Materiał jest realizowany w ciągu 2 jednostek lekcyjnych


 

Temat 1: Monarchia stanowa w Polsce

 

  1. Zapisz temat w zeszycie

 

  1. Przeczytaj tekst podręcznika s. 222-227

    Możesz posłuchać tekstu czytanego https://www.youtube.com/watch?v=n2BBM4uLxWE

 

Zwróć uwagę:

– jakie były różnice pomiędzy monarchią patrymonialną i stanową

– co decydowało o przynależności do stanów społecznych

- w jaki sposób polskie rycerstwo stało się szlachtą

- jakie były najważniejsze przywileje szlacheckie

- pojęcia: monarchia patrymonialna, monarchia stanowa, stan społeczny, przywileje, szlachta, pańszczyzna, konstytucja, sejm walny

 

  1. Zapisz pod tematem notatkę w punktach:
  2. Stan społeczny – grupa ludzi posiadających takie same prawa i obowiązki
  3. W Polsce wykształciły się cztery stany:……………….. (wymień je)
  4. Wyjaśnij, w jaki sposób powstał stan szlachecki. W tym celu przepisz i uzupełnij tekst odpowiednio odmienionymi wyrazami z ramki (jeden z nich jest niepotrzebny).

zboże, wojska zaciężne, majątek, przywilej, szlachta, broń palna

 

W XIV i XV wieku zaczęło maleć znaczenie rycerstwa jako siły bojowej ze względu na stosowanie ………………………………... Dodatkowo na polach bitew pojawiły się ……………… ………………………, które okazały się skuteczniejsze od rycerstwa. W tym czasie handel ………………… zaczął przynosić znaczne zyski. Spowodowało to powstawanie coraz większych ……………………………. ziemskich. Wszystkie te zmiany wpłynęły na wykształcenie się nowej grupy społecznej zwanej ………………………..

 

  1. Przeanalizuj ikonografikę na s. 224-225 i spróbuj odpowiedzieć ustnie na pytania 1,2,3 s. 225

 

Jeśli masz zeszyt cwiczeń, możesz zamiast notatki wykonać zadania ze s.120-121

 

Dla zainteresowanych:

- film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=u4LiiteB_Oo

- ćwiczenie interaktywne

https://learningapps.org/12064095

https://learningapps.org/5443014

https://learningapps.org/11861587

 

Temat 2: Powtarzamy wiadomości o Piastach i Jagiellonach

 

Praca samodzielna

 

PROJEKT

Podejmij wyzwanie i zaprezentuj się jako władca / władczyni Polski!

W tym celu wybierz jednego władcę z dynastii Piastów, Andegawenów lub Jagiellonów, poznanego na lekcjach historii – od Mieszka I do Kazimierza Jagiellończyka.

 

Portrety władców polskich znajdują się w podręczniku.

Można też skorzystać z Internetu - linki do portretów w załącznikach:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczet_kr%C3%B3l%C3%B3w_i_ksi%C4%85%C5%BC%C4%85t_polskich

https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczet_kr%C3%B3l%C3%B3w_polskich_(Bacciarelli)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wizerunki_kr%C3%B3l%C3%B3w_polskich

 

Przygotuj odpowiednią charakteryzację, aby jak najbardziej upodobnić się do wybranej postaci.

Zastanów się, jaki rekwizyt (przedmiot) lub hasło byłyby odpowiednie, aby można było rozpoznać,

co to za król/królowa/książę/księżniczka – (np. Mieszko I – krzyż, Ludwik Węgierski – „Polak – Węgier,

dwa bratanki”). Wykorzystaj je w swojej pracy.

 

Następnie zrób sobie zdjęcie i wyślij je swojemu nauczycielowi do 15 czerwca.

W e-mailu podaj imię, nazwisko i klasę oraz imię i przydomek wybranego władcy.

 

Najciekawsze prace zostaną zebrane w „Szkolny poczet władców Polski” z możliwością zaprezentowania na stronie internetowej szkoły.

Uwaga! Jeśli nie życzysz sobie publicznej prezentacji swojej pracy, napisz to w e-mailu.