20.04.2020 Ekologiczne zabawy na wesoło

Drogie dzieci i rodzice dziś proponujemy zabawy związane z ekologią w związku ze zbliżającym się Dniem Ziemi. Cały tydzień poświęcimy na edukację ekologiczną.

 

"Ekologiczne zabawy na wesoło” to sprawdzony sposób na mile spędzony czas w gronie rodziny.

 

KRĘGLE Z BUTELEK PO WODZIE MINERALNEJ

 

Zabawa polega na tym, aby wycelować gumową piłeczką lub przygotowaną z papieru kulą do 5 kręgli z plastikowych butelek tak, aby przewrócić jednym rzutem,
co najmniej 4 z nich. Jeśli nie mamy butelek możemy poustawiać rolki po papierze toaletowym.

-Starsze dzieci muszą przewrócić przynajmniej 4 kręgle,
młodsze 4 kręgle dwoma rzutami.

Pomoce do realizacji zadania:

- butelki  z niewielką ilością wody;
- piłeczka gumowa lub kula z papieru;
- linie wykonane z powiązanych ze

sobą worków foliowych – jako wyznacznik odległości.

Zaczynamy i miłek zabawy.

 

 

Zabawa dydaktyczna „Drzewo smutne i drzewo wesołe" w oparciu o wiersz
 J. Pisarskiego pt. „Zielone serce".

  1. Na skraju rosło drzewo
    szeroko, rozłożyście
    srebrzystą miało korę
    zielonosrebrne liście.
  2. Słuchali chętnie ludzie,
    przechodząc obok drzewa
    jak wietrzyk wśród gałęzi
    wesołe piosnki śpiewa .
  3. Lecz przyszedł mały urwis
    ukradkiem wyjął nożyk
    bo napis chciał wyskrobać
    w srebrzystej , cienkiej korze.
  4. Wycinał pomalutku
    literkę po literce
    nie wiedział, że pod korą
    zielone płacze serce

    Celem zabawy jest uświadomienie wpływu różnych czynników na przyrodę.
    Na dwóch arkuszach przygotowujemy dwa drzewa. Jedno jest smutne (zarys smutnej twarzy), drugie uśmiechnięte, wesołe. Do drzew dorysowujemy różne czynniki środowiska i działalności człowieka, które hamują ( w przypadku drzewa smutnego) lub ułatwiają ( drzewo wesołe ) rozwój drzew.

"Zdrowe drzewo - chore drzewo" - pantomima.

Zabawa z rodzicami lub rodzeństwem.


Na hasło "Zdrowe drzewo" - dzieci wymachują rękami nad głowami, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
Na hasło "Chore drzewo" - dzieci nachylają się i opuszczają bezwładnie ręce do przodu.

Zabawa ruchowa "Jak poruszają się te zwierzęta?"

Cel zabawy: Naśladowanie sposobów poruszania się (pies, zając, żaba, bocian, itp.)

Przebieg zabawy:
Dziecko wypowiada nazwę zwierzęcia, ptaka, a rodzice naśladują sposób jego poruszania się (czworakują, skaczą obunóż…) Następnie zmiana – rodzić wypowiada…

Miłej zabawy.

Robimy pojemniki z surowców wtórnych

A teraz proponujemy zadanie dla wszystkich chętnych, które pozwoli jeszcze bardziej zadbać o czystość naszej planety w Waszych domach. Wykonajcie dzisiaj własnoręcznie pojemnik na zużyte baterie, plastikowe zakrętki, makulaturę itp. Możecie do tego wykorzystać słoik, karton, plastikową butelkę. Ozdóbcie Swój pojemnik według własnego pomysłu i korzystajcie z jego przeznaczenia.

Dbajmy o czystość Ziemi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zapraszamy do zakładki: Ekologiczne zabawy

21.04.2020 Dzień Ziemi

Kochane świetliczaki!!!

Dużymi krokami zbliża się Dzień Ziemi. Ustanowiony przez ONZ na 22 kwietnia, zazwyczaj jest znakomitą okazją do promowania zachowań proekologicznych. Najczęściej tego dnia organizuje się sprzątanie Ziemi, jednak w tym roku inaczej możemy pomoc naszej Matce Naturze.

Przygotowane przez nas propozycje obchodzenia tego dnia:

 

Recytacja – wprowadzenie.


