• W tym tygodniu w wybranym przez siebie czasie poćwiczyć w ramach WF – można skorzystać z propozycji podanych w linkach podanych w załącznikach lub poćwiczyć podczas spacerów.
  • Muzyka – w tym tygodniu posłuchamy wiedeńskich klasyków – materiał w załączniku.
  • Plastyka i technika – do 15 maja macie czas na wykonanie pracy malowanej farbami (ewentualnie kredkami) nt. Wiosna farbami malowana. Dokładna instrukcja w załączeniu.
  • W tym tygodniu wykonaj ćwiczenia z „Potyczek ortograficznych” str. 55 - 57 (sprawdzimy po powrocie do szkoły).

 

NASZA OJCZYZNA

Zadania na poniedziałek 11 maja.

W PRACOWNI MISTRZA MATEJKI

Język polski

  1. Przeczytaj tekst „Kronikarz naszej historii” (czytanka str. 22).
  2. Zapisz temat i datę w zeszycie do języka polskiego zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Jan Matejko.

  1. Wykonaj pisemnie w zeszycie na podstawie informacji zawartych w tekście zadanie 1, 2, 3 str. 23 (bez zadania 4).
  2. Wykonaj ćwiczenia ze stron 16 i 17.
  3. Zapoznaj się z filmem o Janie Matejko podanym w załączniku.
  4. Obejrzyj załączoną prezentację o tym wybitnym Polaku.

Matematyka

  1. Zapisz temat i datę w zeszycie do matematyki zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Zadania rozmaite.

  1. Wykonaj ćwiczenia ze stron 57, 58 

Zadania na wtorek 12 maja.

POLACY ZA GRANICĄ

Język polski

  1. Przeczytaj tekst „Zagadka” (czytanka str. 24-25).
  2. Zapisz temat i datę w zeszycie do języka polskiego zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Polacy za granicą

  1. Przepisz notatkę do zeszytu:

Polonia  to ogół Polaków mieszkających poza granicami Polski. W węższym znaczeniu Polonia to określenie osób poczuwających się do polskiego pochodzenia i związków z polskością, lecz urodzonych poza Polską. Osoby te związki z tradycją i kulturą narodową zachowują w drugim lub w dalszych pokoleniach i na różnym poziomie identyfikowania się z polskimi sprawami.

2 maja obchodzony jest Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Szacuje się, że poza granicami Polski żyje ok. 20 mln Polaków i osób polskiego pochodzenia.

Na przestrzeni lat Polacy z rożnych powodów opuszczali teren naszego państwa, między innymi z przyczyn politycznych (prześladowania z powodu poglądów), finansowych (zarobkowa), wypadków losowych (po wojnie zostali w kraju, w którym się znaleźli).

  1. Wykonaj ustnie zadania 1 – 5 str. 25.
  2. Wykonaj ćwiczenia ze stron 18, 19, 20 (bez kropki z ćw. 1 str. 18) 

CHĘTNI

Ćw. 1 str. 18 (kropka). Pamiętaj o prawidłowym zapisie dialogu. Praca będzie oceniona.

Matematyka

  1. Zapisz temat i datę w zeszycie do matematyki zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Mnożenie i dzielenie setek w zakresie 1000.

  1. Wykonaj zadania ze strony 44.

Uwaga: Zadanie 2 – napisz w zeszycie działanie.


Zadania na środę 13 maja.

WIELKI POLAK, WIELKI CZŁOWIEK.

Język polski

  1. Przeczytaj tekst „Babcia, papież i nuda” (czytanka str. 26, 27).
  2. Zapisz temat i datę w zeszycie do języka polskiego zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Jan Paweł II.

  1. Przepisz notatkę do zeszytu:

Papież (ojciec święty) to biskup Rzymu, prymas Italii, zwierzchnik Kościoła katolickiegogłowa Stolicy Apostolskiej oraz suweren Państwa Miasta Watykan.
W chwili obecnej papieżem jest Franciszek.

