Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.
KLASY 0
Kochane Dzieci! Kochani Rodzice!
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
Maj, najpiękniejszy miesiąc roku, jest poświęcony Matce Bożej.
Zaśpiewajmy wspólnie.
Po górach, dolinach - Mocni w Duchu
https://www.youtube.com/watch?v=pT1BFOSH1gs
Małe Aniołki – Matka Boża
https://www.youtube.com/watch?v=s3Ski-eVn64
Zapraszam Was na film: ,,Opowieść o Fatimie".
https://www.youtube.com/watch?v=A7wDtlgbu4M
Na zakończenie zaśpiewajmy wspólnie:
https://www.youtube.com/watch?v=34-yDL_YUHc
Przygotuj w domu ołtarz z obrazem lub figurką Maryi i módl się z codziennie :)
Pozdrawiam serdecznie.
Z Panem Bogiem :)
KLASY 1
Kochane Dzieciaki !
Rozpoczynamy piękny miesiąc maj, a w maju chwalimy najcudowniejszą Mamę –Matkę Bożą Maryję.
Zróbmy w domu specjalne, szczególne miejsce i postawmy tam figurkę lub obrazek Maryi …małe kwiatki i śpiewajmy przy wieczornej modlitwie piosenkę ( Po górach dolinach… link na dole)
Pozdrawiam serdecznie s.Pia
KLASY 2
Witam Was Drodzy uczniowie!
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
Rozpocznijmy naszą katechezę sławami pieśni do Maryi:
Po górach, dolinach - Mocni w Duchu
https://www.youtube.com/watch?v=pT1BFOSH1gs
Maj, najpiękniejszy miesiąc roku, jest poświęcony Maryi.
Oddajemy Jej cześć, uczestnicząc w nabożeństwach majowych.
Modlimy się litanią do Matki Bożej.
Zapraszam do wysłuchania katechezy księdza biskupa Antoniego Długosza:
Matka Boża jest naszą Matką.
Słowami litanii loretańskiej w miesiącu maju, razem z rodzicami dziękujmy Matce Bożej i naszej Matce - Królowej Polski za opiekę nad nami i troskę nad całym narodem :
https://www.youtube.com/watch?v=4Gs4tzuRoBY
Na zakończenie zaśpiewajmy wspólnie:
https://www.youtube.com/watch?v=34-yDL_YUHc
Jeśli masz w domu podręcznik do religii, wykonaj ćwiczenia 46(strony 94-95).
Przygotuj w domu ołtarz z obrazem lub figurką Maryi i módl się codziennie :)
Pozdrawiam serdecznie.
Z Panem Bogiem :)
KLASY 3
Temat: Z Maryją uwielbiamy Pana Jezusa - nabożeństwa majowe.
1.Rozpocznij naukę odmawiając modlitwę -"Zdrowaś Maryjo."
-pomysl dlaczego ta modlitwa ma tytuł -"Pozdrowienia Anielskie"
Temat nr 54 str 126-127 podręcznik, ćwiczenia nr 54 str. 110-11
2.Przeczytaj fragment Ewangelii Św.Jana z podręcznika str.126
Przeczytaj wezwania litani loretanskiej z podręcznika str.127
lub skorzystaj z linku i iwysłuchaj modlitwy litanią
https://www.youtube.com/watch?v=9FXrcJzhdTA
Słowo litania pochodzi z języka greckiego, w którym „litania” oznaczało pierwotnie „błaganie”. Współcześnie litanie postrzegane są właśnie jako modlitwy błagalne – mające na celu wyproszenie orędownictwa, pomocy i łask. Początków litanii należy doszukiwać się już w Nowym Testamencie.
3 Wykonaj zadania w ćwiczeniach uzupełniając wezwania z litanii
Zadaniem uczniów jest odnalezienie literki z podanych liczb i zapisanie hasła.
Uczniowie odczytują hasło: Maryja to nasza ............................str.111
Wyjaśnienie tytułów Maryjnych
Orędowniczka- wstawia się za nami u Boga
Wspomożycielka - pomaga nam w trudach
Pośredniczka – pośredniczy między nami a Panem Bogiem.
Pocieszycielka- pociesz i jest z nami w chwilach smutku, cierpienia, trudności
W wydarzeniu które opisane jest w innym fragmencie Ewangelii, a które możecie zobaczyć
https://www.youtube.com/watch?v=w0Bu4OWOBlA
przypomina nam ewangelista sytuacje na weselu w Kanie Galilejskiej i troskę Maryi. To Ona uprosiła u swojego Syna wspomożenie i rozwiązanie trudnej sytuacji, w jakiej znaleźli się gospodarze uroczystości.