To jest opowieść o Naszej Ziemi. Na Ziemi wszyscy razem żyjemy. Ale czy zadbać o nią umiemy? Dzisiaj się wreszcie tego dowiemy! Cztery żywioły tutaj mieszkają, Które, na co dzień nam pomagają, Woda i ogień, powietrze i ziemia,. Do życia stale nam ich potrzeba! Zaraz je poznać lepiej możecie, Jeśli uważnie słuchać będziecie!

Recytacja – prezentacja żywiołów.

 Powietrze: (kolor biały) Jestem powietrzem, choć mnie nie widać To dzięki mnie możecie oddychać. To ja po morzach przeganiam fale, To ja w wiatraki dmucham wytrwale, To ja pozwalam ptakom szybować, To ja chmurami musze kierować. Kiedy się złoszczę to dachy zrywam, Ale zazwyczaj łagodna bywam.
 Ogień: (kolor czerwono-pomarańczowy) Jestem ogniem iskierką z ogniska lub strasznym pożarem palącym wszystko. To ja oświetlam drogę w ciemności, To w moim cieple ogrzejesz kości. Bezpiecznie z jaskini mogłeś wychodzić, Gdy nauczyłeś się ze mną obchodzić.
 Woda: (kolor niebieski) Jestem kroplą czystej wody, Która częścią jest przyrody. Mogę morzem być głębokim, Rzeką o brzegu szerokim. Wielkie elektrownie ruszam, Ciężkie skały sama skruszam, Siłę w sobie mam wspaniałą, Chociaż jestem kroplą małą.
 Ziemia: (kolor brązowo-czarny) Jestem ziemia, wielka ziemia, Która cały czas się zmienia. Z wierzchu bywam bardzo zimna, Lecz w środku jestem inna. Lawa we mnie jest gorąca, Płyta jedna, drugą trąca. W koło stale się obracam Taka już jest moja praca.

Okrzyki haseł ekologicznych :


 „Jeżyki” – „Nie wyrzucaj w lesie śmieci, apelują wszystkie dzieci”.
 „Misie” – „Kiedy o przyrodę dbamy prąd i wodę oszczędzamy”.
 „Zajączki” – „Wiedzą to nawet dzieci, że ważna jest segregacja śmieci”.
 „Biedronki” – „Czyste środowisko to najlepsze uzdrowisko”.
 „Żabki” – „Oszczędzaj naturę, zbieraj makulaturę”.
 „Wiewiórki” – „Nie depcz trawy szanuj zieleń, bądź dla zwierząt przyjacielem”.

Zabawa dydaktyczna „Sprzątamy las" przy piosence „Leśne duszki”

Na podłodze rozłożone są różne odpadki: pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki itp. Możemy przygotować różne pojemniki ( z tego co mamy w domu np.: garnek, miska, karton itp.) z napisami: makulatura, plastik, szkło. Dzieci oglądają porozrzucane śmieci, przyglądają się z czego są zrobione, a następnie same decydują, co powinno znaleźć się w każdym koszu. Przy piosence dzieci spacerują po domu i „sprzątają las"- zbierając i segregując śmieci do pojemników.

 

Piosenka „Leśne duszki”

  1. Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki. Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki. Ref. Duszki, duszki, duszki leśne wstają co dzień bardzo wcześnie i ziewając raz po raz zaczynają sprzątać las.

  2. Piorą liście, myją szyszki, aż dokoła wszystko błyszczy. Muchomorom piorą groszki, bo te duszki to czyścioszki
    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

  3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci, zaraz duszek za nim leci. Zaraz siada mu na ręce, grzecznie prosi: - Nie śmieć więcej!
    Ref. Duszki, duszki, duszki leśne...

 

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=2tL0TZ-fS44

22.04.2020   Los Ziemi w naszych rękach

Drogie Dzieci!

Dzień Ziemi nazywany także Światowym Dniem Ziemi oraz Międzynarodowym Dniem Ziemi. to święto obchodzone właśnie dzisiaj - 22 kwietnia niemal na całym świecie. Celem święta jest zwrócenie uwagi wszystkich mieszkańców Ziemi na ekologiczną stronę planety i promowanie postaw związanych z ochroną przyrody.

Odgadnij hasło

Jako pierwsze zadanie na dzisiaj proponujemy Wam, abyście spróbowali rozwiązać krzyżówkę ( trochę w innym wydaniu niż zwykle). Jeśli chcecie odgadnąć jej hasło, to musicie kolejno odczytać literki z czerwonego pola.

Powodzenia!

