6a język polski  

 TEMAT 1: Kiedy przyjdzie właściwy czas? 

 ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytajcie legendę o śpiących rycerzach 
  2. Wskażcie elementy świadcząco o tym, że ten tekst jest legendą. 
  3. Wykonajcie zad. 3 i 4 str. 254 
  4. Czy już nadszedł czas, aby zbudzić śpiących rycerzy. Swoje zdanie uzasadnij. Pracę (tylko pkt.4) prześlij na adres dudzinska@sp19.edu.gdansk.pl 

 TEMAT 2: Samodoskonalenie i braterstwo. 

 ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Odszukaj w encyklopedii w Internecie, kim jest harcerz, czym jest harcerstwo. 
  2. Porozmawiaj z rodzicami czy należeli do harcerstwa, jak wspominają ten czas. 
  3. Przeczytaj hymn harcerski, poznaj jego historię. Podręcznik str. 257   
  4. Poznaj Prawo harcerskie i podstawowe symbole (str.258) 
  5. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że harcerze są spadkobiercami tradycji rycerskiej? Odwołaj się do Prawa harcerskiego i Kodeksu rycerskiego. Pracę (tylko pkt.5) prześlij na adres b.dudzinska@sp19.edu.gdansk.pl 

  


6b język polski  

TEMAT 1: Kiedy przyjdzie właściwy czas? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj legendę o śpiących rycerzach 
  2. Wskaż elementy legendy 
  3. Wykonaj zad. 3 i 4 str. 254 
  4. Czy już nadszedł czas, aby zbudzić śpiących rycerzy? Swoje zdanie uzasadnij. Napisz pracę 
    i prześlij ją na adres b.dudzinska@sp19.edu.gdansk.pl 

TEMAT 2: Samodoskonalenie i braterstwo 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Odszukaj informacji czym jest harcerstwo, kim jest harcerz. 
  2. Poznaj Prawo harcerskie i podstawowe symbole - podręcznik str.258 
  3. Zapytaj rodziców, czy należeli do harcerstwa, jak wspominają ten czas. 
  4. Przeczytaj Hymn harcerski poznaj jego historię str. 257  
  5. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że harcerze są spadkobiercami tradycji rycerskiej. We wstępie wyjaśnij, kim jest spadkobierca, W pracy odwołaj się do Prawa harcerskiego i kodeksu rycerskiego. Pracę prześlij na adres b.dudzinska@sp19.edu.gdanska.pl 

6c język polski  

TEMAT 1: Mikołaj Kopernik – ten, który “zatrzymał Słońce i poruszył Ziemię”. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj wiersz W. Broniewskiego “Kopernik” (podręcznik s. 259). 
  2. Zapisz w zeszycie rozwiązanie zad. 3 ab/260 oraz 7/260. 
  3. Sporządź kilkuzdaniową notatkę o Mikołaju Koperniku 

TEMAT 2: Krótka historia reklamy – interpunkcja zdania pojedynczego. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapoznaj się z definicją w podręczniku s. 280 (zasady interpunkcyjne w zdaniu pojedynczym_. 
  2. Zapisz w zeszycie zad. 3,4/281. 
  3. Rozwiąż w zeszycie ćwiczeń ćwiczenia utrwalające (s. 97 i kolejne). 
  4. Możesz obejrzeć filmik na YouTube, np. “Kiedy stawiamy przecinek”. 

6d język polski  

TEMAT 1: Powtórzenie wiadomości o budowie zdania pojedynczego.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj informacje zamieszczone w podręczniku na str.233- 236, przypomnij sobie, co to jest zdanie pojedyncze, podmiot, orzeczenie, związek główny i poboczny, grupa podmiotu i grupa orzeczenia, szereg. 
  2. W podanych zdaniach podkreśl podmiot (jedną kreską) i orzeczenie (dwiema kreskami). Następnie wypisz z każdego zdania związki wyrazowe i określ w nich wyraz nadrzędny (N) i podrzędny (P) / zobacz ramka na str.233 / 
  • Średniowieczni rycerze tworzyli ważną grupę społeczną. 
  • Giermek towarzyszył rycerzowi na wojnach i turniejach. 

TEMAT 2: Budowa zdania pojedynczego- powtórzenie. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij sobie, jak wykonać wykres zdania pojedynczego (podręcznik str.235- 236). 
  2. Wykonaj zad.4 ze str.235.(w zeszycie). 
  3. Wykonaj zad. 5 a, b ze str. 236- 237(w zeszycie). 

6e język polski  

TEMAT 1: Mowa niezależna i zależna. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Oto króciutki fragment z rozdziałuObcy się zjawia

- Ktoś tam jest! - rzekła Pestka i oczy się jej roziskrzyły, jak zawsze w obliczu niezwykłych zdarzeń. Ula pobladła lekko i powiedziała niepewnie, schrypniętym szeptem: 

- To pewno ten obcy. 

Jak można to samo inaczej przekazać, zrelacjonować? 

