Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.
Temat: Narodziny faszyzmu.
Treści: geneza i charakterystyka totalitaryzmu włoskiego i niemieckiego; przyczyny powojennego kryzysu demokracji (ideologia i praktyka faszyzmu, nazizm, Benito Mussolini, Adolf Hitler)
Umiejętności: uczeń wskazuje różnice i relacje między faszyzmem włoskim a niemieckim; wyjaśnia związek między skutkami wojny a kryzysem demokracji w Europie; tworzy narrację historyczną; lokalizuje wydarzenia w czasie.
Zapisz w zeszycie lekcję 7 i temat: Narodziny faszyzmu.
Ustnie przyporządkuj podane postaci do pojęć: kryzys przysięgowy, „ojciec wszystkich Turków”, Błękitna Armia, New Deal, dyktatura proletariatu, 14 punktów programu pokojowego
W. Wilson, W. I. Lenin, generał J. Haller, Mustafa Atatürk, J. Piłsudski, D. Roosvelt
Przeczytaj w podręczniku s. 192-197 wraz z tekstami źródłowymi i opisem postaci:
- z podrozdziałów: Włochy po I wojnie światowej, Rządy faszystów we Włoszech dowiesz się kiedy, dlaczego powstawały partie nacjonalistyczne; w jakich okolicznościach narodził się faszyzm włoski; poznasz hasła, cele i jego charakterystykę
- w podrozdziałach Nazizm, Przejęcie władzy przez Hitlera, Zbrodnie nazistów do 1939r. poznasz ideologię faszyzmu niemieckiego (poglądy, hasła); okoliczności dojścia do władzy A. Hitlera i jego partii oraz działania (politykę)
- w podrozdziale Faszyzm i autorytaryzm . dowiesz się, co oznacza pojęcie autorytaryzm (rządy jednej partii lub wojska, nie podlegające kontroli społecznej) i państwa europejskie, w których nastąpił kryzys systemu parlamentarnego i demokratycznego - przeanalizuj mapę s.197.
W zeszycie zapisz punkty a podane w nawiasach fakty wpisz w kolejności chronologicznej, jako podpunkty.
1.Przyczyny kryzysu demokracji w Europie: (niezadowolenie społeczne, traktat wersalski, powstawanie partii wodzowskich, popularność haseł nacjonalistycznych, kryzys gospodarczy, niezadowolenie z postanowień traktatu wersalskiego, bezrobocie)
2.Powstanie faszyzmu we Włoszech i jego ideologia: (traktaty loterańskie, marsz na Rzym, kryzys gospodarczy, powstanie Narodowej Partii Faszystowskiej, objęcie urzędu premiera przez Benito Mussoliniego)
3.Ideologia nazizmu w Niemczech i polityka Adolfa Hitlera: (ustawy norymberskie, pucz monachijski, „noc kryształowa”, objęcie urzędu kanclerz przez A. Hitlera, powstanie NSDAP, pożar Reichstagu, „noc długich noży”, zwycięstwo NSDAP w wyborach do parlamentu, powstanie pierwszych obozów koncentracyjnych)
4.Nowe pojęcia: nacjonalizm, faszyzm, nazizm, korporacja, antysemityzm, pucz, reżim.
Praca samodzielna:
1.Napisz krótki artykuł pt. Geneza włoskiego i niemieckiego faszyzmu – studium porównawcze.
Uwzględnij, kiedy faszyzm zaczął się kształtować; jakie były jego pierwsze formy organizacyjne; kiedy faszyści przejęli władzę i jakie były tego konsekwencje; kto stanowił bazę rekrutacyjną; jakie poglądy pozwoliły im zdobyć zwolenników; jakie hasła są wspólne dla faszyzmu włoskiego i niemieckiego a jakie mają różne (porównanie).
(artykuł prześlij do oceny - do 14 maja)
2.Wybierz najważniejsze, według Ciebie, daty z lekcji i umieść je z opisem, czyli wydarzeniem, na narysowanej pod punktami osi czasu.
3.Odszukaj w słowniku, encyklopedii, wyjaśnienia nowych pojęć i zapamiętaj.