Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

Temat: Początki III Rzeczypospolitej.

  1. Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Początki III Rzeczypospolitej.
  2. Ustnie ułóż chronologicznie fakty z okresu rozpadu bloku wschodniego oraz dopasuj pojęcie do postaci - powtórzysz wiadomości z poprzedniego tematu. Sprawdź, czy zrobiłeś dobrze!
    a) rozwiązanie Układu Warszawskiego         e) powstanie NSZZ „Solidarność”          R. Reagan  ……      
    a) ”aksamitna rewolucja”
    b) katastrofa w Czernobylu                            f) rozwiązanie RWPG                 M. Gorbaczow  ….    b) dżihad
    c) początek inwazji ZSRR w Afganistanie     g) rozwiązanie ZSRR                  V. Havel   …..                  c) ”imperium zła”
    d)początek Jesieni Ludów w Europie           h)zjednoczenie Niemiec                                                    
    d)pierestrojka
  3. Otwórz podręcznik – s.226.
    1. przeanalizuj oś czasu - zwróć uwagę na daty i wydarzenia – miały one wpływ na przyszłość ziem polskich
    2. przeczytaj podrozdziały – poznasz szczegóły wydarzeń, które doprowadziły do powstania III Rzeczypospolitej.
      Zwróć uwagę na:
  1. Okoliczności zorganizowania obrad „Okrągłego Stołu”, czyli genezę rozmów strony rządowej i opozycji w celu rozwiązania problemów politycznych i ekonomicznych kraju - rolę Kościołów
  1. Ustalenia kontraktu „Okrągłego Stołu” i z Magdalenki:
    - przywrócenie ……
    - przeprowadzenie …………….
    - zalegalizowanie ……………….
    - wybór ……………         ……………….   na …………………..
  1. Wyniki częściowo wolnych wyborów do Parlamentu – 04 czerwca 1989r.  (przeanalizuj diagram s.  228)
  2. Początki budowy III Rzeczypospolitej:
    - exposé premiera nowego rządu  Tadeusza Mazowieckiego  i jego „gruba linia (kreska)”- 12 września 1989r.   ( praca z tekstem źródłowy - s.228– odpowiedz ustnie na pytania w ramce)
    - decyzje Sejmu i Senatu (Parlamentu)  z 29 grudnia 1989r., m. in.: przywrócenie historycznej nazwy państwa ………… …………..
  1. Postaci związane z opozycją i stroną rządową. (zrób tabelkę i wpisz we właściwe kolumny postaci z tekstu)                  

IV. Powyższe punkty przepisz (lub wydrukuj i wklej) do zeszytu i uzupełnij.

V. Ponownie przeczytaj temat z podręcznika – utrwalisz nowe fakty, postaci i pojęcia. Spróbuj samodzielnie odtworzyć przebieg wydarzeń.

VI. Zadanie domowe

Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarką/dziennikarzem, który uczestniczy w wydarzeniach dekady lat 80. XX wieku w Polsce. Przygotuj (napisz w Wordzie) artykuł prasowy pt. Od „Solidarności” lat 80. do III RP. 

Opowiedz, co się wydarzyło, o co chodziło w tych wydarzeniach  używając czasu teraźniejszego.

Artykuł jest formą wypowiedzi dziennikarskiej, który może przyjąć formę np. notatki prasowej, komentarza, wywiadu, relacji.

Wykorzystaj fakty, postaci i pojęcia poznane podczas omawiania działu V „Upadek komunizmu”.

UWAGA!

Klasa VIII A,  klasa VIII E  - przysyła zadanie  -   05 maja

Klasa VIII B,  klasa  VIII D – przysyła zadanie -   06 maja

Klasa VIII C     - przysyła zadanie  -  07 maja