27 kwietnia, poniedziałek - temat: Potyczki ortograficzne. Inaczej piszę, niż słyszę.

Edukacja polonistyczna

Edukacja polonistyczna - temat: Odróżnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Zabawne rymowanki.

Przyłóż palec do krtani a następnie wykonaj ćwiczenie głośno wymawiając głoski dźwięczne i bezdźwięczne (zaznaczone kolorem zielonym)

w – fd – tg – kb – pz – s,

Powiedz co zauważyłeś?

(odczuwanie drgań przy głoskach dźwięcznych i nie odczuwanie ich przy głoskach bezdźwięcznych)

Przygotuj podręcznik do języka polskiego oraz zeszyt do języka polskiego

  1. Głośno przeczytaj ze str. 56 wiersz M. Strzałkowskiej „Budki, dudki, biegi śnieg” przykładając palec do krtani (zauważ drgania podczas wymawiania głosek dźwięcznych)
  2. Naucz się na pamięć najzabawniejszej zwrotki.

Ta praca jest na ocenę.

  1. Wykonaj zadanie 2 ze str. 56 w zeszycie.

Czas na gimnastykę

https://www.youtube.com/watch?v=RrsdZz3wkCo

Przygotuj ćwiczenia do języka polskiego

Wykonaj zadania: 1,2,3 ze str. 64 oraz 4 i 5 ze str. 65

Muzyka –  temat: Nauka piosenki pt. " Podwórko pod chmurką".

Spróbuj pośpiewać piosenkę pt. „Podwórko pod chmurką”, naśladuj odgłosy zwierząt podwórkowych.

https://www.youtube.com/watch?v=raJ24AUdMW4

Edukacja matematyczna - temat: Obliczenia pieniężne - wprowadzenie pojęcia grosze.

Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=YHHz9_A3Iew

Przygotuj podręcznik do matematyki

  1. Ustnie wykonaj zadanie 1 i 2 ze str. 24

ZAPAMIĘTAJ!
100 groszy = 1 złoty
100 gr = 1 zł

  1. Rozwiązanie zadania 3 ze str. 24 - napisz w zeszycie

Przygotuj ćwiczenia do matematyki

  1. Zrób zadanie 1 ze str. 38 (możesz wykorzystać monety - patrz przesłana karta pracy)
  2. Uzupełnij zadania: 2, 3 ze str. 38

W zadaniu 3 pamiętaj o kolorach na kostkach: kolor czerwony to cyfra dziesiątek a kolor zielony to cyfra jedności.

Zadanie 4 i 5 jest dla chętnych.


28 kwietnia, wtorek  - temat: „Mój dobry i zły dzień”.

Edukacja polonistyczna - temat: Układamy opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej.

Edukacja społeczna - temat: Jaki człowiek to optymista?

Przygotuj podręcznik do języka polskiego str. 59

  1. Zanim zaczniesz czytać, zauważ jak został napisany wiersz " Czemu wróbelku?"

Zwróć uwagę na myślniki na początku każdego zdania!

To jest rozmowa

  1. Kto to jest optymista?

Optymista to osoba, którą wszystko cieszy, z nadzieją patrzy w przyszłość, jest radosna i zadowolona.

Przeciwieństwo optymisty to – pesymista

  1. Przeczytaj wesoło wiersz i znajdź w tekście odpowiedź na pytanie 1 i 2
  2. Naucz się czytać wiersz zwracając uwagę na znaki interpunkcyjne.

Przygotuj ćwiczenia do języka polskiego str. 68

Uzupełnij zadanie 1, 3 a zadanie 2 bez kropki (kropka dla chętnych) .

