Poniższe treści są realizowane podczas 2 jednostek lekcyjnych.

Temat: Na frontach I wojny światowej.

Treści: przyczyny i przebieg I wojny światowej, specyfika działań wojennych, postęp techniczny w okresie I wojny światowej

(przyczyny: pośrednie i bezpośrednie oraz polityczne i gospodarcze; zamach w Sarajewie, działania na froncie zachodnim i południowym (Bałkany, Włochy),  wojna pozycyjna, działania powietrzne i morskie, wojna na morzach, przystąpienie USA do wojny, traktat brzeski, rozejm w Compiégne)

Umiejętności: potrafi zorganizować samodzielne uczenie się, dokonać analizy testu, zastosować wiedzę w praktyce

1.Zapisz w zeszycie lekcję i temat: Na frontach I wojny światowej.    

Utwórz Dokument Word (lub PDF) – przepisz polecenia i odpowiedzi - będą ocenione. Przechowuj w pliku HISTORIA.

2.Uzupełnij ustnie zdania, wybierając spośród podanych wyrazów i wykorzystując wiedzę z poprzedniej lekcji (możesz wpisać je do dokumentu). W ten sposób poznasz przyczyny pośrednie wybuchu wojny.

 

sojusze, kolonie, mocarstwa, granice rywalizacja, hegemonia, rynki,

a)powstanie nowych ……………………………………..        b) spory o ………………, …………………, ……………………

c)walka o ………., czyli wpływy w Europie                        d) zawieranie ……………..  polityczno-wojskowych

e)………………….. mocarstw, czyli wyścig gospodarczy, wojskowy

3.Przeczytaj tekst z podręcznika – s.161 – Wybuch I wojny światowej  - teraz poznasz bezpośrednie przyczyny wojny

  1. Przepisz zdania i uzupełnij, korzystając z podręcznika. Brakujące w tekście słowa – podkreśl (w każdym zadaniu)

Bezpośrednie przyczyny wybuchu wojny to:

  1. a) zamach w …………… na arcyksięcia ……………….. ……………….. Habsburga………………r., przeprowadzony przez serbskich nacjonalistów
    b )wystosowanie przez Austro-Węgry wobec Serbii ………………., czyli żądań
    c) odrzucenie przez ……………… części żądań -  przyczyną wypowiedzenia jej …………. przez Austro-Węgry - ………………..
    d) zobowiązania …………………… w ramach dwóch bloków militarnych spowodowały, że w ciągu kilku dni wojna rozprzestrzeniła się na całą Europę, a następnie przekształciła się w wojnę światową, zwaną ………………       ………………… .

 

5.Wykonaj ustnie ćwiczenia – s. 163 – PRACA Z MAPĄ (zacznij od przeczytania tytułu mapy i legendy) dowiesz się, jakie państwa brały udział w wojnie, do którego bloku należały, gdzie stoczono ważniejsze bitwy

Po wybuchu wojny   - trójprzymierze to państwa centralne   a    trójporozumienie  to państwa ententy

 

6.Przeczytaj – s.162-163  Walki na zachodzie Europy, Walki na Bałkanach i we Włoszech.  Uzupełnij:
a) ważniejsze bitwy na froncie zachodnim: …………, ………………., ……………….., ……………………. (Zapisz je w kolejności chronologicznej)

  1. b) bardzo szybkie postępy wojsk niemieckich – to plan ……………… ……………………..
    c) ustabilizowana linia frontu z silnym systemem umocnień to ……………………… ………………………., zwana też wojną okopową                      
    (przeczytaj -  164-165)
  2. d) w czasie walk zastosowano nowe wynalazki: (7) …………., …………., ……….., ……., ………, ……….., ………..,

 

7.Przeczytaj s.166-167    Nieograniczona wojna podwodna, Kapitulacja Niemiec, Koniec Wielkiej Wojny

Odpowiedz, jakie państwa, gdzie i kiedy podpisały:

pokój na froncie wschodnim                                      b) rozejm na froncie zachodnim

  1. Ciekawostka – Czy Włochy walczyły po stronie państw centralnych? Poszukaj informacji w podręczniku

 

9.Naucz się wyjaśniać pojęcia i daty: (zapisz je w zeszycie)

- wojna błyskawiczna, wojna pozycyjna

- państwa centralne

- nieograniczona wojna podwodna

- 28 czerwca 1914r.,    28 lipca1914.,        03 marca 1918r.,            11 listopada 1918r.

pliki do pobrania