Klasy 6A i 6B
Napisz list skierowany do nauczyciela na temat:
Proszę Pani, ta lektura jest.... beznadziejna, rewelacyjna, fascynująca, nudna, trudna, wybierz określenie zgodne z Twoja opinią, uzasadnij ją.
Oceniam
formę 3 pkt.
treść 6 pkt.
edycję 1pkt.
język, int. ort. 5 pkt
Przeczytaj i przypomnij sobie wiadomości o tekście argumentacyjnym
podręcznik strona 58
ćwiczenia strona 22
Sprawdzaj pisownię, pamiętaj o interpunkcji
List wysyłacie do piątku 27.03 godz.15.15
Klasy 6C, 6H
1) Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy.
Zapisz w zeszycie rozwiązanie ćwiczeń z podręcznika: 1,2,3,4/208-209
2) Napisz list do swojego polonisty. Opowiedz w nim o swoich planach i marzeniach na przyszłość (w zeszycie, min. 180 słów)
Termin wykonania zadań - 27.03.
Klasy 6D i 6F
Proszę napisać list do swojej polonistki. Napisz w nim o tym, jak się czujesz w tych ostatnich dniach, jak sobie radzisz z nauką. Możesz napisać o swoich zainteresowaniach, planach.
Pamiętaj o właściwej kompozycji listu, o wszystkich jego elementach:
-miejscowość, data
-nagłówek
-wstęp
-rozwinięcie
-formuła pożegnalna
-podpis.
Prace należy wysyłać na adres: j.slopiecka@edu.gdansk.pl
Klasa 6E
TEMAT: Ortografia trudna, ale nie nudna.
Pisownia „nie” (w zakresie czynnego słownictwa)
- Łącznie piszemy nie z:
- rzeczownikami, np. nieszczęście, nieprawda, niezgoda;
-przymiotnikami, np. niedobry, nieładny, niekorzystny;
- przysłówkami utworzonymi od przymiotników, np. niedobrze, nieładnie.
- Rozdzielnie piszemy nie z:
- czasownikami (w formie osobowej i bezokoliczniku), np. nie zrobię, nie zrobić; Uczniowie powinni znać pisownię wyjątków: niepokoić, niedomagać, niedowidzieć, nienawidzić, niecierpliwić się, niewolić, nieruchomieć
- przymiotnikami (w stopniu wyższym i najwyższym), np. nie lepszy, nie najlepszy;
- przysłówkami ( w stopniu wyższym i najwyższym), np. nie lepiej, nie najlepiej;
- wyrazy do zapamiętania: nie warto, nie można, nie trzeba, nie należy, nie wolno, nie brak, nie potrzeba.
Pisownia wyrazów z cząstką by:
- Łącznie piszemy by z:
- osobowymi formami czasowników, np. pisałbym;
- ze spójnikami, które trzeba zapamiętać : gdyby, jeśliby, jeżeliby, żeby, aby;
- Rozdzielnie piszemy by z:
- bezokolicznikami, np. robić by, pisać by;
- wyrazami o funkcji czasownikowej, które trzeba zapamiętać: wolno by, warto by, trzeba by, można by. Uwaga! Zakończenia form trybu przypuszczającego: -bym, -byś, -by........ są ruchome; można je przenieść przed czasownik i wtedy piszemy rozdzielnie, np. czytałbym albo bym czytał.
Pisownia wyrazów z ą, ę:
- a) w wyrazach rodzimych, np. pociąg, związek, jęczy lub w wyrazach całkowicie spolszczonych, np. ksiądz, kolęda
- b) ę w M., B., W. lp. niektórych rzeczowników rodzaju nijakiego, np. cielę, imię.
- c) ę B. lp. i ą w N. lp. w zakończeniach rzeczowników i przymiotników np. B. matkę, kolegę; N. dobrą matką, z kolegą
- d) ą, ę w zakończeniach czasowników: - w 1 os. lp. np. idę- w 3 os. lm. czasu teraźniejszego np. robią- w czasie przeszłym np. zdjął. 10.
Pisownia wyrazów z om, on, em, en:
- a) w wyrazach obcego pochodzenia, np. centrum, benzyna, kontynent, kompas (w zakresie czynnego słownictwa uczniów)
- b) w zakończeniach rzeczowników w C. lm. –om, np. drzewom, psom oraz –em w N. lp. , np. przyjacielem, psem
Zadanie dla wszystkich – karta pracy
Zadanie dla chętnych:
Ułóż samodzielnie dyktando z rożnymi trudnościami ortograficznymi. Tekst dyktanda może być
zabawny, nielogiczny, a nawet pozbawiony sensu, ale zdania muszą być poprawnie zbudowane.
TEMAT: List do nauczyciela.
Napisz list do swojego nauczyciela języka polskiego. Pisz o swoich problemach, marzeniach, planach na przyszłość, pisz, o czym tylko chcesz. Pamiętaj o wszystkich elementach listu: miejscowość, data, nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, podpis. Pamiętaj o akapitach. Twoja praca powinna zawierć min. 180 słów.
Klasa 6G
Temat: Kształcenie umiejętności twórczego pisania - list.
Polecenie: Napisz list do swojej polonistki, w którym podzielisz się swoimi przemyśleniami, przeżyciami na temat tego, co dzieje się w kraju od kilku tygodni.
Pamiętaj o wyznacznikach listu i trójdzielnej kompozycji.
Objętość - minimum 150 słów.
Pracę napisz w zeszycie. Przyjdzie dzień, że się o nią upomnę :)
Temat: Ćwiczenia ortograficzne.
Polecenie: Wejdź na stronę dyktanda.net
Wykonaj trzy dowolne dyktanda dla klas 4-6.