Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.

5a język polski  

TEMAT 1: Jak zbudować Kupścia? Instrukcja. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika (s. 244). 
  2. Przeczytaj definicję słowa “instrukcja” pod tekstem, zastanów się, może znasz instrukcję obsługi jakiegoś urządzenia. 
  3. Zapisz w zeszycie rozwiązanie ćwiczeń z podręcznika5,6/250. 

TEMAT 2: Zdrowe przepisy na małe desery. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj z podręcznika tekst s. 257, a następnie polecenie 2. pod tekstem. 
  2. Zapisz w zeszycie w kilku zdaniach, dlaczego należy ograniczać słodycze? 
  3. Przeczytaj, jakie informacje powinien zawierać przepis kulinarny (s. 259), a następnie wymyśl i zapisz w zeszycie przepis na pyszny deser składający się ze zdrowych produktów. 

TEMAT 3: W roli dziennikarza. Fakt i opinia. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj informacje ze strony 266 (podręcznik). 
  2. Na podstawie ćw. 2/267 zapisz w zeszyciejakimi zasadami powinien kierować się rzetelny dziennikarz i w 2-3 zdaniach uzasadnij swoją opinię. 
  3. Napisz w zeszycie krótką notatkę prasową (tylko fakty), na temat: co ostatnio wydarzyło się na przerwie w szkole (wybierz najciekawsze zdarzenie, jakie pamiętasz).  

      5c język polski  

      TEMAT 1: Świat przedstawiony w powieści F.H. Burnett “Tajemniczy ogród”. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przedstaw elementy świata przedstawionego (czas akcji, miejsce, bohaterowie). 
      2. Napisz plan ramowy wydarzeń przeczytanej lektury. 

      TEMAT 2: Który z bohaterów “Tajemniczego ogrodu” zyskał twoją największą sympatię i dlaczego?…. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Opisz wybranego bohatera wg planu:. 
      • Przedstawienie postaci (wiek, rodzina). 
      • Opis wyglądu zewnętrznego. 
      • Cechy charakteru z uzasadnieniem. 
      • Dlaczego bohater zyskał moją sympatię? 

      TEMAT 3: Jaką rolę w życiu trójki dzieci odegrał tajemniczy ogród?…… 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Opisz tajemniczy ogród wg podanego planu:. 
      • Wstęp: Tragiczna historia ogrodu.( Do kogo należał? Co się w nim wydarzyło?) 
      • Rozwinięcie: Opis ogrodu przed i po zmianach, jakie w nim zaszły dzięki pracy dzieci. 
      • Zakończenie: Jaką rolę w życiu dzieci odegrał ogród?. 

      5d język polski  

      TEMAT 1: Plac zabaw w powieści F. Molara “Chłopcy z Placu Broni”. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Znajdź w książce fragment opisujący plac broni (rozpoczynający się od słów: “Plac to daleki widnokrąg, rozległa równina, nieograniczona przestrzeń...”). 
      2. Następnie narysuj schemat placu (bazując na opisie) i opisz schemat cytatami z książki np. “tartak z parową piłą” (tak podpisujemy tartak na naszym schemacie). 
      3. Znajdź najtrafniejsze cytaty ukazujące stosunek chłopców do swojego placu i wypisz 3 przykłady (cytaty). 

      TEMAT 2: Ernest Nemeczek był naprawdę bohaterem. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Zbierz informacje do charakterystyki Nemeczka. Zapisz je od myślników. 

      I Przedstawienie postaci: 

      - 

      - 

      -itd. 

      II Wygląd zewnętrzny: 

      - 

      - 

      -itd. 

      III Cechy charakteru: 

      - 

      - 

      -itd. 

      IV Ocena: 

      (tu napisz trzy zdania - wyraź swoją opinię na temat postaci) 

      TEMAT 3: Oglądamy ekranizację powieści F. Molnara “Chłopcy z Placu Broni”. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. W wolnej chwili obejrzyj film - https://youtu.be/4Z2-EoaQUhc 
      2. Czym się różni film od książki? - zastanów się. 

