Drogie Dzieci,
Wakacje zbliżają się do nas dużymi krokami. Z czym się one Wam kojarzą? Na pewno z wypoczynkiem i z piękną pogodą. No właśnie – pogoda to temat tego tygodnia. Czasami jest ona słoneczna czasami deszczowa, a czasami wietrzna. Wszystkie te zagadnienia postaramy się Wam przybliżyć.
08.06 Deszcz
Zacznijmy od deszczu. Postaramy się Wam teraz odpowiedzieć na pytania skąd się wziął, czy jest potrzebny, jakie są rodzaje opadów oraz przedstawimy wiele innych ciekawych zagadnień. A więc zapraszamy!
Zagadki
Kochani, na początek proponujemy Wam, abyście spróbowali rozwiązać kilka zagadek pogodowych, dotyczących głównie pogody deszczowej. Czy są one trudne? Przekonajcie się sami.
Powodzenia!
Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi,
pod dach uciekają………………………….
Domek pszczół i Ewa, a wyjdzie....................
Kiedy chmura spotka chmurę,
kiedy zaczną awanturę
i gdy natrą już na siebie,
wtedy będzie błysk na niebie...............................
Po błyskawicy na ciemnym niebie
tak hałasuje, że straszy Ciebie………………………
Czasem jestem biała, czasem szara, bura,
Wędruję po niebie, spadam z deszczem – kto ja jestem?............................
Kiedy deszczyk pada,
to szybką ją wkładasz……………………..
Gdy na deszcz się zbiera,
chętnie go zabierasz……………………….
Rankiem srebrzy się na łące.
Potem wysuszy ją słońce……………………….
Deszcz ze słońcem
razem utkali,
wiszący na niebie
kolorowy szalik………………………………
Tak samo zwie się
drobniutki deszcz,
jak zupka,
którą czasami jesz.
Źródło: solaris.pl
Źródło: zagadkidladzieci.pl
Bajka
Po porcji zagadek proponujemy , abyście przeczytali opowiadanie o przygodach małej kropelki, które przybliży Wam informację na temat powstania deszczu.
„Przygoda kropelki wody” – zmodyfikowana wersja opowiadania H. Bechlerowej.
W pewnym mieście, którego nazwy już nie pamiętam, znajdowała się przepiękna leśna polana. Wokoło niej, rosły przecudne drzewa, z których raz na jakiś czas, wiatr zdmuchiwał liście. Na jednym z tych liści leżała błyszcząca kropla. Na pewno została tu po wczorajszym deszczu, ale tego sama nie pamiętała. Beztrosko wygrzewała się na słoneczku, które co rusz wysyłało w jej stronę promienny uśmiech i rozmyślała.
- Jak dobrze musi być jaskółkom tam w górze! I motylkom, co mogą fruwać z kwiatka na kwiatek. Chciałabym być motylem. Nie! Chciałabym dzwonić i pluskać jak strumyk!
Powiedziała to tak głośno, że usłyszało ją słoneczko. Słoneczko dzień w dzień obserwowało to, co dzieje się w przyrodzie i wiedziało, że marzenia kropelki niedługo się spełnią.
- Będziesz tam, gdzie fruwają jaskółki i fruwać będziesz jak motyle i zadzwonisz jak strumyk po kamykach. Będziesz blisko i daleko, zobaczysz to, o czym Ci się nigdy nie śniło.
- Zobaczę – szepnęła kropelka i poczuła jak słoneczko zaczęło mocniej przygrzewać. Nagle, nie wiadomo jak, zaczęła przemieniać się w coś lekkiego i przejrzystego i unosić się do góry. Wznosiła się coraz wyżej, ku puszystym obłokom. Była teraz tak wysoko, że widziała z bliska jaskółki fruwające pod niebem. Nagle jednak, ni stad ni zowąd, wylądowała na jednej z kilku błękitnych chmurek. Poczuła, że robi jej się robić strasznie zimno. Przestraszyła się, kiedy wiatr przygnał ciemne chmury. Chmury zabrały biały, puszysty obłok, zamruczały groźnie, zaświeciły błyskawicą. Lunął deszcz. Kropelka uczuła, że leci w dół, że spada. Po drodze widziała rozłożyste drzewa, zielone trawy, z daleka widziała domy i ulice, które skąpane były w strugach deszczu. Otarła się także o skrzydło motylka, który leciał szybciutko, by ukryć się przed ulewą. Skakała po kamykach, płatkach kwiatów, źdźbłach trawy, aż w końcu wylądowała w jeziorku. Przypomniała sobie słowa słoneczka.
- Prawdę mówiło – zadzwoniła mała kropelka, zanurzając się w jeziorku.
Spędziła w nim trochę czasu. Pływała brzuszkiem do góry uśmiechając się wesoło do słoneczka. W pogodny dzień patrzyła w niebo, na białe chmurki srebrne od słońca. Marzyła, żeby znowu wędrować. I nie wiadomo kiedy, w gorący dzień – płynęła znowu w lekkim obłoczku. Wiatr pędził go, jak żagiel na morzu, i obłok płynął nad lasami, nad polami i miastem. Tym razem, podczas spadania, wylądowała w strumyku.
- Ale dokąd zawędruje razem ze strumykiem?
- Do rzeki, do morza! – odpowiedział czyjś głos blisko na łące. To bociek, który znał i rzeki, i morze, bo zwiedził świat.
I strumyk wpadł do rzeki. Kropelka płynęła teraz szeroko rozlaną wodą, aż pewnego dnia zobaczyła mewy i statki.
- Morze – szepnęła. – To właśnie jest to, o czym mi się nigdy nie śniło, o czym mówiło słonko. Kropelka kołysała się teraz na falach, biegła szybko, w srebrnej pianie wyrzucała muszelki na piasek.
- Albo płynę po niebie, albo z deszczem wędruję na ziemię i znowu słońce zmienia mnie w chmurkę.
Chciała o tym powiedzieć jaskółkom, ale jaskółek już nie było. A wiatr dmuchał zimnym oddechem, zrzucając na ziemie kolorowe liście.
Jak powstaje deszcz?
Czy już wiecie jak powstaje deszcz? Jeśli nie, to spróbujmy Wam to jeszcze raz wyjaśnić. Najpierw to króciutko opiszemy, a następnie zapraszamy wszystkich do obejrzenia filmu, który na pewno rozwiąże wszystkie niejasności.
Deszcz powstaje w atmosferze w wyniku cyrkulacji (obiegu pary wodnej ). Spróbujemy to wyjaśnić na przykładzie jezior.
W ciągu dnia Słońce ogrzewa zbiornik wodny powodując parowanie wody. Para wodna unosi się do atmosfery i tam w wyniku zmniejszenia się temperatury ulega skropleniu (z pary wodnej w ciecz).Gdy już powstanie chmura i nabierze ona odpowiednich rozmiarów ( masa cieczy w niej zawartej będzie odpowiednia i chmura zrobi się ,,ciężka) następują opady deszczu ( skroplonej pary wodnej). Po opadach deszczu woda znajdująca się na ziemi znów ulega parowaniu, ta skraplaniu , a następnie opadom. Tak powstał obieg wody w przyrodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
Quiz wiedzy „Jak powstaje deszcz”
Drogie dzieci, jeśli dokładnie i z uwagą obejrzeliście film, to na pewno rozwiążecie poniższy quiz bezbłędnie. Postarajcie się ponumerować we właściwej kolejności etapy powstawania deszczu. Jeśli jednak okaże się, że będziecie mieli problem z ustaleniem właściwej kolejności, to otwórzcie sobie plik PDF o nazwie „Jak powstaje deszcz”, który znajduje się na dole strony.
Powodzenia!
…..Parowanie wody.
…..Nagrzewanie powietrz i wody przez słońce.
…..Tworzenie się chmur z kropli wody.
…..Unoszenie się pary do góry
…..Wsiąkanie wody w ziemię i spływanie wody do zbiorników wodnych, rzek, mórz i oceanów.
…..Ochładzanie się pary wodnej.
…..Opady deszczu, śniegu lub gradu.
Rodzaje opadów
Dowiedzieliście się już jak powstaje deszcz i w jaki sposób woda krąży w przyrodzie. To teraz czas, abyście poznali rodzaje opadów atmosferycznych.
Opady pod postacią deszczu możemy podzielić na trzy kategorie w zależności od ich intensywności:
- opady lekkie- opady poniżej 0,25 cm wody na godzinę
- opady umiarkowane- od 0,25 do 0,75 cm wody na godzinę
- opady silne- powyżej 0,75 cm wody na godzinę
Rozróżniamy również następujące opady:
MŻAWKA - opad drobnych kropelek wody o średnicy mniejszej od 0,5 mm, które spadają bardzo
wolno i są łatwo przenoszone przez wiatr w kierunku poziomym.
Opady można także podzielić na ciągłe, z przerwami, przelotne i roszące.
