Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
5a język polski
TEMAT 1: Jak zbudować Kupścia? Instrukcja.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst z podręcznika (s. 244).
- Przeczytaj definicję słowa “instrukcja” pod tekstem, zastanów się, może znasz instrukcję obsługi jakiegoś urządzenia.
- Zapisz w zeszycie rozwiązanie ćwiczeń z podręcznika: 5,6/250.
TEMAT 2: Zdrowe przepisy na małe desery.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj z podręcznika tekst s. 257, a następnie polecenie 2. pod tekstem.
- Zapisz w zeszycie w kilku zdaniach, dlaczego należy ograniczać słodycze?
- Przeczytaj, jakie informacje powinien zawierać przepis kulinarny (s. 259), a następnie wymyśl i zapisz w zeszycie przepis na pyszny deser składający się ze zdrowych produktów.
TEMAT 3: W roli dziennikarza. Fakt i opinia.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje ze strony 266 (podręcznik).
- Na podstawie ćw. 2/267 zapisz w zeszycie, jakimi zasadami powinien kierować się rzetelny dziennikarz i w 2-3 zdaniach uzasadnij swoją opinię.
- Napisz w zeszycie krótką notatkę prasową (tylko fakty), na temat: co ostatnio wydarzyło się na przerwie w szkole (wybierz najciekawsze zdarzenie, jakie pamiętasz).
5c język polski
TEMAT 1: Świat przedstawiony w powieści F.H. Burnett “Tajemniczy ogród”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przedstaw elementy świata przedstawionego (czas akcji, miejsce, bohaterowie).
- Napisz plan ramowy wydarzeń przeczytanej lektury.
TEMAT 2: Który z bohaterów “Tajemniczego ogrodu” zyskał twoją największą sympatię i dlaczego?….
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Opisz wybranego bohatera wg planu:.
- Przedstawienie postaci (wiek, rodzina).
- Opis wyglądu zewnętrznego.
- Cechy charakteru z uzasadnieniem.
- Dlaczego bohater zyskał moją sympatię?
TEMAT 3: Jaką rolę w życiu trójki dzieci odegrał tajemniczy ogród?……
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Opisz tajemniczy ogród wg podanego planu:.
- Wstęp: Tragiczna historia ogrodu.( Do kogo należał? Co się w nim wydarzyło?)
- Rozwinięcie: Opis ogrodu przed i po zmianach, jakie w nim zaszły dzięki pracy dzieci.
- Zakończenie: Jaką rolę w życiu dzieci odegrał ogród?.
5d język polski
TEMAT 1: Plac zabaw w powieści F. Molara “Chłopcy z Placu Broni”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Znajdź w książce fragment opisujący plac broni (rozpoczynający się od słów: “Plac to daleki widnokrąg, rozległa równina, nieograniczona przestrzeń...”).
- Następnie narysuj schemat placu (bazując na opisie) i opisz schemat cytatami z książki np. “tartak z parową piłą” (tak podpisujemy tartak na naszym schemacie).
- Znajdź najtrafniejsze cytaty ukazujące stosunek chłopców do swojego placu i wypisz 3 przykłady (cytaty).
TEMAT 2: Ernest Nemeczek był naprawdę bohaterem.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zbierz informacje do charakterystyki Nemeczka. Zapisz je od myślników.
I Przedstawienie postaci:
-
-
-itd.
II Wygląd zewnętrzny:
-
-
-itd.
III Cechy charakteru:
-
-
-itd.
IV Ocena:
(tu napisz trzy zdania - wyraź swoją opinię na temat postaci)
TEMAT 3: Oglądamy ekranizację powieści F. Molnara “Chłopcy z Placu Broni”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- W wolnej chwili obejrzyj film - https://youtu.be/4Z2-EoaQUhc
- Czym się różni film od książki? - zastanów się.
Czekam na zdjęcia wykonanych prac do tematów: 1 i 2 (r.wojnicz@sp19.edu.gdansk.pl)
5e język polski
TEMAT 1: Kto opowiada o porwaniu Stasia i Nel? “W pustyni i w puszczy”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z tekstem z podręcznika (od s. 117).
- Czy spodobała Ci się powieść H. Sienkiewicza? W zeszycie uzasadnij odpowiedź.
- Odpowiedz na pytanie z tematu lekcji.
TEMAT 2: Praca z tekstem literackim.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wypisz cechy powieści podróżniczo-przygodowej ( w tabelce).
- Czego z utworu dowiedziałeś/-aś się o Afryce? Wypisz w punktach zdobytą wiedzę.
- Naszkicuj w zeszycie kontynent, na którym rozgrywają się wydarzenia.
TEMAT 3: Bohaterowie lektury.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Z którym z bohaterów chciałbyś się zaprzyjaźnić? Dlaczego?
- Komu poleciłbyś/-abyś utwór Henryka Sienkiewicza? Dlaczego?
5f język polski
TEMAT 1: W trosce o środowisko.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- .Przeczytaj tekst z podręcznika “Chrońmy nasze środowisko” s. 171 – 172.
- .Zastanów się nad poleceniami z ćwiczenia 4, s. 173. Niczego nie pisz.
- Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania: Im więcej, tym lepiej.
- Co robię, aby nie niszczyć/ nadmiernie eksploatować środowiska?
- Co jeszcze możesz zrobić dla środowiska?
4. Zapisz w zeszycie wniosek: LOS NAS WSZYSTKICH ZALEŻY OD NAS SAMYCH.
TEMAT 2: Bajka - powtórzenie wiadomości.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wykonaj wszystkie zadania ze stron 88 – 90 ( zeszyt ćwiczeń).
