Temat: Walki o granicę zachodnią i południową.

Treści: proces wykuwania granicy zachodniej i południowej II RP: traktat wersalski, powstania: wielkopolskie i śląskie.

Umiejętności: uczeń potrafi czytać ze zrozumieniem tekst naukowy, mapę i wyjaśnić znaczenie walki o granice II RP.

 

I.Zapisz w zeszycie lekcję 12 i temat: Walki o granicę zachodnią i południową II RP.

  1. Przypomnij sobie i wymień postaci związane z początkami odradzającego się państwa polskiego. Kim były?

Możesz utrwalić wiedzę: https://www.testportal.pl/exam/LoadTestStart.html?t=myy53aYpc682

III. Przeczytaj materiał z podręcznika – s. 230 – 234.

  1. Przeanalizuj oś chronologiczną, zapoznaj się z materiałem, tekstem źródłowym, mapami, infografiką – poznasz okoliczności kształtowania granic odradzającego się państwa polskiego na zachodzie i południu kraju:

- dowiesz się o przyczynach, przebiegu i skutkach powstania wielkopolskiego oraz powstań śląskich

- poznasz wyniki plebiscytu na Warmii, Mazurach, Powiślu, Śląsku oraz sporu polsko – czechosłowackiego.

 

1.Z dzisiejszej lekcji zapamiętaj:

Wydarzenia:

- 27 XII 1918r. – 16 II 1919r. – powstanie wielkopolskie

- 28 VI 1919r. – traktat wersalski państw ententy z Niemcami

- 16 – 24 VIII 1919r. – I powstanie śląskie

- 19 VIII – 25 VIII 1920r. – II powstanie śląskie

- 20 III 1921r. – plebiscyt na Śląsku

- 2/3 V – 5 VII 1921r. – III powstanie śląskie

 

Postaci: Ignacy Jan Paderewski, Józef Dowbor – Muśnicki, Wojciech Korfanty.

Pojęcia: powstanie, rozejm, linia demarkacyjna, plebiscyt, zaślubiny Polski z morzem, konwencja górnośląska,

IV.W zeszycie pod tematem zapisz wydarzenia, które miały wpływ na kształt zachodniej i południowej granicy II RP:

  1. Powstanie wielkopolskie – ……………..
  2. Rozejm w Trewirze – formalne zakończenie działań zbrojnych

- wytyczenie linii demarkacyjnej

-włączenie niemal całej Wielkopolski do Polski.

  1. Postanowienia paryskiej konferencji pokojowej dotyczące przebiegu granicy polsko – niemieckiej:

-Polsce przyznano Wielkopolskę, Pomorze Gdańskie (bez Gdańska)

-przeprowadzenie plebiscytu na Warmii, Mazurach, Powiślu oraz Śląsku

-Gdańsk przekształcono w Wolne Miasto Gdańsk.

  1. Walki o Śląsk:

-I powstanie śląskie –

-II powstanie śląskie –

-plebiscyt –

-III powstanie śląskie –

  1. Konflikt polsko – czechosłowacki o Śląsk Cieszyński

-większość Śląska Cieszyńskiego, Orawy i Spiszu Rada Ambasadorów przyznała Czechosłowacji

Możesz poszerzyć swoją wiedzę:               https://epodreczniki.pl/a/ksztaltowanie-sie-granicy-z-niemcami-i-czechoslowacji

  1. Praca samodzielna:
  2. Do wydarzeń w punktach dopisz daty dzienne, to znaczy dzień/miesiąc/rok.
  3. Pod punktami narysuj oś czasu, zaznacz przedział czasowy od 1917r.(1918r., 1919r.,1920r., 1921r.) do 1922r.a następnie zaznacz omawiane na dzisiejszej lekcji wydarzenia. Pamiętaj o ich podpisaniu.
  4. Odszukaj na mapie miejsca związane z powstaniem wielkopolskim, powstaniami śląskimi, plebiscytami.

 

--------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Walki o granicę wschodnią.

Treści: przebieg wydarzeń w procesie wykuwania granicy wschodniej RP:

Umiejętności: uczeń potrafi tworzyć narrację historyczną, odczytywać informacje z mapy i ocenić fakty kształtujące polską państwowość.

 

I.Zapisz w zeszycie lekcję 13 i temat: Walki o granicę wschodnią II RP.

  1. Jakie wydarzenia ukształtowały granicę zachodnią i południową II RP? Odpowiedz ustnie.

Możesz utrwalić wiedzę:  https://www.testportal.pl/exam/LoadTestStart.html?t=Qdy9A752RqdQ

III. Przeczytaj materiał z podręcznika s. 222 – 227.

  1. Zwróć uwagę na zaznaczone na osi czasu wydarzenia, przeanalizuj tekst źródłowy i mapę, odszukaj wiadomości związane z nimi w materiale – poznasz wydarzenia, które miały wpływ na ustalenie polskiej granicy wschodniej po 1918r.,

- oraz koncepcje polskie w sprawie przynależności ziem ukraińskich, białoruskich, litewskich, łotewskich

- dowiesz się o przyczynach, przebiegu i skutkach działań zbrojnych na wschodniej granicy

  1. Z dzisiejszej lekcji zapamiętaj:

Wydarzenia:

- 14 II 1919r. – 18 X 1920r. – wojna polsko – bolszewicka

- 13 - 25 VIII 1920r. – bitwa warszawska , tzw. cud nad Wisłą

- 18 III 1921r. – podpisanie traktatu pokojowego w Rydze (traktat ryski)

Postaci: Józef Piłsudski, Roman Dmowski, gen Józef Haller, Symon Petlura, Wincenty Witos, gen. Lucjan Żeligowski.

Pojęcia: koncepcja inkorporacyjna (inkorporacja – włączenie), koncepcja federacyjna (federacja – związek państw), „Orlęta Lwowskie”,  tzw. linia Curzona, bunt Żeligowskiego.

 

  1. W zeszycie pod tematem zapisz punkty:
  2. Dwie koncepcje wschodnich granic Polski.
  3. Konflikt polsko – ukraiński w Galicji Wschodniej – listopad 1918r.
  4. Wyprawa kijowska J. Piłsudskiego – 1919 – 1920r.
  5. Wojna polsko bolszewicka – luty 1919r. – październik 1920r.

- pokój ryski – 18 marca 1921r.

  1. Konflikt polsko – litewski – referendum i włączenie tzw. Litwy Środkowej do Polski

Możesz poszerzyć wiadomości: https://epodreczniki.pl/a/wojna-polsko-bolszewicka/DQ4MrPMZZ

 

  1. Praca samodzielna;
  2. Poszukaj informacji, kogo nazwano „Orlętami Lwowskimi”?
  3. Odszukaj na mapie miejsca związane z walkami o wschodnią granicę II RP w latach 1918 – 1920.