Poniższe treści są realizowane podczas 5 jednostek lekcyjnych.

KLASA 8A 

TEMAT 1: Style we współczesnej polszczyźnie. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/DfK7M4m. Zapoznaj się z wiadomościami z linku. 
  2. Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika s 243 -245  
  3. Wykonaj ćwiczenia s.94 -96.  
  4. Wykonaj kartę pracy zamieszczoną na stronie szkoły. Nie wysyłaj. 

TEMAT 2: Jak napisać recenzję? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z kartą pracy umieszczoną na stronie szkoły. 
  2. Zaplanuj kompozycję recenzji wskazanej lektury obowiązkowej. 
  3. Napisz samodzielnie recenzję oraz wyślij ją do 09.05.2020 

TEMAT 3: Słowotwórstwo -utrwalenie wiadomości. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij wszystkie poznane w klasie 7 wiadomości na temat słowotwórstwa. 
  2. Wykonaj ćwiczenia s.103-105. 
  3. https://epodreczniki.pl/a/jak-tworza-sie-slowa/DogVfmGjI
  4. Zapoznaj się z powyższym linkiem. Wykonaj ćwiczenia interaktywne. 

KLASA 8B 

TEMAT 1: Czytamy “Kamizelkę” B. Prusa. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj nowelę B. Prusa “Kamizelka. 

TEMAT 2: Świat przedstawiony w “Kamizelce” B. Prusa. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Opracuj stronę tytułową Lekturownika – lektury nieobowiązkowe. 
  2. Opracuj świat przedstawiony na podstawie noweli – czas i miejsce akcji, bohaterowie, plan wydarzeń. 

TEMAT 3: “Kamizelka” - mistrzostwo kompozycji. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij cechy noweli. 
  2. Przeanalizuj budowę “Kamizelki” - wyodrębnij poszczególne elementy kompozycyjne noweli. 

KLASA 8C 

TEMAT 1: W jaki sposób bohater książki M. Wańkowicza uniknął bratobójczej walki? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj tekst pt. ”Tędy i owędy” M. Wańkowicza - podręcznik str. 249. 
  2. Na podstawie tekstu odpowiedz w zeszycie na pytania: 
    • Kiedy i gdzie rozgrywają się przedstawione wydarzenia? 
    • W jakiej sytuacji znalazł się bohater? 
  3. Zapisz argumenty lub weź udział w dyskusji (zajęcia online) na temat: 
    • O czym waszym zdaniem może świadczyć humorystyczny sposób przedstawienia zdarzeń? 
    • Czy ludzi, którzy odmawiają udziału w wojnie, można lub nie można nazwać tchórzami? 

TEMAT 2: Elegia o... (chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj wiersz K.K. Baczyńskiego “Elegia o... (chłopcu polskim)”, podręcznik str. 233 i odpowiedz w zeszycie na pytanie, w jakiej rzeczywistości historycznej został ukazany bohater liryczny? 
  2.  Odszukaj w wierszu środki poetyckie i zapisz przykłady do zeszytu: - epitety, porównanie, przenośnię, zdrobnienie, zgrubienie, uosobienie, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne. 

TEMAT 3: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu J. Lechonia pt. “Przypowieść”. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Obejrzyj film krótkometrażowy pt. Niezwyciężeni (reż. M. Misiński). Wyraź własną opinię na temat filmu i zapisz w zeszycie. 
  2. Przeczytaj wiersz- podręcznik str.234, ustnie wykonaj zad.3. 
  3. Zabierz głos w dyskusji, która odbędzie się na lekcji online, na temat: 
  •   Czy wykorzystanie symboli narodowych w modzie i popkulturze to - twoim zdaniem przejaw braku szacunku dla tych symboli, czy też współczesna forma patriotyzmu?  (Uczniowie nieobecni na zajęciach swój głos w dyskusji z uzasadnieniem zapisują do zeszytu i przesyłają do mnie na teamsy lub pocztę służbową). 