RZĘSISTY DESZCZ – jest to gęsty drobny opad kropel wody
KAPUŚNIACZEK – to deszcz o drobnych kroplach i niewielkiej intensywności i zazwyczaj przelotny.
DESZCZ – objawia się pod postacią opadów atmosferycznych, które jako krople wody spadają na powierzchnię Ziemi. Pojęcie deszcz jest używane w przypadku, kiedy dochodzi do opadów kropel o średnicy większej niż 0,5 mm. Poniżej tej wielkości mamy do czynienia z tzw. mżawką.
ULEWA – są to bardzo duże i silne opady kropel wody
Deszczowe ciekawostki
Żółty deszcz – deszcz o kolorze unoszących się w powietrzu pyłków roślin, zwykle sosny.
Kwaśny deszcz – deszcz o odczynie pH mniejszym niż 5,6[1][2] czyli kwasowym. Zawierają np. związki siarki, azotanu, dwutlenek węgla. Taki deszcz niszczy przyrodę na ziemi.
Sztuczny deszcz inaczej zasiewanie chmur – jest to próba zmiany ilości lub rodzaju opadów z chmur. Poprzez rozpylenie substancji w powietrze powodujące zmiany w procesach mikrofizycznych wewnątrz chmury. Poniżej udostępniamy Wam ciekawy film, na którym możecie zobaczyć takie wydarzenie.
https://www.youtube.com/watch?v=ENMRzrW4lgg
Test „Rodzaje opadów”
A teraz mamy dla Was zadanie: ułóżcie rodzaje opadów w odpowiedniej kolejności od najbardziej intensywnego do najdelikatniejszego.
Powodzenia!
Mżawka
Rzęsisty deszcz
Ulewa
Kapuśniaczek
Deszcz
Przysłowia o deszczu
- Gdy się deszcz w święto Jana opuści obfity, po nim w kilka dni, wierz mi, bywa pozbyty.
- Gdy w styczniu deszcz leje – złe robi nadzieje.
- Gdy suchy marzec, to kwiecień nagradza – i deszcz sprowadza.
- Gdy wrzesień bez deszczów będzie, w zimie wiatru pełno wszędzie.
- Gdy Zielona Matka deszcz przynosi, to zwykle na Narodzenie Matki rosi.
- Jak w świętą Annę deszcz pada, to robak orzechy zjada.
- Jeżeli w dzień św. Jacka deszcz nie pada, będzie jesień sucha.
- Od św. Anny nie doczeka południa deszcz poranny.
- Po św. Bartłomieju z łyżki deszczu ceber błota.
- Gdy się deszcz w święto Jana opuści obfity, po nim w kilka dni, wierz mi, bywa pozbyty.
- Gdy w styczniu deszcz leje – złe robi nadzieje.
- Gdy suchy marzec, to kwiecień nagradza – i deszcz sprowadza.
- Gdy wrzesień bez deszczów będzie, w zimie wiatru pełno wszędzie.
- Gdy Zielona Matka deszcz przynosi, to zwykle na Narodzenie Matki rosi.
- Jak w świętą Annę deszcz pada, to robak orzechy zjada.
- Jeżeli w dzień św. Jacka deszcz nie pada, będzie jesień sucha.
- Od św. Anny nie doczeka południa deszcz poranny.
- Po św. Bartłomieju z łyżki deszczu ceber błota.
- Z deszczu pod rynnę.
- Z dużej chmury mały deszcz.
- Deszcz w św. Floriana, skrzynia groszem napchana.
- Deszcz św. Jana obiecuje mokre żniwa.
- Deszcze listopadowe budzą wiatry grudniowe.
- Kwiecień, gdy deszczem plecie, maj wystroi w kwiecie.
- Mokry deszczu się nie boi.
- Trafić z deszczu pod rynnę.
- Deszcze Michałowe prawią w zimie powietrze zdrowe
- Z deszczu pod rynnę.
- Z dużej chmury mały deszcz.
- Deszcz w św. Floriana, skrzynia groszem napchana.
- Deszcz św. Jana obiecuje mokre żniwa.
- Deszcze listopadowe budzą wiatry grudniowe.
- Kwiecień, gdy deszczem plecie, maj wystroi w kwiecie.
- Mokry deszczu się nie boi.
- Trafić z deszczu pod rynnę.
Deszczowa piosenka
A teraz czas na odrobinę relaksu i zaśpiewanie deszczowej piosenki. Poniżej udostępniamy Wam tekst i link do linii melodycznej. A więc zapraszamy do śpiewania!
www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ
Tekst piosenki:
- Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i na ziemi opowiada,
że tak z góry na nas leci,
by urosły wszystkie dzieci.
Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2
- Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i po drodze opowiada,
że na ziemi go potrzeba,
by urosły kwiaty, drzewa.
Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2
Bajka „Zamek z chmur”
Kochani, a teraz zapraszamy Was do obejrzenia bajki , której bohaterowie przeżywają wspaniałą przygodę, ale przekonajcie się o tym sami.
Zapraszamy do wspólnego oglądania!
www.youtube.com/watch?v=WYIGCgYpFRE
Domowe eksperymenty
Jeśli macie ochotę, to teraz możecie przeprowadzić proste eksperymenty z wykorzystaniem wody.
„Kolorowy deszcz”
Do wykonania tego eksperymentu potrzebujecie :słoik napełniony wodą, piankę do golenia oraz barwnik lub kolorowe farbki. Poniżej udostępniamy Wam film, w którym znajdziecie wskazówki do przeprowadzenia tego eksperymentu.
www.youtube.com/watch?v=663gl8estHA
„Chmura w butelce”
A teraz zobaczcie w jaki prosty sposób można stworzyć chmurę w butelce.
www.youtube.com/watch?v=_ylq4ZF2SXA
Praca plastyczna- deszczowa chmura
Na zakończenie deszczowego tematu proponujemy Wam wykonanie deszczowej chmury. Z białego bloku technicznego wycinamy kształt chmury. Przyklejamy do niej taśmą trzy białe nitki i żółte kółko. Następnie chmurę obklejamy płatkami kosmetycznymi. Jeden zachodzi na drugi. Tak samo robimy na odwrocie chmury. Na nitkach przyklejamy kropelki. Chmurę możemy zawiesić jako dekorację.
Materiały:
- blok techniczny
- nożyczki
- taśma
- klej
- płatki kosmetyczne
- nitka
- żółty karton
- niebieski papier samoprzylepny
Poniżej udostępniamy Wam link, który będzie wskazówką do wykonania tej pracy.
www.youtube.com/watch?v=928PGLsReSM&feature=emb_logo
Dobrego dnia!
09.06. Czy zaświeciło dzisiaj słonko?
Kochane Dzieci,
rozpoczynamy kolejny dzień, w którym możemy poznawać ciekawe zjawiska, doświadczać piękna otaczającego nas świata. Każdy dzień powinniśmy zaczynać z ciekawością i pytaniem, co on nam przyniesie? Bez rozleniwienia i nudy.
Czy zaświeciło dzisiaj słonko? Nie martwcie się. Nawet kiedy za oknem jest szaro-buro i pochmurnie, możemy zaprosić słoneczko do naszych zabaw.
Słońce w roli głównie
Rozpoczynając kolejną świetlicową przygodę, zapraszamy Was na stronę https://meteoprog.pl/pl/news/52651/, gdzie można podziwiać zjawiska optyczne ze Słońcem w roli głównej. Prawda, że zdjęcia są fantastyczne? Może kiedyś uda się Wam zaobserwować takie cuda na niebie, może jeszcze ciekawsze. Trzeba tylko z uwagą patrzeć na otaczający nas świat.
Ciekawostki o Słońcu
Przygotowaliśmy Wam ciekawe informacje o Słońcu. Może niektóre są wam znane, ale niektóre mogą Was zaskoczyć. Poczytajcie uważnie.
- Słońce to wszystkie kolory zmieszane razem, dzięki czemu wydaje się być białe dla naszych oczu.
- Słońce jest kulą gazu i nie ma stałej powierzchni.
- Słońce jest 109 razy szersze niż Ziemia.
- Jest bliżej Ziemi niż wszystkie inne gwiazdy.
- Gdyby Słońce było wielkości piłki plażowej w kosmosie, to Jowisz byłby wielkości piłki golfowej, a Ziemia byłaby tak mała jak groch.
- Powierzchnia Słońca jest 11990 razy większa niż powierzchnia Ziemi.
- Słońce najprawdopodobniej uformowało się ponad 4,5 miliarda lat temu.
- Temperatura wewnątrz Słońca może osiągnąć 15 milionów stopni Celsjusza!
- Temperatura na powierzchni Słońca wynosi 5600 stopni Celsjusza
- Słońce jest w centrum Układu Słonecznego i wszystkie planety orbitują wokół niego.