Na przykład tak: 

Pestka z roziskrzonymi oczami powiedziała: „Ktoś tam jest!”. Blada Ula potwierdziła jej przypuszczenia: „To pewno ten obcy”.  

Lub tak: 

Pestka z roziskrzonymi oczami oświadczyła, że ktoś tam jest, a Ula, blada i przejęta, potwierdziła jej przypuszczenia, że to ten obcy”.  

  1. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z mowa niezależną, w drugim – z mową zależną. 

Zapisz:  

Mowa niezależna to cudze słowa powtórzone bez żadnej zmiany. 

Mowa zależna to relacja z treści czyjejś wypowiedzi, podporządkowana wypowiedziom relacjonującego. 

  1. ZAGADKA: W jakiej wypowiedzi pisemnej trzeba stosować mowę zależną, ponieważ nie powinno być w niej dialogów? 

TEMAT 2: Dzieci i rodzice w lekturze „Ten obcy” Ireny Jurgielewiczowej. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Zapisanie informacji na temat rodzin: Pestki, Uli, Mariana i Julka według punktów: 
  • Imię i nazwisko, miejsce zamieszkania. 
  • Kto należy do rodziny? 
  • Warunki materialne. 
  • Traktowanie dzieci przez rodziców, okazywanie uczuć. 
  • Stosunek dzieci do rodziców. 
  1. Analiza sytuacji rodzinnej Zenka: 
  • Jaka była? 
  • Jaka powinna być? 
  • Dlaczego była taka, a nie inna? 
  • Podsumowanie i wnioski. 
  1. Napisz, do kogo współcześnie mógłby zwrócić się Zenek z prośbą o pomoc? 

6f język polski  

TEMAT 1: Powtórzenie wiadomości o budowie zdania pojedynczego.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj informacje zamieszczone w podręczniku na str. 233- 236. Przypomnij sobie, co to jest zdanie pojedyncze, podmiot, orzeczenie, związek główny i poboczny, grupa podmiotu i grupa orzeczenia, szereg... 
  2. W podanych zdaniach podkreśl podmiot (jedną kreską) i orzeczenie (dwiema kreskami). Następnie wypisz z każdego zdania związki wyrazowe i określ w nich wyraz nadrzędny (N) i podrzędny (P) [patrz: ramka na str. 233 ]. 
  • Średniowieczni rycerze tworzyli ważną grupę społeczną. 
  • Giermek towarzyszył rycerzowi na wojnach i turniejach. 

TEMAT 2: Budowa zdania pojedynczego- powtórzenie.  

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przypomnij sobie, jak wykonać wykres zdania pojedynczego. (str. 235- 236 w podręczniku). 
  2. Wykonaj w zeszycie zad.4 ze str. 235. 
  3. Wykonaj w zeszycie zad. 5 a, b ze str. 236- 237. 

6g język polski  

TEMAT 1: Rodzaje podmiotów w zdaniu. 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj “niebieskie ramki” - podręcznik, s. 246, 247. 
  2. Zeszyt ćwiczeń, s. 75, polec. 1, 2, 3; s. 77, polec. 5, 6. 

UWAGA! Nie wysyłaj zdjęć. Polecenia sprawdzimy/omówimy podczas spotkania w aplikacji Teams. 

TEMAT 2: Co to jest legenda? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj legendę “O śpiących rycerzach w Tatrach” - podręcznik, s. 250. 
  2. Wyszukaj w intrenecie kilka legend gdańskich. Przeczytaj je. (Być może masz w domowej biblioteczce “Legendy gdańskie” Jerzego Sampa”). 
  3. Zapisz w zeszycie 3-4 tytuły legend gdańskich, które przeczytałeś. 
  4. W dowolnym źródle znajdź definicję legendy i wpisz ją do zeszytu. 
  5. USTNIE - podręcznik, s 253, polec. 2a), b) 

UWAGA! Nie wysyłaj zdjęć. Polecenia sprawdzimy/omówimy podczas spotkania w aplikacji Teams. 


6h język polski 

TEMAT 1: Jakimi zasadami powinni kierować się harcerze? 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj Hymn harcerski (podręcznik s. 257), możesz go również wysłuchać tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=1Z2gE0CoO5w
  2. Zapisz w zeszycie rozwiązanie zad. 1a, b, c/257 oraz 2a, b/ 258 
  3. Napisz w kilku zdaniach (5-8), jakimi wartościami kierowali się średniowieczni rycerze i w jaki sposób idea harcerstwa nawiązuje do wartości rycerskich? 

TEMAT 2: Eksperyment wielkiego naukowca – Nikola Tesla 

ZADANIA DLA UCZNIA: 

  1. Przeczytaj tekst “Relacja staruszka” (podręcznik s. 264). 
  2. 1/266 
  3. Napisz w kilku zdaniach (8-10) krótką wypowiedź - zad. 2/266 wg schematu: 
  • przedstaw działania N. Tesli 
  • opisz reakcje otoczenia na eksperymenty naukowca, odwołaj się do relacji bohaterów 
  • sformułuj wnioski, odpowiedz na pytanie zawarte w poleceniu do zadania.