Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

Temat: Konflikty na świecie po 1989 roku.

  1. Zapisz w zeszycie lekcję 8 i temat: Konflikty na świecie po 1989 r.
  2. Ustnie: połącz postaci z podanymi krajami: Rosja, Ukraina, Czeczenia, Gruzja, Białoruś, Gruzja

    Łukaszenko, D. Dudajew, B. Jelcyn, E. Szewardnadze, W. Juszczenko, W. Putin, W. Janukowycz, M. Saakaszwili, Sz.Basajew

  3. Przeczytaj w podręczniku temat s.242 – 247. Przeanalizuj fotografie, teksty w ramkach, mapę i tekst źródłowy.

    Z tekstu dowiesz się kiedy i w jaki sposób doszło do szybkiego rozwoju państw azjatyckich na Dalekim Wschodzie; poznasz problemy społeczne, gospodarcze i polityczne państw afrykańskich na wybranych przykładach; zapoznasz się z przyczynami konfliktu na Bliskim Wschodzie i jego następstwami, m.in. walkę ze światowym terroryzmem.

    Zapamiętaj znaczenie nowych pojęć, m. in.: fundamentalizm islamski, Al.-Kaida, talibowie, Autonomia Palestyńska, aparthaid.

    Analizując mapę poznasz obszary występowania współczesnych konfliktów na świecie.

    …”Zwieńczony upadkiem komunizmu i rozpadem świata dwubiegunowego koniec zimnej wojny wzbudził nadzieje na nowy pokojowy ład. Jednak nasz glob nie stał się bezpieczniejszy. Miejsce niebezpieczeństwa wybuchu wojny globalnej zajęły konflikty o różnorodnej naturze, wybuchające i trwające prawie bez przerwy w różnych punktach świata. Wielkie mocarstwa po raz kolejny pogrążają się w rywalizacji o wpływy. Robert Kagan twierdzi, że rywalizacja między Stanami Zjednoczonymi, Rosją, Chinami, Europą, Japonią, Indiami i Iranem rodzi nowe zagrożenia wybuchu konfliktów lokalnych. Tarcia między zachodnią demokracją a wschodnim centralizmem Rosji i Chin przetrwały. Równocześnie fundamentaliści islamscy toczą ustawiczną wojnę z Zachodem”.

    Źródło: W. Krztoń, Wojna i konflikt zbrojny – przemiany, W-wa 2013

  4. W zeszycie zapisz punkty oraz wyjaśnienie nowych pojęć.

    1. Sytuacja na Dalekim Wschodzie: w Chinach i Japonii.
    2. Główne problemy na kontynencie afrykańskim:
        epidemie, rządy dyktatorskie, polityka neokolonialna, wojny domowe, system apartheidu.
    3. Przyczyny i następstwa konfliktu na Bliskim Wschodzie.
    4. Wojna z terroryzmem.
    5. Nowe pojęcia: WTC, fundamentalizm islamski, Al.-Kaida, talibowie, Autonomia Palestyńska, aparthaid.

  5. Praca samodzielna:

    1. Oblicz, a odpowiedzi pełnym zdaniem zapisz pod punktami:
    - ile lat minęło od ataku na WTC?
    - w którym roku doszło do masakry na Placu Tian`anmen, jeśli od tego wydarzenia mija 31 lat?

    2. Napisz (jeśli możesz w Wordzie) mowę oskarżającą strony konfliktów zbrojnych o łamanie praw człowieka na obszarach objętych działaniami wojennymi.

    Uwzględnij, wyjaśnienie, co oznacza pojęcie konflikt zbrojny; jakie są przyczyny (płaszczyzna) współczesnych konfliktów zbrojnych i kto jest ich uczestnikiem; kto stanowi bazę rekrutacyjną stron konfliktu; obszary objęte walkami; sytuacja ludności cywilnej, czwarta konwencja genewska, międzynarodowe prawo humanitarne, prawa człowieka i przykłady ich łamania we współczesnym świecie w trakcie trwania konfliktów zbrojnych; czy strony konfliktów przestrzegają praw człowieka; uzasadnienie oskarżenia.

    Oskarżenie może odnosić się do jednego wybranego konfliktu.

Możesz poszerzyć swoją wiedzę, np.:
https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-i-konflikt-czyli-jak-przezyc-wsrod-ludzi/D17PlFbt4
https://www.youtube.com/watch?v=kRa-t1xZwrE

Pracę przesyłamy – 20 maja 2020r.