Zobaczcie jak wygląda Układ Słoneczny https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
- Słońce zawiera 99,86% masy Układu Słonecznego.
- Zaćmienie Słońca ma miejsce, gdy Księżyc znajduje się pomiędzy Słońcem a Ziemią.
- 1,3 miliona planet Ziemia może zmieścić się w jednym Słońcu!
- Światło słoneczne dociera do Ziemi w ciągu ośmiu minut.
- Co ciekawe, ciepło i energia uwalniane z rdzenia Słońca docierają na powierzchnię Słońca przez miliony lat!
- Samo słońce przemierza 220 kilometrów w ciągu sekundy.
- Słońce jest około 391 razy bardziej oddalone od Ziemi niż Ziemia od Księżyca.
- Odległość od Słońca do Ziemi zmienia się w ciągu roku. Dzieje się tak, ponieważ Ziemia porusza się po eliptycznej orbicie wokół Słońca. Odległość pomiędzy tymi dwoma ciałami waha się od 147 do 152 milionów kilometrów.
- W wieku około 4,5 miliarda lat Słońce spaliło już około połowy swojego zasobu wodoru. Pozostało jej wystarczająco dużo, aby kontynuować spalanie wodoru przez około 5 miliardów lat.
- Około 30% promieniowania słonecznego odbija się z powrotem w przestrzeń kosmiczną, a reszta jest pochłaniana przez oceany, chmury i masy lądowe.
- Nasz współczesny kalendarz opiera się na ruchu Ziemi wokół Słońca.
- Każdego dnia rośliny zamieniają światło słoneczne na energię odpowiadającą sześciokrotnemu zużyciu energii przez cywilizację ludzką.
- Gdybyś ważył 68 kg na Ziemi, ważyłbyś 1905 kg na Słońcu.
- Średnio jest nie mniej niż 2 i nie więcej niż 5 zaćmień słońca rocznie.
- Większość zaćmień słońca jest częściowa, a całkowite zaćmienie słońca występuje raz na półtora roku.
- Całkowite zaćmienie słońca może trwać nawet 7 i pół minuty.
- Całkowite zaćmienie słońca powoduje spadek temperatury do 20 stopni.
- Słońce powoli się nagrzewa i co miliard lat świeci o 10% mocniej. Prognozy szacują, że za mniej niż kolejny miliard lat, słońce będzie tak gorące, że życie, jakie znamy, nie będzie mogło istnieć na Ziemi.
Piosenka „Słoneczko woła uśmiechnij się”
Proponujemy Wam teraz słoneczną piosenkę. Słowa i melodia znajdują się poniżej w linku.
Spróbujcie zaśpiewać ją razem z dziećmi.
https://www.youtube.com/watch?v=XR_aTcsfi7Y
1.Słoneczko śpiewa na cały głos,
choćbyś miał nagle kłopotów sto,
słoneczko z góry uśmiecha się,
słoneczko woła przez całe dnie:
Uśmiechnij się, wyprostuj się
słoneczko śpiewa i woła cię. 2X
2.Słoneczko, słonko, nasz złoty brat
wędruje ciągle przez cały świat.
Słoneczko do nas woła zza gór,
a wraz z słoneczkiem woła nasz bór:
Uśmiechnij się, wyprostuj się
słoneczko śpiewa i woła cię. 2X
Wpływ promieni na nasze zdrowie
Czy wiecie jak promienie słoneczne wpływają na nasze zdrowie?
Promienie słoneczne poprawiają nam samopoczucie. Dzięki temu jesteśmy radośni i czujemy się lepiej. Słońce wzmacnia kości, układ odpornościowy i korzystnie wpływa na serce (obniża ciśnienie krwi i zwiększa wydolność serca) Pod wpływem światła słonecznego nasz organizm produkuje większe ilości witaminy D. Wystarczy przebywać na słońcu 30 minut dwa razy w tygodniu, aby dostarczyć sobie dzienną dawkę tej cennej substancji, która poprawia kondycję kości i zapobiega niektórym chorobom.
Pamiętajcie jednak, że zbyt długie przebywanie na słońcu i nieprzestrzeganie odpowiednich zasad może być dla nas szkodliwe.
Przed każdym wyjściem na słońce pamiętajcie o kilku zasadach.
- unikajcie przebywania na słońcu od godziny 11 do 15.
- na głowę załóżcie kapelusz lub czapkę.
- pamiętajcie o zabezpieczeniu ciała filtrem ochronnym, który zabezpieczy przed oparzeniem.
- noście okulary przeciwsłoneczne (wyposażone w odpowiednio przyciemnione soczewki z filtrem co najmniej 400).
Nieprzestrzeganie tych zaleceń może skutkować udarem, którego objawem są silne bóle głowy, osłabienie, nudności, wymioty i zaburzenia widzenia. Mogą wystąpić alergie w postaci swędzącej wysypki, a nawet bardzo groźna – śmiertelna choroba czerniak skóry.
Praca plastyczna – „Wesołe słoneczko”
Zapraszamy Was teraz do wykonania pracy plastycznej „Wesołe słoneczko”
Potrzebne będą: papierowy talerzyk, dwie małe plastikowe łyżeczki, czarny marker, żółte łapki (mogą być piankowe lub odrysowane wasze dłonie na brystolu, pomalowane i wycięte), klej na gorąco, lub klej wikol, żółta farba, pędzelek, nożyczki.
Pracę zaczynamy od pomalowania papierowego talerzyka na żółto. Z plastikowych łyżeczek ucinamy patyczki, a na owalnej części malujemy źrenice czarnym markerem. Czarnego markera używamy również do namalowania ust na talerzyku. Łapki przyklejamy klejem na gorąco do talerzyka i tworzymy z nich promyczki. Takie prace mogą stanowić piękną, wiosenną dekorację. Otwórzcie plik PDF, który znajduje się na dole strony, a otrzymacie potrzebne wskazówki do wykonania pracy.
Zapraszamy!
Bajka „Słońce i wiatr”
Na zakończenie naszego spotkania zachęcamy Was do wysłuchania krótkiej, ale bardzo mądrej bajki, której bohaterami są słońce i wiatr. Każda bajka na końcu zawiera morał, a więc podpowiedź, co robić, abyśmy my i Ci z którymi się spotykamy byli szczęśliwi. Posłuchajcie. Czy już wiecie o jaką radę chodzi?
https://pl.pinterest.com/pin/772367404833968063/
Zabawa „Stwórz twarz”
Kto chciałby spędzić jeszcze trochę czasu z rodzeństwem, czy z rodzicami przy ciekawej grze zaproszony jest do zabawy „Stwórz twarz”. Będzie potrzebna plansza, taka jak w załączeniu (można ją wydrukować lub przerysować), kostka do gry oraz papier i ołówki (tyle sztuk ilu będzie graczy). W zależności od ilości wyrzuconych oczek będziecie kolejno rysować odpowiednie wg tabeli elementy twarzy. Jaki wygląd będzie miała twarz każdego gracza, kiedy zabawa dobiegnie do końca? Może być bardzo wesoło J
Dobrej zabawy!
10.06 DZIEŃ WIATRU
Kochani, 15.06 będziemy obchodzić Światowy Dzień Wiatru, dlatego dzisiaj przybliżymy sobie to zagadnienie. A więc zaczynamy!
Unosi szybowce, popycha żaglowce, obraca wiatraki. Kto to taki?
Tak, dobra odpowiedź, to wiatr, niewidoczny bohater naszego dnia codziennego.
Wpływa na życie roślin, zwierząt, ludzi, ale my także nauczyliśmy się wpływać na jego siłę i kierunek.
Przy okazji Światowego Dnia Wiatru warto zatrzymać się chwilę, otworzyć okno, poczuć wiatr we włosach i zastanowić się jak wiele mu zawdzięczamy i jak wiele jeszcze musimy się nauczyć, by móc korzystać z jego potęgi.
Dzień Wiatru obchodzony 15 czerwca został zainaugurowany w 2007 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej oraz Światową Radę Energetyki Wiatrowej. Najpierw jako święto o zasięgu europejskim, a od 2009 roku już o zasięgu światowym. Celem obchodów tego dnia jest odkrywanie wiatru, jego mocy i możliwości, które mogą zmienić życie na Ziemi głównie przez wykorzystanie energii tego żywiołu. Wiatr nie jest związany tylko z energetyką.
Na początku warto przypomnieć czym właściwie jest wiatr. Jest to poziomy, lub prawie poziomy ruch powietrza, wywołany przez różnicę ciśnień oraz różnicę w ukształtowaniu powierzchni. Występuje zawsze wtedy, gdy NIŻ spotyka się z WYŻEM i im to spotkanie jest bliższe tym wiatr jest silniejszy.