Nabożeństwo majowe jest odprawiane ku czci Maryi przez cały miesiąc maj.
Polega ono na uroczystym odmawianiu lub odśpiewaniu Litanii Loretańskiej.
Na przełomie XIII i XIV w. powstała myśl, aby miesiąc maj poświęcić Maryi.
Inicjatorem nabożeństwa majowego był król hiszpański, który sam uczestniczył w nabożeństwach , a swoim poddanym nakazał gromadzić się wieczorna porą wokół figur Matki Bożej.
Centralną częścią tego nabożeństwa jest Litania Loretańska, jeden ze wspaniałych hymnów na część Maryi, w którym wysławiane są Jej wielkie cnoty i przywileje, jakimi obdarzył Ją Bóg. Litania Loretańska powstała w XII w. prawdopodobnie we Francji a nazwa ,, Loretańska” pochodzi od miejscowości Loretto we Włoszech, gdzie była tam szczególnie propagowana i odmawiana.
Zawsze w miesiącu maju zachęcałam Was kochane dzieci i rodziców do udziału w nabożeństwie majowym w kościele w tych dniach proszę więc módlcie się w domu litania do Matki Bożej całym tekstem lub wybranym fragmentem litani.
Szczęść Boże siostra Honorata
KLASY 4
Temat: Lourdes – troska o chorych
Lekcję rozpoczynamy modlitwą - słowami pieśni: "Po górach, dolinach".
- Mocni w Duchu: https://www.youtube.com/watch?v=pT1BFOSH1gs
Przygotuj podręcznik t.39 str.90-91 i ćwiczenia 39 str. 80-81.
przeczytaj tekst str. 90-91 o wydarzeniach w miasteczku, którego nazwa ukryta jest w ćwiczeniach
Zadanie 1.
Zadanie w ćwiczeniu 2 mówi o prośbie -orędziu Matki Bożej -wykonaj je uważnie możesz to zrobić po obejrzeniu wybranej wersji fimu /podaje dwa linki do wyboru - obejrzyj jeden z nich.
- https://www.youtube.com/watch?v=Bl9QDL7fV2g - fragment filmu animowanego
- https://www.youtube.com/watch?v=31P3y5hwiGk – Bernadetta-dziwewczynka, która...
Następnie zastanów się w jaki sposób dziś możesz pomagać innym i uzupełnij zadanie 3.
Notatka do zeszytu 4-8 05 2020:
Katecheza ..................... data.............
Temat: Maj miesiąc poświecony Maryi
W dniu ...............lutego ................ roku Bernadetcie ....................................... w miejscowości ................................ ukazała się Matka Boża. Maryja mówiła o sobie, że jest „Niepokalane ............................”. Wzywała ludzkość do czynienia ......................... Ukazywała się Bernadetcie oraz wiernym, którzy z nią przychodzili do miejsca objawień przez ......... dni. Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny obchodzimy ...............................
Powtórz wiadomości o Matce Bożej i objawieniach w:
- Fatimie - podręcznik i ćwiczenia temt 8 str.22-23,
- Lourdes - podręcznik i ćwiczenia temt 39 str.90-91.
I przygotuj się do wykonania testu, który podam w czasie lekcji w przyszłym tygodniu.
Życzę sukcesów - Szczęść Boże!
KLASY 5
Temat: Jonasz – zazdrosny prorok.
Zadania dla ucznia.
- Zanim otworzysz podręcznik, przeczytaj opowiadanie i odpowiedz w zeszycie na pytania znajdujące się pod tekstem.
Zwycięstwo Wincentego – opowiadanie
Pewna szkoła w Palermo na Sycylii urządziła quiz. Pytania dotyczyły geografii Europy. Przez wiele dni trwała selekcja. Uczniowie odpadali jeden po drugim. W końcu zostało tylko dwóch najlepszych: Ninni i Wincenty; obaj mieli po 16 lat. Rozpoczęły się pytania finałowe w największej auli szkolnej. Setki kolegów oklaskiwało dobre odpowiedzi jednego lub drugiego, zależnie od tego, którego darzyli sympatią. Pytania stawały się coraz trudniejsze. Po pewnym czasie zaczęła się wyraźnie zaznaczać przewaga Wincentego. W końcu, po burzy oklasków, otrzymał on pierwszą nagrodę: puchar, Ninni zaś drugą – srebrny medal.
