Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.
Jak przygotować zdrowy posiłek?
- Czy wiesz czym jest żywność przetworzona i nieprzetworzona? oraz dlaczego ludzie przetwarzają żywność? Zapoznaj się z tekstem na str. 71. Zapisz w zeszycie:
NOTATKA DO ZESZYTU:
- Żywność nieprzetworzona – produkty, które można spożywać w postaci naturalnej np. owoce, warzywa i zioła.
- Żywność przetworzona – kupowana w stanie gotowym do spożycia, często zawiera dużo środków konserwujących lub niezdrowych tłuszczów.
- Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 71. Pomoże Ci strona:
https://learningapps.org/watch?v=pzii7rydc18
- Jeżeli możesz zobacz film.
https://www.youtube.com/watch?v=E9QbSFeNXxU (Jak kiedyś przechowywano żywność.)
- Zapoznaj się z tekstami na str. 72-73 Zapisz w zeszycie notatkę: NOTATKA DO ZESZYTU.
METODY KONSERWACJI ŻYWNOŚCI
CHEMICZNE FIZYCZNE BIOLOGICZNE
- solenie - pasteryzacja - kiszenie
- słodzenie - sterylizacja
- marynowanie - chłodzenie
- wędzenie - mrożenie
- suszenie
- liofilizacja
Wpisz po 1 przykładzie do każdej metody. Możesz skorzystać z podpowiedzi:
https://www.youtube.com/watch?v=ehk2twLNI2U
- Wykonaj ćw. 3 str. 73.
Materiał dodatkowy:
Konserwacja:
https://www.youtube.com/watch?v=ehk2twLNI2U
https://prezi.com/llqc1ty-bftr/sposoby-konserwacji-zywnosci/
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/co-mozna-zrobic-z-jedzeniem-zeby-go-nie-zmarnowac
https://www.youtube.com/watch?v=RCaFNBVJ1XI
W załączniku pdf. karta pracy dla chętnych.


