Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.
Temat: Na frontach I wojny światowej.
Treści: przyczyny i przebieg I wojny światowej, specyfika działań wojennych, postęp techniczny w okresie I wojny światowej
(przyczyny: pośrednie i bezpośrednie oraz polityczne i gospodarcze; zamach w Sarajewie, działania na froncie zachodnim i południowym (Bałkany, Włochy), wojna pozycyjna, działania powietrzne i morskie, wojna na morzach, przystąpienie USA do wojny, traktat brzeski, rozejm w Compiégne)
Umiejętności: potrafi zorganizować samodzielne uczenie się, dokonać analizy testu, zastosować wiedzę w praktyce
1.Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Na frontach I wojny światowej.
Utwórz Dokument Word (lub PDF) – przepisz polecenia i odpowiedzi - będą ocenione. Przechowuj w pliku HISTORIA.
2.Uzupełnij ustnie zdania, wybierając spośród podanych wyrazów i wykorzystując wiedzę z poprzedniej lekcji (możesz wpisać je do dokumentu). W ten sposób poznasz przyczyny pośrednie wybuchu wojny.
sojusze, kolonie, mocarstwa, granice rywalizacja, hegemonia, rynki,
a)powstanie nowych …………………………………….. b) spory o ………………, …………………, ……………………
c)walka o ………., czyli wpływy w Europie d) zawieranie …………….. polityczno-wojskowych
e)………………….. mocarstw, czyli wyścig gospodarczy, wojskowy
3.Przeczytaj tekst z podręcznika – s.161 – Wybuch I wojny światowej - teraz poznasz bezpośrednie przyczyny wojny
- Przepisz zdania i uzupełnij, korzystając z podręcznika. Brakujące w tekście słowa – podkreśl (w każdym zadaniu)
Bezpośrednie przyczyny wybuchu wojny to:
- a) zamach w …………… na arcyksięcia ……………….. ……………….. Habsburga – ………………r., przeprowadzony przez serbskich nacjonalistów
b )wystosowanie przez Austro-Węgry wobec Serbii ………………., czyli żądań
c) odrzucenie przez ……………… części żądań - przyczyną wypowiedzenia jej …………. przez Austro-Węgry - ………………..
d) zobowiązania …………………… w ramach dwóch bloków militarnych spowodowały, że w ciągu kilku dni wojna rozprzestrzeniła się na całą Europę, a następnie przekształciła się w wojnę światową, zwaną ……………… ………………… .
5.Wykonaj ustnie ćwiczenia – s. 163 – PRACA Z MAPĄ (zacznij od przeczytania tytułu mapy i legendy) dowiesz się, jakie państwa brały udział w wojnie, do którego bloku należały, gdzie stoczono ważniejsze bitwy
Po wybuchu wojny - trójprzymierze to państwa centralne a trójporozumienie to państwa ententy
6.Przeczytaj – s.162-163 Walki na zachodzie Europy, Walki na Bałkanach i we Włoszech. Uzupełnij:
a) ważniejsze bitwy na froncie zachodnim: …………, ………………., ……………….., ……………………. (Zapisz je w kolejności chronologicznej)
- b) bardzo szybkie postępy wojsk niemieckich – to plan ……………… ……………………..
c) ustabilizowana linia frontu z silnym systemem umocnień to ……………………… ………………………., zwana też wojną okopową
(przeczytaj - 164-165) - d) w czasie walk zastosowano nowe wynalazki: (7) …………., …………., ……….., ……., ………, ……….., ………..,
7.Przeczytaj s.166-167 Nieograniczona wojna podwodna, Kapitulacja Niemiec, Koniec Wielkiej Wojny
Odpowiedz, jakie państwa, gdzie i kiedy podpisały:
pokój na froncie wschodnim b) rozejm na froncie zachodnim
- Ciekawostka – Czy Włochy walczyły po stronie państw centralnych? Poszukaj informacji w podręczniku
9.Naucz się wyjaśniać pojęcia i daty: (zapisz je w zeszycie)
- wojna błyskawiczna, wojna pozycyjna
- państwa centralne
- nieograniczona wojna podwodna
- 28 czerwca 1914r., 28 lipca1914., 03 marca 1918r., 11 listopada 1918r.