Szkolne innowacje pedagogiczne
naszą odpowiedzią na potrzeby współczesnego społeczeństwa

 

CZYM SĄ INNOWACJE PEDAGOGICZNE?
Terminem innowacja pedagogiczna określa się świadome wprowadzanie nowych dla danej placówki edukacyjnej rozwiązań, celem wymiernego udoskonalenia jakości jej pracy. Innowacja jest zmianą dotychczasowego sposobu pracy szkoły.
ISTOTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Innowacja pedagogiczna dotyczy procesów związanych z głównymi funkcjami szkoły: nauczaniem, wychowaniem i opieką. Zmierza do ulepszenia sposobu i zwiększenia efektywności realizacji tych zadań. Służy poprawie tzw. infrastruktury społecznej, czyli postaw, zachowań i relacji zachodzących między uczniami oraz pomiędzy uczniami i nauczycielami.
Innowacje pedagogiczne mogą być przedsięwzięciami o różnym zasięgu, a więc obejmującymi zarówno całą szkołę, jak i tylko określone jej części – np. klasę, oddział, grupę uczniów. Mogą dotyczyć wszystkich lub wybranych zajęć edukacyjnych.
Na innowację składa się szereg różnego rodzaju zmian o charakterze jakościowym. Należą do nich: przekształcenie istniejącego stanu rzeczy; rozszerzenie, uzupełnienie podejmowanych działań; zastąpienie danego składnika systemu innym, nowym; rezygnacja z dotychczas funkcjonujących elementów układu, działań.
Zgodnie z przedstawioną definicją, innowacja polega na wprowadzaniu nowych dla danej placówki rozwiązań.
Wprowadzane novum musi gwarantować realizację najważniejszych zadań szkoły. Może także rozszerzać lub uzupełniać jej ofertę edukacyjną. Innowacja nie może jednak w żaden sposób naruszać uprawnień ani ograniczać dostępu uczniów do nauczania i wychowania.
INNOWACJE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
  1. „Matematyka w kuchni ukryta”
    Celem głównym innowacji jest szerzenie idei wzbogacania wiedzy dotyczącej procesu uprawy, wzrostu i pielęgnacji roślin oraz dostarczania informacji dzieciom o spożywanych pokarmach, a także znaczeniu spożywania owoców i warzyw dla rozwoju ich organizmów z wykorzystaniem technik aktywnego działania. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do zachowań prozdrowotnych.
    Oddział przedszkolny: 0a.
    Autor
    : Małgorzata Kania, Kamila Kreft.
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  2. „Znam, rozumiem, toleruję”
    Głównym celem innowacji jest szerzenie idei tolerancji względem osób z niepełnosprawnościami, z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zaproszonych gości. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do budowania postaw szacunku do drugiego człowieka.
    Klasa: 1a.
    Autor: Emilia Miller, Wioleta Cydzik
    Czas realizacji
    : 01.10.2024 r. do 31.03.2025 r.
     
  3. „Ja i My”
    Głównym celem innowacji jest doskonalenie umiejętności społecznych kształtowanych u uczniów z wykorzystaniem elementów terapii TUS. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do komunikowania się, tworzenia umiejętności prospołecznych, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, nazywania i rozpoznawania emocji oraz budowania własnej tożsamości.
    Klasa: 1b.
    Autor: Karolina Turowska
    Czas realizacji
    : 03.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  4. Przygoda z alfabetem
    Głównym celem innowacji jest rozwijanie sprawności manualnej, podniesienie estetyki graficznego pisma w klasach młodszych, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacji.
    Klasa: 1c, 1d.
    Autor: Monika Bonja, Małgorzata Geniusz.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  5. Mały konstruktor - nauka i zabawa klockami"
    Celem głównym innowacji jest szerzenie idei programowania, rozwijania analitycznego myślenia przy rozwiązywaniu zdań tekstowych, projektowania oraz kreowania ruchomych modeli z wykorzystaniem klocków: Lego Education Moretomath Core , LEGO WeDo 2 oraz SamLabs. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwijania myślenia poprzez wyciąganie wniosków.
    Klasa: 1e, 3d.
    Autor: Małgorzata Kiedyk, Lidia Sowińska-Krupa.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  6. „Podróże czytelnicze po świecie"
    Celem głównym jest rozpowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci oraz zapoznanie z wybranymi państwami, z których pochodzą omawiane lektury. Poznawanie otaczającego świata wszystkimi zmysłami, np. poprzez muzykę rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej, zdolności, zainteresowań oraz wrażliwości muzycznej. Poprzez zastosowanie różnorodnych metod, form i profesjonalnych technik plastycznych wprowadzane w świat sztuki, a także zachęcanie uczniów do eksperymentów kulinarnych.
    Klasa: 1e, 3d.
    Autor: Małgorzata Kiedyk, Lidia Sowińska-Krupa.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  7. Matematyka ukryta w bajkach
    Celem innowacji jest kształtowanie umiejętności matematycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym z uwzględnieniem działań praktycznych poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, mierzeniu, ważeniu, obliczeniom kalendarzowym i zegarowym - z wykorzystaniem metod i form zabawowych w postaci bajek matematycznych.
    Klasa: 2a.
    Autor: Dorota Nowek-Reszke.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 31.05.2025 r.
     
