Temat: I wojna światowa na ziemiach polskich.
Treści: przebieg działań na froncie wschodnim, prace państwowotwórcze podczas wojny
(oczekiwania Polaków wobec nadchodzącego konfliktu między zaborcami, walki na froncie wschodnim,I Kompania Kadrowa i Legiony Polskie – szlak bojowy Legionów Polskich, kryzys przysięgowy i jego znaczenie; polskie formacje zbrojne u boku Rosji; Błękitna Armia gen. J. Hallera)
Umiejętności: potrafi odnieść się do wydarzeń historycznych (ocenić polski wysiłek zbrojny i dyplomatyczny); wyszukuje i gromadzić informacje, doskonali pracę z tekstem źródłowym.
1.Zapisz w zeszycie lekcję i temat: I wojna światowa na ziemiach polskich.
2.Oceń, czy zdanie jest FAŁSZYWE czy PRAWDZIWE – utrwalisz wiadomości z poprzedniego tematu. Jeśli nie jesteś pewien – sprawdź ! (ustnie)
- Wojna na froncie zachodnim miała charakter manewrowy.
- Bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej był zamach w Wiedniu na austriackiego następcę tronu.
- Bezpośrednią przyczyną wojny była rywalizacja między blokami polityczno – militarnymi, czyli trójprzymierzem i trójporozumieniem.
- Do trójporozumienia należała Wielka Brytania (Anglia) i Niemcy.
- Wszyscy zaborcy państwa polskiego: Rosja, Niemcy, Austro -Węgry należały do jednego bloku polityczno – militarnego.
- Wybuch I wojny światowej nastąpił 28 lipca 1914r.
- Przeczytaj tekst w podręczniku Walki na froncie wschodnim, zniszczenia wojenne na ziemiach polskich (s.170-171) – dowiesz się o walkach na froncie wschodnim, miejscach ważniejszych bitew, co oznacza pojęcia wojna manewrowa.
- Przeanalizuj mapę, to znaczy odszukaj kolejne symbole legendy na mapie – dowiesz się, gdzie formowano polskie oddziały wojskowe; co stało się z Królestwem Polskim; poznasz miejsca bitew, linie frontu i in.
5.Przeczytaj pozostałe podrozdziały – s.171-174 - dowiesz o losach polskich formacjach wojskowych w czasie wojny.
Sprawdź, czy zrozumiałeś materiał ! Wybierz w poniższych zdaniach prawdziwe informacje. Zadanie zrób ustnie; powtórz, jeśli jesteś niezadowolony.
- (22 lipca 1915r. – 6 sierpnia 1914r.) - Pierwsza Kompania Kadrowa wkroczyła do Królestwa Polskiego w celu (wzniecić powstanie przeciw Rosji / utworzyć Księstwo Kieleckie). Na czele I kompanii Kadrowej stał (Józef Piłsudski / Roman Dmowski). W sierpniu (1916r. – 1914r.) sformowano Legiony Polskie, które dzieliły się na trzy brygady. I Brygadą dowodził (Józef Haller / Józef Piłsudski) a walczyła ona na froncie wschodnim do (1916r. / 1917r.).
- We Francji utworzono oddział Bajończyków - ochotników polskich, z których utworzono Legię Cudzoziemską zwaną również („niebieską armią” / „błękitną armią) od koloru mundurów lub armią (Szeptyckiego / Hallera) od nazwiska dowódcy generała Józefa Hellera. Cała armia przybyła w (1918r. – 1919r.) do Polski.
- U boku wojsk rosyjskich w Królestwie Polskim w 1915r. walczył (I Korpus Polski / Legion Puławski).
- W zeszycie, pod tematem zapisz punkty.
1.Początek działań na froncie wschodnim
a) atak wojsk rosyjskich na Prusy Wschodnie
b) klęska armii rosyjskiej pod Tannenbergiem - (26-30 VIII 1914 r.
c) na froncie wschodnim wojna miała charakter manewrowy, czyli linia frontu ulegała ciągłym zmianom
d )klęska armii rosyjskiej w bitwie państwie z wojskami państw centralnych pod Gorlicami – V 1916 r.
2.Polskie formacje wojskowe:
- a) po stronie państw centralnych, czyli przeciwko Rosji
- b) kryzys przysięgowy
- c) po stronie państw ententy, czyli przeciwko Niemcom i Austro – Węgrom
- Zapisz zadanie domowe.
Przeanalizuj tekst źródłowy Odezwa Józefa Piłsudskiego do …. s.172.
Pisemnie odpowiedz na pytania w ramce PRACA Z TEKSTEM. PAMIĘTAJ – zapisz pytania - odpowiedz w postaci notatki (w kilku zdaniach). Prześlij zadanie domowe do uczącego Cię nauczyciela do 15 kwietnia do godz. 1200.