Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.

KLASA 8A

TEMAT 1: „Syzyfowe prace” - problematyka, świat przedstawiony. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Wymień i krótko opisz elementy świata przedstawionego.. 
  2. Zapisz ramowy plan wydarzeń - najważniejsze wydarzenia. 
  3. Proces rusyfikacji - zastanów się nad metodami rusyfikacji, zachowaniami Polaków w zaborze rosyjskim, powodami oporu polskiej młodzież w klerykowskim gimnazjum, rolą literatury polskiej w kształtowaniu postaw młodzieży.…. 

TEMAT 2. Bernard Zygier, Andrzej Radek, Marcin Borowicz - różne doświadczenia, różne postawy wobec rusyfikacji. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Charakterystyka bohaterów: nr 1-7 Bernard Zygier, nr 8-14 Marcin Borowicz, nr 15 – 21 Andrzej Radek. Forma dowolna (zapis w punktach, opis, mapa myśli). 
  2. W jaki sposób doświadczenia życiowe  bohaterów wpłynęły na ich postawy wobec szkolnych rusyfikatorów? Przygotuj argumenty do zabrania głosu w dyskusji. 
  3. Próba wymiany poglądów (Taems) 

 

TEMAT 3: Moje szkoła a szkoła Marcina Borowicza. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zasady przyjmowania do szkoły - protekcje, płatne korepetycje, status majątkowy i społeczny.  
  2. Odpowiedz na pytanie: jakie są cele współczesnego szkolnictwa oraz szkolnictwa w zaborze rosyjskim?  
  3. Odpowiedz na pytanie: Dlaczego młodzież szkolna była tak dotkliwie poddawana rusyfikacji? (7- 10 zdań) 

TEMAT 4: Wartości, o których nie wolno nam zapominać - list otwarty do młodzieży (na podstawie „Syzyfowych prac”). 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij sobie formę listu otwartego. 
  2. List otwarty to forma argumentacyjna, w której trzeba zająć stanowisko wobec omawianego problemy i użyć właściwej argumentacji, poprzeć przykładami oraz wykazać się znajomością lektury. Konsultacje na Teams. 
  3. Napisz list otwarty – termin realizacji 06.04.2020. 

KLASA 8B

(pliki do pobrania na dole strony)

TEMAT 1: Jak napisać artykuł? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z treścią załączników, w których znajdziesz informacje na temat tego, czym jest artykuł, jak powinna wyglądać kompozycja takiej pracy, słownictwo charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi. Zobaczysz tam także przykładowy artykuł wraz komentarzem (skorzystałam z Repetytorium Nowej Ery). 
  2. Napisz swój artykuł na jeden z wybranych tematów: 
    1. Literatura pozwala lepiej zrozumieć i poznać dawne czasy. Odwołaj się do dwóch lektur obowiązkowych. Twoja praca powinna liczyć 200 słów.
    2. Warto pomagać innym. Odwołaj się do dwóch lektur obowiązkowych. Twoja praca powinna liczyć 200 słów.
    3. Nie warto poddawać się w obliczu trudności. Odwołaj się do dwóch lektur obowiązkowych. Twoja praca powinna liczyć 200 słów.

TEMAT 2: Piszemy artykuł. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Jest to kontynuacja tematu 1. Wiem, że potrzebujesz więcej czasu na napisanie wypracowania. Powodzenia! 

TEMAT 3: Powtórka przed egzaminem. Rozpoznaj tytuł książki oraz jej autora. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Na tej lekcji również wykorzystaj kartę pracy, w której znajdziesz cytaty z lektur obowiązkowych. Rozpoznaj, co to za książka i kto jest jej autorem. 

TEMAT 4: Gatunki dziennikarskie. Artykuł prasowy. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 53-55. 

Przesyłamy artykuł i zdjęcie z zeszytu ćwiczeń. 

KLASA 8B

TEMAT 1: Przygotowujemy się do egzaminu – praca z tekstem. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj tekst znajdujący się w podręczniku na s. 161-162. 
  2. Samodzielnie wykonaj zadania, znajdujące się pod tekstem, podręcznik str. 163. Odpowiedzi do zadań zapisz w zeszycie. 
  3.  Powtórz elementy związane z dramatem (rodzaj literacki): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog, dialog.  

TEMAT 2: Balladyna” J. Słowackiego jako przykład utworu dramatycznego. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1.  Przeczytaj fragment „Balladyny” J. Słowackiego znajdujący się w podręczniku na str. 165 - 174. 
  2.  Wyjaśnij w zeszycie pojęcia: tragizm i tragedia. 
  3.  Wykonaj ćwiczenia utrwalające w zeszycie ćwiczeń, str. 74 (Dramat. Gatunki dramatyczne). 

TEMAT 3: Piszemy charakterystykę porównawczą. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1.  Przeczytaj informację na temat charakterystyki porównawczej w podręczniku str. 158. 
  2.  Zapisz w zeszycie plan charakterystyki. 
  3.  Wybierz dwie postaci, które ciekawią młodzież, np. Sherlocka Holmesa i doktora House’azapisz w zeszycie ich wspólne cechy. 