 

1. Z niego cieknie woda w łazience (_ _ _ _)

2. Mała, wkręca się ją do lampy, oświetla pomieszczenie (_ _ _ _ _ _ _)

3. Miejsce, gdzie są składowane wszystkie śmieci (_ _ _ _ _ _ _ _ _)

4. Planeta, na której żyjemy (_ _ _ _ _ _)

5. Oszczędzasz ją, zakręcając kurek w łazience np. podczas mycia zębów (_ _ _ _)

6. Kolor kojarzony z przyrodą, lasem, parkiem (_ _ _ _ _ _ _)

7. Powinno się je segregować: plastik, szkło, papier, odpady organiczne (_ _ _ _ _ _)

8. Pada z chmur i daje życie roślinom (_ _ _ _ _ _)

9. Zanieczyszczenie powietrza unoszące się nad miastem (_ _ _ _)

10. Butelki z tego materiału rozkładają się przez kilkaset lat (_ _ _ _ _ _ _)

11. Samochód do wywozu śmieci (_ _ _ _ _ _ _ _ _ _)

Hasło: _ _ _ _ _   _ _ _ _ _ _

 

Opowiadanie „Gdzie skryło się Słonko?”

A teraz sami lub poproście kogoś z rodziny, aby przeczytał Wam bardzo mądre opowiadanie, o tym co może stać się z naszą planetą, jeśli ludzie nie będą o nią dbać.

Dawno, dawno temu nasza Ziemia była piękną planetą otoczoną błękitnym niebem, a powietrze i wody były tak czyste, że wszystkie rośliny i zwierzeta chciały tutaj mieszkać. Na Ziemi pojawiało się coraz więcej przepięknych roślin- drzew, kwiatów oraz przeróżnych zwierząt.. Morza wypełnione były czystą jak kryształ wodą toteż mogły tutaj żyć różne zwierzęta wodne i ryby. Na Ziemi panował porządek Słońce świeciło jasno, a jego promienie były wszystkim przyjazne.

Pewnego dnia na naszej planecie pojawili się ludzie. Były to bardzo mądre, inteligentne istoty, toteż od początku swego istnienia zaczęli ulepszać wszystko, co ich otaczało. Zaczęli budować domy, a do tego potrzebne było drewno, więc zaczęto ścinać drzewa. Wycinano je jednak nadmiernie, a nie sadzono w miejsce ściętych nowych drzewek. Piękne lasy zaczęły się kurczyć, a jak znikają drzewa, to brakuje nam czystego powietrza, tlenu. . Niektóre zwierzęta zaczęły chorować, a inne nawet wyginęły całkowicie. I wiele pewnie zniknie z naszej planety, ponieważ ludzie wybudowali tysiące fabryk z kominami, na których nie zakładano filtrów oczyszczających dymy. Z tych dymów tworzyły się chmury z których padały kwaśne, trujące deszcze. Deszcze zatruwały również ziemię , która rodziła chore rośliny. Z kolei tymi roślinami żywiły się zwierzęta. Niektóre chorowały inne wyginęły całkowicie. Sami ludzie także zaczęli chorować.

Na naszej planecie zaczęły pojawiać się śmieci, i to bynajmniej nie w koszach. Było ich wszędzie pełno: na drodze, obok niej, wokół domów, szkół, sklepów, na plażach, pływające w rzekach, jeziorach, stawach rybnych i nikomu jakoś one nie przeszkadzały.

Jednak pewnego dnia, kiedy wszyscy wstali rankiem z zamiarem pójścia do pracy, szkoły okazało się, że Słonko nie wstało. Cały dzień było bardzo szaro, ponuro, chłodno. Ptaki przestały śpiewać Słonko nie wstawało przez wiele, wiele dni. Nikt nie wiedział dlaczego.

Człowiek to jednak bardzo mądra, inteligentna istota. Odkryła, że słoneczko cały czas świeci, jednak nie może się przebić swymi ciepłymi promieniami przez te spaliny, dymy unoszące się nad ziemią. W niektórych miejscach na Ziemi są już takie góry śmieci, że nie widać wokół nic, oprócz nich.
- I co my teraz zrobimy? -zapytał Człowiek Człowieka
- Kto nam pomoże?!

Zastanówcie się teraz, w jaki sposób Wy możecie zadbać o Ziemię? Czy jesteście w stanie zrobić coś, aby historia przedstawiona w opowiadaniu się nie wydarzyła?

A teraz zapraszamy Was, abyście obejrzeli krótki film o naszej planecie, jaka jest piękna, ile wspaniałych rzeczy i miejsc się na niej znajduje.

