Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

Temat: Narodziny „Solidarności”.

Treści: wyjaśnia przyczyny i następstwa strajków sierpniowych w 1980 r.,  charakteryzuje ruch  społeczny „Solidarność”

(kryzys końca lat 70., strajki, żądania – 21 postulatów, przyczyny sukcesu robotników strajkujących w VII- VIII 1980 r., porozumienia sierpniowe – umowy społeczne z VIII 1980r., powstanie NSZZ „Solidarność” -związek zawodowy i ruch społeczny))

Umiejętności: potrafi zorganizować samodzielne uczenie się, dokonać analizy tekstu, zastosować wiadomości i pojęcia w praktyce

  1. Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Narodziny „Solidarności”.

    Utwórz Dokument Word (lub PDF) – przepisz polecenia i odpowiedzi - będą ocenione. Przechowuj w pliku HISTORIA.

  2. Uzupełnij ustnie zdania, wybierając spośród podanych wyrazów i wykorzystując wiedzę z poprzedniej lekcji (możesz wpisać je do dokumentu). W ten sposób przypomnisz sobie informacje o przyczynach powstania opozycji demokratycznej

                               robotnicy,      Radom,  1976r.,     PRL,       protest,         Ursus,         opozycja,     ceny

W roku …………., kiedy przeciw podwyżkom …………….. (w tym także na artykuły pierwszej potrzeby), zaprotestowało ponad 90 zakładów to największe rozmiary przybrały protesty w ………………………, ……………………. i Płocku.  Tylko w …………………. radomskim wzięło udział około 20 tysięcy ………………………………, studentów oraz uczniów. Biuro Polityczne KC PZPR zdecydowało ostatecznie o odwołaniu ,,reformy cen”, to poprzez decyzje o wprowadzeniu bonów na cukier, zapoczątkowany został w Polsce okres systemu kartkowego. Wspomniane wydarzenia lat 1970-1976 przyspieszyły kształtowanie się ………………….. i wskazywały z wolna na zmierzch ……………… . 

  1. Przeczytaj tekst z podręcznika – s.206 – 208 – dowiesz się, jakie były przyczyny niezadowolenia społeczeństwa w 1980r., i jakie działania podjęli robotnicy i czy, przyniosło im to sukces? 
  1. Przepisz zdania i uzupełnij, korzystając z podręcznika. Brakujące w tekście słowa – podkreśl (w każdym zadaniu)

I. Kryzys społeczno-gospodarczy w 1980 r.

a) w ………….. r. – pogorszył się stan polskiej gospodarki i sytuacja ………………………………

– ………………………………………….. stawało się coraz biedniejsze

– w sklepach brakowało podstawowych ……………………………………

b) wybuch strajków w (miesiąc)………………………… 1980 r. w ………………………. i ………………………………..

– działaczka Wolnych Związków Zawodowych ……………………………………………………………….. została zwolniona z pracy

– 14 sierpnia 1980 r. w …………………………………………………………… im. Lenina rozpoczął się strajk …………………….......

– na czele strajku stanęli …………………………………………………………….. i …………………………………………..

– akcji strajkowa objęła inne zakłady – rozpoczęły się …………………………… solidarnościowe

c) w celu koordynacji akcji strajkowej został utworzony ………………………………………………………………………………. (MKS)

d) . …………………. 17 sierpnia 1980r. ogłosił listę …………………………………………………………, czyli listę żądań strajkujących robotników

II. Zwycięstwo robotników

a)………………………………………………….r..(pełna data – d-m-r).w ……………., ……………………….. i ……………………… zostały podpisane tzw. …………………………… ……… – władze zobowiązały się spełnić postulaty protestujących robotników

- …………………………… ………………………………………… to nazwa czterech porozumień podpisanych przez rząd PRL z komitetami strajkowymi powstałymi w 1980r.

b) Edward Gierek ustąpił ze stanowiska ……………………………… KC PZPR

c) nowym I sekretarzem KC PZPR został …………………………………………….. 

  1. Przeczytaj s.209-211 – poznasz okoliczności powstania NSZZ „Solidarność” i reakcję władz. Uzupełnij zdania.

III. 17 IX 1980 r. został utworzony ……………………………………………………………………….. (NSZZ „Solidarność”)

c) NSZZ „Solidarność” był pierwszą od wielu lat organizacją niezależną od PZPR

b) przewodniczącym NSZZ „Solidarność” został ……………………………………………………….

c) do NSZZ „Solidarność” wstąpiło prawie 10 milionów osób

d) studenci utworzyli ………………………………………………………………………………..

e)na wsi powstał ……………………………………………………………………….

f) organem prasowym NSZZ „Solidarność” był ………………………………………………. 

6.Naucz się wyjaśniać pojęcia i daty: (zapisz je w zeszycie) –  te podkreślone w tekście.