Najczęściej wiatr wieje od WYŻU do NIŻU. Jest jednym ze składników pogody. Podaje się jego prędkość oraz kierunek z jakiego wieje. Prędkość podaje się w m/s lub km/h również w węzłach (mila morska/h) oraz umownej skali Beauforta, która służy do opisu siły wiatru na morzu lub innych dużych zbiornikach wodnych.
Wiatr odgrywa ważną rolę w atmosferze przenosząc ciepło, parę wodną i zanieczyszczenia. Powoduje powstanie prądów morskich i falowanie zbiorników wodnych. Silne wiatry powodują często bardzo duże zniszczenia.
Ruch powietrza od prawieków był wykorzystywany jako źródło energii. Już przed naszą erą służył do mielenia zboża w młynach, pompowania wody i nawadniania pól uprawnych.
Ostatnio energia wiatru coraz częściej wykorzystywana jest w elektrowniach wiatrowych.
Korzyści z elektrowni wiatrowych:
- wiatr to energia odnawialna – nigdy się nie wyczerpie
- jest to czysta energia – nie emituje dymów do atmosfery
- wiatr wieje za darmo
- kręcące się wiatraki nie szpecą krajobrazu tak jak dymiące kominy
- wiatraki można stawiać w miejscach ,gdzie nie dociera prąd sieciowy
Wiatr sprzymierzeńcem człowieka
Korzyści z wiatru dawniej i dziś
- suszenie prania
- windsurfing, żeglowanie
- transport wodny (żaglowce)
- napędzanie starych młynów (wiatraków)
- przewietrzanie miast
- pomoc w lataniu (szybowce, lotnie, balony)
- chłodzenie w czasie upałów
- puszczanie latawców
- rozpraszanie zanieczyszczeń powietrza
- energia wiatrowa
Wiatr sprzymierzeńcem przyrody
- niektóre ptaki wykorzystują prądy powietrzne do szybowania
- sępom pomagają w polowaniu
- bocian w wędrówkach ku lepszym warunkom
- babie lato to nici przędne niektórych pająków są unoszone przez wiatr niekiedy nawet na odległość kilkuset kilometrów
- zapylanie roślin (sosna, leszczyna, topola, brzoza, zboża, trawy)
- rozsiewanie nasion (mniszek lekarski, sosna, klon, świerk)
Szkody wyrządzane przez wiatr
- silne wiatry powodują zniszczenia od przewracania drobnych przedmiotów i łamania parasoli aż do łamania drzew, ich wyrywania, przewracania słupów i zrywania przewodów energetycznych (przerwy w dostawach prądu), zrywanie dachów, przewracanie przedmiotów
- niszczenie skał i budynków
- burze piaskowe
- przenoszenie zanieczyszczeń na duże odległości
A teraz wiatr w wierszach, powiedzeniach, przysłowiach, piosenkach i bajkach
Dwa wiatry - Julian Tuwim
Jeden wiatr - w polu wiał,
drugi wiatr - w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
liście pieścił i szeleścił,
mdlał...
Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
skoczył, zawiał, zaszybował,
świdrem w górę zakołował
i przewrócił się, i wpadł
na szumiący senny sad,
gdzie cichutko i leciutko
liście pieścił i szeleścił
drugi wiatr...
Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
parsknął śmiechem cały sad,
wziął wiatr brata za kamrata,
teraz z nim po polu lata,
gonią obaj chmury, ptaki,
mkną, wplątują się w wiatraki,
głupkowate mylą śmigi,
w prawo, w lewo, świst, podrygi,
dmą płucami ile sił,
łobuzują, pal je licho!...
A w sadzie cicho, cicho...
https://www.youtube.com/watch?v=j6Os-62kqUM
Powiedzenia
„Rzucać słowa na wiatr”
„Łapać wiatr w żagle”
„Szukać wiatru w polu”
„Biednemu zawsze wiatr w oczy”
„Rozpędzić na cztery wiatry”
„Wystawić kogoś do wiatru”
„Nie będziesz szybki jak wiatr”
„Co ma piernik do wiatraka”
„Co wiatr przyniósł, to wiatr zabierze”
Przysłowia
„Ani Antoni na morzu wiatru nie dogoni”
„Gdy kwiecień chmurny, a maj z wiatrami – dobry rok przed nami”
„Gdy wiatr w lutym ostro wieje, chłop ma w polu nadzieję”
„Gdy wrzesień bez deszczów będzie, w zimie wiatru pełno wszędzie”
„Kto sieje wiatr, ten zbiera burze”
„Nie rzucaj słów na wiatr”
„Deszcze listopadowe, budzą wiatry grudniowe”
„Nigdy nie pluj pod wiatr”
Piosenki o wietrze
A teraz chcemy Wam zaproponować zaśpiewanie piosenki o wietrze. Poniżej udostępniamy link do linii melodycznej oraz tekst piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=8dMHzBRK6nMv
Tekst piosenki Wiatr Piosenki Harcerskie
1.Idę z wiatrem poprzez świat
Idę tam gdzie hula wiatr
Tam gdzie oczy niosą mnie
Tam gdzie diabeł tylko wie.
Idę z moim wiatrem hen
Choć ludziska patrzą źle
Bom ja przecież pędziwiatr
Dla takiego miejsca brak.
Ref.
A ty wiej, wiej wietrze mój
Jam przyjaciel twój.
2.Na gitarze z wiatrem gram
Czasem ptak wtóruje nam
I choć mija dzień za dniem
Droga nam nie dłuży się.
Bratem moim kamień jest,
Siostrą napotkany kwiat,
a miłością droga ta,
Która wiedzie poprzez świat.
3.A gdy skończę drogę swą
Gdy zaginie po mnie ślad
Ty mój wietrze dalej wiej
Czasem tylko wspomnij mnie.
Czasem zawyj w polu gdzieś
Czasem pogłaszcz stary sad.
Ty mój wietrze dalej wiej
Czasem tylko wspomnij mnie.
A teraz kolejna piosenka.
https://www.youtube.com/watch?v=5evhyonPoHo
Kolorowy wiatr - Edyta Górniak
Ty masz mnie za głupią dzikuskę
Lecz choć cały świat zwiedziłeś
Zjeździłeś wzdłuż i wszerz
I mądry jesteś tak
Że aż słów podziwu brak
Dlaczego powiedz mi tak mało wiesz?
Mało wiesz...
Na lądzie, gdy rozglądasz się lądując
Chcesz wszystko mieć na własność, nawet głaz
A ja wiem, że ten głaz ma także duszę
Imię ma i zaklęty w sobie czas
Ty myślisz, że są ludźmi tylko ludzie
Których ludźmi nazywać chce twój świat
Lecz jeśli pójdziesz tropem moich braci
Dowiesz się największych prawd, najświętszych prawd
Czy wiesz czemu wilk tak wyje
W księżycową noc
I czemu ryś tak zęby szczerzy rad?
Czy powtórzysz tę melodię co z gór płynie
Barwy, które kolorowy niesie wiatr
Barwy, które kolorowy niesie wiatr?
Pobiegnij za mną leśnych duktów szlakiem
Spróbujmy jagód w pełne słońca…
Dobrej zabawy!
Bajki
Na zakończenie części teoretycznej zapraszamy Was do obejrzenia bajki o latawcu i wietrze.
https://www.youtube.com/watch?v=sQubGSK6Po4
Oraz przeczytania bajki o wietrze psotniku z załącznika PDF „Bajka o wietrze”.
Rozsypanka wyrazowa
Spróbujcie ułożyć wyrazy w takiej kolejności, aby powstały z nich niektóre poznane przysłowia.
- zawsze oczy Biednemu w wiatr
- Ani na wiatru dogoni Antoni morzu nie
- budzą grudniowe Deszcze wiatry listopadowe
- wiatr rzucaj na Nie słów
- sieje burze ten Kto wiatr zbiera
- wiatr nie Nigdy pluj pod
Prace techniczne
Do pomiarów wiatru wykorzystuje się wiatromierze (anemometry), a także radary, sondy meteorologiczne. Polecamy Wam zrobienie teraz wiatromierza w postaci wiatraczka. Do wykonania potrzebujecie:
- kartkę techniczną A4
- patyczek
- nożyczki
- pineska
- klej
https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o
Wiatraczek z butelki:
- butelka po napoju
- drucik
- patyczek po szaszłyku
- taśma klejąca
- tasiemka z materiału
- nożyczki i nożyk do tapet
Poproś kogoś dorosłego o pomoc w wykonaniu tego wiatraczka!
https://www.youtube.com/watch?v=ffQMl4s0O9w
Jak wykonać barometr. Do wykonania potrzebujecie
- prostokątny kartonik
- słoik
- balon
- gumka recepturka
- patyczek od szaszłyka
- taśma klejąca
https://www.youtube.com/watch?v=0FP8ZWO6zz8
Możecie zrób Swój własny latawiec. Do wykonania potrzebujecie:
- 2 cienkie listewki lub 2 patyczki od szaszłyka (w różnym rozmiarze)
- Sznurek lub wełna, mulina
- Kartka techniczna
- Taśma klejąca
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=jYUatTmjf9E&feature=emb_logo
Kto chciałby jeszcze pomajsterkować i zrobić np. mini rakiety, wietrzne dzwonki, wiatrowskaz, wiatromierz czasowy lub zabawić się w wyścig pędziwiatrów to zapraszamy na stronę:
https://www.ekokalendarz.pl/swiatowy-dzien-wiatru-pakiet-edukacyjny/
Instrukcje znajdziecie na stronach 15-20.