Ninni przypina medal do piersi, biegnie do domu i woła rozradowany: „Cieszę się bardzo, że puchar otrzymał Wincenty!”. Rodzice i rodzeństwo patrzą nań zdziwieni i nie wiedzą, czym mają tłumaczyć jego radość: przecież przegrał! On zaś tak ją wyjaśnia: „Wincenty bardziej zasłużył na pierwszą nagrodę, bo obok nauki musi jeszcze pomagać godzinami ojcu w piekarni. Ja zaś cały czas mogę wyłącznie poświęcić się nauce”.
Mama popatrzyła ze wzruszeniem na swego syna i cieszyła się jego słowami nie mniej, niż gdyby otrzymał pierwszą nagrodę.
(Ks. J. S. K., Ewangelia w życiu dziecka, Rok A, Warszawa 1986)
– Dlaczego Ninni cieszył się z osiągnięcia kolegi, który jednocześnie był jego rywalem?
– Dlaczego trudno nam się cieszyć, gdy inni odnoszą sukcesy?
Za chwilę spotkamy człowieka, który w swoim życiu miał problem, aby cieszyć się osiągnięciami innych. Miał na imię Jonasz, co znaczy „gołąb”.
- Przeczytaj uważnie katechezę 27 i wykonaj do niej ćwiczenia.
- Przypomnij sobie 7 grzechów głównych, a następnie na podstawie przeczytanej katechezy zapisz w zeszycie definicję grzechów cudzych.
KLASY 6
Temat: Niedziela- czas na refleksję (temat 38, podręcznik s.123-125; ćwiczenia s.78- 79)
Niedziela wyróżnia się spośród pozostałych dni. Jest to widoczne w różnych językach nawet w samej nazwie tego dnia. Angielskie słowo Sunday [czyt. sandej] znaczy dosłownie „dzień słońca”. Dzień ten „oświeca nam Słońce – Chrystus, wschodzące Słońce sprawiedliwości”. W języku rosyjskim niedziela to воськресене [czyt. waskriesjenje], co oznacza „zmartwychwstanie”. Łacińskie dies Domini znaczy „dzień Pański”. Polskie słowo „niedziela”, które znaczy „nie działać”, czyli nie pracować, wskazuje na to, że dzień ten jest czasem odpoczynku. (oprac. na podst.: Niedziela) Pan Bóg stwarzał świat przez sześć dni, a siódmego odpoczywał. Dlatego według Żydów siódmego dnia wszyscy ludzie powinni zaniechać pracy i przeznaczyć go na modlitwę i odpoczynek. Dzień ten Żydzi nazwali szabatem. Według naszego sposobu liczenia czasu wypada on w sobotę. Dla Żydów niedziela jest więc pierwszym dniem tygodnia. W Ewangelii czytamy, że kobiety poszły do grobu Jezusa „w pierwszy dzień tygodnia” – w niedzielę, bo ów pierwszy dzień liczony był właśnie od szabatu. Stąd niedziela jest pierwszym dniem tygodnia.
A oto relacja Pisma św. :
W pierwszy dzień tygodnia [niewiasty] poszły skoro świt do grobu, niosąc przygotowane wonności. Kamień zastały odsunięty od grobu. Tego samego dnia dwaj z nich [uczniowie Jezusa] byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej o sześćdziesiąt stadiów od Jeruzalem. Sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi. Lecz oczy ich były jakby przesłonięte, tak że Go nie poznali. On zaś ich zapytał: „Cóż to za rozmowy prowadzicie z sobą w drodze?” Zatrzymali się smutni. A jeden z nich, imieniem Kleofas, odpowiedział Mu: „Ty jesteś chyba jedynym z przebywających w Jerozolimie, który nie wie, co się tam w tych dniach stało”. Zapytał ich: „Cóż takiego?” Odpowiedzieli Mu: „To, co się stało z Jezusem Nazarejczykiem, który był prorokiem potężnym w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu; jak arcykapłani i nasi przywódcy wydali Go na śmierć i ukrzyżowali. (...) Ale po tym wszystkim dziś już trzeci dzień, jak się to stało. Nadto, jeszcze niektóre z naszych kobiet przeraziły nas: były rano u grobu, a nie znalazłszy Jego ciała, wróciły i opowiedziały, że miały widzenie aniołów, którzy zapewniają, iż On żyje. Poszli niektórzy z naszych do grobu i zastali wszystko tak, jak kobiety opowiadały, ale Jego nie widzieli”. Na to On rzekł do nich: „O, nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swej chwały?” I zaczynając od Mojżesza, poprzez wszystkich proroków, wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego. Tak przybliżyli się do wsi, do której zdążali, a On okazywał, jakoby miał iść dalej. Lecz przymusili Go, mówiąc: „Zostań z nami, gdyż ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił”. Wszedł więc, aby zostać wraz z nimi. Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy otworzyły się im oczy i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu. I mówili między sobą: „Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał?” W tej samej godzinie zabrali się i wrócili do Jeruzalem. Tam zastali zebranych Jedenastu, a z nimi innych, którzy im oznajmili: „Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi”. Oni również opowiadali, co ich spotkało w drodze i jak Go poznali przy łamaniu chleba. (Łk 24,1-2.13.15-35)
Dla chrześcijan niedziela, stała się dniem świętym, ponieważ:
- W tym dniu zmartwychwstał Chrystus.
