Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
KLASA 8A
TEMAT 1: Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny - odmiany środowiskowe, gwarowe i regionalne.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- https://epodreczniki.pl/a/polszczyzna-niejedno-ma-imie-terytorialne-zawodowe-i-srodowiskowe-odmiany-wspolczesnego-jezyka-polskiego/D17EgtYEO
- Zapoznaj się z powyższym linkiem.
- Zrób notatkę w zeszycie na temat odmian środowiskowych, gwarowych i regionalnych współczesnej polszczyzny
TEMAT 2: Różnica między dialektem a gwarą.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- https://epodreczniki.pl/a/polszczyzna-niejedno-ma-imie-terytorialne-zawodowe-i-srodowiskowe-odmiany-wspolczesnego-jezyka-polskiego/D17EgtYEO
- Wykonaj zadania do zrobienia z materiałów w powyższym linku.
- Niejasności objaśniam w czasie lekcji na Teams.
TEMAT 3: Style współczesnej polszczyzny.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/DfK7M4mOd
- Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika s 243 -245
- Wykonaj ćwiczenia s.94 -96.
- Wykonaj kartę pracy zamieszczoną w plikach (kanał język polski).
- Odeślij ją, umieszczając w plikach na Teamsie. Termin 30.04.2020 r.
Czytaj “Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza.
KLASA 8B
TEMAT 1: Sposoby charakteryzowania.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z notatką dotyczącą sposobów charakteryzowania – charakterystyka pośrednia i bezpośrednia.
- Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 42-45.
TEMAT 2: Opis fotografii.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij kompozycję opisu fotografii.
- Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 65-67.
TEMAT 3: Opisujemy fotografię.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Opisz fotografię znajdującą się w zeszyci ćwiczeń na str. 67.
- UWAGA: Osoby uczestniczące w lekcjach on-line nie realizują samodzielnie powyższych tematów.
KLASA 8C
TEMAT 1: Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Obejrzyj krótki film, pt.” Życie codzienne podczas Powstania Warszawskiego. Panował głód i strach. Obraz wprowadza w temat życia ludności Warszawy w czasie powstania, w wyszukiwarkę należy wpisać (powstanie, panował głód).
- Przeczytaj tekst z podręcznika, str.222 -225 “Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego.
- Odszukaj w internecie informacji o autorze i powstaniu “Pamiętnika z powstania warszawskiego”.
- Odpowiedz na pytanie 1 str.226 Jak historia wpływa na życie jednostki (przygotuj się do rozmowy na lekcji).
TEMAT 2: Obraz zrujnowanej Warszawy widziany oczyma reportera “Ziele na kraterze” M. Wańkowicza.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przed omówieniem tematu obejrzyj film, pt.” Miasto ruin” (prezentacja odbędzie się na lekcji – Teams)
- Przeczytaj tekst M. Wańkowicza ‘’ Ziele na kraterze”, podręcznik str. 227-232.
- Przypomnij sobie cechy reportażu (podręcznik, s. 142) i wykonaj zad. 2a i d) z podręcznika s. 232.
- Zastanów się jaka jest różnica między reportażem dziennikarskim a literackim, w którym materiał autentyczny miesza się z fikcją fabularną i charakterystyką psychologiczną bohaterów (przygotuj się do rozmowy na zajęciach).
TEMAT 3: W mieście ruin “Ziele na kraterze” M. Wańkowicz.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Odszukaj w tekście nazwy ulic i placów, a następnie za pomocą Google Maps wyznacz trasę marszu bohaterki.
- Wyszukaj w tekście sentencję łacińską. Wyjaśnij w zeszycie jej sens.
KLASA 8D
TEMAT 1: Charakterystyka wybranych stylów językowych.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z informacjami w ramkach związanymi ze stylami w języku (P 243-245).
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 1-4 ze str. 94-96 (Ć 1,2/94, 3/95, 4/96)
TEMAT 2: Rozprawka - uzupełnienie wiadomości o formie wypowiedzi.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Powtórz informacje dotyczące pisania rozprawek (P 125).
- Warto zapoznać się z materiałem: https://www.youtube.com/watch?v=bCRpJdOVRls
- Wykonaj ćwiczenia z karty pracy 8D język polski Rozprawka.
TEMAT 3: Rozprawka - ćwiczenia redakcyjne (lekcja realizowana przed 01.05.2020).
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Wykonanie zadań z karty pracy 8D język polski Rozprawka.
KLASA 8E
TEMAT 1: “Lekcja konwersacji”
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst wiersza - podręcznik str, 236
- Wyjaśnij pojęcie konwersacja (zapisz w zeszycie)
Napisz i prześlij na mój służbowy adres pracę stylistyczna na temat podany w zadaniu 12. podręcznik str.237
TEMAT 2: Szkoła pisania - podanie
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie zasady pisania podania (str. 237)
- Wykonaj notatkę w zeszycie – graficzny układ podania
- Napisz podanie do dyrektora szkoły średniej, w której chciałbyś się uczyć.
TEMAT 3: Z językiem polskim za pan brat.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Powtórz wiadomości o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy
- Przypomnij sobie części zdania i ich rodzaje
- Pobaw się korzystając ze strony:
https://gwo.pl/powtorzenie-wiadomosci-p4127