  8. Ruszą ławkę, ruszą Ziemię - pytają, szukają, działają"
    Głównym celem innowacji jest zachęcanie i motywowanie uczniów do poznawania otaczającego nas świata w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały, a także zaspokojenie naturalnej ciekawości poznawczej, wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci, poprzez stwarzanie możliwości samodzielnego wykonywania eksperymentów naukowych, eksploracji, przeprowadzania badań, rozwiązywania problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów.
    Klasa: 2b.
    Autor: Monika Modrzejewska-Szeląg, Emilia Niemiec-Jasińska.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  9. „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” edycja VI „ŚWIAT PEŁEN EMOCJI”
    Celem innowacji jest rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej oraz aktywności czytelniczej; pogłębianie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami a także kształtowanie postaw empatii i samoakceptacji; integracja zespołu klasowego.
    Klasa: 2c.
    Autor: Honorata Szanecka. Realizacja: Beata Schulz.
    Czas realizacji
    : 01.10.2024 r. do 30.06.2025 r.
     
  10. Ortograficzne portfolio
    Celem głównym innowacji jest utrwalanie podstawowych zasad ortograficznych z wykorzystaniem autorskich kart pracy Ortograficzne portfolio. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do poznania, utrwalania zasad ortograficznych oraz stosowania ich w praktyce.
    Klasa: 2d, 2e.
    Autor: Aneta Wojtera. Realizacja: Izabela Baranowska, Agnieszka Jastrzębska.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 29.05.2025 r.
  1. Widzę, czuję i rozumiem” – Trening Umiejętności Społecznych
    Głównym celem innowacji jest uczenie rozpoznawania, nazywania i rozumienia własnych i cudzych emocji, kształtowanie umiejętności komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów i sporów, rozwijanie poczucia własnej wartości a także rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, praca nad przestrzeganiem zasad i norm oraz formułowaniem zwrotów grzecznościowych;
    Klasa: 3b, 3c, 3f - uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z Ukrainy
    Autor: Marzena Polaczuk, Elżbieta Saldanha, Dominika Krawczyńska,
    Violetta Hasiuk
    Czas realizacji: 01.10.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  2. Klasa w terenie
    Celem głównym innowacji jest szerzenie idei aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu, poznania swojego regionu, rozbudzanie wśród dzieci postaw ekologicznych. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do obserwacji przyrody i swojego otoczenia.
    Klasa: 3e.
    Autor: Anna Cebula, Ewelina Łojewska. Realizacja: Agata Rachwalik.

    Czas realizacji: 01.10.2024 r. do 31.05.2025 r.
     
  3. „Logojoga”
    Głównym celem innowacji jest szerzenie idei prawidłowej postawy ciała, toru oddechowego i estetyki wypowiedzi z wykorzystaniem elementów jogi i logopedii. Ma ona motywować uczniów do dbania o postawę ciała, a także zachęcać do ćwiczeń i ruchu, które stymulują wzrost połączeń międzyneuronalnych w wielu ważnych obszarach.
    Grupa świetlicowa klas drugich.
    Autor: Sabina Ziółkowska.

    Czas realizacji: 01.10.2024 r. do 30.04.2025 r.
     