- Zmartwychwstały ukazywał się uczniom w niedzielę.
- W niedzielę nastąpiło zesłanie Ducha Świętego.
- Niedziela to dzień nowego stworzenia. Jezus wstał z grobu. „On pociąga nas wszystkich za sobą do nowego życia zmartwychwstania i zwycięża wszelkie ciemności. On jest nowym dniem Boga, dla nas wszystkich”.(Benedykt XVI, Wielkanoc to dzień nowego stworzenia)
Trzecie przykazanie Boże: „Pamiętaj, abyś dzień święty święcił”, przypomina, że niedziela to dzień, w którym możemy przebywać z Bogiem dłużej niż w pozostałe dni tygodnia. Mamy nawet obowiązek świętowania dnia Pańskiego. O tym wspomina pierwsze przykazanie kościelne: „W niedziele i święta uczestniczyć we Mszy Świętej i powstrzymywać się od prac niekoniecznych”. Istnieją „prace konieczne”, takie jak np.: praca lekarza, kierowcy autobusu, strażaka, policjanta, pracownika nadzorującego sieć energetyczną, rolnika oporządzającego zwierzęta w gospodarstwie. Może się przydarzyć, że i my w niedzielę będziemy zmuszeni wykonać jakąś pracę, ale nie może ona stać się stałym elementem naszego przeżywania dnia Pańskiego. W niedzielę chrześcijanin powinien poświęcić czas swojej rodzinie i bliskim. Każda niedziela powinna być przygotowana i przeżywana inaczej niż dzień powszedni. Ważne jest jej wcześniejsze zaplanowanie, założenie odświętnego stroju (szczególnie do kościoła), spędzanie czasu z rodziną, wspólny posiłek, aktywny wypoczynek, rozmowa, modlitwa.
Czy wiesz, że…
Niedziela to najstarszy i pierwszy dzień świąteczny chrześcijan, który wywodzi się od dnia zmartwychwstania Jezusa. Świętowano ją już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
Zastanów się!
Jak wygląda niedziela w twoim domu rodzinnym?
Czym niedziela różni się od pozostałych dni tygodnia?
Z kim chcesz uczestniczyć w niedzielnej Eucharystii?
Które prace wykonywane w niedzielę możesz przenieść na inny dzień tygodnia?
Co możesz zrobić, aby więcej czasu poświęcić bliskim ci osobom?
Zapamiętaj!
W niedzielę mamy uczestniczyć we Mszy Św.. Tylko ci, którzy maja ważny powód, jakim jest na przykład choroba (czy aktualnie wprowadzony stan epidemiczny , gdzie ograniczamy do minimum nasze wyjścia ze względu na niebezpieczeństwo zarażenia!!! Jest też na ten czas dyspensa ks. Biskupa [dyspensa oznacza zwolnienie] ) są zwolnieni z obowiązku uczestniczenia w niedzielnej Mszy św., nie popełniają grzechu ciężkiego.
W niedzielę nie wykonujemy prac, które:
- utrudniają nam oddawanie czci Bogu, czyli uczestniczenie w Eucharystii
-uniemożliwiają nam odpoczynek właściwy dniu Pańskiemu
-uniemożliwiają nam przeżywanie radości właściwej dniu Pańskiemu
Ps. Bardzo proszę Ciebie o byś dał (dała) mi szansę ocenienia Twojej pracy i tym samym zdobycia pozytywnej oceny. Można to zrobić na dwa sposoby:
- Jeśli masz takie możliwości techniczne to zrób zdjęcie wykonanych ćwiczeń i prześlij mi przez Teams
- Możesz tęż napisać przez dziennik elektroniczny (skrzynkę GPE) rozwiązania poszczególnych zadań, np. ćwiczenie 1b, 2a itd.
Powodzenia!!!
Ks. Andrzej J
KLASY 7
(materiały w pliku do pobrania na dole strony)
KLASY 8
(materiały w pliku do pobrania na dole strony)