Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
6a język polski
TEMAT 1: Co pozostało z odległych czasów średniowiecza?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wpisz do zeszytu (notatka typu słoneczko) podstawowe pojęcia związane ze średniowieczem, które poznałeś na lekcjach historii ( np. daty graniczne dla Europy i Polski, władcy, feudalizm, teocentryzm, styl romański, gotycki, kodeks rycerski, ideał władcy i inne)
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 226-230
- Wykonaj polecenie 2 str.230
TEMAT 2: Zawisza Czarny - ideał średniowiecznego rycerza
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Korzystając ze Słownika języka polskiego zapisz w zeszycie znaczenia słowa ideał.
- Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik ideał. Zapisz odmianę w zeszycie
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 237- 242
- Wykonaj pisemnie zadanie 3 str. 241
- Dla chętnych - korzystając z dostępnych źródeł przygotuj prezentację PowerPoint lub plakat o Zawiszy Czarnym
TEMAT 3: Nie mów, że się nie boisz
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 249
- Czy zgadzasz się z opinią podmiotu lirycznego zawartą w ostatnich trzech wersach tekstu. Swoją opinię zapisz w 5 zdaniach.
- Przeczytaj czym jest anafora, wskaż we wierszu anafory – definicję zapisz w zeszyci
- Przypomnij sobie i wpisz do zeszytu hasło gdańszczan umieszczone na Herbie Wielkim Miasta Gdańska - po łacinie i po polsku skorzystaj z Internetu, jeżeli nie pamiętasz.
- Czy sentencja gdańszczan jest aktualna w sytuacji w jakiej się znajdujemy? Przedstaw (pisemnie) swoją opinię uzasadnij ją.
6b język polski
TEMAT 1 Co pozostało z odległych czasów średniowiecza?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wpisz do zeszytu ( notatka typu słoneczko) podstawowe pojęcia związane ze średniowieczem, które poznałeś na historii ( ramy czasowe dla Polski i Europy, teocentryzm, feudalizm, kodeks rycerski, ideał władcy, styl gotycki, romański, kultura rycerska itp..)
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 226-230
- Wykonaj polecenie 2 str. 230
TEMAT 2: Zawisza Czarny ideał średniowiecznego rycerza
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Korzystające ze Słownika języka polskiego wpisz do zeszytu różne znaczenia słowa ideał.
- Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik ideał.
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 237-242.
- Wykonaj polecenie 3 str. 241.
- Dla chętnych, korzystając z dostępnych źródeł wykonaj prezentację PowerPoin lub plakat o Zawiszy Czarnym.
TEMAT 3: Nie mów, że się nie boisz
ZADANIA DLA UCZNIA
- Przypomnij sobie i wpisz do zeszytu hasło gdańszczan umieszczone na Herbie Wielkim Miasta Gdańska - po łacinie i po polsku skorzystaj z Internetu, jeżeli nie pamiętasz.
- Przeczytaj tekst z podręcznika str. 249.
- Czy zgadzasz się z opinią podmiotu lirycznego zawartą w ostatnich trzech wersach?
- W pierwszej zwrotce wiersza zauważyliście powtórzenia na początku wersu - to anafora. Wpiszcie do zeszytu definicję tego środka stylistycznego.str. 250
- Czy sentencja gdańszczan umieszczona w Herbie Wielkim Miasta Gdańska jest aktualna w sytuacji w jakiej się znajdujemy? Przedstaw (pisemnie) swoją opinię, uzasadnij ją.
6c język polski
TEMAT 1: Budowa zdania pojedynczego - powtórzenie (1).
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje powtórzeniowe (definicje) w podręczniku s. 233.
- Możesz dla przypomnienia obejrzeć filmik na YouTube, np. “Analiza zdania pojedynczego”.
- Zapisz w zeszycie rozwiązanie zadania 3/234 (na podstawie schematu nad zadaniem).
- Narysuj wykresy zdań pojedynczych – zad. 4/235 (na podstawie schematu nad zadaniem.
TEMAT 2: Budowa zdania pojedynczego - powtórzenie (2).
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z definicją szeregów w zdaniu (podręcznik s. 235) oraz wykresami na kolejnej stronie.
- Przeanalizuj treść zad. 5 a,b/ 236-237.
- Narysuj w zeszycie wykresy zdań - zad. 6/237.
TEMAT 3: Życie Marii Skłodowskiej-Curie i jej męża jako obraz poświęcenia się dla nauki.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst - podręcznik s. 267.
- Na podstawie tekstu i innych źródeł sporządź kilkuzdaniową notatkę o M. Skłodowskiej-Curie i zapisz ja w zeszycie.
- Zapisz w zeszycie odpowiedź na pytanie zawarte w zad. 3/271.
6d język polski
TEMAT 1: Świat przedstawiony w powieści Tolkiena “Hobbit, czyli tam i z powrotem”.……
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Określ miejsca i czas wydarzeń..
- Wymień najważniejszych bohaterów.
- Napisz .plan ramowy wydarzeń.
TEMAT 2: Co wiemy na temat plemion, jakie zamieszkiwały Śródziemie?….
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapisz podstawowe informacje na temat plemion zamieszkujących Śródziemie.
- hobbici
- duzi ludzie.
- elfy
- krasnoludy
- gobliny, czyli orkowie
- trolle
TEMAT 3: Czy Bilbo Baggins da się lubić?……
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przedstaw bohatera (wiek, rodzina, miejsce zamieszkania).