  4. Z emocjami za pan brat
    C
    elem innowacji jest nauczyć dzieci radzenia sobie z różnymi emocjami, jak również pozwolić im nabyć umiejętności ich rozpoznawania i nazywania. Dzięki realizacji innowacji dzieci uczyć się będą nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów oraz rozwijać umiejętności rozpoznawania i nazywania „dobrych” wartości moralnych, które powinny być drogowskazem w życiu każdego człowieka.
    Klasa: 4b.
    Autor: Anetta Szczepankowska.

    Czas realizacji: 04.09.2024 r. do 29.04.2025 r.
     
  5. Bezpieczna przerwa na relacje
    Celem głównym innowacji jest zmniejszenie niebezpiecznych zachowań podczas przerw śródlekcyjnych oraz szerzenie idei zwiększenia świadomości dzieci na temat potrzeby harmonijnej współpracy w grupie rówieśniczej. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwinięcia zainteresowania wnętrzem, swoimi odczuciami, ich genezą oraz możliwościami radzenia sobie z napotkanymi emocjami.
    Klasa: 5b, 8b.
    Autor: Emilia Obłażewicz, Aneta Ponikiewska.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 10.06.2025 r.
     
  6. Problemy miast Polski
    Celem głównym innowacji jest rozwijanie świadomości ekologicznej uczniów, kształtowanie postaw obywatelskich, promowanie zdrowego stylu życia, rozwijanie krytycznego myślenia. Ma zachęcać uczniów do rozwoju intelektualnego, osobistego i społecznego, co przygotuje ich do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie.
    Klasa: 7a, 7d.
    Autor: Małgorzata Żak.
    Czas realizacji
    : 01.10.2024 r. do 31.05.2025 r.
  1. Zagrożenia we współczesnym świecie
    Celem innowacji jest uświadomienie uczniom występujących na świecie zagrożeń wywołanych przez naturę lub wywołanych przez działalność człowieka. Omawiane zagadnienia realizowane będą w odniesieniu do poszczególnych kontynentów i problemów społecznych, gospodarczych i ekologicznych ich dotyczących, a także w odniesieniu do naszego kraju. Mają one również uświadomić zwiększające się rozbieżności i nierówności dotyczące życia ludzi w różnych rejonach świata.
    Klasa 8a, 8b, 8c, 8d, 8e.
    Autor: Małgorzata Żak; Realizacja: Małgorzata Żak, Bożena Petrykowska, Anna Płoska.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 31.05.2025 r.
     
  2. „Bajkoterapia z muzyką w tle”
    Celem głównym innowacji jest rozwijanie czytelnictwa oraz kształtowanie w dzieciach umiejętności i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
    Oddziały przedszkolne 0a, 0b.
    Autor: Bożena Kozińska, Anita Reglińska.
    Czas realizacji
    : 01.10.2024 r. do 15.06.2025 r.
     
  3. „Mam głos”
    Głównym celem innowacji jest szerzenie idei aktywności obywatelskiej z wykorzystaniem retoryki i elementów emisji głosu. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do aktywności obywatelskiej.
    Klasa: 6a, 7a, 8d, 8e.
    Autor: Magdalena Kossak.
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 20.06.2025 r.
     
  4. „Od złości do radości”
    Celem głównym innowacji jest przybliżenie dzieciom natury emocji oraz ich lepsze zrozumienie zarówno u siebie, jak i innych ludzi. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do pokazywania swoich emocji w akceptowany przez społeczeństwo sposób, jak również kształtować w nich postawę empatyczną.
    Grupa świetlicowa klas drugich
    Autor: Jolanta Kulaszewicz
    Czas realizacji
    : 02.09.2024 r. do 31.05.2025 r.
     
  5. Bądźmy razem
    Celem głównym innowacji jest kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych, szerzenie idei rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami z wykorzystanie prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do wyrażania swoich emocji i ich rozpoznawania oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
    Klasy VI – VIII.
    Autor: Izabela Samulczyk
    Czas realizacji
    : 09.09.2024 r. do 13.06.2025 r.
     
