Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.
KLASA 8A
TEMAT 1: Style we współczesnej polszczyźnie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/DfK7M4m. Zapoznaj się z wiadomościami z linku.
- Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika s 243 -245
- Wykonaj ćwiczenia s.94 -96.
- Wykonaj kartę pracy zamieszczoną na stronie szkoły. Nie wysyłaj.
TEMAT 2: Jak napisać recenzję?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z kartą pracy umieszczoną na stronie szkoły.
- Zaplanuj kompozycję recenzji wskazanej lektury obowiązkowej.
- Napisz samodzielnie recenzję oraz wyślij ją do 09.05.2020
TEMAT 3: Słowotwórstwo -utrwalenie wiadomości.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij wszystkie poznane w klasie 7 wiadomości na temat słowotwórstwa.
- Wykonaj ćwiczenia s.103-105.
- https://epodreczniki.pl/a/jak-tworza-sie-slowa/DogVfmGjI
- Zapoznaj się z powyższym linkiem. Wykonaj ćwiczenia interaktywne.
KLASA 8B
TEMAT 1: Czytamy “Kamizelkę” B. Prusa.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj nowelę B. Prusa “Kamizelka.
TEMAT 2: Świat przedstawiony w “Kamizelce” B. Prusa.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Opracuj stronę tytułową Lekturownika – lektury nieobowiązkowe.
- Opracuj świat przedstawiony na podstawie noweli – czas i miejsce akcji, bohaterowie, plan wydarzeń.
TEMAT 3: “Kamizelka” - mistrzostwo kompozycji.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij cechy noweli.
- Przeanalizuj budowę “Kamizelki” - wyodrębnij poszczególne elementy kompozycyjne noweli.
KLASA 8C
TEMAT 1: W jaki sposób bohater książki M. Wańkowicza uniknął bratobójczej walki?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst pt. ”Tędy i owędy” M. Wańkowicza - podręcznik str. 249.
- Na podstawie tekstu odpowiedz w zeszycie na pytania:
- Kiedy i gdzie rozgrywają się przedstawione wydarzenia?
- W jakiej sytuacji znalazł się bohater?
- Zapisz argumenty lub weź udział w dyskusji (zajęcia online) na temat:
- O czym waszym zdaniem może świadczyć humorystyczny sposób przedstawienia zdarzeń?
- Czy ludzi, którzy odmawiają udziału w wojnie, można lub nie można nazwać tchórzami?
TEMAT 2: Elegia o... (chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj wiersz K.K. Baczyńskiego “Elegia o... (chłopcu polskim)”, podręcznik str. 233 i odpowiedz w zeszycie na pytanie, w jakiej rzeczywistości historycznej został ukazany bohater liryczny?
- Odszukaj w wierszu środki poetyckie i zapisz przykłady do zeszytu: - epitety, porównanie, przenośnię, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne.
TEMAT 3: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu J. Lechonia pt. “Przypowieść”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Obejrzyj film krótkometrażowy pt. “Niezwyciężeni “(reż. M. Misiński). Wyraź własną opinię na temat filmu i zapisz w zeszycie.
- Przeczytaj wiersz- podręcznik str.234, ustnie wykonaj zad.3.
- Zabierz głos w dyskusji, która odbędzie się na lekcji online, na temat:
- Czy wykorzystanie symboli narodowych w modzie i popkulturze to - twoim zdaniem przejaw braku szacunku dla tych symboli, czy też współczesna forma patriotyzmu? (Uczniowie nieobecni na zajęciach swój głos w dyskusji z uzasadnieniem zapisują do zeszytu i przesyłają do mnie na teamsy lub pocztę służbową).
KLASA 8D
TEMAT 1: Kilka słów o grafikach.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z definicją słowa grafika - podręcznik str. 247.
- Wybierz do analizy jedną z grafik zamieszczonych w podręczniku na str. 248.
- Wymień elementy znajdujące się na grafice. Napisz, co symbolizują (co oznaczają, z czym są związane).
- Nazwij użyte na grafikach kolory, napisz, dlaczego właśnie takie barwy zastosowano. Napisz, jaką treść przekazuje wybrana przez Ciebie grafika.
- Wykonaj zadania 1-3 w zeszycie ćwiczeń na str. 97-99 (Ć 1/97, 2,3/98-99).
TEMAT 2: Brak porozumienia między ludźmi - W. Szymborska ,,Na wieży Babel”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z fragmentem Biblii związanym z tytułem wiersza W. Szymborskiej Rdz 11, 1-9: https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=11.
- Przeczytaj wiersz W. Szymborskiej pt.,,Na wieży Babel” (P 252).
- Napisz w zeszycie, co łączy dwa wskazane wyżej teksty.
- Wykonaj zadanie z podręcznika - ćw. 3 str. 253 (P 3/253) - pisemnie 3a/253.
- Napisz, jaką ważną myśl przekazuje utwór - jaką poznajemy prawdę o życiu ludzi.
TEMAT 3: Reklama pod lupą, czyli o manipulacji językowej.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Obejrzyj film, wykonaj ćwiczenia interaktywne: https://epodreczniki.pl/a/film/D14ACNdC9
- Zapoznaj się z informacjami umieszczonymi w ramce na str. 254 w podręczniku (P 254).
- Wykonaj w podręczniku ćw. 1 ze str. 254 (P1/254) - bez zapisywania w zeszycie - oraz zadania 1-3 ze str. 99-100 w zeszycie ćwiczeń (Ć 1/99, 2, 3/100).
KLASA 8E
TEMAT 1: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana we wierszu pt. “Przypowieść” J. Lechonia
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=LPPQI2Nr3wY
Wpisz do zeszytu wydarzenia, o których śpiewa szwedzka grupa “Sabaton”. - Przeczytaj wiersz Lechonia “Przypowieść” (podręcznik str. 234).
- Korzystając (np. ze Słownika terminów literackich) wpisz do zeszytu, czym jest przypowieść.
- Wykonaj polecenie 2 str. 234.
- Napisz w czym dla ciebie przejawia się współczesny patriotyzm, prace prześlij na mój adres służbowy
TEMAT 2: Apel o pokój?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Korzystając ze “Słownika symboli” zapisz w zeszycie, co symbolizuje waga.
- Przeczytaj wiersz Pawlikowskiej –Jasnorzewskiej “Wagi” podręcznik str.239
- Wykonaj polecenia 2 i 3 str. 239
- Zapoznaj się z tekstem z podręcznika str. 240 (...gdy wrogość zamienia się w zrozumienie)
- Przygotuj się do dyskusji na temat funkcji mediów w propagowaniu właściwych zachowań.
TEMAT 3: Środki perswazji w różnych tekstach kultury
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Korzystając z zasobów Internetu wybierz i zaprezentuj najlepszy, twoim zdaniem, plakat o tematyce antywojennej. Możesz wykorzystać jeden z plakatów zamieszczonych w podręczniku str.241-242.
- Omów elementy graficzne, które są w nim najistotniejsze. Wskaż miejsca, w których powinien się wybrany plakat znajdować, określ jego adresatów.
- Na podstawie informacji zamieszczonej w podręczniku zrób w zeszycie notatkę o perswazji.