Tytułu papieża używają również: koptyjski patriarcha Aleksandrii, głowa Kościoła koptyjskiego oraz prawosławny patriarcha Aleksandrii, zwierzchnik Patriarchatu Aleksandryjskiego.

Jan Paweł II był papieżem w znaczeniu pierwszym.

  1. Zapoznaj się z prezentacją.
  2. Wykonaj ustnie zadania 1, 2, 3, 4 str. 27.
  3. Wykonaj ćwiczenia ze stron 21, 22 i 23.

Matematyka

  1. Zapisz temat i datę w zeszycie do matematyki zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

  Temat: Mnożymy i dzielimy w zakresie 1000.

  1. Wykonaj ćwiczenia ze strony 59. 

Zadania na czwartek 14 maja.

WYCIECZKA W GÓRY

Środowisko społeczno-przyrodnicze

  1. Przeczytaj tekst ”Góry Polski” (czytanka str. 28, 29).
  2. Zapisz temat i datę w zeszycie do języka polskiego zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Góry.

Na terenie naszego kraju znajdują się trzy główne grupy gór, z których każde dzielą się na kilkanaście różnorodnych pasm. Odmienność jest związana  z położeniem czy wysokością poszczególnych szczytów, ale też konkretnymi cechami krajobrazu.

  • Karpaty

           Rozciągają się wzdłuż południowej granicy. Stanowią najwyższy masyw górski na terenie naszego kraju. W Polsce znajduje się jedynie niewielka część Karpat. W Polsce pasma Karpat to:

  • Tatry,
  • Beskid Żywiecki.
  • Sudety

Są górami o bardzo zróżnicowanej rzeźbie, różnorodnych rodzajach skał
i dużych różnicach wysokości.

  • Sudety Zachodnie, np. Karkonosze
  • Sudety Środkowe, np. część Gór Stołowych,
  • Sudety Wschodnie, np. Masyw Śnieżnika,
  • Przedgórze Sudeckie z Masywem Ślęży.
  • Góry Świętokrzyskie

Ich wyróżnikiem pozostaje wyjątkowa budowa geologiczna, a także wiek szacowany na setki milionów lat.

Najwyższy szczyt w Polsce leżący w Tatrach to Rysy (2499 m n.p.m.).
Śnieżka (1602 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Karkonoszy (Sudetów Zachodnich).
Babia Góra (1725 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego.
Najwyższym szczytem Gór Świętokrzyskich jest Łysica mająca 614 m n.p.m.

  1. Wydrukuj (jeśli masz taką możliwość) mapkę gór podaną w załączniku i wklej ją do zeszytu

Język polski

  1. Wykonaj ćwiczenia ze stron 24 i 25.

Matematyka

  1. Zapisz temat i datę w zeszycie do matematyki zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

 Temat: Mnożymy i dzielimy w zakresie 1000.

  1. Wykonaj ćwiczenia ze stron 60 i 61. 

W ŚWIECIE KSIĄŻEK

Zadania na piątek 15 maja.

KTO LUBI CZYTAĆ?

Język polski

  1. Przeczytaj tekst „Sposób na Adama” (czytanka str. 30, 31, 32).
  2. Zapisz temat i datę w zeszycie do języka polskiego zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Moje ulubione książki.

  1. Wykonaj ustnie zadania 1, 2, 3 str. 32.
  2. W zeszycie sporządź listę książek, które możesz polecić innym.
  3. Wykonaj ćwiczenia ze stron 26, 27, 28.
  4. Uwaga: ćw. 5 str. 28 wykonamy podczas naszego spotkania na Teamsach.

Matematyka

  1. Zapisz temat i datę w zeszycie do matematyki zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

Temat: Mnożymy i dzielimy w zakresie 1000.

  1. Wykonaj zadania ze strony 45.
  2. Wykonaj ćwiczenia ze strony 62.