  6. „Systematyczna nauka słownictwa z języka angielskiego z wykorzystaniem platformy Instaling”
    Celem innowacji jest zwiększenie zasobu słownictwa uczniów klas 3-8 szkoły podstawowej poprzez regularne i systematyczne korzystanie z platformy Instaling. Innowacja ma również na celu rozwijanie u uczniów nawyku codziennej nauki słówek oraz zwiększenie motywacji do samodzielnej pracy nad poszerzaniem znajomości języka angielskiego
    Klasy: III - VIII.
    Autor: A. Bętkowska, A. Dudzińska, M. Lewalska- Mania, A. Ławniczek, A. Miller, P. Mojsiuszko, E. Wisznicka, R. Zbrzeźny
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 20.06.2025 r.
  1. Hello Britain!
    Celem jest wzbogacenie wiedzy uczniów na temat kultury, geografii, historii i współczesności Wielkiej Brytanii w sposób systematyczny i atrakcyjny, przy jednoczesnym rozwijaniu kompetencji językowych.
    Klasa: 7b, 7c.
    Autor: Agnieszka Ławniczek
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 20.06.2025 r.
  1. Mamo Tato już pływam!”
    Głównym celem innowacji jest wyposażenie dzieci w jak najszerszy zasób umiejętności ruchowych zarówno w wodzie jak i na lądzie, wzbudzanie zainteresowania do uprawiania pływania sportowego.
    Klasy I-III.
    Autor: Piotr Krzemiński, Piotr Ratajski
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  2. „Płynę po zdrowie”
    Celem głównym innowacji jest wzbudzenie zainteresowanie do uprawiania pływania, wyposażenie dzieci w jak najszerszy zasób umiejętności ruchowych zarówno w wodzie jak i na lądzie, hartowanie organizmu i zapobieganie wadom postawy.
    Klasa: 4b.
    Autor: Piotr Krzemiński, Piotr Ratajski
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
  1. Barwa i blask średniowiecznego malarstwa. Jak to jest zrobione?”
    Głównym celem innowacji jest szerzenie idei poznania i świadomego odbioru dzieła sztuki, dostrzeżenia złożoności i atrakcyjności procesu twórczego, wzbogacania wiedzy w zakresie terminów plastycznych.
    Klasa: 5.
    Autor: Dorota Bancerz
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  2. „Cyfrowa klasa”.
    Innowacja ma na celu szerzenie idei e-learningu i współpracy online z wykorzystaniem narzędzi dostępnych na Gdańskiej Platformie Edukacyjnej (Office 365). Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwijania swoich kompetencji informatycznych, które umożliwią im w przyszłości aktywne uczestnictwo w różnych obszarach coraz bardziej scyfryzowanego życia społecznego.
    Klasy: 6A ( gr.1), 6B (gr.1), 6C, 6D, 6E, 7A (gr. 1), 7B, 7C (gr.2), 7D, 7E, 7F (gr.1), 8A (gr.2), 8C (gr.2), 8D (gr.2).
    Autor: Miłosława Jaźwiecka-Belter
    .
    Czas realizacji: od 02.09.2024 r. do 27.06.2025 r.
     
  3. „Bądźmy razem”
    Głównym celem innowacji jest kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych, tj. szerzenia idei rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami, z wykorzystaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii.
    Klasy: VI-VIII.
    Autor: Izabela Samulczyk
    Czas realizacji: 09.09.2024 r. do 13.06.2025 r.
     
  4. „Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”
    Głównym celem innowacji jest szerzenie idei zwiększenia świadomości dzieci na temat emocji. Rozwinięcie zainteresowania wnętrzem, swoimi odczuciami, ich genezą oraz możliwościami radzenia sobie z napotkanymi emocjami.
    Oddział przedszkolny 0b.
    Autor: Anetta Paterowicz-Sosnowska, Paulina Sakowska
    Czas realizacji: 01.10..2024 r. do 30.05.2025 r.
     
  5. „Matematyka nie jest trudna”
    Głównym celem innowacji jest podnoszenie umiejętności matematycznych uczniów, ukazanie atrakcyjności matematyki, wskazanie jej praktycznego zastosowania w życiu codziennym oraz podejmowania twórczych działań przez stosowanie nowoczesnych metod nauczania matematyki.
    Klasy: piąte
    Autorzy: Dorota Kiślak, Grażyna Kłomska, Janina Kowalcze, Magdalena Kropidłowska, Beata Stąsiek, Beata Strzelecka
    Czas realizacji: 02.09.2024 r. do 26.06.2026 r