Materiał jest realizowany w ciągu 2 jednostek lekcyjnych
Temat 1: Monarchia stanowa w Polsce
- Zapisz temat w zeszycie
- Przeczytaj tekst podręcznika s. 222-227
Możesz posłuchać tekstu czytanego https://www.youtube.com/watch?v=n2BBM4uLxWE
Zwróć uwagę:
– jakie były różnice pomiędzy monarchią patrymonialną i stanową
– co decydowało o przynależności do stanów społecznych
- w jaki sposób polskie rycerstwo stało się szlachtą
- jakie były najważniejsze przywileje szlacheckie
- pojęcia: monarchia patrymonialna, monarchia stanowa, stan społeczny, przywileje, szlachta, pańszczyzna, konstytucja, sejm walny
- Zapisz pod tematem notatkę w punktach:
- Stan społeczny – grupa ludzi posiadających takie same prawa i obowiązki
- W Polsce wykształciły się cztery stany:……………….. (wymień je)
- Wyjaśnij, w jaki sposób powstał stan szlachecki. W tym celu przepisz i uzupełnij tekst odpowiednio odmienionymi wyrazami z ramki (jeden z nich jest niepotrzebny).
|
zboże, wojska zaciężne, majątek, przywilej, szlachta, broń palna |
W XIV i XV wieku zaczęło maleć znaczenie rycerstwa jako siły bojowej ze względu na stosowanie ………………………………... Dodatkowo na polach bitew pojawiły się ……………… ………………………, które okazały się skuteczniejsze od rycerstwa. W tym czasie handel ………………… zaczął przynosić znaczne zyski. Spowodowało to powstawanie coraz większych ……………………………. ziemskich. Wszystkie te zmiany wpłynęły na wykształcenie się nowej grupy społecznej zwanej ………………………..
- Przeanalizuj ikonografikę na s. 224-225 i spróbuj odpowiedzieć ustnie na pytania 1,2,3 s. 225
Jeśli masz zeszyt cwiczeń, możesz zamiast notatki wykonać zadania ze s.120-121
Dla zainteresowanych:
- film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=u4LiiteB_Oo
- ćwiczenie interaktywne
https://learningapps.org/12064095
https://learningapps.org/5443014
https://learningapps.org/11861587
Temat 2: Powtarzamy wiadomości o Piastach i Jagiellonach
Praca samodzielna
PROJEKT
Podejmij wyzwanie i zaprezentuj się jako władca / władczyni Polski!
W tym celu wybierz jednego władcę z dynastii Piastów, Andegawenów lub Jagiellonów, poznanego na lekcjach historii – od Mieszka I do Kazimierza Jagiellończyka.
Portrety władców polskich znajdują się w podręczniku.
Można też skorzystać z Internetu - linki do portretów w załącznikach:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczet_kr%C3%B3l%C3%B3w_i_ksi%C4%85%C5%BC%C4%85t_polskich
https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczet_kr%C3%B3l%C3%B3w_polskich_(Bacciarelli)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wizerunki_kr%C3%B3l%C3%B3w_polskich
Przygotuj odpowiednią charakteryzację, aby jak najbardziej upodobnić się do wybranej postaci.
Zastanów się, jaki rekwizyt (przedmiot) lub hasło byłyby odpowiednie, aby można było rozpoznać,
co to za król/królowa/książę/księżniczka – (np. Mieszko I – krzyż, Ludwik Węgierski – „Polak – Węgier,
dwa bratanki”). Wykorzystaj je w swojej pracy.
Następnie zrób sobie zdjęcie i wyślij je swojemu nauczycielowi do 15 czerwca.
W e-mailu podaj imię, nazwisko i klasę oraz imię i przydomek wybranego władcy.
Najciekawsze prace zostaną zebrane w „Szkolny poczet władców Polski” z możliwością zaprezentowania na stronie internetowej szkoły.
Uwaga! Jeśli nie życzysz sobie publicznej prezentacji swojej pracy, napisz to w e-mailu.