Czas na gimnastykę - temat: Wiosenne zabawy rytmiczne i taneczne z " Wygibasami"

https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA

Edukacja matematyczna - temat: Waga i ważenie - wprowadzenie pojęcia dekagram

Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=UkBtPqXV1nk

Przygotuj podręcznik do matematyki str. 26

Ustnie wykonaj zadanie 1 i 2

Zwróć uwagę na odważniki dekagramowe (tak jak grosze)

ZAPAMIĘTAJ!
1 kilogram = 100 dekagramów
1 kg = 100 dag
a zatem pół kilograma = 50 dekagramów

Przygotuj ćwiczenia do matematyki str. 39

  1. Wykonaj zadanie 1 i 2
  2. W zadaniu 3 pamiętaj, że 1 kg to 100 dag

ZRZ (koło polonistyczne)

Narysuj ilustracje i uporządkuj opowiadanie (karta pracy)


29 kwietnia, środa – „Układamy opowiadanie”.

Edukacja polonistyczna i przyrodnicza - temat: Zasady przygotowania roweru do jazdy i zachowania bezpieczeństwa. Piszemy zakończenie opowiadania " Przygoda Helenki".

Sztuka pisania – opowiadanie

ZAPAMIĘTAJ!

W każdym opowiadaniu musi wystąpić:

  1. WSTĘP
  2. ROZWINIĘCIE
  3. ZAKOŃCZENIE

UKŁAD OPOWIADANIA

I. Wstęp
1. Przedstawienie sytuacji przed wydarzeniem
II. Rozwinięcie
2. Wskazanie przyczyny wydarzenia
3. Opis przebiegu wydarzenia
4. Podanie skutków wydarzenia
III. Zakończenie
5. Wyciągnięcie wniosków, snucie refleksji

Trójczłonowa budowa:

Część I - Co było najpierw? (Wstęp)
Część II - Co się stało? (Rozwinięcie)
Część III - Jak to się skończyło? (Zakończenie)

Każdą część należy pisać w nowej linii, stosując akapit. Opowiadanie powinno posiadać tytuł.

10 zasad dobrego opowiadania

  1. Jeśli piszesz dla swoich rówieśników, poobserwuj ich trochę – posłuchaj, o czym rozmawiają, co jest dla nich ważne, a co nudne. Zwróć uwagę, jakich słów, odzywek i powiedzonek używają.
  2. Ustal temat i plan tekstu – czyli zastanów się, o czym chcesz napisać i co się w tekście wydarzy, co będzie w nim najważniejsze; zanotuj swoje ustalenia w punktach.
  3. Stwórz bohatera lub grupkę bohaterów – pamiętaj, aby każdy z nich był nieco inny; ważne, aby Twój bohater lub bohaterowie budzili zainteresowanie i sympatię czytelnika.
  4. Inspiruj się prawdziwymi wydarzeniami – to świetny sposób na stworzenie historii, która będzie logiczna i wiarygodna, nawet kiedy piszesz „bajkę”.
  5. Używaj krótkich zdań – dzięki temu łatwiej sprawisz, że będą one klarowne i zrozumiałe dla czytelnika, a także dodasz swojemu tekstowi dynamiki.
  6. Nie stosuj wyrazów, których nie rozumiesz – jeśli chcesz zabłysnąć trudnym lub obcojęzycznym słowem, najpierw sprawdź jego znaczenie w słowniku.
  7. Pamiętaj o humorze – dowcipne dialogi, sytuacje, opisy i porównania sprawiają, że każdy tekst dużo lepiej się czyta, a przede wszystkim… że się chce do niego wracać!
  8. Wyrzuć z tekstu niepotrzebne informacje – zostaw tylko te, które mają bezpośredni związek z akcją i bohaterem / bohaterami.
  9. Pomyśl o zaskakującym zakończeniu – dzięki temu twój tekst będzie do samego końca ciekawy i da czytelnikowi do myślenia.
  10. Nie praw morałów – od tego są dorośli. :-)

 

Przygotuj podręcznik do języka polskiego str. 60 oraz zeszyt do języka polskiego a następnie:

  • przeczytaj polecenie i obejrzyj historyjkę
  • zwróć uwagę na kolory ramek (są to części) opowiadania.