      Czekam na zdjęcia wykonanych prac do tematów: 1 i 2 (r.wojnicz@sp19.edu.gdansk.pl) 


      5e język polski  

      TEMAT 1: Kto opowiada o porwaniu Stasia i Nel? “W pustyni i w puszczy”. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Zapoznaj się z tekstem z podręcznika (od s. 117). 
      2. Czy spodobała Ci się powieść H. Sienkiewicza? W zeszycie uzasadnij odpowiedź. 
      3. Odpowiedz na pytanie z tematu lekcji. 

      TEMAT 2: Praca z tekstem literackim. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Wypisz cechy powieści podróżniczo-przygodowej ( w tabelce). 
      2. Czego z utworu dowiedziałeś/- się o Afryce? Wypisz w punktach zdobytą wiedzę. 
      3. Naszkicuj w zeszycie kontynent, na którym rozgrywają się wydarzenia. 

      TEMAT 3: Bohaterowie lektury. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Z którym z bohaterów chciałbyś się zaprzyjaźnić? Dlaczego? 
      2. Komu poleciłbyś/-abyś utwór Henryka Sienkiewicza? Dlaczego? 

      5f język polski  

      TEMAT 1: W trosce o środowisko. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. .Przeczytaj tekst z podręcznika “Chrońmy nasze środowisko” s. 171 – 172. 
      2. .Zastanów się nad poleceniami z ćwiczenia 4, s. 173. Niczego nie pisz. 
      3. Napisz w zeszycie odpowiedzi na pytania: Im więcej, tym lepiej. 
      • Co robię, aby nie niszczyć/ nadmiernie eksploatować środowiska? 
      • Co jeszcze możesz zrobić dla środowiska? 

      4. Zapisz w zeszycie wniosek: LOS NAS WSZYSTKICH ZALEŻY OD NAS SAMYCH. 

       

      TEMAT 2: Bajka - powtórzenie wiadomości. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Wykonaj wszystkie zadania ze stron  88 – 90 ( zeszyt ćwiczeń). 

      TEMAT 3: Czym jest tolerancja? 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przeczytaj tekst z podręcznika s. 300 –301. 
      2. Wykonaj pisemnie w zeszycie ćw. 2 a, b, c s.302. 
      3. Napisz dialog prowadzony ze swoim kolegą na temat zachowań nietolerancyjnych w Twojej klasie. 

      5g język polski  

      TEMAT 1: Praca z tekstem literackim. “Tajemniczy ogród”. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Wypisz elementy świata przedstawionego w utworze (miejsce, czas, bohaterowie). 
      2. Które z wydarzeń uznajesz za najważniejsze? Dlaczego? 
      3. Odmień przez przypadki słowo “ogród”. 

      TEMAT 2: O tajemnicach w utworze. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Zastanów się nad tajemnicą: domu, dziecka, ogrodu. 
      2. Wypisz przynajmniej dwa frazeologizmy z ogrodem. 
      3. Zapisz znaczenie jednego z nich. 

      TEMAT 3: Bohaterka dynamiczna. Mary. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. W punktach zapisz losy dziewczynki, etapy jej przemiany podkreśl. 
      2. Zastanów się nad ukrytym sensem utworu? 
      3. Czego dotyczy “tajemnica”? 

      5h język polski  

      TEMAT 1: Wyrazy dźwiękonaśladowcze. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przeczytaj “żółtą ramkę” - podręcznik, s. 206. 
      2. W zeszycie - podręcznik, s. 206, polec. 8,9. 
      3. Zeszyt ćwiczeń - s. 76, polec. 2 

      TEMAT 2: Przypomnienie wiadomości o wypowiedzeniu. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przeczytaj schemat w niebieskiej ramce - podręcznik, s. 208.  
      2. Zeszyt ćwiczeń - s. 78, polec. 1; s. 80, polec. 6 

      TEMAT 3: Im więcej dajesz, tym więcej dostajesz. “Bajka” Henryka Sienkiewicza. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przeczytaj “Bajkę” - podręcznik, s. 218. 
      2. W zeszycie - podręcznik, s. 219, polec. 1, 2, 3. 