Wszystkich chętnych, którzy chcieliby zgłębić Swoją wiedzę na temat powstawania wiatru, zapraszamy do obejrzenia następujących filmików :
https://www.youtube.com/watch?v=rNSV1EMxSkc
https://www.youtube.com/watch?v=iAlVXlAg3tw
https://www.youtube.com/watch?v=ltrD-yuNDgA
Udanej zabawy!
Drogie Dzieci,
w tym tygodniu proponujemy Wam temat związany z życiem jeży oraz mnóstwo gier i zabaw, z których możecie skorzystać w domu lub na podwórku. . Poniżej opisaliśmy wszystkie bardzo fajne i proste gry, z których możecie skorzystać. Aby łatwiej było Wam zrozumieć jak gra może wyglądać -prezentujemy zdjęcia. Zapraszamy Was do plików PDF o nazwie „Kartka i ołówek-przykłady”, oraz „Kostka, kartka -przykłady” które znajdują się na dole strony.
15.06. JEŻ – nasz kolczasty przyjaciel
Każdemu z nas zdarza się od czasu do czasu naJEŻyć. Ale nie tylko najeżenie (niektórych również fryzura) łączy nas z jeżami.
Te niezbyt duże, kolczaste, ssaki owadożerne często żyją w okolicy siedzib ludzkich, pomagają w zwalczaniu szkodników i są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych dzikich zwierząt żyjących w Polsce.
Jeże towarzyszą nam od dzieciństwa w bajkach i książeczkach. Kto nie pamięta jeżyka z filmu „Krecik”. Ponad 20 lat temu w popularnej grze komputerowej pojawił się niebieski, superszybki jeż SONIC, a dorośli mogą uśmiechnąć się pod nosem na myśl o komiksowym JEŻU JERZYM.
Jeże możemy spotkać po zmroku na obrzeżach lasów, w parkach ale również na osiedlach w dużych miastach, w ogródkach czy przy ruchliwych drogach.
Wydawać by się mogło, że to rozkoszne choć kolczaste zwierzątko jako gatunek miewa się dobrze skoro tak często można je spotkać. W rzeczywistości jeże są gatunkiem zagrożonym i bez odpowiedniej ochrony w ciągu kilkunastu lat wyginą. Największym zagrożeniem dla jeży jest człowiek, dlatego tak ważne jest aby poznać zwyczaje i potrzeby jeży. Dzięki temu łatwiej będzie je chronić.
Filmy z jeżami
A teraz chwila relaksu, zapraszamy Was do obejrzenia filmów z JEŻami.
„Krecik i jeż” https://www.youtube.com/watch?v=_uCz5PXoR9Y
„SONIC” https://www.youtube.com/watch?v=84F-bdUMFeE
„Dlaczego jeż zwija się w kulkę” https://www.youtube.com/watch?v=CHvRP6tRdaU
CIEKAWOSTKI O JEŻACH
A teraz przedstawiamy Wam ciekawostki, które związane są z bohaterem dzisiejszego dnia. Przeczytajcie je a na pewno zdobędziecie informacje, których do tej pory nie wiedzieliście.
- istnieje 17 gatunków jeży
- w Polsce żyją 2 gatunki jeży : jeż zachodni i jeż wschodni
- jeże zamieszkują Europę, Azję, Afrykę i Nową Zelandię - nie ma ich w Ameryce
- najpopularniejszym udomowionym jeżem jest jeż afrykański
- jeże mają słaby wzrok, ale doskonały węch i smak
- jeż to przyjaciel ogrodnika: zjadają ślimaki, chrząszcze, gąsienice itp., nie wyrządzają przy tym żadnej szkody
- domy jeży to zwykłe nory i gniazda które same budują z liści, gałęzi i innej roślinności
- jeże są samotnikami i dużymi śpiochami, mogą spać do 18 godzin dziennie
- jeże europejskie zapadają w sen zimowy (hibernują) w trakcie zimy
- w razie niebezpieczeństwa zwijają się w kolczastą kulkę
- wielkość jeży waha się od 10 do 30 cm, a waga od 155 do 1584 gr w zależności od gatunku
- jeże są owadożerne ale mogą również zjeść żmiję
- jeże to zwierzęta nocne, nocą szukają jedzenia a śpią w dzień
- jeże rodzą młode tylko raz w roku po ciąży trwającej od 4 do 6 tygodni
- żyją od 3 do 8 lat w środowisku naturalnym a do 10 w niewoli
- znakiem rozpoznawczym jeży są kolce o długości około 3cm, każdy jeż ma ich około 5 tysięcy
- najczęściej są ofiarami wypadków samochodowych: w Polsce ginie rocznie około 9 tysięcy jeży a w Wielkiej Brytanii około 100 tysięcy
- jeżyki uwielbiają się kąpać
GŁÓWNE ZAGROŻENIA DLA JEŻY
- ruch kołowy na drogach
- wypalanie traw
- koszenie trwa i podkaszanie trawników
- trutki na ślimaki i gryzonie
- dzikie wysypiska
- prześwity w ogrodzeniach
- psy biegające luzem lub bez kagańca
- dzikie zwierzęta
- niezabezpieczone studzienki
JAK POMÓC JEŻOM?
- nie szkodzić
- nie poić mlekiem
- nie karmić chlebem, biszkoptami, słonymi orzeszkami
- nie karmić niskowartościową karmą dla psów i kotów
- nie puszczać psów bez kagańca
- uważać przy koszeniu trawy
- przed spaleniem sterty liści i gałęzi sprawdzić czy nie ma w niej jeży
- szczególnie uważać nocą prowadząc samochód
SPRAWDŹ SIĘ JEŻOWO!
A teraz czas, abyście sprawdzili Swoją wiedzę na temat jeży. Spróbujcie rozwiązać test. Dla tych, którzy będą mieli problem z jego rozwiązaniem, udostępniamy plik PDF z prawidłowymi odpowiedziami, który znajduje się na dole strony.
Powodzenia!
- Czy jeże są ssakami? TAK / NIE
- Czy jeże piją wodę? TAK / NIE
- Czy jeże mogą pić krowie mleko? TAK / NIE
- Czy jeże zasypiają na zimę? TAK / NIE
- Czy jeże są drapieżnikami? TAK / NIE
- Czy jeże są w Polsce objęte ochroną gatunkową? TAK / NIE
- Czy jeże są owadożerne? TAK / NIE
- Czy jeże żyją na Antarktydzie? TAK / NIE
- Czy w kolcach jeży znajduje się jad? TAK / NIE
- Czy jeże prowadzą dzienny tryb życia? TAK / NIE
- Czy ciąża jeży trwa miesiąc? TAK / NIE
- Czy jeże jedzą padlinę? TAK / NIE
- Czy jeże łysieją na starość? TAK / NIE
- Czy jeżowe noworodki mają kolce? TAK / NIE
- Czy dorosłe jeże ważą 3 kg? TAK / NIE
- Czy jeże dzień spędzają w dziuplach drzew? TAK / NIE
ZAGADKI
- Ma króciutkie nóżki,
I maleńki ryjek,
Chociaż igły nosi,
Nigdy nic nie szyje.
- Mieszka w lesie lub na łące,
Pogłaskać się nie da.
Gdy się boi, stawia kolce,
Nocą lubi biegać.
- Idę sobie leśną drogą,
Czasem gniewnie tupnę nogą,
Kolce mam i wzdłuż i wszerz,
Kto ja jestem? Właśnie …………
Oczywiście bohaterem każdej zagadki jest ………..
WIERSZ O JEŻU HANNY ZDZITOWIECKIEJ
„Krótkie nóżki, długi ryjek,
Ostre kolce, ciałko kryje.
Ach, cóż za groźny zwierz!
To jest jeż, malutki jeż.
Węszy noskiem, w lewo w prawo,
To pod listkiem, to pod trawą,
Gdzie się kryje dobry łup.
Trepcze mały jeż – tup, tup.
Drepcze po przez lasu gąszcze,
Łapie robaczki, ślimaczki, chrząszcze…
Gdy zimowe przyjdą dni zagrzebany w liściach śpi.”
PIOSENKI O JEŻU
Zapraszamy Was do wysłuchania wesołych piosenek, których bohaterem jest jeż. A może spróbujecie zaśpiewać karaoke? Poniżej udostępniamy Wam potrzebne linki.