Przy każdej z części są wyrazy pomocnicze, które ułatwią Ci zachować kolejność wypowiedzi.

Oprócz tych wyrazów, które masz w podręczniku, napisałam Ci zwroty, które możesz wykorzystać w odpowiednich częściach opowiadania.

ZWROTY

a) wstęp: pewnego dnia, zaczęło się to tak, opowiem wam pewną historię, był to dzień, pewnego popołudnia, w pewnym odległym kraju, działo się to w..., zdarzyło się to dawno, dawno temu, miało miejsce, w pewne deszczowe popołudnie, w czasie wakacji, podczas ferii, tego marcowego popołudnia

b) rozwinięcie: wtem, nagle, natychmiast, momentalnie, w jednej sekundzie, znienacka, niespodziewanie, jak grom z jasnego nieba, gwałtownie

c) zakończenie: wiele go nauczyła ta przygoda, dzięki temu zdarzeniu, mam nadzieję, że to wydarzenie..., później jeszcze wiele razy wspominał tę historię, która..., ta historia na zawsze pozostała w jego pamięci, mam nadzieję, że każdy, kto przeczytał to opowiadanie będzie pamiętał o..., chciałabym, aby ta historia..., taką przygodę chciałabym przeżyć jeszcze raz, ponieważ...

ZAPAMIĘTAJ!
Zapamiętaj słownictwo określające następstwo czasowe:
najpierw, na początku, następnie, potem, później, wtem, nieoczekiwanie, raptem, niespodziewanie, zaraz, po chwili, chwilę później, za chwilę, za kwadrans, po godzinie, kiedyś, następnego dnia, wreszcie, wkrótce, na koniec, dawno temu, niedawno, wczoraj, kilka dni temu, nazajutrz, pewnego dnia, jutro, w czasie, gdy padał deszcz, podczas wycieczki, o świcie, rano, wczesnym rankiem, w południe, po południu, pod koniec dnia, wieczorem, w nocy, o północy.

Możesz rozpocząć tak:

Pewnego dnia Helenka położyła się bardzo późno spać. Długo nie mogła zasnąć. Kiedy obudziła się rano, spojrzała na zegarek i ………

Dokończ opowiadanie korzystając z wyrazów, które masz powyżej w lekcji oraz z podręcznika.

Zapisz opowiadanie w zeszycie.

Ta praca będzie oceniana

Pamiętaj, żeby nie rozpoczynać zdań od tych samych wyrazów (zwroty masz u góry). Przesyłam karty pracy - jak pisać opowiadanie?

Edukacja matematyczna - temat "Sprawdzam siebie".

Przygotuj podręcznik do matematyki str. 27

Wykonaj ustnie zadania: 3 i 5  „Pomyślę i rozwiążę”.

Przygotuj ćwiczenia do matematyki str.40 " Pomyślę i rozwiążę"

Dla chętnych zadanie 2

W zadaniu 5 pamiętaj, że 2 butelki o pojemności pół litra jedna to razem 1 litr

Ta praca będzie oceniana

Przypominam o powtarzaniu tabliczki mnożenia w zakresie 50

Będę sprawdzała znajomość podczas rozmowy na teamsach

Pamiętaj ćwicz codziennie 15 minut i rób sobie przerwy w wykonywaniu zadań.


30 kwietnia, czwartek  - temat: „Bezpiecznie na rowerze”.

Edukacja przyrodnicza/technika - temat: Powtórzenie wiadomości o budowie roweru, obowiązkowym wyposażeniu i bezpiecznym poruszaniu się po ścieżkach rowerowych. 