TEMAT 3: Czym jest tolerancja?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst z podręcznika s. 300 –301.
- Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 2 a, b, c s.302.
- Napisz dialog prowadzony ze swoim kolegą na temat zachowań nietolerancyjnych w Twojej klasie.
5g język polski
TEMAT 1: Praca z tekstem literackim. “Tajemniczy ogród”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wypisz elementy świata przedstawionego w utworze (miejsce, czas, bohaterowie).
- Które z wydarzeń uznajesz za najważniejsze? Dlaczego?
- Odmień przez przypadki słowo “ogród”.
TEMAT 2: O tajemnicach w utworze.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zastanów się nad tajemnicą: domu, dziecka, ogrodu.
- Wypisz przynajmniej dwa frazeologizmy z “ogrodem”.
- Zapisz znaczenie jednego z nich.
TEMAT 3: Bohaterka dynamiczna. Mary.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- W punktach zapisz losy dziewczynki, etapy jej przemiany podkreśl.
- Zastanów się nad ukrytym sensem utworu?
- Czego dotyczy “tajemnica”?
5h język polski
TEMAT 1: Wyrazy dźwiękonaśladowcze.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj “żółtą ramkę” - podręcznik, s. 206.
- W zeszycie - podręcznik, s. 206, polec. 8,9.
- Zeszyt ćwiczeń - s. 76, polec. 2
TEMAT 2: Przypomnienie wiadomości o wypowiedzeniu.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj schemat w niebieskiej ramce - podręcznik, s. 208.
- Zeszyt ćwiczeń - s. 78, polec. 1; s. 80, polec. 6
TEMAT 3: Im więcej dajesz, tym więcej dostajesz. “Bajka” Henryka Sienkiewicza.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj “Bajkę” - podręcznik, s. 218.
- W zeszycie - podręcznik, s. 219, polec. 1, 2, 3.
5i język polski
TEMAT 1: Poznajemy mit o Heraklesie. Dlaczego Herakles to heros?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj z podręcznika (s. 122) mit o Heraklesie, następnie wykonaj polecenie 1 s. 130.
- Na podstawie dowolnego źródła wyjaśnij i zapisz w zeszycie kim byli herosi?
- Zastanów się i zapisz w zeszycie w kilku zdaniach dlaczego Herakles to heros? Postaraj się przytoczyć konkretne argumenty.
TEMAT 2: Jak, gdzie, kiedy – co zapamiętaliśmy o przysłówku?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie wiadomości o przysłówku (podręcznik s. 168).
- Przeczytaj tekst z podręcznika (e-mail) s. 167, następnie odpowiedz w zeszycie na pytania z polecenia 1 i 2 s. 168.
- W ćwiczeniach wykonaj polecenia s. 67 i 68.
TEMAT 3: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie wiadomości dotyczące wypowiedzenia (podręcznik s. 208).
- Przeczytaj teksty na stronie 207 i wykonaj w zeszycie polecenie 2 s. 208.
- W ćwiczeniach wykonaj polecenia s. 78 – 82.
5j język polski
TEMAT 1: Jaki utwór nazywamy bajką?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj teksty literackie w podręczniku (P 223-225).
- Wybierz dwa dowolne utwory, zastanów się, kim są bohaterowie, jakie mają cechy i czego uczy wybrany tekst. Przerysuj do zeszytu i uzupełnij tabelę zamieszczoną w podręczniku (P 1b/226 – bez ostatniej kolumny - sposób zapisu).
- Zapoznaj się z treścią ramki (P 226) dotyczącą BAJKI i wypisz w zeszycie w punktach cechy utworów, które nazywamy bajkami (NIE BAŚNIAMI).
! BAJKA:
- ….......................(długość utworu)
- ….......................(bohaterowie)
- ….......................(cel pisania bajek – po co są pisane?)
TEMAT 2: Orzeczenie i podmiot.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wpisz do zeszytu (to przypominamy z poprzedniego roku szkolnego!)
ORZECZENIE – czynność - czasownik (co robi?, co się z nim dzieje?) w formie osobowej (nie bezokolicznik, nie forma zakończona na –no, -to)
PODMIOT – wykonawca czynności - często rzeczownik (kto?, co? - wykonuję wskazaną czynność)
PRZYKŁAD: Mama śpiewa. (ORZECZENIE - śpiewa; PODMIOT – mama)
2. Przepisz do zeszytu zdania z podręcznika (P 2a/228). Podkreśl w nich orzeczenia - czynności (dwiema prostymi liniami) oraz podmioty - wykonawców czynności (jedną prostą linią).
3. Zapoznaj się z treścią ramki w podręczniku (P 228).
*DLA CHĘTNYCH/WARTO!: https://epodreczniki.pl/a/podmiot-i-orzeczenie---szybkie-przypomnienie/Djzjqq0XS
TEMAT 3: Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapisz w zeszycie:
! Zdania pojedyncze mają 1 ORZECZENIE. Zawierają także inne wyrazy. Zdania takie dzielimy na dwie grupy:
- zdania pojedyncze nierozwinięte (zawierają TYLKO ORZECZENIE lub ORZECZENIE i PODMIOT), np. Idę. / Dziecko czyta.
- zdania pojedyncze rozwinięte (zawierają oprócz podmiotu i orzeczenia także inne wyrazy, czyli OKREŚLENIA)
2. Zapoznaj się z treścią ramki w podręczniku (P 229).
3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: 3,4/92.