Zapraszamy
- „Jeżyk” https://www.youtube.com/watch?v=KNjXX09QztA
- „Jeż Jan Brzechwa” https://www.youtube.com/watch?v=c7hUzhIvHEg
- „Jeż” https://www.youtube.com/watch?v=GHr0ZCaqRbw
- „Jeż rapuje” https://www.youtube.com/watch?v=VukT_Tjavms
- „A to jeż, domowe karaoke” youtube.com/watch?v=RAUTv-FIog0
JEŻOWE BAJKI DO SŁUCHANIA
- Braci Grimm „Zając i jeż” https://www.youtube.com/watch?v=6tYK85BOpCQ
- Marek Wnukowski „Jeż” https://www.youtube.com/watch?v=fMesLBZIZx0
- Bajki z morałem „Mały jeż” https://www.youtube.com/watch?v=iKyW0qAQjcw
PRACE PLASTYCZNE
Na zakończenie dzisiejszego dnia proponujemy Wam wykonanie własnego jeża. Możecie go wykonać z papierowego talerzyka, kartki papieru lub słodkiej gruszki. Poniżej udostępniamy Wam filmy instruktażowe, które będą pomocne w wykonaniu takiej pracy.
Zapraszamy!
- JEŻ Z PAPIEROWEGO TALERZA https://www.youtube.com/watch?v=bz75tGyLKSs
- JEŻ Z PAPIEROWEJ KARTKI https://www.youtube.com/watch?v=EwvIc-NkO5I
- SŁODKI JEŻ, instrukcję wykonania znajdziecie w załączniku PDF „Słodki jeż”
DODATKOWE ZADANIA
Chętnych zapraszamy do rozwiązania łamigłówek. Znajdziecie je w załącznikach PDF:
„Głodny jeż” – pomóż jeżykowi w labiryncie dostać się do jedzenia
„Rozszyfruj hasło” – rozszyfruj hasło zakodowane w obrazkach
POWODZENIA!
16.06. Kartka i ołówek
Drogie dzieci, w dniu dzisiejszym proponujemy Wam kilka bardzo prostych gier, z których możecie skorzystać zawsze gdy przebywacie w domu, w czasie podróży lub w innym dowolnym miejscu. Przygotujcie kartki i ołówki lub coś innego do pisania. A teraz zaproście do wspólnej gry rodzeństwo, kolegę lub rodziców. Poniżej opisujemy Wam zasady każdej z nich.
Powodzenia!
1.Pięć z rzędu:
Gra rozgrywa się na planszy 15 x 15 pól. Gracze na przemian rysują w wolnych polach planszy znaki: pierwszy gracz kółko, drugi krzyżyk. Celem każdego gracza jest postawienie swojego znaku w dokładnie pięciu polach, w jednej linii. Pionowo, poziomo lub na ukos. Zawodnicy starają się utrudnić sobie wzajemnie zadanie. Wygrywa gracz, który jako pierwszy ułoży swoje pięć znaczków.
2.Narożniki:
Grę rozgrywa się na planszy 15 x 15 pól. Gracz rozpoczynający grę w jednym z rogów zaznacza prostokąt o długości 2 kratek w swoim kolorze. Następnie drugi gracz w przeciwnym rogu robi to samo. Gracze wykonują ruchy na przemian. Każdy zaznaczony kolejny prostokąt musi stykać się rogiem z innym prostokątem w swoim kolorze. Przegrywa gracz, który nie może wykonać kolejnego ruchu.
3.Ostatni przegrywa:
Gra toczy się na planszy złożonej z 15 pionowych linii tworzących trójkąt. Gracz rozpoczynający grę, skreśla dowolną ilość linii z jednego rzędu. Następnie drugi gracz skreśla kolejne linie. Gracze wykonują ruchy na przemian. Celem gry jest zmuszenie przeciwnika do skreślenia ostatniej linii. Gracz, który skreśli ostatnią linię –przegrywa.
4.Kropki 2:
Gra rozgrywa się na planszy w kratkę. Gracze na pustych przecięciach linii poziomych i pionowych stawiają na przemian kropki w swoim kolorze. Celem gry jest okrążenie kropek przeciwnika. Gdy to się uda, kropki otaczające gracz łączy linią, tworząc mur. Mur można przeprowadzić między kropkami oddalonymi od siebie o jedną kratkę w pionie, poziomie lub na skos. Stawiane mury nie mogą się przecinać. Gracz, którego kropki zostały okrążone, może odbić kropki poprzez okrążenie własnymi kropkami postawiony przez przeciwnika mur i zbudowanie swojego. Gra kończy się wtedy, kiedy jeden z graczy zamknie w swoich „murach” wszystkie kropki przeciwnika.
5.Wyścigi:
Gra rozgrywa się ma torze o dowolnym kształcie. Na początku gry każdy gracz ustawia swój samochód oznaczony kropką na linii startu. Gracze przemieszczają swoje samochody między przecięciami linii poziomych i pionowych, stawiając na przecięciu kropki połączone linią, według ustalonej kolejności. Gracze wykonują ruchy na przemian. W pierwszym ruchu gracz przesuwa się o jedną kratkę do góry. W kolejnych ruchach gracz może przesunąć się o tą samą liczbę kratek, co w poprzednim ruchu lub o jedną kratkę więcej lub mniej w pionie i w poziomie. Każdy nowy punkt oraz odcinek łączący go z poprzednim, muszą w całości leżeć wewnątrz toru. Gracze mogą zatrzymywać się na krawędzi toru. Nie mogą jednak kończyć swego ruchu w punkcie, w którym zakończył swój ruch drugi gracz. Trasy samochodów mogą się przecinać. Kierowca, który wypadnie z trasy lub zderzy się z drugim samochodem, kończy wyścig. Wygrywa gracz, który pierwszy przekroczy linię mety.
6.Węże:
W tej grze najpierw musicie przygotować sobie kartkę w kratkę, którą zakropkujecie w miejsca przecięcia się kratek, ponieważ gra rozgrywana jest na planszy w kropki. Gracz pierwszy rozpoczyna grę z punktu wyznaczonego niebieską kropką, natomiast gracz drugi z punktu oznaczonego kropką czerwoną. Gracze na przemian rysują pionową lub poziomą linię łączącą dwie kropki, powiększając w ten sposób swojego węża. Każdy kolejny ruch zaczyna się w miejscu, w którym skończył się poprzedni. Węże nie mogą się stykać ani przecinać. Przegrywa gracz, który jako pierwszy nie będzie mógł wykonać kolejnego ruchu.
Dobrego dnia!
Źródło: książki „Zagatkownik” i „Zabawownik” wyd. Dragon dla dzieci (www.wydawnictwodragon.pl)
17.06 Kostka do gry, kartka i ołówek
Dzisiaj przed Wami kolejna propozycja gier i zabaw. Do swojego zestawu składającego się z kartki i ołówka musicie dołożyć jeszcze jedną kostkę do gry i oczywiście dużo zapału😊
Zapraszamy!
1.Zapełniamy swoje pola
- 1 kostka do gry,
- co najmniej dwóch graczy,
- każdy gracz przygotowuje wycięte koło podzielone na 6 części – pól,
- każde pole zawiera o 1 kropkę więcej – od 1do 6,
- 21 pionków- mogą być guziki, kulki uformowane z bibuły, nakrętki plastikowe.
Układacie przed sobą planszę i zgromadzone pionki. Kolejno rzucacie kostką i w zależności od tego, jaką liczbę wylosujecie, układacie pionki na odpowiednim polu. Jeżeli któreś z Was powtórnie wylosuje taką samą liczbę, omija go kolejka. Zabawę wygrywa ten, któremu najwcześniej uda się zapełnić swoją planszę.
- Krowi ogon
- 1 kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- 21 zapałek (mogą być guziki, nakrętki plastikowe) dla każdego gracza.
Każdy gracz układa zapałki w liczby, zgodnie z pokazanym schematem. Kto jako pierwszy może zabrać swoje zapałki, wygrywa. Jeden gracz rozpoczyna, następnie kolejka przesuwa się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca raz kostką i może zabrać rząd swoich zapałek. Kto wyrzuci np. 4, zabiera cały poziomy rząd, składający się z 4 zapałek. Potem kolej na następnego gracza. Kto wyrzuci liczbę oczek odpowiadającą rzędowi, który już usunął, nie może rzucać po raz kolejny, czeka znowu na swoją kolej.
3.Budowa domu
- 1 kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- papier i ołówek dla każdego gracza.