KLASA 8D 

TEMAT 1: Kilka słów o grafikach.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z definicją słowa grafika - podręcznik str. 247.  
  2. Wybierz do analizy jedną z grafik zamieszczonych w podręczniku na str. 248.  
  3. Wymień elementy znajdujące się na grafice. Napisz, co symbolizują (co oznaczają, z czym są związane).  
  4. Nazwij użyte na grafikach kolory, napisz, dlaczego właśnie takie barwy zastosowano. Napisz, jaką treść przekazuje wybrana przez Ciebie grafika.  
  5. Wykonaj zadania 1-3 w zeszycie ćwiczeń na str. 97-99 (Ć 1/97, 2,3/98-99) 

TEMAT 2: Brak porozumienia między ludźmi - W. Szymborska ,,Na wieży Babel”.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z fragmentem Biblii związanym z tytułem wiersza W. Szymborskiej Rdz 11, 1-9: https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=11 
  2. Przeczytaj wiersz W. Szymborskiej pt.,,Na wieży Babel” (P 252). 
  3. Napisz w zeszycie, co łączy dwa wskazane wyżej teksty.  
  4. Wykonaj zadanie z podręcznika - ćw. 3 str. 253 (P 3/253) - pisemnie 3a/253. 
  5. Napisz, jaką ważną myśl przekazuje utwór - jaką poznajemy prawdę o życiu ludzi.  

TEMAT 3: Reklama pod lupą, czyli o manipulacji językowej.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Obejrzyj film, wykonaj ćwiczenia interaktywne: https://epodreczniki.pl/a/film/D14ACNdC9 
  2. Zapoznaj się z informacjami umieszczonymi w ramce na str. 254 w podręczniku (P 254). 
  3. Wykonaj w podręczniku ćw. 1 ze str. 254 (P1/254) - bez zapisywania w zeszycie - oraz zadania 1-3 ze str. 99-100 w zeszycie ćwiczeń (Ć 1/99, 2, 3/100) 

KLASA 8E 

TEMAT 1: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana we wierszu pt. “Przypowieść” J. Lechonia  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Obejrzyj film:

    https://www.youtube.com/watch?v=LPPQI2Nr3wY


    Wpisz do zeszytu wydarzenia, o których śpiewa szwedzka grupa Sabaton.

  2. Przeczytaj wiersz Lechonia “Przypowieść (podręcznik str. 234).
  3. Korzystając (np. ze Słownika terminów literackich) wpisz do zeszytu, czym jest przypowieść.
  4. Wykonaj polecenie 2 str. 234.
  5. Napisz w czym dla ciebie przejawia się współczesny patriotyzm, prace prześlij na mój adres służbowy 

TEMAT 2: Apel o pokój? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Korzystając ze “Słownika symboli” zapisz w zeszycie, co symbolizuje waga. 
  2. Przeczytaj wiersz Pawlikowskiej –Jasnorzewskiej “Wagi” podręcznik str.239 
  3. Wykonaj polecenia 2 i 3 str. 239  
  4. Zapoznaj się z tekstem z podręcznika str. 240 (...gdy wrogość zamienia się w zrozumienie) 
  5. Przygotuj się do dyskusji na temat funkcji mediów w propagowaniu właściwych zachowań. 

TEMAT 3: Środki perswazji w różnych tekstach kultury 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Korzystając z zasobów Internetu wybierz i zaprezentuj najlepszy, twoim zdaniem, plakat o tematyce antywojennej. Możesz wykorzystać jeden z plakatów zamieszczonych w podręczniku str.241-242. 
  2. Omów elementy graficzne, które są w nim najistotniejsze. Wskaż miejsca, w których powinien się wybrany plakat znajdować, określ jego adresatów.  
  3. Na podstawie informacji zamieszczonej w podręczniku zrób w zeszycie notatkę o perswazji.