Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.

KLASA 8A

TEMAT 1: Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny - odmiany środowiskowe, gwarowe i regionalne. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. https://epodreczniki.pl/a/polszczyzna-niejedno-ma-imie-terytorialne-zawodowe-i-srodowiskowe-odmiany-wspolczesnego-jezyka-polskiego/D17EgtYEO 
  2. Zapoznaj s z powyższym linkiem. 
  3. Zrób notatkę w zeszycie na temat odmian środowiskowych, gwarowych i regionalnych współczesnej polszczyzny 

TEMAT 2: Różnica między dialektem a gwarą. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1.  https://epodreczniki.pl/a/polszczyzna-niejedno-ma-imie-terytorialne-zawodowe-i-srodowiskowe-odmiany-wspolczesnego-jezyka-polskiego/D17EgtYEO 
  2. Wykonaj zadania do zrobienia z materiałów w powyższym linku. 
  3. Niejasności objaśniam w czasie lekcji na Teams. 

TEMAT 3: Style współczesnej polszczyzny. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/DfK7M4mOd 
  2. Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika s 243 -245 
  3. Wykonaj ćwiczenia s.94 -96. 
  4. Wykonaj kartę pracy zamieszczoną w plikach (kanał język polski). 
  5. Odeślij ją, umieszczając w plikach na Teamsie. Termin 30.04.2020 r. 

Czytaj “Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza. 


KLASA 8B

TEMAT 1: Sposoby charakteryzowania. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z notatką dotyczącą sposobów charakteryzowania – charakterystyka pośrednia i bezpośrednia. 
  2. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 42-45. 

TEMAT 2: Opis fotografii. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij kompozycję opisu fotografii. 
  2. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 65-67. 

TEMAT 3: Opisujemy fotografię. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Opisz fotografię znajdującą się w zeszyci ćwiczeń na str. 67. 
  2. UWAGA: Osoby uczestniczące w lekcjach on-line nie realizują samodzielnie powyższych tematów. 

KLASA 8C

TEMAT 1: Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Obejrzyj krótki film, pt.” Życie codzienne podczas Powstania Warszawskiego. Panował głód i strach. Obraz wprowadza w temat życia ludności Warszawy w czasie powstania, w wyszukiwarkę należy wpisać (powstanie, panował głód). 
  2. Przeczytaj tekst z podręcznika, str.222 -225 “Pamiętnik z powstania warszawskiego” M. Białoszewskiego. 
  3. Odszukaj w internecie informacji o autorze i powstaniu “Pamiętnika z powstania warszawskiego”. 
  4. Odpowiedz na pytanie 1 str.226 Jak historia wpływa na życie jednostki (przygotuj się do rozmowy na lekcji). 

TEMAT 2: Obraz zrujnowanej Warszawy widziany oczyma reportera “Ziele na kraterze” M. Wańkowicza. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1.  Przed omówieniem tematu obejrzyj film, pt.” Miasto ruin” (prezentacja odbędzie się na lekcji – Teams) 
  2. Przeczytaj tekst M. Wańkowicza ‘’ Ziele na kraterze”, podręcznik str. 227-232. 
  3. Przypomnij sobie cechy reportażu (podręcznik, s. 142) i wykonaj zad. 2a i d) z podręcznika s. 232. 
  4. Zastanów się jaka jest różnica między reportażem dziennikarskim a literackim, w którym materiał autentyczny miesza się z fikcją fabularną i charakterystyką psychologiczną bohaterów (przygotuj się do rozmowy na zajęciach). 

TEMAT 3: W mieście ruin “Ziele na kraterze” M. Wańkowicz. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Odszukaj w tekście nazwy ulic i placów, a następnie za pomocą Google Maps wyznacz trasę marszu bohaterki. 
  2. Wyszukaj w tekście sentencję łacińską. Wyjaśnij w zeszycie jej sens. 

KLASA 8D

TEMAT 1: Charakterystyka wybranych stylów językowych.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z informacjami w ramkach związanymi ze stylami w języku (P 243-245).  
  2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 1-4 ze str. 94-96 (Ć 1,2/94, 3/95, 4/96) 

TEMAT 2: Rozprawka - uzupełnienie wiadomości o formie wypowiedzi.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Powtórz informacje dotyczące pisania rozprawek (P 125).  
  2. Warto zapoznać się z materiałem: https://www.youtube.com/watch?v=bCRpJdOVRls  
  3. Wykonaj ćwiczenia z karty pracy 8D język polski Rozprawka. 

TEMAT 3: Rozprawka - ćwiczenia redakcyjne (lekcja realizowana przed 01.05.2020).  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Wykonanie zadań z karty pracy 8D język polski Rozprawka 

KLASA 8E

TEMAT 1: “Lekcja konwersacji” 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj tekst wiersza - podręcznik str, 236 
  2. Wyjaśnij pojęcie konwersacja (zapisz w zeszycie) 

Napisz i prześlij na mój służbowy adres pracę stylistyczna na temat podany w zadaniu 12. podręcznik str.237  

TEMAT 2: Szkoła pisania - podanie 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij sobie zasady pisania podania (str. 237) 
  2. Wykonaj notatkę w zeszycie – graficzny układ podania 
  3. Napisz podanie do dyrektora szkoły średniej, w której chciałbyś się uczyć. 

TEMAT 3: Z językiem polskim za pan brat. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Powtórz wiadomości o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy 
  2. Przypomnij sobie części zdania i ich rodzaje 
  3. Pobaw się korzystając ze strony: 

 https://gwo.pl/powtorzenie-wiadomosci-p4127 

pliki do pobrania