Kto wyrzuci swoją szczęśliwą liczbę, może postawić kreskę na „budowie” swojego domu. Wygrywa ten, kto jako pierwszy zbuduje swój dom. Każdy gracz dostaje kartkę papieru , ołówek i wybiera swoją szczęśliwą liczbę od 1 do 6 (notuje ją na swojej kartce). Pierwszy gracz rozpoczyna grę, kolejni rzucają kostką w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Czyja kolejka nadchodzi, rzuca raz kostką. Za każdym razem, gdy gracz wyrzuci swoją szczęśliwą liczbę, wolno mu postawić jedną kreskę na kartce. Dom składa się z 13 kresek – zgodnie z następującym rysunkiem.
- Dom = 6 kresek
- Okno = 4 kreski
- Drzwi = 3 kreski
Jeśli gracz nie wyrzuci swojej szczęśliwej liczby, nie wolno mu postawić kreski, traci kolejkę. Gracze mogą grać o nagrodę.
4.Do góry i w dół
- 1 kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- papier i ołówek.
Wygrywa ten gracz, który po siedmiu rzutach osiągnął najwyższą liczbę oczek. Jeden z graczy zaczyna, pozostali grają po nim, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca kostką siedem razy raz za razem. Wyrzucone oczka liczy się jak następuje:
- wyniki rzutu pierwszego i drugiego są sumowane,
- wynik trzeciego rzutu odejmuje się od tej sumy,
- wynik czwartego rzutu znowu się dodaje,
- wynik piątego rzutu jest odejmowany,
- wynik szóstego rzutu dodaje się,
- wynik siódmego rzutu znowu jest odejmowany.
Rundę wygrywa ten gracz, który uzyskał najwyższy wynik. Kto ma wynik ujemny, odpada z gry. Gra się tyle rund, ilu graczy bierze udział w grze. Kto wygrał najwięcej rund, wygrywa całą grę.
5.Robaczki
- 1 kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- papier i ołówek.
Każdy gracz wybiera swoją szczęśliwą liczbę od 1 do 6 i zapisuje ją na kartce. Gracze rzucają kostką na zmianę. Kto wyrzuci swoją szczęśliwą liczbę, może na kartce narysować fragment robaczka. Zwycięża ten gracz, który narysował na kartce wszystkie 13 części swojego robaczka jako pierwszy. Robaczek składa się z głowy, korpusu, 2 oczu, 6 nóżek, 2 czułek i ogonka.
6.Macao
- 1 kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Wygrywa ten gracz, który uzyska 12 punktów lub będzie najbliższy uzyskania tej właśnie liczby punktów. Jeden z graczy zaczyna, pozostali grają po nim, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca kostką 3 razy; czwarty rzut jest dozwolony, ale nie jest obowiązkowy. Wyrzucone oczka są sumowane. Należy trzema (lub czterema) rzutami zbliżyć się jak najbardziej do „12”. Kto jest najbliższy uzyskania takiego wyniku, wygrywa rundę. Kto wyrzuci większą liczbę oczek niż 12, odpada. Rozgrywanych jest tyle rund, ilu graczy uczestniczy w grze. Kto wygrał najwięcej rund, wygrywa całą grę.
7.Kto pierwszy
- 1 kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- papier i ołówek.
Każdy gracz rysuje cyfry od 1 do 6 na papierze. Celem gry jest wyrzucić jak najszybciej wszystkie cyfry od 1 do 6, w dowolnej kolejności. Kto wyrzuci liczbę oczek, skreśla odpowiednią cyfrę i może rzucać dalej. Kto wyrzuci liczbę oczek, odpowiadającą cyfrze, która już jest skreślona, oddaje kostkę swojemu sąsiadowi po lewej stronie. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy skreśli swoje wszystkie cyfry.
8.Wczesna przegrana
- kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- papier i coś do pisania.
Gracz rzuca kostką i w ten sposób określa „triumfa”. Oznacza to, że należy unikać wyrzucenia tej właśnie liczby oczek. Następnie każdy gracz ma 10 rzutów i zapisuje ile oczek wyrzucił w każdym rzucie. Wygrywa ten gracz, który ani raz nie wyrzucił określonej na początku gry liczby oczek. Przegrywa ten, który wyrzucił ją w najniższym rzucie.
9.Wszystko albo nic
- kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- papier i coś do pisania.
W tej grze wygrywa ten gracz, który jako pierwszy zdobędzie 100 (lub inną ustaloną liczbę) punktów. Jeden z graczy zaczyna, pozostali grają po nim, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła może rzucać dowolną ilość razy i sumuje wyrzucone punkty. Każda wyrzucona 5 daje 50 punktów, oczka 2, 3, 4 i 6 są warte tyle punktów ile mają oczek. Ale kto wyrzuci 1, musi natychmiast przerwać rzucanie kostką. Punkty, zdobyte w tej rundzie przepadają, a grę kontynuuje gracz po lewej stronie. Ale można w dowolnej chwili przerwać rzucanie kostką i zanotować swoje zdobyte punkty. Tak toczy się runda za rundą, a kto jako pierwszy uzyska 100 lub więcej punktów wygrywa.
10.Julka
- kostka do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i coś do pisania.
Wygrywa ten, kto jako pierwszy wyrzuci we właściwej kolejności liczby od 1 do 6. Każdy gracz dostaje kartkę i ołówek. Jeden z graczy zaczyna, pozostali grają po nim, w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek. Gracz, którego kolejka nadeszła rzuca kostką i oddaje kostkę graczowi po lewej stronie. Gdy tylko gracz wyrzuci 1, zapisuje ją na swojej kartce. Musi teraz jako drugi wyrzucić 2, potem 3 itd. Gdy tylko gracz skompletuje wszystkie liczby od 1 do 6, musi wyrzucać je teraz w odwrotnej kolejności od 6 do 1. Liczą się zawsze tylko te liczby, które zostały wyrzucone w odpowiedniej kolejności. Kto jako pierwszy wyrzucił wszystkie liczby, wygrywa grę.
18.06. Gry z dwiema kostkami
Przed Wami kolejny dzień i kolejna partia gier. I znów musicie zwiększyć Swój zestaw o kolejną kostkę do gry. Oto propozycje gier na dzisiaj. Zapraszamy!
1.Kratka w kratkę
- 2 kostki do gry,
- dwóch graczy,
- każdy gracz ma inny kolor kredki lub mazaka,
- kartka w kratkę dla każdego.
Kolejno rzucamy kostkami. Liczymy ile oczek wypadło, tyle rysujemy okienek i w środku zapisujemy liczbę. Pierwsza osoba rysuje swoje okienka od góry, druga osoba od dołu. Po zarysowaniu kartki zliczamy punkty. Wygrywa ta osoba, która zdobyła najwięcej punktów.
2.Straszne trójki
- 2 koski do gry,
- co najmniej 2 osoby,
- kartka papieru i ołówek.
Trzeba wskazać osobę, która będzie zapisywała wyniki. Wygrywa ten, kto pierwszy uzbiera 50 (lub inną ustaloną liczbą) punktów. Gracze kolejno rzucają obiema na raz kostkami i zdobywają punkty jedynie wówczas, gdy obiema wyrzucą tą samą liczbę. W takim przypadku zapisuje się po 5 punktów – z wyjątkiem wyrzucenia dwóch „szóstek” (które zdobywają 25 punktów) lub dwóch „strasznych trójek” ( anulujących cały dotychczasowy dorobek gracza).
3.Jeden raz jeden
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Wyrzucone oczka są przez siebie mnożone, aby osiągnąć jak najwyższy wynik. Pierwszy gracz zaczyna grę, kolejni po nim w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła rzuca dwiema kostkami. Oczka z dwóch kostek są przez siebie mnożone, a wynik jest zapisywany na konto gracza. Po dwóch rundach, gdy wszyscy gracze rzucali po dwa razy, wygrywa ten gracz, który ma najwięcej punktów.
4.Parzyste i nieparzyste
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Wygrywa ten, kto wyrzuci najwyższą liczbę oczek. Pierwszy gracz zaczyna grę, kolejni po nim, w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca dwiema kostkami – trzy razy raz za razem. W pierwszej rundzie – parzyste – rzut liczy się tylko wtedy, gdy obydwie kostki pokazują parzystą liczbę oczek, np. 2 i 6. Liczba oczek ze wszystkich ważnych rzutów jest dodawana i zapisana. Gdy wszyscy gracze rzucili już po trzy razy, następuje druga runda. Teraz rzut liczy się tylko wtedy, gdy obydwie kostki pokazują nieparzystą liczbę oczek. Również w tej rundzie każdy gracz rzuca trzy razy. Grę wygrywa ten gracz, który po obydwu rundach ma największą liczbę punktów.
5.Rączki rzucają
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Chodzi o to, aby wyrzucić jak najwięcej razy 5. Pierwszy gracz zaczyna grę, kolejni po nim. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca dwiema kostkami. Liczą się tylko wyrzucone 5. Jedna 5 daje jeden punkt, dublet (ta sama liczba oczek na obydwu kostkach) 5 daje aż 25 punktów. Kto na końcu gry, po dowolnej liczbie rund ma najwięcej punktów, wygrywa.
