Temat: Walki o granicę zachodnią i południową.
Treści: proces wykuwania granicy zachodniej i południowej II RP: traktat wersalski, powstania: wielkopolskie i śląskie.
Umiejętności: uczeń potrafi czytać ze zrozumieniem tekst naukowy, mapę i wyjaśnić znaczenie walki o granice II RP.
I.Zapisz w zeszycie lekcję 12 i temat: Walki o granicę zachodnią i południową II RP.
- Przypomnij sobie i wymień postaci związane z początkami odradzającego się państwa polskiego. Kim były?
Możesz utrwalić wiedzę: https://www.testportal.pl/exam/LoadTestStart.html?t=myy53aYpc682
III. Przeczytaj materiał z podręcznika – s. 230 – 234.
- Przeanalizuj oś chronologiczną, zapoznaj się z materiałem, tekstem źródłowym, mapami, infografiką – poznasz okoliczności kształtowania granic odradzającego się państwa polskiego na zachodzie i południu kraju:
- dowiesz się o przyczynach, przebiegu i skutkach powstania wielkopolskiego oraz powstań śląskich
- poznasz wyniki plebiscytu na Warmii, Mazurach, Powiślu, Śląsku oraz sporu polsko – czechosłowackiego.
1.Z dzisiejszej lekcji zapamiętaj:
Wydarzenia:
- 27 XII 1918r. – 16 II 1919r. – powstanie wielkopolskie
- 28 VI 1919r. – traktat wersalski państw ententy z Niemcami
- 16 – 24 VIII 1919r. – I powstanie śląskie
- 19 VIII – 25 VIII 1920r. – II powstanie śląskie
- 20 III 1921r. – plebiscyt na Śląsku
- 2/3 V – 5 VII 1921r. – III powstanie śląskie
Postaci: Ignacy Jan Paderewski, Józef Dowbor – Muśnicki, Wojciech Korfanty.
Pojęcia: powstanie, rozejm, linia demarkacyjna, plebiscyt, zaślubiny Polski z morzem, konwencja górnośląska,
IV.W zeszycie pod tematem zapisz wydarzenia, które miały wpływ na kształt zachodniej i południowej granicy II RP:
- Powstanie wielkopolskie – ……………..
- Rozejm w Trewirze – formalne zakończenie działań zbrojnych
- wytyczenie linii demarkacyjnej
-włączenie niemal całej Wielkopolski do Polski.
- Postanowienia paryskiej konferencji pokojowej dotyczące przebiegu granicy polsko – niemieckiej:
-Polsce przyznano Wielkopolskę, Pomorze Gdańskie (bez Gdańska)
-przeprowadzenie plebiscytu na Warmii, Mazurach, Powiślu oraz Śląsku
-Gdańsk przekształcono w Wolne Miasto Gdańsk.
- Walki o Śląsk:
-I powstanie śląskie –
-II powstanie śląskie –
-plebiscyt –
-III powstanie śląskie –
- Konflikt polsko – czechosłowacki o Śląsk Cieszyński
-większość Śląska Cieszyńskiego, Orawy i Spiszu Rada Ambasadorów przyznała Czechosłowacji
Możesz poszerzyć swoją wiedzę: https://epodreczniki.pl/a/ksztaltowanie-sie-granicy-z-niemcami-i-czechoslowacji
- Praca samodzielna:
- Do wydarzeń w punktach dopisz daty dzienne, to znaczy dzień/miesiąc/rok.
- Pod punktami narysuj oś czasu, zaznacz przedział czasowy od 1917r.(1918r., 1919r.,1920r., 1921r.) do 1922r.a następnie zaznacz omawiane na dzisiejszej lekcji wydarzenia. Pamiętaj o ich podpisaniu.
- Odszukaj na mapie miejsca związane z powstaniem wielkopolskim, powstaniami śląskimi, plebiscytami.
--------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Walki o granicę wschodnią.
Treści: przebieg wydarzeń w procesie wykuwania granicy wschodniej RP:
Umiejętności: uczeń potrafi tworzyć narrację historyczną, odczytywać informacje z mapy i ocenić fakty kształtujące polską państwowość.
I.Zapisz w zeszycie lekcję 13 i temat: Walki o granicę wschodnią II RP.
- Jakie wydarzenia ukształtowały granicę zachodnią i południową II RP? Odpowiedz ustnie.
Możesz utrwalić wiedzę: https://www.testportal.pl/exam/LoadTestStart.html?t=Qdy9A752RqdQ
III. Przeczytaj materiał z podręcznika s. 222 – 227.
- Zwróć uwagę na zaznaczone na osi czasu wydarzenia, przeanalizuj tekst źródłowy i mapę, odszukaj wiadomości związane z nimi w materiale – poznasz wydarzenia, które miały wpływ na ustalenie polskiej granicy wschodniej po 1918r.,
- oraz koncepcje polskie w sprawie przynależności ziem ukraińskich, białoruskich, litewskich, łotewskich
- dowiesz się o przyczynach, przebiegu i skutkach działań zbrojnych na wschodniej granicy
- Z dzisiejszej lekcji zapamiętaj:
Wydarzenia:
- 14 II 1919r. – 18 X 1920r. – wojna polsko – bolszewicka
- 13 - 25 VIII 1920r. – bitwa warszawska , tzw. cud nad Wisłą
- 18 III 1921r. – podpisanie traktatu pokojowego w Rydze (traktat ryski)
Postaci: Józef Piłsudski, Roman Dmowski, gen Józef Haller, Symon Petlura, Wincenty Witos, gen. Lucjan Żeligowski.
Pojęcia: koncepcja inkorporacyjna (inkorporacja – włączenie), koncepcja federacyjna (federacja – związek państw), „Orlęta Lwowskie”, tzw. linia Curzona, bunt Żeligowskiego.
- W zeszycie pod tematem zapisz punkty:
- Dwie koncepcje wschodnich granic Polski.
- Konflikt polsko – ukraiński w Galicji Wschodniej – listopad 1918r.
- Wyprawa kijowska J. Piłsudskiego – 1919 – 1920r.
- Wojna polsko bolszewicka – luty 1919r. – październik 1920r.
- pokój ryski – 18 marca 1921r.
- Konflikt polsko – litewski – referendum i włączenie tzw. Litwy Środkowej do Polski
Możesz poszerzyć wiadomości: https://epodreczniki.pl/a/wojna-polsko-bolszewicka/DQ4MrPMZZ
- Praca samodzielna;
- Poszukaj informacji, kogo nazwano „Orlętami Lwowskimi”?
- Odszukaj na mapie miejsca związane z walkami o wschodnią granicę II RP w latach 1918 – 1920.


