Temat: I wojna światowa na ziemiach polskich.

Treści: przebieg działań na froncie wschodnim, prace państwowotwórcze podczas wojny

(oczekiwania Polaków wobec nadchodzącego konfliktu między zaborcami, walki na froncie wschodnim,I Kompania Kadrowa i Legiony Polskie – szlak bojowy Legionów Polskich, kryzys przysięgowy i jego znaczenie; polskie formacje zbrojne u boku Rosji; Błękitna Armia gen. J. Hallera)

Umiejętności: potrafi odnieść się do wydarzeń historycznych (ocenić polski wysiłek zbrojny i dyplomatyczny); wyszukuje i gromadzić informacje, doskonali pracę z tekstem źródłowym.

 

1.Zapisz w zeszycie lekcję i temat: I wojna światowa na ziemiach polskich.

2.Oceń, czy zdanie jest FAŁSZYWE czy PRAWDZIWE – utrwalisz wiadomości z poprzedniego tematu. Jeśli nie jesteś pewien – sprawdź ! (ustnie)

- Wojna na froncie zachodnim miała charakter manewrowy.

- Bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej był zamach w Wiedniu na austriackiego następcę tronu.

- Bezpośrednią przyczyną wojny była rywalizacja między blokami polityczno – militarnymi, czyli trójprzymierzem i trójporozumieniem.

- Do trójporozumienia należała Wielka Brytania (Anglia) i Niemcy.

- Wszyscy zaborcy państwa polskiego: Rosja, Niemcy, Austro -Węgry należały do jednego bloku polityczno – militarnego.

- Wybuch I wojny światowej nastąpił 28 lipca 1914r.

 

  1. Przeczytaj tekst w podręczniku Walki na froncie wschodnim, zniszczenia wojenne na ziemiach polskich (s.170-171) – dowiesz się o walkach na froncie wschodnim, miejscach ważniejszych bitew, co oznacza pojęcia wojna manewrowa.

 

  1. Przeanalizuj mapę, to znaczy odszukaj kolejne symbole legendy na mapie – dowiesz się, gdzie formowano polskie oddziały wojskowe; co stało się z Królestwem Polskim; poznasz miejsca bitew, linie frontu i in.

 

5.Przeczytaj pozostałe podrozdziały – s.171-174 - dowiesz o losach polskich formacjach wojskowych w czasie wojny.

 

Sprawdź, czy zrozumiałeś materiał !   Wybierz w poniższych zdaniach prawdziwe informacje. Zadanie zrób ustnie; powtórz, jeśli jesteś niezadowolony.

- (22 lipca 1915r. – 6 sierpnia 1914r.) -  Pierwsza Kompania Kadrowa wkroczyła do Królestwa Polskiego w celu (wzniecić powstanie przeciw Rosji / utworzyć Księstwo Kieleckie).  Na czele I kompanii Kadrowej stał (Józef Piłsudski / Roman Dmowski).    W sierpniu (1916r. – 1914r.) sformowano Legiony Polskie, które dzieliły się na trzy brygady.  I Brygadą dowodził (Józef Haller  / Józef Piłsudski) a walczyła ona na froncie wschodnim do (1916r. / 1917r.). 

- We Francji utworzono oddział Bajończyków - ochotników polskich, z których utworzono Legię Cudzoziemską zwaną również („niebieską armią”  / „błękitną armią) od koloru mundurów lub armią (Szeptyckiego  / Hallera) od nazwiska dowódcy generała Józefa Hellera. Cała armia przybyła w (1918r. – 1919r.) do Polski.

- U boku wojsk rosyjskich w Królestwie Polskim w 1915r. walczył (I Korpus Polski  / Legion Puławski).

 

  1. W zeszycie, pod tematem zapisz punkty.

1.Początek działań na froncie wschodnim
a)  atak wojsk rosyjskich na Prusy Wschodnie
b) klęska armii rosyjskiej pod Tannenbergiem - (26-30 VIII 1914 r.
c) na froncie wschodnim wojna miała charakter manewrowy, czyli linia frontu ulegała ciągłym zmianom
d )klęska armii rosyjskiej w bitwie państwie z wojskami państw  centralnych pod GorlicamiV 1916 r.

2.Polskie formacje wojskowe:

  1. a) po stronie państw centralnych, czyli przeciwko Rosji
  2. b) kryzys przysięgowy
  3. c) po stronie państw ententy, czyli przeciwko Niemcom i Austro – Węgrom

 

  1. Zapisz zadanie domowe.

Przeanalizuj tekst źródłowy Odezwa Józefa Piłsudskiego do …. s.172.

 Pisemnie odpowiedz na pytania w ramce   PRACA Z   TEKSTEM.     PAMIĘTAJ – zapisz pytania -  odpowiedz w postaci notatki (w kilku zdaniach).              Prześlij zadanie domowe do uczącego Cię nauczyciela do 15 kwietnia do godz. 1200.