  • Obejrzyj filmy – obowiązkowe wyposażenie roweru

https://www.youtube.com/watch?v=w_LTP1INV1U
https://www.youtube.com/watch?v=M-j_5LD6GOI\

  • Omówienie budowy roweru.
  • Wskazanie elementów obowiązkowego wyposażenia: z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej i światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt; z tyłu co najmniej jedno światło pozycyjne czerwone; co najmniej jeden skutecznie działający hamulec (przedni/tylny); dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy.
  • Rozmowa na temat dodatkowego wyposażenia (bagażnik, pompka, bidon, sakwy).
  • Omówienie stroju rowerzysty – kask, buty sportowe z grubszą podeszwą, kamizelka odblaskowa, niekrępujące ruchów spodnie.
  • Zasady poruszania się na drodze – przypomnienie znaków droga dla rowerów oraz droga dla rowerów i pieszych, wyjaśnienie pojęcia droga publiczna; wyjaśnienie, kiedy można jeździć po chodniku.

Rowerzysta ma obowiązek korzystania z drogi dla rowerów.

Dziecko do lat 10 może jeździć na rowerze po chodniku.

Po chodniku jedziemy ostrożnie i ustępujemy miejsca pieszym.

Przed przejściem dla pieszych zsiadamy z roweru i przeprowadzamy przez jezdnię.

  • Rozmowa na temat niebezpiecznych zachowań podczas jazdy na rowerze i zapisanie notatki.

Zabrania się: jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy i nóg na pedałach,

czepiania się pojazdów, ciągnięcia za rowerem innych osób, np. na rolkach, przewożenia innych osób, jeśli nie ma się 17 lat, rozmów przez telefon komórkowy.

Edukacja polonistyczna/ przyrodnicza  - temat: Wskazywanie kolejnych wydarzeń w opowiadaniu pt. "Dla kogo ta ścieżka?" Pisownia wyrazów z "rz" po spółgłoskach. Poznanie zasad bezpieczeństwa i sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu.

Przygotuj podręcznik do języka polskiego str. 61 oraz zeszyt do języka polskiego

  1. Przeczytaj i zapisz w zeszycie (na zielono) zasadę : Rz piszemy po spółgłoskach b i p.

3 wyrazy z "rz" po spółgłosce "b" Po spółgłoskach: p, b, t, d, k, g, w, j, ch piszemy rz

UWAŻAJ!

Od tej zasady są wyjątki: pszenica, pszczoła, pszczelarz, Pszczyna (taka miejscowość),

  1. Zadanie 2 napisz w zeszycie:
  • wymyśl najpierw 3 wyrazy z "rz" po spółgłosce "b" i 3 wyrazy z "rz" po spółgłosce "p" - patrz zadanie 1
  • Spróbuj ułożyć z tymi wyrazami zdania
  • dwa zdania zapisz w zeszycie.
  1. Przeczytaj głośno opowiadanie ze str.62 i 63 „Dla kogo ta ścieżka?” (naucz się pięknie czytać)

Przygotuj ćwiczenia do języka polskiego

  1. Uzupełnij str. 69 ( kropka w zadaniu 1 dla chętnych)
  2. Zadanie 1 i 3 ze str. 71 ( zad. 2 dla chętnych)

PAMIĘTAJ!
Wykrzyknik stawiamy na końcu zdań wypowiadanych głośno.

Edukacja matematyczna - temat "Pomyślę i rozwiążę".

Przygotuj ćwiczenia do matematyki str. 41 ( gwiazdka w zadaniu 3 dla chętnych)

Ta praca będzie oceniana

Plastyka - temat: "Bezpiecznie na rowerze"

Spróbuj narysować siebie na rowerze.

Pamiętaj o rozplanowaniu pracy na całej kartce.

Narysuj co mijasz po drodze, jadąc na rowerze.

Do oceny proszę o przesłanie:

  1. Opowiadanie w zeszycie " Przygoda Helenki" - str.60 w podręczniku do języka polskiego
  2. Zadania ze str. 40 i 41 " Pomyślę i rozwiążę "

Odpytam na teamsach:

  • ze znajomości jednej zwrotki wiersza ze str.56
  • z czytania opowiadania str. 62 i 63 (obowiązkowo tekst na zielono)
  • znajomości tabliczki mnożenia w zakresie 50