TEMAT 4: Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie? Tolerancja Stanisława Sojki. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj lub odsłuchaj słowa piosenki S. SojkiTolerancja” podr. str. 194. 
  2. Wyjaśnij jak rozumiesz refren piosenki, uzasadnienie zapisz w zeszycie. 
  3. Odszukaj artykuły w prasie lub internecie podejmujące problem tolerancji lub nietolerancji we współczesnym świecie. Napisz krótką wypowiedź zawierającą przemyślenia, które nasunęły ci się po przeczytaniu tekstów. 

KLASA 8D

(pliki do pobrania na dole strony)

TEMAT 1: Przygotowanie do E8. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Wykonaj ćwiczenia w załączniku Arkusz 1. Wydrukowany test umieść w teczce (brak możliwości wydruku – na kartce zapisz rozwiązania i umieść w teczce). 

TEMAT 2: Redagujemy przemówienie. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Napisz tekst przemówienia, jakie mógłbyś wygłosić do swoich rówieśników, w którym przekonasz ich, że wojna jest największym z nieszczęść. Odwołaj się przynajmniej do jednej lektury obowiązkowej.   
  2. Prześlij swoją pracę na adres: a.sliwinska@sp19.edu.gdansk.pl do piątku 3 kwietnia 2020 r.  

TEMAT 3: Skąd on się tu wziął - świat przedstawiony w „Małym Księciu”.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Coś na początek :) : https://www.youtube.com/watch?v=JmsT1g20R9Q 
  2. Zapoznaj się z treścią artykułu (informacje o autorze „Małego Księcia"): https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/875919,Antoine-de-SaintExupery-zeby-pisac-trzeba-zyc 
  3. (zapis w zeszycie) Wątki świata przedstawionego: 
    • realistyczny -  
    • baśniowy -  
  4. Napisz (w zeszycie) plan najważniejszych wydarzeń z życia Małego Księcia.  

TEMAT 4: Kogo można spotkać na Ziemi? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeanalizuj zącznik TB. Kogo i co przedstawiają poszczególne zdjęcia? 
  2. Zredaguj notatkę w zeszycie (np. tabela, notatka w punktach) dotyczącą bohaterów, których spotkał na Ziemi Mały Książę (KRÓL, PRÓŻNY, PIJAK, BANKIER, LATARNIK, GEOGRAF). Przy każdej postaci napisz, co w zachowaniu tych postaci zauważył Mały Książę.  

KLASA 8E

TEMAT 1: Jak się rodzi totalitaryzm? - „Folwark Zwierzęcy” George’a Orwella 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapisz  w zeszycie podstawowe informacje o świecie przedstawionym w utworze (miejsce, czas akcji, bohaterowie, zdarzenia) 
  2.  Odpowiedz na pytania: Kto był inicjatorem konfliktu o władzę? Kto i w jaki sposób pokonał przeciwnika? dlaczego wygrał? 
  3. W punktach zapisz etapy przejęcia władzy w folwarku. 
  4. Korzystając z różnych źródeł informacji zapisz definicję totalitaryzmu. 

TEMAT 2: “Folwark Zwierzęcy” utwór alegoryczny. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Korzystając z podręcznika zapisz definicję słowa alegoria.
  2. Przypomnij sobie bajki Ignacego Krasickiego, wypisz ich bohaterów, czego alegorią jest wół, lis, małpa, lew, kruk.
  3. Zapisz czemu służyła alegoria (ukazanie wad i ich krytyka, wzbudzenie refleksji u czytelnika).
  4. Odpowiedz na pytanie: co sprawia, że utwór Orwella możemy uznać za alegorię.  

TEMAT 3: Pracowity jak koń. 

ZADANIA DLA UCZNIA:  

  1. Wypisz związki frazeologiczne związane ze zwierzętami występującymi w powieści Orwella
    Np. uparty jak osioł, chodzić jak kot własnymi ścieżkami, ale świnia, podłoż komuś świnię 
  2. Wybierz dwa frazeologizmy, które będą mottem charakterystyki porównawczej Boxera i Napoleona  
  3. Napisz charakterystykę porównawczą Napoleona i Boxera. 
  4. Dla chętnych: Co wydarzyłoby się w folwarku gdyby Boxer pozostał na miejscuopowiadanie twórcze 

TEMAT 4:  Składamy wyrazy w zdania. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij sobie elementarne informacje  z zakresu składni - podręcznik str. 346-350  
  2. Zrób notatkę,  w której zamieścisz najistotniejsze informacje – ma być czytelna dla Ciebie. 
  3.  Wykonaj tabelkę,  w której wskażesz, jaki typy zdań najczęściej stosowane w określonych formach wypowiedzi. 
  4. Przedstaw zasady interpunkcji w zdaniach pojedynczych i złożonych np. Tabela, gdzie postawić przecinek.