6.Wyścigi dubletów
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Punkty otrzymuje się tylko za dublety. Pierwszy gracz zaczyna grę, kolejni po nim, w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca dwiema kostkami. Obliczane i zapisywane są tylko wyrzucone dublety (taka sama liczba oczek na obydwu kostkach). Dublet 3 np. daje 6 punktów. Kto po 20 (lub 30) rundach ma najwięcej punktów, wygrywa grę.
7.Siódemka
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Każdy gracz może rzucać dowolną liczbę razy, zawsze jednak dwiema kostkami. Celem jest uzyskanie 7, które będzie się składać z 6 + 1, 5 + 2 lub 4 + 3. Kto potrzebował do tego najmniejszej liczby prób, wygrywa grę.
8.Słoneczko
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru, ołówek i gumka.
Kto jako pierwszy może skreślić wszystkie cyfry w swoim słoneczku, wygrywa. Każdy gracz otrzymuje kartkę, na której rysuje obrazek słoneczka. Pierwszy gracz zaczyna grę, kolejni po nim w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Gracz, którego kolejka nadeszła, rzuca dwiema kostkami. Oczka z dwóch oczek są dodawane, a gracz ściera ze swojego słoneczka cyfrę, odpowiadająca sumie oczek. Jeśli dana cyfra jest już starta, gracz przekazuje kostkę sąsiadowi po lewej stronie – sam nie może zetrzeć żadnej cyferki. Kto jako pierwszy starł wszystkie swoje cyferki, wygrywa grę. Gracz ten dostaje punkt za wszystkie niestarte cyfry u pozostałych graczy.
9.Setka
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Gracze rzucają kolejno dwiema kostkami. Gdy dany gracz wyrzuci kolejno dwie różne liczby oczek, zapisuje ich sumę. Jeżeli natomiast wyrzuci tyle samo oczek na obu kostkach, czyli tzw. dublet, zapisuje ich iloczyn. Zwycięża ten, kto najszybciej uzyska lub przekroczy 100 punktów.
10.Usuwanie kółek
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru, ołówek i gumka.
Kto jako pierwszy może usunąć wszystkie swoje kółka, wygrywa grę. Każdy gracz rysuje na swojej kartce 20 kółek. Pierwszy gracz zaczyna, rzuca dwiema kostkami. Następnie usuwa (ściera gumką) tyle kółek, ile oczek wyrzucił na dwóch kostkach. Jeśli gracz wyrzuci więcej oczek, niż ma kółek, nie może skreślić żadnego kółka, lecz musi dorysować brakujące kółka. Gdy gracz wyrzucił 7, ale ma jeszcze tylko 4 kółka, musi dorysować 3 kółka. Grę wygrywa gracz, który jako pierwszy skreślił wszystkie swoje kółka.
11.Piekło i niebo
- 2 kostki do gry,
- dowolna liczba graczy,
- kartka papieru i ołówek.
Najpierw należy określić liczbę rund. Każdy ma jeden rzut. Przy każdym rzucie oczka, leżące na wierzchu kostek (niebo) liczą się jako dziesiątki, oczka spod spodu (piekło) jako jedności. Jeśli ktoś wyrzucił 5 i 3, punkty liczy się następująco:
5 u góry=50, 2 u dołu=2, razem 52
3 u góry=30, 4 u dołu=4, razem 34
Wynik pierwszego rzutu=84. Kto po zakończeniu ustalonej liczby rund ma najlepszy wynik, wygrywa.
19.06. Zabawy podwórkowe
Kochane Świetliczaki, wakacje tuż tuż, dlatego mamy dla Was również kilka propozycji zabaw na świeżym powietrzu. Pogoda sprzyja wychodzeniu na podwórko, lekcji macie coraz mniej, warto się poruszać z kolegami i koleżankami. Musicie tylko pamiętać o tym, że nie możecie stać zbyt blisko siebie, dotykać się, kichać i kaszleć na innych. Proponujemy Wam gry, w których trzymacie dystans od siebie i fajnie się bawicie. Niektóre z nich zapewne znacie, ale warto przypomnieć sobie reguły i możliwości.
Zapraszamy do zabawy!
ZABAWA W CHOWANEGO
Nie musimy Wam chyba opisywać tej gry podwórkowej, prawda? Jedno dziecko zasłania oczy i liczy głośno do 10 a reszta chowa się. Jak skończy liczyć krzyczy głośno SZUKAM! i zaczyna szukać ukrytych kolegów. Wygrywa ten, który znaleziony zostanie jako ostatni a w kolejnej rundzie szuka pierwszy odkryty.
GRA W KAPSLE
Do tej gry potrzebujecie tylko kilku kapsli od butelek, mogą być metalowe lub plastikowe. Trasę wyścigu możecie narysować kredą na chodniku lub „ patykiem” na piasku. Początek toru to START a koniec to META. Ustawiacie kapsle na starcie i pstrykacie palcami. Kto wypadnie z trasy, trafia na początek, wygrywa pierwszy na mecie. Do pomocy udostępniamy Wam link.
https://www.youtube.com/watch?v=fb13mNjBXFc
GRA W GUMĘ
Do tej zabawy potrzebna jest tylko guma i kilka osób, albo dwie i słup, żeby zahaczyć gumę. Dwoje dzieci staje naprzeciwko siebie i nakłada gumę na nogi tak, aby powstały dwie równoległe, napięte linie. Kolejny gracz zaczyna skakać według Waszych określonych zasad. Sposobów na grę w gumę jest dużo, poniżej link z propozycją.
https://www.youtube.com/watch?v=M77Rsx6lFuk
ŁAPANE KLASKANE
Do tej zabawy sportowej potrzebna jest ściana i piłka, ale najlepiej, żeby każdy miał swoją. Wiecie, że w związku z koronawirusem nie możecie dotykać tych samych rzeczy, prawda? Zasady są bardzo proste: gra polega na odbijaniu piłki o ścianę budynku, ale zanim się ją złapie z powrotem trzeba wykonać określony ruch. Filmik poniżej pokaże Wam jak to zadanie wykonać..
https://www.youtube.com/watch?v=RPXghlinaMM
PODCHODY
Kolejna nasza podwórkowa propozycja dla Was to PODCHODY. Będziecie potrzebować patyk, kredę, ponumerowane kartki i długopis.
Potrzebne są minimum dwie drużyny: jedna ucieka i ukrywa się zostawiając za sobą ślady: strzałki na ziemi, oznaczenia na krzewach, drzewach oraz ponumerowane liściki z podpowiedziami i zadaniami.
Druga drużyna (lub kilka drużyn) liczy (np. do 50 lub 100) i rozpoczyna szukanie uciekających. Idąc po zostawionych śladach wykonuje pozostawione zadania i stara się odnaleźć uciekającą drużynę.
Wygrywa ta grupa, która pierwsza dotrze na miejsce oraz wykona wszystkie pozostawione na trasie zadania. Jeśli pozostawione zadania nie zostały wykonane wygrywa drużyna uciekająca.
Podchody to doskonałe ćwiczenie dla dzieci i dorosłych. Trening refleksu i sprawności fizycznej. Ćwiczymy umiejętność odczytywania, zapamiętywania symboli, orientację w terenie i uczymy się działać zespołowo. Jeśli coś jest dla Was niezrozumiałe, spytajcie rodziców, na pewno kiedyś bawili się w pochody!
BABA JAGA PATRZY
Do tej zabawy tak naprawdę potrzebujecie tylko kawałek placu lub trawnika i płot lub ścianę. Spośród graczy wybieracie „Babę Jagę”. Staje ona twarzą do ściany, czyli tyłem do pozostałych uczestników gry, którzy ustawiają się w jednym rzędzie, jeden obok drugiego - wzdłuż wyznaczonej linii około 15 metrów od Baby Jagi. Baba Jaga stojąc twarzą do ściany wypowiada formułkę: „raz, dwa, trzy… Baba Jaga patrzy!” i odwraca się przodem do uczestników. W tym czasie, kiedy Baba Jaga jest odwrócona tyłem, uczestnicy biegną w jej kierunku – jak tylko kończy mówić swoją formułkę, wszyscy muszą stanąć nieruchomo. Baba Jaga wybiera teraz osoby, które poruszają się – muszą one wrócić na start. Reszta ciągle stoi bezruchu, aż do momentu, kiedy Baba Jaga znów odwróci się do ściany i wypowie formułkę. Bawimy się w ten sposób, dopóki ktoś nie dobiegnie do Baby Jagi - pierwsza osoba, która to zrobi, w następnej kolejce zostaje Babą Jagą.
Mamy nadzieję, że skorzystacie z pogody i poruszacie się z kolegami na świeżym powietrzu, pamiętając o zasadach. Pozdrawiamy Was gorąco, życzymy udanej zabawy!


