6a język polski
TEMAT 1: Kiedy przyjdzie właściwy czas?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytajcie legendę o śpiących rycerzach
- Wskażcie elementy świadcząco o tym, że ten tekst jest legendą.
- Wykonajcie zad. 3 i 4 str. 254
- Czy już nadszedł czas, aby zbudzić śpiących rycerzy. Swoje zdanie uzasadnij. Pracę (tylko pkt.4) prześlij na adres dudzinska@sp19.edu.gdansk.pl
TEMAT 2: Samodoskonalenie i braterstwo.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Odszukaj w encyklopedii w Internecie, kim jest harcerz, czym jest harcerstwo.
- Porozmawiaj z rodzicami czy należeli do harcerstwa, jak wspominają ten czas.
- Przeczytaj hymn harcerski, poznaj jego historię. Podręcznik str. 257
- Poznaj Prawo harcerskie i podstawowe symbole (str.258)
- Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że harcerze są spadkobiercami tradycji rycerskiej? Odwołaj się do Prawa harcerskiego i Kodeksu rycerskiego. Pracę (tylko pkt.5) prześlij na adres b.dudzinska@sp19.edu.gdansk.pl
6b język polski
TEMAT 1: Kiedy przyjdzie właściwy czas?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj legendę o śpiących rycerzach
- Wskaż elementy legendy
- Wykonaj zad. 3 i 4 str. 254
- Czy już nadszedł czas, aby zbudzić śpiących rycerzy? Swoje zdanie uzasadnij. Napisz pracę
i prześlij ją na adres b.dudzinska@sp19.edu.gdansk.pl
TEMAT 2: Samodoskonalenie i braterstwo
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Odszukaj informacji czym jest harcerstwo, kim jest harcerz.
- Poznaj Prawo harcerskie i podstawowe symbole - podręcznik str.258
- Zapytaj rodziców, czy należeli do harcerstwa, jak wspominają ten czas.
- Przeczytaj Hymn harcerski poznaj jego historię str. 257
- Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że harcerze są spadkobiercami tradycji rycerskiej. We wstępie wyjaśnij, kim jest spadkobierca, W pracy odwołaj się do Prawa harcerskiego i kodeksu rycerskiego. Pracę prześlij na adres b.dudzinska@sp19.edu.gdanska.pl
6c język polski
TEMAT 1: Mikołaj Kopernik – ten, który “zatrzymał Słońce i poruszył Ziemię”.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj wiersz W. Broniewskiego “Kopernik” (podręcznik s. 259).
- Zapisz w zeszycie rozwiązanie zad. 3 ab/260 oraz 7/260.
- Sporządź kilkuzdaniową notatkę o Mikołaju Koperniku
TEMAT 2: Krótka historia reklamy – interpunkcja zdania pojedynczego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapoznaj się z definicją w podręczniku s. 280 (zasady interpunkcyjne w zdaniu pojedynczym_.
- Zapisz w zeszycie zad. 3,4/281.
- Rozwiąż w zeszycie ćwiczeń ćwiczenia utrwalające (s. 97 i kolejne).
- Możesz obejrzeć filmik na YouTube, np. “Kiedy stawiamy przecinek”.
6d język polski
TEMAT 1: Powtórzenie wiadomości o budowie zdania pojedynczego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje zamieszczone w podręczniku na str.233- 236, przypomnij sobie, co to jest zdanie pojedyncze, podmiot, orzeczenie, związek główny i poboczny, grupa podmiotu i grupa orzeczenia, szereg.
- W podanych zdaniach podkreśl podmiot (jedną kreską) i orzeczenie (dwiema kreskami). Następnie wypisz z każdego zdania związki wyrazowe i określ w nich wyraz nadrzędny (N) i podrzędny (P) / zobacz ramka na str.233 /
- Średniowieczni rycerze tworzyli ważną grupę społeczną.
- Giermek towarzyszył rycerzowi na wojnach i turniejach.
TEMAT 2: Budowa zdania pojedynczego- powtórzenie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie, jak wykonać wykres zdania pojedynczego (podręcznik str.235- 236).
- Wykonaj zad.4 ze str.235.(w zeszycie).
- Wykonaj zad. 5 a, b ze str. 236- 237(w zeszycie).
6e język polski
TEMAT 1: Mowa niezależna i zależna.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Oto króciutki fragment z rozdziałuObcy się zjawia:
- Ktoś tam jest! - rzekła Pestka i oczy się jej roziskrzyły, jak zawsze w obliczu niezwykłych zdarzeń. Ula pobladła lekko i powiedziała niepewnie, schrypniętym szeptem:
- To pewno ten obcy.
Jak można to samo inaczej przekazać, zrelacjonować?
Na przykład tak:
Pestka z roziskrzonymi oczami powiedziała: „Ktoś tam jest!”. Blada Ula potwierdziła jej przypuszczenia: „To pewno ten obcy”.
