Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

Temat: Narodziny faszyzmu.

Treści: geneza i charakterystyka totalitaryzmu włoskiego i niemieckiego; przyczyny powojennego kryzysu demokracji (ideologia i praktyka faszyzmu, nazizm, Benito Mussolini, Adolf Hitler)

Umiejętności: uczeń wskazuje różnice i relacje między faszyzmem włoskim a niemieckim; wyjaśnia związek między skutkami wojny a kryzysem demokracji w Europie; tworzy narrację historyczną; lokalizuje wydarzenia w czasie.

Zapisz w zeszycie lekcję 7 i temat: Narodziny faszyzmu. 

Ustnie przyporządkuj podane postaci do pojęć: kryzys przysięgowy, „ojciec wszystkich Turków”, Błękitna Armia, New Deal, dyktatura proletariatu, 14 punktów programu pokojowego

W. Wilson, W. I. Lenin, generał J. Haller, Mustafa Atatürk, J. Piłsudski, D. Roosvelt 

Przeczytaj w podręczniku s. 192-197 wraz z tekstami źródłowymi i opisem postaci:

- z podrozdziałów: Włochy po I wojnie światowej, Rządy faszystów we Włoszech dowiesz się kiedy, dlaczego powstawały partie nacjonalistyczne; w jakich okolicznościach narodził się faszyzm włoski; poznasz  hasła, cele i jego charakterystykę

- w podrozdziałach Nazizm, Przejęcie władzy przez Hitlera, Zbrodnie nazistów do 1939r. poznasz ideologię faszyzmu niemieckiego (poglądy, hasła); okoliczności dojścia do władzy A. Hitlera i jego partii oraz działania (politykę)

  • w podrozdziale Faszyzm i autorytaryzm . dowiesz się, co oznacza pojęcie autorytaryzm (rządy jednej partii lub wojska, nie podlegające kontroli społecznej) i państwa europejskie, w których nastąpił kryzys systemu parlamentarnego i demokratycznego  - przeanalizuj mapę s.197. 

W zeszycie zapisz punkty a podane w nawiasach fakty wpisz w kolejności chronologicznej, jako podpunkty.

1.Przyczyny kryzysu demokracji w Europie:   (niezadowolenie społeczne, traktat wersalski, powstawanie partii wodzowskich, popularność haseł nacjonalistycznych, kryzys gospodarczy, niezadowolenie z postanowień traktatu wersalskiego, bezrobocie)

2.Powstanie faszyzmu we Włoszech i jego ideologia:  (traktaty loterańskie, marsz na Rzym, kryzys gospodarczy, powstanie Narodowej Partii Faszystowskiej, objęcie urzędu premiera przez Benito Mussoliniego)

3.Ideologia nazizmu w Niemczech i polityka Adolfa Hitlera: (ustawy norymberskie, pucz monachijski, „noc kryształowa”, objęcie urzędu kanclerz przez A. Hitlera, powstanie NSDAP, pożar Reichstagu, „noc długich noży”, zwycięstwo NSDAP w wyborach do parlamentu, powstanie pierwszych obozów koncentracyjnych)

4.Nowe pojęcia: nacjonalizm, faszyzm, nazizm, korporacja, antysemityzm, pucz, reżim. 

Praca samodzielna:

1.Napisz krótki artykuł pt. Geneza włoskiego i niemieckiego faszyzmu – studium porównawcze.

Uwzględnij, kiedy faszyzm zaczął się kształtować; jakie były jego pierwsze formy organizacyjne; kiedy faszyści przejęli władzę i jakie były tego konsekwencje; kto stanowił bazę rekrutacyjną; jakie poglądy pozwoliły im zdobyć zwolenników; jakie hasła są wspólne dla faszyzmu włoskiego i niemieckiego a jakie mają różne (porównanie).  

(artykuł prześlij do oceny  - do 14 maja) 

2.Wybierz najważniejsze, według Ciebie, daty z lekcji i umieść je z opisem, czyli wydarzeniem, na narysowanej pod punktami osi czasu. 

3.Odszukaj w słowniku, encyklopedii, wyjaśnienia nowych pojęć i zapamiętaj.