 

www.youtube.com/watch?v=IPczhbMMtm4

 

W jaki sposób możemy zadbać o naszą Ziemię?

Zastanówcie się teraz, w jaki sposób Wy możecie zadbać o Ziemię? Czy jesteście w stanie zrobić coś, aby historia przedstawiona w opowiadaniu się nie wydarzyła?

Oczywiście, że tak. Wszyscy ludzie mają bardzo dużo możliwości. Poniżej przedstawiamy Wam hasła, które są propozycją dbania o naszą planetę.

 

Segreguj śmieci i wrzucaj do odpowiednich pojemników!

Używaj żarówek energooszczędnych!

Sadź wiele roślin i drzew!

Oszczędzaj wodę!

Wyłącz komputer, tablet, kiedy go nie używasz!

Używaj oby stron kartek (nie marnuj papieru)!

Używaj roweru zamiast auta!

Dbaj o czystość rzek (nie wyrzucaj tam śmieci)!

Tworzymy plakat „Los Ziemi w naszych rękach”

A teraz drogie Świetliczaki zadanie dla chętnych.

Zachęcamy Was do wykonania plakatu pt. „Los Ziemi w naszych rękach”. Możecie skorzystać z proponowanych wyżej haseł lub wymyślić własne. Technika i format dowolny. Jeśli zechcecie podzielić się z nami Swoimi pracami, to bardzo chętnie je obejrzymy. Zróbcie zdjęcie i prześlijcie na adres: j.kulaszewicz@sp19.edu.gdansk.pl

Powodzenia!

23.04.2020

 

Witajcie kochani chcieliśmy wam zaproponować własny ogródek na parapecie.

Przekonacie się że to łatwe i jak cieszy, a rezultat zachwyci.

 

Jak wyhodować własny szczypiorek, który upiększy wasze wiosenne kanapeczki

Kochani zabieramy się do pracy!

 

Bierzemy piękne cebulki najlepiej takie, u których są widoczne korzenie.

Możemy do hodowli wykorzystać pojemniczek po jajkach.

  1. Pojemniczek należy spryskać wodą.
  2. Umieszczamy wcześniej przygotowaną cebulę.
  3. Stawiamy pojemniczek na parapecie i codziennie nawilżamy naszą sadzonkę.
  4. Każdego dnia obserwujemy ile urósł nasz szczypiorek (możemy co kilka dni robić mu zdjęcie, będzie można porównać jak rośnie).

 

Mam jeszcze jeden pomysł na szybki szczypiorek J

Zajrzyjcie do pojemnika czy siatki gdzie trzymacie w domu cebulę, czasami w takim pojemniczku zauważymy, że pojawiło się coś zielonego przypominającego szczypiorek, mamy wtedy ułatwione zadanie, wystarczy taką cebulkę z malutkim szczypiorkiem włożyć do słoiczka, plastikowego kubeczka z odrobiną wody (może to być kubeczek po jogurcie) lub do pojemnika po jajkach jak wyżej w instrukcji.

Każdego dnia obserwujcie jak rosną Wasze witaminki.

 

 

Poniżej linki na kanale youtube z instrukcją hodowli szczypiorku oraz czosnku J

https://www.youtube.com/watch?v=aeQtZUsfHGU

 

https://www.youtube.com/watch?v=OleRZ_sTKPk

 

 

Jak wyhodować ANANASA w domu

Zieloną rozetą liściową ananasa należy odciąć tak aby zostało trochę miąższu. Delikatnie oczyścić go z miąższu i odłożyć na 2 dni, aby lekko obsechł.

Potem rozetę liściową umieszcza się w pojemniku z wodą np. szklanka. Po ok tygodniu zacznie być widać korzonki. Kiedy korzenie osiągną ok 4 cm można przesadzić do doniczki z ziemią (mieszanka torfu z piaskiem jest najlepsza)

 

 

 

 

Jak wyhodować AWOKADO w domu

  1. Pestkę awokado obierz ze skóry ale nie na siłę, tylko tyle ile się da. Umyj pestkę w wodzie i wsadź szerszą podstawą do dołu do naczynka z wodą tak aby przykrywała pestkę trochę ponad połowę. Jeśli nie posiadasz takiego naczynia można wbić 4 wykałaczki prostopadle do pestki (4 strony świata)od góry ok 1,5-2 cm i oprzeć na brzegach pojemnika. (W celu przyspieszenia procesu kiełkowania można pojemnik z pestką włożyć do kolejnego pojemnika i przykryć folią spożywczą).