- Opisz wygląd hobbita (wzrost, głowa, twarz, stopy, sylwetka, ubiór).
- Wymień cechy usposobienia i charakteru (z uzasadnieniem).
- Odpowiedz na pytanie tematu.
6e język polski
TEMAT 1: Świat przedstawiony w powieści Ireny Jurgielewiczowej “Ten obcy”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Napisz króciutką notatkę o autorce.
- Uzupełnij notatkę w punktach: czas wydarzeń, przestrzeń wydarzeń, bohaterowie pierwszoplanowi i drugoplanowi, postaci epizodyczne, wątki, narrator.
- Swobodna rozmowa o książce na TEAMS.
TEMAT 2: “Wyspa jest świetna!”
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Co łączy bohaterów utworu? Skąd przyjechali do Olszyn? Jakie są ich wzajemne relacje? Wykonaj rysunek, na którym zobrazujesz ich relacje, posługując się konturem wyspy oraz pierwszymi literami ich imion: M, J, U, P. Wyjaśnię na TEAMS.
- Ustal, czym jest wyspa dla grupki przyjaciół - Pestki, Uli, Mariana i Julka?
- Co może być dla nas taką wyspą? Kto ma własną “wyspę”? Praca dla chętnych: Ja i moja wyspa.
TEMAT 3: “Zaskoczeni!” - plan wydarzeń rozdziału powieści.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Ten rozdział jest najważniejszy w powieści “Ten obcy”. Dlaczego?
- Narysuj plan sytuacyjny wydarzeń na drodze przed sklepem, kiedy Zenek uratował dziecko.
- Sporządź plan wydarzeń.
6f język polski
TEMAT 1: Świat przedstawiony w powieści R.R. Tolkiena “Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
1.Określ miejsca i czas wydarzeń.
2.Wymień najważniejszych bohaterów.
3.Napisz plan ramowy wydarzeń.
TEMAT 2: Co wiemy na temat plemion, jakie zamieszkiwały Śródziemie?
ZADANIA DLA UCZNIA:
1.Zapisz podstawowe informacje na temat plemion zamieszkujących Śródziemie
- Hobbici
- Duzi ludzie
- Elfy
- Krasnoludy
- Gobliny, czyli orkowie
- Trolle
TEMAT 3: Czy Bilbo Baggins da się lubić?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przedstaw bohatera (wiek, rodzina, miejsce zamieszkania).
- Opisz wygląd hobbita (wzrost, głowa, twarz, stopy, sylwetka, ubiór).
- Wymień cechy usposobienia i charakteru (z uzasadnieniem).
- Odpowiedz na pytanie tematu.
6g język polski
TEMAT 1: Wygrałem/wygrałam w Totolotka! Opis przeżyć. (Jest to nasza zaległa praca klasowa z 12 marca. Wierzę, że każdy napisze ją samodzielnie.)
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie słownictwo (nazwy uczuć, związki frazeologiczne), kryteria oceny. Przeczytaj przykładowe opisy przeżyć (podręcznik, s. 202-203, zeszyt).
- Pracę napisz w Wordzie, wyślij jako załącznik na adres: v.pielichowska@sp19.edu.gdansk.pl do czwartku, 2 kwietnia.
- Minimum 150 słów.
- Pamiętaj o właściwej organizacji strony (imię, nazwisko, klasa, dysleksja, data na marginesie, nagłówek “Praca klasowa”, temat pracy).
TEMAT 2: Szeregi w zdaniu pojedynczym.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj “niebieską ramkę” - podręcznik, s. 235 i “szarą ramkę” - podręcznik, s. 236.
- USTNIE - podręcznik, s. 236, polec. 5.
- Zeszyt ćwiczeń - s. 73, polec. 5; s. 74, polec. 6, 7.
TEMAT 3: Zawisza Czarny – niezapomniany rycerz.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst o Zawiszy - podręcznik, s. 237.
- Czy współcześni mężczyźni mają cechy prawdziwego rycerza? Uzasadnij swoje zdanie w 6-8 zdaniach.
6h język polski
TEMAT 1: Życie Marii Skłodowskiej-Curie i jej męża jako obraz poświęcenia się dla nauki.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst - podręcznik s. 267.
- Zapisz w zeszycie odpowiedź na pytanie zawarte w zad. 3/271.
- Na podstawie tekstu i innych źródeł sporządź kilkuzdaniową notatkę o M. Skłodowskiej-Curie i zapisz ją w zeszycie.
TEMAT 2: Mikołaj Kopernik – ten, który “zatrzymał Słońce i poruszy Ziemię”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj wiersz W. Broniewskiego “Kopernik” (podręcznik s. 259).
- Zapisz w zeszycie rozwiązanie zad. 3 ab/260 oraz 7/260.
- Sporządź kilkuzdaniową notatkę o Mikołaju Koperniku
TEMAT 3: Krótka historia reklamy – interpunkcja zdania pojedynczego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z definicją w podręczniku s. 280 (zasady interpunkcyjne w zdaniu pojedynczym.
- Zapisz w zeszycie zad. 3,4/281.
- Rozwiąż w zeszycie ćwiczeń ćwiczenia utrwalające (s. 97 i kolejne).
- Możesz obejrzeć filmik na YouTube, np. “Kiedy stawiamy przecinek”.