Lub tak:
Pestka z roziskrzonymi oczami oświadczyła, że ktoś tam jest, a Ula, blada i przejęta, potwierdziła jej przypuszczenia, że to ten obcy”.
- W pierwszym przypadku mamy do czynienia z mowa niezależną, w drugim – z mową zależną.
Zapisz:
Mowa niezależna to cudze słowa powtórzone bez żadnej zmiany.
Mowa zależna to relacja z treści czyjejś wypowiedzi, podporządkowana wypowiedziom relacjonującego.
- ZAGADKA: W jakiej wypowiedzi pisemnej trzeba stosować mowę zależną, ponieważ nie powinno być w niej dialogów?
TEMAT 2: Dzieci i rodzice w lekturze „Ten obcy” Ireny Jurgielewiczowej.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Zapisanie informacji na temat rodzin: Pestki, Uli, Mariana i Julka według punktów:
- Imię i nazwisko, miejsce zamieszkania.
- Kto należy do rodziny?
- Warunki materialne.
- Traktowanie dzieci przez rodziców, okazywanie uczuć.
- Stosunek dzieci do rodziców.
- Analiza sytuacji rodzinnej Zenka:
- Jaka była?
- Jaka powinna być?
- Dlaczego była taka, a nie inna?
- Podsumowanie i wnioski.
- Napisz, do kogo współcześnie mógłby zwrócić się Zenek z prośbą o pomoc?
6f język polski
TEMAT 1: Powtórzenie wiadomości o budowie zdania pojedynczego.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj informacje zamieszczone w podręczniku na str. 233- 236. Przypomnij sobie, co to jest zdanie pojedyncze, podmiot, orzeczenie, związek główny i poboczny, grupa podmiotu i grupa orzeczenia, szereg...
- W podanych zdaniach podkreśl podmiot (jedną kreską) i orzeczenie (dwiema kreskami). Następnie wypisz z każdego zdania związki wyrazowe i określ w nich wyraz nadrzędny (N) i podrzędny (P) [patrz: ramka na str. 233 ].
- Średniowieczni rycerze tworzyli ważną grupę społeczną.
- Giermek towarzyszył rycerzowi na wojnach i turniejach.
TEMAT 2: Budowa zdania pojedynczego- powtórzenie.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przypomnij sobie, jak wykonać wykres zdania pojedynczego. (str. 235- 236 w podręczniku).
- Wykonaj w zeszycie zad.4 ze str. 235.
- Wykonaj w zeszycie zad. 5 a, b ze str. 236- 237.
6g język polski
TEMAT 1: Rodzaje podmiotów w zdaniu.
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj “niebieskie ramki” - podręcznik, s. 246, 247.
- Zeszyt ćwiczeń, s. 75, polec. 1, 2, 3; s. 77, polec. 5, 6.
UWAGA! Nie wysyłaj zdjęć. Polecenia sprawdzimy/omówimy podczas spotkania w aplikacji Teams.
TEMAT 2: Co to jest legenda?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj legendę “O śpiących rycerzach w Tatrach” - podręcznik, s. 250.
- Wyszukaj w intrenecie kilka legend gdańskich. Przeczytaj je. (Być może masz w domowej biblioteczce “Legendy gdańskie” Jerzego Sampa”).
- Zapisz w zeszycie 3-4 tytuły legend gdańskich, które przeczytałeś.
- W dowolnym źródle znajdź definicję legendy i wpisz ją do zeszytu.
- USTNIE - podręcznik, s 253, polec. 2a), b)
UWAGA! Nie wysyłaj zdjęć. Polecenia sprawdzimy/omówimy podczas spotkania w aplikacji Teams.
6h język polski
TEMAT 1: Jakimi zasadami powinni kierować się harcerze?
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj Hymn harcerski (podręcznik s. 257), możesz go również wysłuchać tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=1Z2gE0CoO5w
- Zapisz w zeszycie rozwiązanie zad. 1a, b, c/257 oraz 2a, b/ 258
- Napisz w kilku zdaniach (5-8), jakimi wartościami kierowali się średniowieczni rycerze i w jaki sposób idea harcerstwa nawiązuje do wartości rycerskich?
TEMAT 2: Eksperyment wielkiego naukowca – Nikola Tesla
ZADANIA DLA UCZNIA:
- Przeczytaj tekst “Relacja staruszka” (podręcznik s. 264).
- 1/266
- Napisz w kilku zdaniach (8-10) krótką wypowiedź - zad. 2/266 wg schematu:
- przedstaw działania N. Tesli
- opisz reakcje otoczenia na eksperymenty naukowca, odwołaj się do relacji bohaterów
- sformułuj wnioski, odpowiedz na pytanie zawarte w poleceniu do zadania.