  2. Co dziennie lub co 2 dni zmieniaj wodę na świeżą. Woda powinna mieć temperaturę pokojowej.
  1. Pestka po ok. 3 tygodniach sama pęknie.

  2. W środku pestki pojawił się zalążek roślinki a następnie zacznie wyrastać korzenie. Już nie zalewamy pestki a dolewamy wody tylko tyle aby korzenie mogły ją czerpać. Oczywiście nie zapominamy o wymianie jej co kilka dni.
  1. Korzenie będą przyrastać cierpliwości i z pestki wypuści łodyżka. Gdy pojawią się małe listki wsadzić ją do doniczki z ziemią.

 

Mamy dla was jeszcze wiele innych propozycji, które znajdziecie  w poniższym filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=isF0b2fZZf0

Życzymy udanej zabawy!!!

 

24.04.2020  Ekologiczne instrumenty muzyczne.

 

Witajcie nasze kochane świetliczaki!

Na dzisiejszy dzień chcemy Wam zaproponować wykonanie instrumentów muzycznych z niepotrzebnych opakowań lub puszek, czyli ekologicznie!

 

 

Bębenek

 

Potrzebne materiały i narzędzia :

  • pusta puszka, może być po kukurydzy lub groszku
  • balony
  • gumki recepturki
  • pałeczki, jeśli nie macie, to ołówki lub kredki

Z balonika odcinacie ogonek przeznaczony do nadmuchiwania i naciągacie balonik na puszkę. Dla zabezpieczenia nakładacie jeszcze gumkę recepturkę. Bębenek gotowy, teraz tylko grać! Jeśli macie jakieś kłopoty z wykonaniem tego instrumentu możecie obejrzeć filmik, na pewno Wam pomoże.

Jeżeli spodoba się Wam gra na bębenku możecie zrobić więcej i będziecie mieć całą perkusję. Ciekawe tylko, jak Wasi rodzice wytrzymają takie granie, hihihi.

 

www.youtube.com/watch?v=qN5k2mip8WE

 

Gitara

Potrzebne materiały i przybory:

  • opakowanie po wyciąganych chusteczkach higienicznych
  • nożyczki
  • kilka gumek recepturek
  • kawałek grubego kartonu
  • czarny mazak
  • taśma klejąca, najlepiej samoprzylepna
  • klej
  • kolorowy papier

 

Brzegi opakowania po chusteczkach higienicznych zabezpieczacie taśmą klejącą. Z kolorowego papieru wycinacie dowolne kształty i oklejacie pudło Waszej gitary. Zakładacie gumki recepturki, tak by były dość mocno naprężone, to będą struny.Z grubego kartonu wycinacie gryf do gitary. Markerem rysujecie struny wraz z ich mocowaniem oraz progi. Przy pomocy taśmy klejącej mocujecie gryf gitary. Warto jednym fragmentem taśmy samoprzylepnej przykleić wszystkie gumki recepturki- nie będą się wtedy tak łatwo przemieszczały a przy przypadkowym pęknięciu gumka nie wystrzeli. Jeśli będziecie mieć jakieś problemy z wykonaniem gitary, na dole jest link do pomocnej strony, możecie zerknąć.

 

 ekodziecko.com/zabawkowa-gitara

 

Grzechotki

 

Do wykonania tego instrumentu potrzebujecie tylko kilka pustych, suchych butelek zakręcanych po jogurtach lub actimelu i różne suche ziarenka. Może to być ryż, kasza, groch, makaron, to co znajdziecie w kuchni a mama pozwoli Wam wziąć.

Najpierw musicie umyć i wysuszyć butelki. Następnie wypełniacie ziarenkami, dokładnie zakręcacie i oklejacie, żeby nic nie wypadło. Możecie ozdobić Wasze grzechotkami naklejkami, rysunkami czy kolorowymi paskami. W razie kłopotów zerknijcie na filmik poniżej.

 

www.youtube.com/watch?v=j_f4TJcsXHo

 

Mamy nadzieję, że wybierzecie coś dla siebie z naszych propozycji. Życzymy Wam fajnej zabawy przy tworzeniu instrumentów.

Pozdrawiamy Was serdecznie, nauczyciele świetlicy.

 

Obszar załączników

Podgląd filmu YouTube BębenekBębenek

Podgląd filmu YouTube Grzechotka DIY - dydaktykamuzyka.pl

Grzechotka DIY - dydaktykamuzyka.pl