      5i język polski  

      TEMAT 1: Poznajemy mit o Heraklesie. Dlaczego Herakles to heros? 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przeczytaj z podręcznika (s. 122) mit o Heraklesie, następnie wykonaj polecenie 1 s. 130. 
      2. Na podstawie dowolnego źródła wyjaśnij i zapisz w zeszycie kim byli herosi? 
      3. Zastanów się i zapisz w zeszycie w kilku zdaniach dlaczego Herakles to heros? Postaraj się przytoczyć konkretne argumenty. 

      TEMAT 2: Jak, gdzie, kiedy – co zapamiętaliśmy o przysłówku? 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przypomnij sobie wiadomości o przysłówku (podręcznik s. 168). 
      2. Przeczytaj tekst z podręcznika (e-mail) s. 167, następnie odpowiedz w zeszycie na pytania z polecenia 1 i 2 s. 168. 
      3. W ćwiczeniach wykonaj polecenia  s. 67 i 68. 

      TEMAT 3: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu. 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przypomnij sobie wiadomości dotyczące wypowiedzenia (podręcznik s. 208) 
      2. Przeczytaj teksty na stronie 207  i wykonaj w zeszycie polecenie 2 s. 208. 
      3. W ćwiczeniach wykonaj polecenia s. 78 – 82.  

      5j język polski  

      TEMAT 1: Jaki utwór nazywamy bajką? 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Przeczytaj teksty literackie w podręczniku (P 223-225). 
      2. Wybierz dwa dowolne utwory, zastanów się, kim są bohaterowie, jakie mają cechy i czego uczy wybrany tekst. Przerysuj do zeszytu i uzupełnij tabelę zamieszczoną w podręczniku (1b/226 – bez ostatniej kolumny - sposób zapisu). 
      3. Zapoznaj się z treścią ramki (P 226) dotyczącą BAJKI i wypisz w zeszycie w punktach cechy utworów, które nazywamy bajkami (NIE BAŚNIAMI). 

      ! BAJKA: 

      • ….......................(długość utworu) 
      • ….......................(bohaterowie) 
      • ….......................(cel pisania bajek – po co są pisane?) 

      TEMAT 2: Orzeczenie i podmiot 

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Wpisz do zeszytu (to przypominamy z poprzedniego roku szkolnego!) 

      ORZECZENIE – czynność - czasownik (co robi?, co się z nim dzieje?) w formie osobowej (nie bezokolicznik, nie forma zakończona na –no, -to) 

      PODMIOT – wykonawca czynności - często rzeczownik (kto?, co? - wykonuję wskazaną czynność) 

      PRZYKŁAD: Mama śpiewa. (ORZECZENIE - śpiewa; PODMIOT – mama) 

      2. Przepisz do zeszytu zdania z podręcznika (P 2a/228). Podkreśl w nich orzeczenia - czynności (dwiema prostymi liniami) oraz podmioty - wykonawców czynności (jedną prostą linią).  

      3. Zapoznaj się z treścią ramki w podręczniku (P 228).  

      *DLA CHĘTNYCH/WARTO!:  https://epodreczniki.pl/a/podmiot-i-orzeczenie---szybkie-przypomnienie/Djzjqq0XS 

      TEMAT 3: Zdanie pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte.  

      ZADANIA DLA UCZNIA: 

      1. Zapisz w zeszycie: 

      Zdania pojedyncze mają 1 ORZECZENIE. Zawierają także inne wyrazy. Zdania takie dzielimy na dwie grupy: 

      • zdania pojedyncze nierozwinięte (zawierają TYLKO ORZECZENIE lub ORZECZENIE i PODMIOT), np. Idę. / Dziecko czyta. 
      • zdania pojedyncze rozwinięte (zawierają oprócz podmiotu i orzeczenia także inne wyrazy, czyli OKREŚLENIA) 

      2. Zapoznaj się z treścią ramki w podręczniku (P 229). 

      3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: 3,4/92.