Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.


Jak przygotować zdrowy posiłek?

  1. Czy wiesz czym jest żywność przetworzona i nieprzetworzona? oraz dlaczego ludzie przetwarzają żywność? Zapoznaj się z tekstem na str. 71. Zapisz w zeszycie:

           

NOTATKA DO ZESZYTU:

  • Żywność nieprzetworzona – produkty, które można spożywać w postaci naturalnej np. owoce, warzywa i zioła.
  • Żywność przetworzona – kupowana w stanie gotowym do spożycia, często zawiera dużo środków konserwujących lub niezdrowych tłuszczów.

 

  1. Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 71. Pomoże Ci strona:

https://learningapps.org/watch?v=pzii7rydc18

  1. Jeżeli możesz zobacz film.

https://www.youtube.com/watch?v=E9QbSFeNXxU   (Jak kiedyś przechowywano żywność.)

  1. Zapoznaj się z tekstami na str. 72-73 Zapisz w zeszycie notatkę: NOTATKA DO ZESZYTU.

METODY KONSERWACJI ŻYWNOŚCI

CHEMICZNE                                     FIZYCZNE                                         BIOLOGICZNE

- solenie                                              - pasteryzacja                                     - kiszenie

- słodzenie                                          - sterylizacja

- marynowanie                                   - chłodzenie

- wędzenie                                          - mrożenie

                                                           - suszenie

                                                           - liofilizacja

Wpisz po 1 przykładzie do każdej metody. Możesz skorzystać z podpowiedzi:

https://www.youtube.com/watch?v=ehk2twLNI2U

 

  1. Wykonaj ćw. 3 str. 73.

 

Materiał dodatkowy:

Konserwacja:

https://www.youtube.com/watch?v=ehk2twLNI2U

https://prezi.com/llqc1ty-bftr/sposoby-konserwacji-zywnosci/

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/co-mozna-zrobic-z-jedzeniem-zeby-go-nie-zmarnowac

https://www.youtube.com/watch?v=RCaFNBVJ1XI

W załączniku pdf. karta pracy dla chętnych.

pliki do pobrania