiego z dziedziczną monarchią. Zapowiadano także utworzenie wojska polskiego pod dowództwem niemieckim i austriackim.  Pod wpływem Aktu 5 listopada sprawa polska została umiędzynarodowiona. Zareagowały państwa ententy.

25.12.1916r. car Rosji Mikołaj II zapowiedział utworzenie państwa polskiego z ziem  trzech zaborów, co poparły Francja i Wielka Brytania. 08.01.1918r. prezydent USA – T. W. Wilson wygłosił orędzie, zawierające 14 - punktowy program dla zapewnienia bardziej sprawiedliwego świata po zakończeniu wojny. 13 punkt przemówienia dotyczył utworzenia państwa polskiego.

Decyzje w sprawie polskiej zapadły na konferencji pokojowej w Paryżu w 1918r., w której uczestniczyli polscy delegaci. 

  • Otwórz podręcznik – s.180.

a)przeanalizuj oś czasu - zwróć uwagę na daty i wydarzenia – miały one wpływ na przyszłość ziem polskich po I wojnie światowej

b)przeczytaj tekst źródłowy – s. 181 i s.182 – odpowiedz ustnie na pytania w ramce: Praca z tekstem źródłowym.

c)przeczytaj podrozdziały – poznasz szczegóły wydarzeń związanych ze sprawą polską, a które pozwolą na uzupełnienie zdań. 

W zeszycie zapisz punkty (nie wysyłaj). Puste miejsca uzupełnij Zapamiętaj wyróżnione informacje. 

  1. …………………. – proklamacja dwóch cesarzy z 5 XI 1916 r., której celem było pozyskanie poparcia Polaków:

- proklamacja – ogłoszenie, oświadczenie w ważnej sprawie
a) powołanie Tymczasowej Rady Stanu, którą we IX 1917r. zastąpiła …………….    …………..(namiastka polskiego rządu)
b) tworzenie Legionów Polskich  i kryzys przysięgowy – VII 1917 r.,

  1. Sprawa polska w ostatnim roku wojny:
    a)…………… prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona z 8 I 1918 r. (czternaście punktów Wilsona) o konieczności odbudowy niepodległej Polski
    b) 3 VI państwa ententy wydały ………… ……………, w której odbudowa niepodległej Polski została uznana za jeden z warunków trwałego pokoju (3 VI 1918 r.)
    3. Polacy na konferencji paryskiej to (3): premier …… ……..   …………  , ……… ………. , ……… ………  .
    4. Ustalenia konferencji w sprawie ziem polskich:
  2. a) Polska otrzymała: ……………………………., …………………………..,
  3. b) Gdańsk z okolicą miał być …………….. ……………… pod kontrolą międzynarodową
  4. c) o przynależności: ……… …………, ………………, ……………….., ……………… - miał zadecydować …………………….
  5. d) wschodnia granica Polski miała przebiegać według linii Curzona -(linia Curzona to umowna nazwa przebiegu wschodniej granicy odbudowującego się w 1918r. państwa polskiego).

Zadanie domowe

Przeczytaj raz jeszcze temat w podręczniku, a następnie spróbuj opowiedzieć, z wykorzystaniem poznanych nazwisk, pojęć i dat. Zastanów się, jak oceniłabyś/oceniłbyś działania postaci historycznych występujących w tych wydarzeniach? (ustnie)